Jump to content

md2b, kjølevæske og trykk


New Attitude

Recommended Posts

Har en Volvo Penta MD2b med ferskvannskjøling som nå rusler og går.

 

Når (avslått) motor er varm, er det naturlig nok bra trykk hvis jeg skrur opp lokket på ekspansjonstanken. Men, jeg oppdaget i kveld - ett døgn etter motoren sist gikk - at det fremdeles var bra trykk i kjølesystemet (kjølevæsken sprutet ut som ved varm motor).

 

Er dette normalt? Kan det ha sammenheng med at jeg byttet eksosmanifold igår (ingen problemer med kjølingen eller tap av kjølevæske)?

 

kan noen av dere by på forklaring/opplysing til en som jobber med å bli kjent med gammel diesel

 

takkar :smiley:

Dufour 40 Performance

Link to post
høres for meg veldig rart ut.. da skal normalt kjølevesken ha kjølt seg ned , og da skal det ikke stå noe særlig trykk der.. antar du kan ha en ganske stor luftlomme , som holder trykket oppe ..

 

hifo,

takkar for fornuftig innspill. Gikk over slanger etc igår, og hey presto: luftlomme fordrevet, og nå funker alt så meget bedre. :cheers:

Dufour 40 Performance

Link to post
  • 1 år senere...
  • 10 måneder senere...

Hei eksperter.

Har en md2b modell fra 1970-74 (litt usikkert da de siste sifrene er rustet vekk) og den motoren setter snart grå hår i hodet mitt.

Den er både saltvann- og ferskvannskjørt. Ekshaust kjøles av saltvann, mens resten kjøles av ferskvann som går i en "slynge".

For en tid siden kom det olje i kjølebeholderen bak, og topppakninger ble byttet og to nye overhalt topper satt på.

Samme skjer. Motoren går glovarm etter 3,4 minutter og det danner seg en jæ... trykk i beholderen som begynner å piple varm kjølevæske.

Kan noen sette opp en enkel sjekkliste for meg? Har skiftet impeller(e), åpningene i manifoilen er helt fine (det så vi da vi skiftet topper), og det rareste av alt:

all kjølevæske som kom ut da vi skiftet impellere var ren og fin.

Alle tips mottas med takk, for nå er sommeren snart over... :crazy:

Link to post
Ekshaust kjøles av saltvann, mens resten kjøles av ferskvann som går i en "slynge".

 

Helt vanlig ferskvannskjøling med andre ord! Det er sånn det pleier å være!

 

Oljeproblemet ditt virker litt uforståelig. Det kan selvfølgelig være en sprekk i en sylinderforing, men dette pleier vanligvis ikke skje på en ferskvannskjølt motor. Men siden toppene er skiftet minker det på alternativene da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...