Suzuki Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 tatt en god kikk på tykkelsen av laminatet og hvorvidt bolten går gjennom distansemateriale. Du tuller nå ? Det er vel ingen produsenter som bolter rekkestøttene tvers gjennom distansmateriale av Divinycell eller Balsa ? Eller misforstår jeg ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Jeg tror alle seilbåter, kanskje med unntak av HR, får problemer med dette før eller senere. Vi kan legge til et unntak for Guyline også, ihvertfall 95-modellen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Du tuller nå ? Jeg sa hvorvidt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 At rekkestøtter ikke tåler sånn behandling over lang tid skjønner jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rastløs Svart 5.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 så var det på'n igjen. Etter å ha sjekket litt til så viser det seg at det jammen er lekkasje ved mange av skruene til rellingslisten også. Det er forsjåvidt greit, men tillegg er det lekkasje i en del av skruene som skrur sammen skrog og overbygg også. ( skruene som ligger under denne listen igjen.) Så vidt jeg forstår må da hele listen demonteres. Tetningen må slipes bort og ny legges. Jeg hadde tenkt å tette rekkestøttene selv, men fant raskt ut at jeg burde overlate det til et firma ( bare det å få tak i syrefaste 10 mm bolter er jo et prosjekt) . Når det nå viser seg at det må gjøres enda mer, så må jeg finne på noe annet. Hvis ikke renner timene og kronene unna. Så vidt eg forstår snakker vi om 3-4 dagers arbeid for hele pakka. Jeg har mest lyst til å heve hele kjøpet, men jeg føler liksom litt med selger også. ( dessuten er det en av få nye turseilere som kan seiles alene, p.g.a skjøte på pidestall o.s.v ) Jeg tror dette kom litt bardust på selger også. ( selv om stadig tilsig av vann i bunn av båten burde tent en varsellampe eller tre) Spørmålet blir vel snarere hvem som skal være eier av problemet. Selger som har hatt en båt med lekkasjer, eller kjøper som i utgangspunktet har kjøpt en båt uten lekkasjer. I utgangspunktet vil jeg tro at importør er best skikket til å reparere så lenge det er mer omfattende enn antatt. ( snakket med en meden 2000 modell B38. Han hadde samme problemet da han kjøpte sin brukt. Hele sullamitten ble reparert hos importør for selgers regning) For å få løst saken både for meg og for selger innenfor rimelighetens grenser er det kanskje andre vel så gode alternativer. Finnes det noen firma/personer i Indre Oslofjord område som tar mindre enn 650 kr timen mon tro? Er det ingen polske firmaer som har spesialisert seg på båt da ? Da har man sannsynligvis løst problemet for både selger og kjøper uten noe mer diskusjon om penger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 5.Juli.2007 Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 Er interessant å vite hva kontrakten din sier? Er båten kjøpt med "som den er" klausul? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 5.Juli.2007 Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 Han hadde samme problemet da han kjøpte sin bruktHva mener Lunde Båt, er dette noe som man bare må regne med? Eller representerer din og den andre båten unike tilfelle?Hvis det siste er korrekt bør vel Lunde kunne dekke reparasjonen? Vil jo være synd om det skulle bli vanskelig å selge disse båtene brukt fordi ryktene går om at man må regne med kjempedyre reparasjoner fordi de lekker i det som er av skruer og rekkestøtter. (fjær til høns) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rastløs Svart 5.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 (redigert) Joda. Den er solgt "as is", men samtidig spesifisert for at det ikke har vært problemer med lekkasjer/råte og sopp. Så akkurat det juridiske er jeg i grunn ikke så bekymret for lengre. Jeg har imidlertid lyst til å finne på noe som gjør at både jeg og selger lander sån nogenlunde på jorda. Jeg antar at selger helst ser at han slipper å ta tilbake båten og da må vi jo finne på noe, men det er visst rpoblemer med å fjerne denne listen i det den fort blr ødelagt ved demontering. En list koster kr 3000,-.( og det er 4 av dem) Ca 30.000 ligger derfor en fullgod rep. hos verksted, avhengig av hvor mange av listene som evnt. må byttes. Redigert 5.Juli.2007 av Alo Mikkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 5.Juli.2007 Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 Det høres jo ut som om selger vil ta et visst ansvar for feilen. Om du kan/vil påta deg jobben selv kan jo et prisoverslag fra importør eller andre kompetente være et godt utgangspunkt for en diskusjon med selger. Reparasjonen koster kr nnn og det er i utgangspunktet selgers ansvar å ordne opp i dette. Du kan da tilby å gjøre jobben selv mot et prisavslag på en andel av nnn. Ofte er det kurant å dele kostnadene 50/50 eller at selger betaler deler og du gjør jobben. Disse to alternativene pleier en å oppnå enighet om og hvordan fordelingen blir må du avgjøre ut fra ditt forhold til selger og båt. Føler du at selger, bevisst eller ubevisst, har lurt deg må du kreve mest mulig men er det sannsynlig at selger var uvitende er nok en 50/50 løsning litt lurere. Det er ALLTID et sjansespill å kjøpe båt, stort sett går det rimelig greit og andre ganger får en seg en overraskelse eller to. En deling av kostnadene pleier å gi rimelig fornøyde parter på begge sider. Tror nok du må legge inn litt magefølelse i din avgjørelse. Lykke til Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 5.Juli.2007 Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 Her har du rett på en del punkter. Jeg tror alle seilbåter, kanskje med unntak av HR, får problemer med dette før eller senere. har ikke haft problem med dette på Najaden som nu går in på sin 16 säsong........ men på Maxibåtarna hade jag lekkasje på ett par av stötterna....... tråkigt dette Alo Mikkel..... lider med dig, det er temligen store krafter i skrov/överbygg ner man er ute o seglar, så er det underdimensjonert med stringers o balker så kommer det fortsette o röre sig........ laster som kommer fra riggen o krafter fra sjön skall ner o fördeles i skrovet. