Jump to content

Kryssfiner kontra Meranti (finer)


Kjelli

Recommended Posts

Muligt at jeg spør dumt nu, men er ikke meranti kryssfiner? Jeg mener at er meranti den billigste finer. Det er muligt at sutaksfiner er litt billigere: Sutaksfineren fås i 12,5  15,5  og 18,5 mm. Merantien har jeg bare sett i 9 mm. Men du kan helt sikkert bruke begge typer.

Link to post
Share on other sites

Bruk vanlig kryssfiner. Den kommer i mange forskjellige kvaliteter. Marine grade er best, men annen kryssfiner gjør også nytten til ditt bruk. Meranti er en løvtresort fra sørøstasia som det også lages finer av. Som bl.a. undertaksfiner i bygninger brukes OSB.

 

Oriented Strand Board is a construction panel made with layers of precision-manufactured wood "strands" that are aligned, formed into panels and pressed with an exterior grade adhesive resin.  

 

OSB er greit til sitt bruk og kan ofte direkte sammenlignes med finer, men bare i tørre omgivelser. Hold deg unna disse til båt. De er billige, men ikke egnet.

 

Få deg skikkelig finer i passende tykkelse. Beskyttes med matte og polyester. Dekkes med topcoat. Ender kan beskyttes ved å tynne ut polyesteren med litt aceton og la det suge seg inn. Deretter standard behandling med matte, polyester og topcoat.

 

Uansett hva du velger, koker det ned til en viktig ting:

Aldri bart treverk i båt. Et lag topcoat direkte på tre holder heller ikke.

 

Lim er vannfast, men tre er levende.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Bruker også en del billig finer inne og hvor en ikke ser det noe særlig. Men hovedregelen der er: den skal få 2 strøk med epoxy med noe sliping mellom strøkene. Også rund kantene. Er også overbevist om at epoxy da er en god del bedre enn polyester fordi (1) polyester fester ikke så bra mot tre som epoxy og (b) epoxy er mer vanntett (jfr epoxyprimer under bunnstoffet)

Link to post
Share on other sites

Jeg arbeidet i min ungdom i en byggevarebutikk. Der brukte vi argumentet at merantifiner var bedre i båt fordi det er benyttet vannfast lim ved liming av platene. Limfugene på merantiplatene var mørke i motsetning til vanlig furufiner som hadde lyse limfuger. Dette stemmer overens med at limfugene ved bruk av vannfast trelim blir mørke, det har jeg selv erfart.

 

Uansett så er trevirket i meranti-platene ikke vannfast slik at det er nødvendig med en eller annen overflatebehandling dersom de blir utsatt for fuktighet.

 

Brigg

Link to post
Share on other sites

Er også overbevist om at epoxy da er en god del bedre enn polyester fordi (1) polyester fester ikke så bra mot tre som epoxy og (b) epoxy er mer vanntett (jfr epoxyprimer under bunnstoffet)

Helt engig. Veldig mye bedre enn polyester, veldig mye dyrere, veldig mye mer allergifremkallende, veldig mye bedre limeffekt, osv, men veldig lite brukt som beskyttelse for finer-rammeverket på den jevne fritids plastbåt.

 

Gå derimot til en trebåtbygger...... :rolleyes:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

At Epoxyen ikke lukter er vel akkurat det som gjør den farlig og allergifremkallende- det som ikke lukter sterkt kan vel heller ikke være farlig mener vel mange? Har selv jobbet endel med epoxy de siste årene og er alltid nøye med bruk av hansker og avsug. At den er dyrere enn polyesteren er riktig, men skal man kun fixe eller lime inn detaljer i skroget går jo heller ikke de store mengdene...

Har ristet på hodet og ledd mange ganger av båtfolk som kun har hørt om og kun bruker West System, vet ikke hva dette koster nå for tiden men det er sikkert langt over 100lappen pr.kg? Skal du bruke mer enn "kiloen" lønner det seg mer og kjøpe større kvanta og blant andre produsenter. Selv brukte jeg tidligere Ciba sine produkter, men gikk over til Ebalta produkter. Dette er en av verdens største produsenter av plastmaterialer. Grunnen til byttet var enkelt og greit ekspertisen som en mann har, og han sluttet hos Ciba/Willumsen og startet sitt eget firma som heter SVAS Kjemi og mannen heter Svein Stanger. Firmaet holder til på Lillestrøm med tlf.nummer:63 81 49 80-Anbefales! :smiley:

Når det gjelder priser er det jo haugevis av epoxyprodukter og velge mellom, men den typen jeg bruker tror jeg koster rundt 80kr kiloen, men ikke til båtbruk.

