Jump to content

Gamle lekkasjer rundt rekkestøttene hevingsgrunn ?


Rastløs

Recommended Posts

Hvis man kjøper en 7 år gammel båt som beskrives som godt vedlikeholdt, er det min oppfatning at det ikke foreligger åpenbare prosjekter som må gjøres før inneværende sesong er over. Det regnet en del da vi drev med "innflyttingen" i båten og da...

 

Hvis man to dager etter overtakelse finner ut at det er gamle og fremdeles vedvarende lekkasjer ved 5 av 8 rekkestøtter, og de sitter ikke akkurat lett tilgjengelig for reparasjon, er det da grunnlag for heving av kjøpet? . - når det i tillegg uttrykkelig blir spurt om det har vært problmer med dette før avtaleinngåelse, og man har en kontrakt hvor det står at det ikke har vært problemer med lekkasje ? Ved en av støttene er det slik at vannet formelig sildrer inn. ( det har jeg forøvrig fått midlertidig stoppet)

 

:cryin:

Link to post
Share on other sites

Om det er hevingsgrunn vet jeg ikke men ettersom det står i kontrakten skulle jeg tro det.

 

Du kan jo høre med selger om han går med på å få dette reparert ved verksted for hans lommebok

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ring selgeren med engang. Hør hva han sier. Hvis det sildrer, og det 5 av 8 rekkestøtter

må vedkommende vite om det. Ta det på en saklig måte så ordner ting seg. De fleste

mennesker er fornuftige.

 

Uansett er det kjedelig, men lykke til

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nå er det bare 1 - 2 som er er lekkasjer helt oppe i dagen, men etter å ha kontrollert resten så er det utettheter i resten også.

 

Har tatt det opp med selgeren nå i kveld og han virker jo løsningsorientert han stakkar.

Jeg kan kanskje tro ham på at han ikke visste, men det er litt værre med termen "burde"

når det er tydelige fuktmerker på hyllen i forpiggen ( rett under støtten) og bøkene i

hyllen i salongen er fuktige under, samt at man ser at det danner seg vanndammer på de to stedene når det regner.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

- Kan si hva man vil om bavaria, men at de er gode på oppfølging når noe oppstår synes helt klart.

 

Sendte mail til Lunde båt i går kl 22.00 om problemet og forslag til løsning fra dem. I dag kl 08.05 fikk jeg svar med beskrivelse av hva som må gjøres og hva det vil koste å få det gjort på et verksted.

 

M.a.o totalopplevelsen gjør at jeg fortsatt vil velge Bavaria , selv om kjøpet av akkurat denne båten event. blir hevet. ( det kommer jo helt ann på prisavslaget)

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig trist å oppdage slikt på nyinnkjøpt båt og så rett før ferien da uff uff , men det er vel et tips til folk flest at det kan være greit å sette en vannspreder oppå båten for lekkasjetest en halvtimes tid når man har bestemt seg for den slik at man får avklart slike ting før man tøffer ut av havna med nyervervelsen

Link to post
Share on other sites

Hvis det kan være en liten trøst så var dette et kjent problem på Bavaria rundt 2000 mod (behandlet i opptil flere emner her inne om jeg ikke husker feil).

 

Lunde båt pleide å sende med nørvendige bolter (større dimensjon), muttere og skiver i samme konvolutt hvor de svarte på problemet...

Gjort på 3-4 timer å fikse dettte permanent (ca 30 min pr rekkestøtte?). På min båt (Bav 34) er alle rekkestøttene nokså greie å komme til fra innsiden. Det kan jo være vanskeligere på båten du snakker om. Du trenger hjelpemann til å holde fast bolten / skruen på utsiden mens du setter på skive og mutter fra innsiden - ihvertfall de stedene det ikke er en ventil å stikke armen ut gjennom.

 

Etter denne reperasjonen er problemet løst - mine rekkestøtter har fått seg en og annen trøkk etter reperasjonen uten at noen ny vannlekkasje har oppstått.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Mener å ha hørt rykter om at Bavaria hadde problemer med dette rundt år 2000. Jeg har en 3 år eldre båt og har enda ikke hatt noen lekkasjer selv om jeg ser at det sikkert kan skje siden det er litt krakkelering rundt noen av støttene.

 

Vil vel tro dere burde kunne finne en ordning her. Får du dette fikset profft på verksted for selgers regning har du jo en båt som kan være vel så god som en annen du kjøper der lekkasjer kanskje ikke har oppstått men er rundt hjørnet. En nødrep. med sika utenpå kan kanskje holde frem til høsten?

Link to post
Share on other sites

forslag til løsning fra dem.
Betyr det at det dreier seg om ett kjent problem? Isåfall synes det er noe mindre alvorlig.

Men skulle selvsagt vært opplyst om hvis selger var kjent med det. I denne sammenheng kan det ha betydning hvor lenge han har hatt båten, noe jeg ikke kan se har kommet frem.

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut!

Selv om det ikke er noen grunn for ansvarsfraskrivelse må man også ta i betraktning at folk er svært så forskjellige når det gjelder å holde øye med hva som foregår rundt omkring i båten.

En bransjemann uttalte nylig at det begynner å bli vanlig at båteiere aldri hadde kikket nedi motorrommet. Kanskje ikke så rart, på nyere biler har det jo ikke noen hensikt å åpne panseret, man ser ikke noe likevel.

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å si.

Rekkestøttene blir utsatt for stor belastning til tider.

Er båten seilt hardt og mye bør vel ikke dette være unormalt.

Dersom en kar på 90 kg. holder seg i støtta under en broach blir foten utsatt for store krefter. Jeg observerer også stadig at de med motorbåt tror at toppen av rekkestøtta er et håndtak til å trekke i eller sparke fra mot i havn.

Det er vel bare HR som har en fullgod løsning, men det er dyrt å lage og montere. Nordic Yachting systemet, som jeg har, er også bra. Rekkestøttefoten blir slått fast i spor i fotlista og sikret med bolt. Støtter svært godt mot krefter akterover, forover og innover, men dårlig utover. Laminatet knekkes fort opp. Jeg måtte ta en sjau etter 22 år for å få dette tett og fast.

Men. Det du må se veldig godt etter rundt disse festene er om laminatet har knusing. Da hjelper det lite å sette i en større bolt, for problemet kommer tilbake

etter kort tid. Legg et sånt arbeidslys på dekk og kikk etter sprekker og hvite skygger på undersiden. La ikke lampa ligge der med en noen sekunder av gangen.

 

Men jeg antar at Mathilde eller Sydvesten iler til for å berolige da de kan fortelle at slikt skjer ikke med en Bavaria. :wink:

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekket rekkestøttene igjen idag. Lekkasjen har nok vært der en stund. Litt skeptisk til mugg og dritt i paneler/treverk som jeg ikke kommer til. - Blir spennende å se hva vi blir enige om på møtet med selger i morgen formiddag.

 

Jeg forventet jo ikke at det ikke ble noe "mekking" på denne båten i løpet av sesongen.

- men å starte med så omfattende reparasjoner FØR jeg har tatt den i bruk ble litt i overkant synes nå jeg. ( fortsettelse følger)

Link to post
Share on other sites

Og løsningen ble at jeg fikk tilbake like mye som Lunde båt skulle ha for å reparere støttene ( kostnad for 2 mann i nesten 2 dager)

 

Jeg kjøper 10 mm bolter 10 mm borr to patroner sikaflex, setter av lørdagen, og vips

så er rekkestøtten igjen tette. ( i tillegg borrer jeg horisontae hull og fester de mest utsatte til aluminiumslisten. Og kostnaden for meg, ca 600,- kr. Og har samtidig penger igjen til å kjøpe en skikkelig avfukter.

 

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper 10 mm bolter 10 mm borr to patroner sikaflex, setter av lørdagen, og vips

 

Tips: Dersom du ikke har kryssholt til spring (antar det er ferdigstøpte forsterkninger i dekk sånn ca 2/3 fra baugen på din båt og?) - så ta med de i samme slengen siden du nå kommer greit til fra innsiden. Satte på sånne kryssholt som 'legges ned' sidelengs når de ikke er i bruk, siden vanlige faste kryssholt vil ha en tendens til å fange skjøtene i den posisjonen.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Men jeg antar at Mathilde eller Sydvesten iler til for å berolige da de kan fortelle at slikt skjer ikke med en Bavaria. :wink:

 

 

He, he. Ja, ja Mulligan...så er vi der igjen. Håper jeg kan ta uttalelsen din som en vennskapelig spøk. Verken jeg eller Sydvesten har vært talsmenn for at Bavaria er perfekt - helt uten feil. Det er ingen båter.

 

For øvrig syntes jeg det er fint at bavaria-eiere deler sine problemer med oss andre på forumet. Dette er lærerikt. Det finnes en masse slik informasjon også på "bavariaklubben". Dette er en av fordelene ved å eie en båt av anerkjent og kurant merke :smash:

Link to post
Share on other sites

For øvrig syntes jeg det er fint at bavaria-eiere deler sine problemer med oss andre på forumet. Dette er lærerikt. Det finnes en masse slik informasjon også på "bavariaklubben".

 

 

tycker det er jättebra Mathilde att ni deler er problemer...........

 

för då vet vi, som valt andre merken på båt, att vi fått noe för mellanskillnaden :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
tycker det er jättebra Mathilde att ni deler er problemer...........

 

för då vet vi, som valt andre merken på båt, att vi fått noe för mellanskillnaden :wink:

 

 

eller dere får ideer til å få løst problemer med deres egne båter uten å måtte innrømme at :

 

Jada, vi skrur og mekker på våre båter vi også men vi er for stolte til å innrømme det :wink:

 

( og ved brygga der jeg ligger ligger det også mange virkelig dyre båter. Jeg synes jeg ser eierene i kjeledress og skiftenøkkel både titt og ofte jeg :rolleyes: )

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper jeg kan ta uttalelsen din som en vennskapelig spøk. Verken jeg eller Sydvesten har vært talsmenn for at Bavaria er perfekt - helt uten feil. Det er ingen båter.

 

Her har du rett på en del punkter.

 

Jeg tror alle seilbåter, kanskje med unntak av HR, får problemer med dette før eller senere.

 

Til og med på min båt måtte jeg etter 22 år og ca. 30000 n.m. til pers og fikse lekkasjer i rekkestøttene. Som nebvt et annet sted har den Nordic Yachting system hvor rekkestøttene er står slått fast i fotlista. De er ikke til å rikke forover, akterover eller innover selv uten bolt. Da må jeg bøye fotlista. Jeg benyttet sjansen til å slipe rent på innsiden og bygge opp 10 mm. ekstra laminat i et 40 x 20 cm område rundt støttene før jeg boret opp igjen og boltet. Nå kan jeg turne svingstang i de.

 

Men. Jeg tror ikke at å bore opp og sette inn en større bolt kurerer problemet til Alo Mikkel. Det fjerner symptomene for nå, men ikke årsaken. En 8 mm. bolt holder støtta på plass like godt som en 10 mm.

Dersom støtta er festet kun med en bolt uten annen sikring, kommer problemet tilbake fort. Jeg ville tatt en god kikk på tykkelsen av laminatet og hvorvidt bolten går gjennom distansemateriale.

Link to post
Share on other sites

Det er alltid litt.

Jeg holder meg i rekka når jeg er på dekk. Skjøter hekter seg. Og sånt.

Og så hindrer rekka meg i å gå overbord når jeg tryner.

Men mest juling får de i havn.

Særlig de med motorbåt synes de er et fint gripehåndtak og trekke seg inntil med. Eller sparke fra på.

Også er det litt knuff fra andre båter nå og da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...