Jump to content

Erfaringer med de forskjellige el. toalettene

Gudrun

Recommended Posts

Ja har nå fått skrudd sammen det elektriske toalettet jeg har slitt med siste uken og avdekket at jeg nok må bytte det ut....

Håper å jukse det sammen med noe sika for bruk i sommer, men hvis det holder i ferien, så er det maks.

merket Matricola A 20101, Italy fra 96-97.....ikke TMC eller hva det nå heter.

Snakket idag med en jabsco selger og han fremhevet den type toalett (37010 serien)som veeeeldig driftsikkert, men er noe dyrere enn endel andre el. toalett. Et par Viknes eiere skryter og over de toalettene som de har i sine båter....

Forstår det slik at det skjer fra tid til annen at kvernen setter seg fast spesielt når båten er i opplag og derfor må åpnes og reingjøres etc. for å få motoren til å starte igjen.

Dette er et helsikes drittarbeid bokstavelig talt...... Plass er det jo heller ikke til dette....

Er det slik at et Jabsco toalettet er bortimot feilfritt, slik selgeren sa, eller er det likt der og?

Hvilke erfaring har dere til dette? Er det verdt den ekstra høvdingen, eller?

Aldri mer elektrisk toalett...

Et toalett MÅ fungere og da gjelder det at minst mulig kan sette seg fast eller gå istykker. Når støy, pris og strømforbruk legges til blir valget enkelt.

Har ingen erfarin med el. toalett, men vurderer stert et Jabsco silent flush, koster mye men har kun fått posetive tilbakemeldinger fra brukere av dette....

Stor risiko for at TMC bil vraket til fordel for Jabsco, selv om prisen er x 3..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Aldri mer elektrisk toalett...

Et toalett MÅ fungere og da gjelder det at minst mulig kan sette seg fast eller gå istykker. Når støy, pris og strømforbruk legges til blir valget enkelt.

...og valget er Ingar ?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

...men vurderer stert et Jabsco silent flush...
Jeg har netopp montert to Jabsco Quietflush ombord. De virker selvsagt 100%, de er jo helt nye og nesten bare prøvekjørt. Der er lyd i disse også men betydelig mindre enn TMC. Litt info om monteringen finnes på min hjemmeside. Min lokale duppedittpusher ville, etter litt pruting, ha kr 9.800.- for et men listeprisen i norge er 7.500.- inkl mva. Jeg kjøpte to fra Defender til samlet pris, levert på døra inkl. frakt og MVA, på snaut 11.000.-

Vet ikke om jeg er aldeles atypisk men det virker som om "alle" har trøbbel med el.toalett og at manuelle er det eneste saliggjørende. Egen erfaring er motsatt, de beskjedne problemene jeg har hatt er utelukkende med manuelle og er rimelig selvpåført, f.eks. når et par matrøser slipper et par dråper i skåla og bruker en kilometer resirkulert papir og da prøver å pumpe ned alt på en gang stopper det fort opp og må demonteres. Har "i alle år" brukt resirkulert papir og ikke hatt nevneverdige problemer men er gått over til mykere saker etter alle skriveriene her, litt som en forebyggende sak.

Torky og lignende papir er også en dødssynd i et toalett med kvern...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Hmmmm. var ikke så mye grunnlag så langt for å kjøpe et Jabsco til endel høvdinger over et TMC eller hva det heter....

Men forstår at Jabsco ligger et hakk over de andre i kvalitet...

Setter pris på flere tilbakemeldinger her før klokken 0800 mandag. Etter det er jeg på vei til en båtpusher....

Monterte selv et el. Jabsco silent flush i fjor (til erstatning for en TMC dassær). Fungert helt upåklagelig den perioden jeg har hatt den. Fikk min til en OK pris i sverige, mener at jeg betalte rundt 6000,- SEK etter litt pruting. Kraftige pumper, ikke unødvendig "knasing", og ser ikke ut til å jobbe like hardt som TMCn som bare bråket, sugde så vidt det var, og når "kabelen" endelig nådde pumpa, så dempet belysningen i hele båten seg og pumpa virkelig jobbet tungt. Kunne jo sitte på brygga og høre hvor stor "kabelen" var.

Jeg liker også best manuelt system. Både toalett og septikpumpe er manuelle hos meg. Det betyr ikke at el. tolaett ikke kan være bra, men jeg foretrekker manuelt.

Lå forrsten ved siden av en båt som luktet noe helt jævlig septik nå nylig. De ombord trodde det var feil i båten ved siden av på andre siden. Da de omsider lukket opp dørklemmene så kom lukten enda bedre frem. :crazy:

De hadde såkalt ejektortømming og tanken hadde ikke tømt seg. De hadde ikke vært klar over det og brukte toalettet som normalt. Bunnkrana var åpen, og noe har nok rent direkte ut i sjøen under bruk i begynnelsen, men det hadde så blitt tett i slangen fra septik til uttak. Luftingen så åpen ut (klar slange), men hadde nok tettet seg i stussen på tanken. Dermed hadde de pumpet trykk på tanken med det resultat at det ble trykket septik ut av inspeksjonluken og ut i lasterommet under dørken. Det lå en del å fløt der. Det luktet ikke godt.

Nå hadde de altså problem med at tanken var full og ikke ville lense seg. De hadde nemlig montert ekstra manuell pumpe for å pumpe ut hvis de fikk problemer med ejektor. Den fikk de ikke pumpet ut noe med da slangen var potte tett. Normalt hadde tanken fint tømt seg m/ejektor selv om de hadde en pumpe i serie. Nå fikk de ikke tømt uansett. :headbang:

Glad det ikke var meg.... . . :rolleyes:

Edited by OLPI (see edit history)