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Rastløs Svart 5.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 (redigert) Føler du at selger, bevisst eller ubevisst, har lurt deg må du kreve mest mulig men er det sannsynlig at selger var uvitende er nok en 50/50 løsning litt lurere. Det er ALLTID et sjansespill å kjøpe båt, stort sett går det rimelig greit og andre ganger får en seg en overraskelse eller to. En deling av kostnadene pleier å gi rimelig fornøyde parter på begge sider. Tror nok du må legge inn litt magefølelse i din avgjørelse. Lykke til Det er klart at når du betaler tett opptil hva en tilsvarende helt ny 31 foter koster, så foventer man jo en båt som ikke har de alt for store utbedringskostnadene ( iallefall første sesong) Noen særlig grad av egenandel er slik sett ikke noe alternativ for meg. Redigert 5.Juli.2007 av Alo Mikkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 5.Juli.2007 Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 Jeg ville nok godt for å heve kjøpet på denne. Vannskader er skumle og du kan risikere at ting ikke blir tett. Vann vandrer overalt i båten og kan gi muggsopp og dårlig inneklima. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chrian Svart 5.Juli.2007 Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 Vi har en i båthavnen med en Bavaria 34, han demonterte alle rekkestøtter og fenderlisten i aluminium, fjernet all gammel fugemasse, vasket med aceton og monterte allt med ny fugemasse. Dette ble utført for flere år siden og han har ikke sett spor etter lekkasjer siden. Han var ikke imponert over hvordan Bavaria hadde utført denne jobben i utgangspunktet så jeg hadde kontaktet Lunde Båt angående reparasjon. Problemet er ikke ukjent på noen Bavariamodeller , tror derfor du vil få god hjelp fra dem. Vi har selv en Bavaria 42 og er svært fornøyd med den hjelp vi har fått i fiorbindelse med reklamasjoner på båten, har venner som har brukt mye større beløp bå kjøp av andre båtmerker og når jeg hører hvordan de er blitt behandlet i forbindelse med reklamasjoner ser jeg anda en grunn til å velge Bavaria. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Svart 5.Juli.2007 Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 Jeg ville tro at importøren er den som best kjenner til hvordan denne båten er skrudd sammen, eventuelt kan henvise deg til et verksted som har erfaring med Bavaria. Hovedproblemet er vel å komme til muttrene som holder relingslisten på plass. Etter å ha montert slike lister på min egen båt vet jeg hvor mange bolter og muttere som må til, og når innredningen er montert er det ikke alle muttere som er like lett tilgjengelige. Demontering av innredningen er vel den største jobben. Forhåpentligvis er dette ikke den varianten der det er støpt inn en trelist som ting er skrudd inn i. I motsatt fall bør du sjekke nøye etter råte. Uansett ville jeg tro at importøren ser seg tjent med at dette løses på en fornuftig måte og at det ikke er en båt der ute som er vanskelig omsettelig pga en produksjonsfeil. Det ville i mine øyne være svært dårlig markedsføring for båtmerket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 5.Juli.2007 Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 Ring Sjur/Are Lunde Båt og hør. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Rastløs Svart 5.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 Ring Sjur/Are Lunde Båt og hør. Har ringt dem , og det er de som har estimert prisen og fremgangsmåte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rastløs Svart 5.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 Forhåpentligvis er dette ikke den varianten der det er støpt inn en trelist som ting er skrudd inn i. I motsatt fall bør du sjekke nøye etter råte. eh, joda det er akkurat det det er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 5.Juli.2007 Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 Lekkasjer rundt rekkestøtter er veldig kjedelig. Nå er Bavaria stort sett sammensatt på en veldig enkel måte slik at det ikke vil være et uoverkommelig prosjekt (i mange båter må all innredning ut for å komme til under støttene). Jeg synes allikevel at dersom det viser seg at du velger å heve kjøpet, så bør du kun vurdere å kjøpe ny båt neste gang da denne type feil er ganske normale på de fleste bruktbåter er det stort sannsynlighet for at du vil oppdage dette eller andre type feil på den neste båten du kjøper også. Hvis du er fornøyd med båten ellers ville jeg heller gjort jobben selv på en skikkelig måte, kanskje også lagt inn ekstra skiver rundt rekkestøttene for å stive opp (kjenner ikk til akkurat din båt). Gjør du dette skikkelig så holder det fort i 15 år, men ikke regn med at det er problemfritt å kjøpe en bruktbåt. Selv om den er forholdvis ny må du alltid regne med at slike og andre ting dukker opp og da kan det være greit å bestemme seg for om man vil ha en ny båt med garanti og reklamasjonsrett eller velger å finne frem skiftenøkkelen av og til og fikse tingene selv. Kjøper du bruktbåt og vil sette bort alt som dukker opp vil det fort bli billigere å kjøpe en ny. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 6.Juli.2007 Del på Facebook Svart 6.Juli.2007 Blir dere enige om hva som skal gjøres med Bavariaen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rastløs Svart 6.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2007 (redigert) Jeg har ikke hørt noe mer fra selger siden jeg sendte ham et forslag i dag tidlig . (han begynner sikkert å bli litt lei av meg, og det kan jeg jo skjønne ) men jeg antar at vi finner en løsning. I verste fall blir det vel en hevning, for en båt som lekker i sammenføynigene er ikke samsvar med prisen som er betalt. Særlig med tanke på at de to andre 31 foterne som har ligget til salgs lenge til samme pris fortsatt ligger usolgt. Redigert 6.Juli.2007 av Alo Mikkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.