logos Posted July 1, 2007 Share Posted July 1, 2007 Hei. Har montert en Raymarine S2G autopilot, men mangler tilkobling strøm. Det står at den bør sikres med sikring(fuse). Hvor stor bør den være? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted July 1, 2007 Share Posted July 1, 2007 Det er effektstørrelsen på hydralikkpumpa di som bestemmer dette. Mener at det sitter en 40 A sikring inne i selve kontrollenheten til autopiloten. Men sjekk dette foir ordens skyld. Du bør i så fall bruke en 40 A sikring. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted July 1, 2007 Share Posted July 1, 2007 Det er effektstørrelsen på hydralikkpumpa di som bestemmer dette. Mener at det sitter en 40 A sikring inne i selve kontrollenheten til autopiloten. Men sjekk dette foir ordens skyld. Du bør i så fall bruke en 40 A sikring. Vel jeg må korrigere deg litt her, det er tykkelsen på kablene som bestemmer størrelsen på sikringen. På piloten kan du gjerne bruke disse automatsikringene som er beregnet for bilstereo. Sjekk tilkoblingene på autopiloten hvor store kabler du får plass til. Startstrømmen til pumpen kan være høy. Mener jag har lest 70A i en eller annen autopilot manual... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted July 1, 2007 Share Posted July 1, 2007 Helt egig i at det må legges opp kabeldimensjon som er tilstrekkelig til å lede strømmen. Mener å ha observert at det ofte legges opp 6 kvmm kabler. Kabelstrekkene er ofte ikke så lange mellom batterier - autopilotenhet og hydralikkpumpe. Jeg hadde på en tidligere båt en konstantgående LS hydralikkpumpe. Den var på 30 A. I nåværende båt har jeg også en LS pumpe. Det er RV2 som har 23 A sikring. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts