Jump to content

Bytte/fylle gassflasker i Sverige eller Danmark

Sydvesten

Recommended Posts

Har slike 2 kg Statoil gassflasker med hurtigkobling i båten og lurer på om jeg få disse fyllt eller byttet i Sverige eller Danmark. Er det noen som vet om det er samme flasker i noen av disse landene..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har de vanlige uten skru, kun vanlig hurtigkobling.... det kan se ut som det ikke er så lett å få byttet den... har tatt den siste flasken i bruk nå og regner med at den holder en 17-18 døgn slik som den forrige, og er vi på vei hjemover

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Da er vel en mulighet for å få kjøpt en ny flaske i Danmark da vil jeg tro, om jeg ikke får byttet.. Har gass for 14 dager til i allefall..

Ta ut gassflasken og kjør innom "gasstanker`n" i Larvik.

Denne ligger bak Europris rett ved avkjøringen v/ E-18.

Han fyller opp flasken uavhenging av hvor mye som er på den fra før og du betaler kun for påfylt volum.

(Han veier flaska før og etter påfylling).

Jeg var innom her om dagen og toppet min flaske nå før ferien og det kostet kr. 21,- :wink:

Ta ut gassflasken og kjør innom "gasstanker`n" i Larvik.

Det er litt langt fra Vestkysten av Sverige til Larvik, så jeg satser på at jeg finner en løsning i Danmark sår vi kommer dit mot slutten av uken..... foreløpig ligger vi nå utenfor Lysekil...

• 18 år senere...
Mulligan skrev On 30.6.2007 at 9.22:

Hurtigkoblingen er særegen for Danmark og Norge.

Ellers er det industrikobling som gjelder.

På brygga i Strømstad får du byttet norske flasker med hurtigkobling.

Noen som vet om man fortsatt får byttet flasker med norsk kobling noe sted i Strømstad? 

Eventuelt hvor langt inn i Norge jeg må for å finne noe sånt i nærheten av en marina? 

Takk

On 6/30/2007 at 9:22 AM, Mulligan said:

Hurtigkoblingen er særegen for Danmark og Norge.

Nei.  Du finner samme "click-on"-løsning i Portugal, Spania, FInland, Bulgaria og sikkert mange andre land også - men flaskene er ulike, så man får ikke byttet flasker sånn helt uten videre.  Flasker i Portugal og Spania har samme løsning, men forskjellig farge.

Jeg vet av ett sted i Spania og ett sted i Bulgaria hvor jeg har fått fyllt opp mine "click-on"-flasker, men det hjelper sikkert ikke så mye :-)

Tyrkia har 10mm "click-on", så samme system, men mye tynnere tilkoblinger og ikke kompatibelt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

20 minutes ago, pobre gringo said:

Eventuelt hvor langt inn i Norge jeg må for å finne noe sånt i nærheten av en marina? 

Et kjapt AI-assistert søk, og jeg fant en automat i Skjærhalden: https://utsalgssted.linde.no/skjærhalden/kjølholtveien-1/aga-propanautomat-skjærhalden - https://www.google.com/maps/place/AGA+Propanautomat+Skjærhalden/@59.0283945,11.0326464,573m/data=!3m2!1e3!4b1!4m6!3m5!1s0x464419dfc0be1c2f:0x4a8982fc411f9fef!8m2!3d59.0283945!4d11.0326464!16s%2Fg%2F11pyc1nfwq?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDcwNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D - https://www.perplexity.ai/search/kan-man-bytte-gassflasker-pa-h-j9TTQs6uRxO9bEHCiBnJ2g

AI-søket tilsier at man ikke kan bytte norske gassflasker i Strömstad (men jeg er ikke sikker på at dette er fasit - det er så mange norske turister i Strömstad at det skulle forundre meg om ingen tilbyr dette), men at det kan være mulig å få de fylt opp.

Sjekk med Järn &Fritid i Strömstad

+46(0)526-662 22

GASOL & INDUSTRIGAS

Vi har ett stort och välsorterat utbud av Gasol och industrigas. Vi ser även till att alltid har K10 på lager för våra Norska vänner som kommer på besök. Vi hjälper dig byta tömda flaskor från svetsgas till grillgas . Vi tar även hand om dina hyrflaskor från Air Liquide.

Vi har gasol och annan gas för de flesta tillfällena. Behöver du gas till din fjällvandring, grillning i trädgården, eller för gasspisen ordnar vi det. Givetvis ser vi till att din båt är påfylld med gas när du lämnar vår hamn. Välkommna!

S/Y Gunga Din

tobixen skrev for 17 timer siden:

Takk for tipset, gidder nok ikke seile nordover for en flaske gass nå, har en jeg åpnet for noen dager siden og får spare på den, er bare det at jeg liker å ha backup ombord ☺️

Gunga Din skrev for 16 timer siden:

Takk for tipset, var innom der og de hadde kun 5 og 10kg flasker med hurtigkobling.

Det kan være kjekt å ha en "liten" 5kg-flaske liggende som backup synes jeg, uansett om man er innenlands eller utenlands - for når man først går tom for gass, så skjer det oftest plutselig og ofte når det er minst ønskelig.  Utover det, så har nødløsningene ombord vært grill, håndholdt gassbrenner, eller å bruke et syltetøyglasslokk, fylle det med etanol eller aceton, legge det mellom gassblussene på komfyren og fyre på.  Anbefales ikke som annet enn ren nødløsning, det soter veldig mye ... men når kaffe eller te er blitt et inngrodd morgenrituale, så kan man bli litt desperat av og til :-)

Ellers, skulle man komme i knipe og være tom for gass i feil land, så er det stort sett trivielt å kjøpe gassflasker lokalt der man befinner seg med trykkregulator og slange, og bare skru løs en slangeklemme og bytte.  For meg føles det veldig dumt å kaste en tom gassflaske, men det er av og til rett og slett rasjonelt dersom man har kjøpt flasker i "feil" land og hverken får byttet de eller fylt de opp - sammenlignet med alt annet av båtkostnader så er de ikke så dyre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...