Jump to content

Bytte propell på Scand 20 snekke


naumar.no

Recommended Posts

Hei,

 

Da vi var ute med båten forrige gang, så vi fra bryggen at det kun sitter ett propellblad igjen på propellen. Ser ut som at det kun har vært 2 blader på den og at det ene har forsvunnet. Jeg kjøpte den på vannet i fjord og har ikke hatt den opp. Jeg har heller ikke merket noe til dette, merker heller ikke noe spessielt nå, men jeg kan jo tenke meg at det ikke er spessielt bra eller optimalt med ett propellblad :)

 

Båten går rundt 7 knop (iflg. GPS), det har den gjort siden jeg kjøpte den, merker heller ikke noe mer risting eller slåing i båten enn det jeg vil tro er normalt på en 85' snekke med 10hk dieselmotor. Betyr dette at jeg kanskje har en båt som går mye bedre enn 7 knop, eller har det ikke så mye å si på effekten?

 

Jeg er ganske ny med båt og vil egentlig ha svar på dette:

 

PS: Båten er en Scand 20 fra 1985 med orginal Buck dv10m (10hk diesel)

 

- Er det skadelig for aksel etc.. å kjøre med så ujevn propell? Tenker da på om jeg bør skifte idag eller om jeg kan vente 4 uker til etter vi har hatt ferie. Blir bare små turer i fjorden rundt her i ferien.

- Har det mye å si hva slags propell jeg setter på en slik båt? Isåfall, hvordan regner jeg ut riktig type propell for min båt? Har ikke så mye data på den og vil egentlig gjerne gjøre dette så fort som mulig.

- Er det lett å bytte propell? Kan det gjøres i vannet? Jeg har skrudd endel både på bil og sykler så jeg får stort sett til det jeg skal med litt hjelp.

- Ser etter å ha lest litt på diverse Selges&Kjøpes at det stort sett er størrelsen på bladene, vridningen på bladene, antall blad, om den skal gå mot høyre eller venstre og størrelse på aksel. Er dette korrekt? Isåfall burde jeg vel bare kunne ta av den jeg har nå og kjøpe meg en som er noenlunde lik? Et par jeg har snakket med mener jeg nesten helt sikkert har høyregående propell med 1/10 vridning på 35mm aksel. Når jeg da skrur den av ser jeg jo hvor mange blader det er så hvis jeg da finner en som har noenlunde like store blader, er det bare å kjøpe da? Eller er jeg helt i optimistland nå?

 

På forhånd takk for seriøse svar

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
Svart (redigert)

hmm... ingen som har noe kunnskap å dele om noe så vesentlig som propellen? :rolleyes:

Redigert av st (see edit history)

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post

Hei ST:Du må nok kankje ha båten på land for propell bytte,jeg kan ikke skjønne at du ikke har en forferdelig risting hvis du har mistet et blad på propellen.Når det gjelder høyre eller venstre gåenede proppel er det gangretningen på aklsel ut i fra gear boxsen som bestemer dette.

 

roy_n

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...