Når det gjelder finer vil jeg ikke anbefale filmbelagte eller oljebelagte forskalingsplater, oljebelagte lukter sterkt om de ikke blir forseglet helt og gir litt dårlig heft-filmbelagte gir bortimot ingen heft såsant man ikke rubber overflaten på den mest bastialske grovmetoden....

 

PS: Lærte noe nytt i sommer: En bekjent skulle reparere ei sprekk i bakre tofta på ei jolle som er laget i samme typen plast som Pionerbåtene,husker ikke hvilket merke han har.

Planen var og legge noen lag med tynn glassfiberduk og epoxy over den lange sprekken. Dette går aldri sa jeg da dette er vidt forskjellige plasttyper og vil skille lag etter kort tid (selfølgelig hadde jo samme karen prøvd med polyester tidliger som endte med fiasko).  Han fikk en skvett epoxy og noen remser glassfiber og satte igang.Enden på visa er at han nå har brukt båten (helårs fiskebåt) i ett halvår og trampet og sittet på tofta som er like hel og uten tendenser til oppsprekking :seeya:

Link to post
Share on other sites

Kan ikke dy meg for å blande meg opp i denne.

Den eneste finer som bør brukes i båt, er såkalt "boil-proof". Den er svindyr.

 

Men hvorfor i allverden bruke finer for å bære laminatet mens det herder?

Midre skillevegger lamineres på vanlig byggeplast som ligger flatt på garasjegulvet. Riv til matter som er litt større en det materialet som trengs, og laminer opp til ønsket tykkelse. Platen tilpasses deretter som vanlig, og festes med limsparkel. Når den sitter fast, lages det en hulkil av limsparkel med r 25 mm der platen skal lamineres fast. Dette er viktig. Presses fibrene inn i et skarpt hjørne, knekker de og mister styrke.

Nå har man en konstruksjon hvor det er benyttet akkurat like mye matte og resin som om det skulle vært benyttet finer, og den veier en tredjedell og tåler det samme.

 

Skal man lage et cockpit gulv med bjelkebukt lager man dette på buede tverrspant av Divinycell, limer fast gulvet, også av Divinycell, oppå med limsparkel og laminerer et par lag slik at det holder fasongen. Deretter taes gulvet ut og ferdigstilles på undersiden. Sett det i igjen og laminer det fast i båten og bygg opp til nødvendig tykkelse. Veier halvparten av et finergulv, og er dobbelt så sterkt. Og, det trekker aldri vann. Innlaminert finer hører ingen steds hjemme. Finer er for amatører.

 

Jeg antar at jeg med dette erter på meg en annen herre som også har sterke meninger.

Link to post
Share on other sites

Har vannsfast kryssfiner med glatt film utepå. Ligner slike forskalingsplater. Har dette på dørk. Syns det var nemnd at disse lukter. Gjelder det slike plater?

Skal lime teakdørk oppå denne fineren. Er det tilstrekelig å pusse over platene med at grovt sandpapir(60?) og avfette med aceton?

 

Tenkte å ha noen gjennomgående bolter for å hindre at fineren blir bua når teaken beveger seg. Er dette lurt?

Link to post
Share on other sites

Har vannsfast kryssfiner med glatt film utepå. Ligner slike forskalingsplater. Har dette på dørk. Syns det var nemnd at disse lukter. Gjelder det slike plater?

Skal lime teakdørk oppå denne fineren. Er det tilstrekelig å pusse over platene med at grovt sandpapir(60?) og avfette med aceton?

 

Tenkte å ha noen gjennomgående bolter for å hindre at fineren blir bua når teaken beveger seg. Er dette lurt?

Er fineren rødbrun eller nesten sort er det mest tenkelig forskalingsplater du har. Det er den lyse trehvite forskalingsplata som lukter og er innsatt med olje i noen tilfeller.

Skal du rubbe opp filmbelagte burde du nesten fjerne denne harde filmbelegget  og bruk gjerne 40papir eller grovere f.eks vinkelsliper. Aceton skulle være unødvendig da du fjerner det meste i slipinga. Lim med en limtype som er vannfast, tror nok om du legger teaken ned i ei suppe med epoxy så skulle det vel holde.

For noen år siden lagde jeg ett motorkasselokk til ex-sjekta med eikelister (ca50mm brede) og med sorte nater. Listene ble limt til finerunderlag med epoxy og deretter fylte jeg opp mellomrommene med sort epoxy. Dette har nå holdt i rundt 10 år og er like helt etter både sjøvann, øl, Gammel Dansk, whiskey har blitt sølt :lol:

Link to post
Share on other sites

Midre skillevegger lamineres på vanlig byggeplast som ligger flatt på garasjegulvet. Riv til matter som er litt større en det materialet som trengs, og laminer opp til ønsket tykkelse. Platen tilpasses deretter som vanlig, og festes med limsparkel. Når den sitter fast, lages det en hulkil av limsparkel med r 25 mm der platen skal lamineres fast. Dette er viktig. Presses fibrene inn i et skarpt hjørne, knekker de og mister styrke.

Nå har man en konstruksjon hvor det er benyttet akkurat like mye matte og resin som om det skulle vært benyttet finer, og den veier en tredjedell og tåler det samme.

 

Innlaminert finer hører ingen steds hjemme. Finer er for amatører.

Innlaminert finer kan være fy, fy f.eks i en badeplattform der det bores og festes og styres. Men likevel. Finer gjør da en god jobb?

 

Skal man lage en plate i ren polyester/matte som er like sterk som f.eks. 12mm finer med 3 lag matte på hver side, holder det ikke med en massiv plate bestående av 6 lag matte som et alternativ.

 

Et kjernemateriale gjør platen stivere. Strekk og trykk skjer i ytterkant. I midten er det ingen slike krefter. Styrken er avhengig av tykkelsen. Dette er grunnlaget for bruk av kjernematerialer. Kjernematerialer lager sterkere og lettere konstruksjoner. Ulempen er at de innfører nye problemstillinger rundt vedheft, vanninntregning og gjennomføringer.

 

Forklar meg hvorfor jeg bør bannlyse innlaminert finer.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg har en liten sånn dejavu følelse Lotus.

 

Men håkke som. Jeg skrev mindre skilleveger som singlelaminat. Er de større, kan de stives opp med at det f.eks lamineres på en vinkel, eller et kløvd rør.

 

Grunnen til at jeg ikke liker finer er at det fester dårlig, det er tungt og det trekker før eller senere vann.

Dininycell har lukkede celler, det brenner ikke og man får meget bra feste. Videre kan det meget lett formes. Man kan bygge en nesten hvilken som helst form.

Jeg er såpass sta at jeg fremdeles mener at innlaminert finer i båt er amatørmessig. Proffe båtbyggere bruker det ikke. I min 20 år gamle båt finnes ikke en kvadratcentimeter innlaminert finer. Der er det Div som gjelder.

Jeg tror ikke det kommer noe mer ut av dette en at vi er enige om å være uenige og med det sier jeg Godt Nytt År.

Link to post
Share on other sites

[ftp] [/ftp]KING S.B. BEIGE 121 X 68CM, 6,35MM

Art.nummer: 20691-02

 

 

Pris: 394,-        

 

 

 

Plastmateriale som lar seg bearbeide med vanlig verktøy for trebearbeiding. Ypperlig som erstatning for tre og finer på steder som er utsatt for vann og fuktighet.

 

   

 

 

 

Noen som har prøvd king starbord plater fra maritim?tenkte jeg skulle lage ett baugspyd..

Link to post
Share on other sites

Har aldri brukt det, men vurdert det. Det som bremser meg:

 

1) svinedyrt - hvis jeg har regnet riktig

2) tung - burde det ihvertfall være dersom jeg tolker beskrivelsen riktig

3) bare tilgjengelig gjennom maritim svjv

4) kan i praksis ikke limes - må skrues

 

Maritim grovskjærer. Dersom de skjæret eksakt etter mine mål hadde terskelen vært litt lavere hos meg.

Link to post
Share on other sites

Har aldri brukt det, men vurdert det. Det som bremser meg:

 

1) svinedyrt - hvis jeg har regnet riktig

2) tung - burde det ihvertfall være dersom jeg tolker beskrivelsen riktig

3) bare tilgjengelig gjennom maritim svjv

4) kan i praksis ikke limes - må skrues

 

Maritim grovskjærer. Dersom de skjæret eksakt etter mine mål hadde terskelen vært litt lavere hos meg.

Enig står jo beskrevet der som du sier og,men kan kanskje egne seg veldig bra til badeplattform etc..tenker da på holdbarhet,stivhet,og ikke minst lett å bearbeide,jeg for min del tenkte kanskje at det kunne være greit å lage ett baugspyd,skjære det ut etter en mal,kan jo bruke en overfres etterpå for å lage fine pyntespor,eller hva en måtte ønske :sailing:,men som sagt jeg har bare lest beskrivelsene alldri tatt i matrialet en gang.Noen med erfaring av nevnte sort?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...