mhemil Svart 26.August.2013 Del på Facebook Svart 26.August.2013 Og så viser AIS-track'et (ikke Marinetraffic, men wesselfinder.com) at Hulda er på plass i Skagen. Lang tur fra Gullholmen Hulda, hvordan var turen, fikk du seilt noe? Lars H. Synes også Marinetraffic har vært litt ustabilt i det siste. Ferdes man rundt øyene vest av Oslo dekkes områdent stort sett av AISID 338, Bunnslam, som ligger i Frognerkilen. I hjemmehavnen, hvor jeg har AIS på hele døgnet, har vi ofte dekning, men også ofte uten dekning på Marinetraffic. Testet med vesselfinder, og den funker bedre, gir mer nøyaktige track. Kjenner du til hvem, hvilke skip som kringkaster for den siten? Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 26.August.2013 Del på Facebook Svart 26.August.2013 Synes også Marinetraffic har vært litt ustabilt ... Ferdes man rundt øyene vest av Oslo dekkes områdent stort sett av AISID 338, Bunnslam, som ligger i Frognerkilen. I hjemmehavnen, hvor jeg har AIS på hele døgnet, har vi ofte dekning, men også ofte uten dekning på Marinetraffic. Testet med vesselfinder, og den funker bedre, gir mer nøyaktige track. Kjenner du til hvem, hvilke skip som kringkaster for den siten? Snakker vi om sjøens facebook nå? Tar dette snart av? Sitter folk å ser på en dataskjerm når de er på sjøen og sjekker hvem som er hvor? Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 26.August.2013 Del på Facebook Svart 26.August.2013 Ja, på sjøen, eller hjemme i sofakroken . AIS over VHF nettet på sjøen har begrenset rekkevidde, og da er slike tjenester som AIS over Internett en morsom (og til og med kanskje nyttig) tjeneste. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.August.2013 Del på Facebook Svart 26.August.2013 Jeg har forsøkt å finne kart over basestasjonene til wesselfinder, men finner det ikke. Selv streamer jeg for Marinetraffic når jeg er utpå. Det gjorde jeg også for Wesselfinder. men jeg tror de har byttet IP og port for dette og jeg har ikke gjort noe for å finne ut av det. Slik streaming fra båter hjelper jo på dekningen. På bildet under vises de mottak jeg hadde og streamet videre til Marinetraffic på fredag 23/8 fra kl.1400 til 1700 mens jeg lå fortøyd i gjestehavnen på Hankø. Og den dekningen er jeg fornøyd med når antennen min står 3m over havet på en motorbåt med hele Hankø mellom meg og fjorden. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mhemil Svart 26.August.2013 Del på Facebook Svart 26.August.2013 Ja, Det var god dekning Lars. Er det problemer med streamingtjenesten til Marinetraffic, dvs. opplever du nedetid på servere etc.? Lurer på det siden dekningen varierer (selv om kringkasteren ligger i ro). Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.August.2013 Del på Facebook Svart 26.August.2013 (redigert) Nå sitter ikke jeg å glor på MT hele tiden, men for meg virker det stabilt for faste basestasjoner. Men en kan jo bli lurt litt av mobile enheter som når jeg er i et område med dårlig dekning fra de faste stasjonene. Jeg kan jo hjemmefra se at det er dårlig dekning i Drøbaksundet, men når jeg ligger på Oscarsborg og streamer, kan en jo bli lurt av det. Men nå er vi langt unna trådens tittel, kanskje lage en ny AIS-tråd? Redigert 26.August.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MajorAndy Svart 26.August.2013 Del på Facebook Svart 26.August.2013 Svensk spørger om favorithavne på Svenskekysten. For mig afhænger det af hvad man vil opleve. De fineste bymiljø og den mest intense sommerstemning oplever jeg på Gullholmen og på Käringön. Ja,, der er mange mennesker og til tider larm og overfyldt, men for mig hører det med til mine sommeroplevelser. Lidt mere stille er Grundsund, Fiskebäckskil og Mollösund. Her nydes livet lidt mere stille men stadig i en uovertruffen stemning. Endelig er der de ægte øer hvor folk bor og lever hele deres liv. Det er Källö-Knippla, Donsö og Rörö fx. Og så er der alle de andre: Cirkus Marstrand, Cirkus Smøgen, Lilla Bommen og ... Ja, det er intet under at 14 dage på Svenskekysten går meget hurtigt! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.August.2013 Del på Facebook Svart 26.August.2013 Da gikk innlegget i dass, prøver en gang til. Har plukket opp et langsomt turisnett, Men det er mye raskere enn ICE. Ellers så var vi slitne av to dagers solskinn på havet. Tok en dag til i Skagen. Det begynner å tynnes ut med båtene, mange dro til morgenen i dag. På land er det derimot nokså travelt. Salg over alt. Noen butikker har stengt for sesongen. Det har vært meget varmt i dag, Vi gikk inn på Brugsen for å handle, fikk kuldesjokk. Mye folk i gatene: Når man ser slike forhold, er det rart at man må mure fast taksteinene for at de skal holde seg på plass: For dem som ikke har vært i Skagen, så er byen delt i to. Østerby og Vesterby. Opprinnelige Skagen er Vesterby, ut mot havet. Østerby var et lite strandsted, men rundt 1905 gravde man ut stranden og anla havn. Før dette dro man båtene opp på stranden. Nå er det vi kaller Skagen en travel fiskerihavn med mange anlegg for reparasjon av fiskefartøyer, av det store slaget. I morgen antar jeg at ferden går videre, til Sæby eller Østerby på Lesø. Deretter går vi over til svenskekysten. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 26.August.2013 Del på Facebook Svart 26.August.2013 Svensk spørger om favorithavne på Svenskekysten. For mig afhænger det af hvad man vil opleve. De fineste bymiljø og den mest intense sommerstemning oplever jeg på Gullholmen og på Käringön. Ja,, der er mange mennesker og til tider larm og overfyldt, men for mig hører det med til mine sommeroplevelser. Lidt mere stille er Grundsund, Fiskebäckskil og Mollösund. Her nydes livet lidt mere stille men stadig i en uovertruffen stemning. Endelig er der de ægte øer hvor folk bor og lever hele deres liv. Det er Källö-Knippla, Donsö og Rörö fx. Og så er der alle de andre: Cirkus Marstrand, Cirkus Smøgen, Lilla Bommen og ... Ja, det er intet under at 14 dage på Svenskekysten går meget hurtigt! Där ser man hur lika smak vi i stort sett har.Många tycker ditt om svenskar och datt om norskar men alla som är riktiga båtfolk har i stort sett samma uppfattning. Vore trevligt att höra från flera om favorithamnar på västkusten. Sitér dette innlegget Link to post
Færderfyr Svart 26.August.2013 Del på Facebook Svart 26.August.2013 Hei Svensk og alle andre Her er mitt bidrag til favoritthamner -:) https://baatplassen.no/i/topic/31686-status-paa-svenskekysten/?p=1481603 Innlegg 4127 Ø Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Favoritthavner: Kosterarkipelaget, Ullsholmen, Alvøen, Långskjær utenfor Fjellbacka, Vassholmerna vest av Grunnsund for å nevne noen. Det finnes tusenvis av perler i dette eldorado av uthavner Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 REM, mener du Ursholmen? I såfall en meget fin plass. Der ligger man forholdsvis bra i le. Kan være trøblete om man må ut derfra om det blåser hardt. Det er ikke Sveriges vestligste fyrplass for ingenting. Ellers fortsetter ferieturen, med et lite sidesprang i Danmar. Forlot Skagen i dag. På horisonten dukket det opp en litt større seilbåt: Det var Dar M som skulle inn til Skagen havn: Skipet fylte mesteparten av havneinnløpet. I og med at det er umulig for et skip på den størrelsen å greie slalomen inn til ytterste baseng, så gled den langsomt forover, bakket så det røyk svart lenge og vel, vred pent rundt og gled innover mot kaien. Regner med at den må ha slepeassistanse for å komme ut igjen: Været var stort sett blikkstille hele dagen. Litt vind midt i trynet, som meldt da vi nærmet oss Østerby på Lesø. Dropper Sæby i år. Litt uggent på slutten, men inne havnen var det varmt og godt. Bare å flate ut.. Var innom den lokale dagligvaren. Der fant jeg to brett med Carlsberg Elephant. Det må være de to siste brettene i Danmark og Sverige. Produksjonen er nede grunnet streik. Kjøpte begge brettene. Snakket med havnekapteinen. Nå er det omtrent 100 lystbåter i havnen. Kapasiteten kan strekkes til 400 båter. Mai og juni er problemfritt, sammen med siste halvdel av august og utover. Unntaket er om det er pent vær i pinsen. I juli er det fullstendig teksas. I sommer måtte de vise bort store båter (60 fot) som kom for sent inn. Imidlertid holder de, som vanlig, høy servicegrad og geleider båter inn der det er plass. Om det ser tomt ut i fiskeridelen av havnen, ikke prøv å gå inn der, du vil bli promte bortvis. Havnekapteinen kommer rundt med taske på magen og tar inn kollekten om kvelden. Tenker vi blir her over morgendagen. Det er så innmari fint her. Deretter går vi over til svenskekysten, antakelig Donsö, eller litt nordover. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 REM, mener du Ursholmen? Det var ikke Urshlmn. jeg tengte på i denne omgang, men Ullshlmn. rett Nordvest av Vecken fyr på Gule Humpen. Svært værutsatt, men et eldorado på fine dager. Men for all del Hulda, jeg føyer gjerne til Urshlmn. på lista. En sjarmerende uthavn i havgapet godt i le av Sydvesten. Vi var der i sommer og øya minner på mange vis om Vaderøerna. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
leopard Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Møtte på denne raringen ved Gullholmen i sommer Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 29.August.2013 Del på Facebook Svart 29.August.2013 Fortfarande en del båtar som passerar fönstret mitt på väg söderut o norrut. Det är Norska, Danska, Tyska och Svenska båtar. Har varit mellan 5 och 10 båtar/natt i gästhamnen denna vecka mot normalt tomt eller en enstaka vid denna tid Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 29.August.2013 Del på Facebook Svart 29.August.2013 (redigert) Med den fantastiske August vi har hatt og varselet for 1 uke i September. Skjønner jeg godt at de som har muligheten fortsatt er på tur. Observerte når jeg gikk fra Strømstad på Mandag. Bo størrelse båtene gikk sydover.. Day cruisere tilbake til Østfold og kun undertegnede rett vestover. Var en 25-30 båter med folk som overnattet Søndag til Mandag i Strømstad. Redigert 29.August.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Hulda Svart 29.August.2013 Del på Facebook Svart 29.August.2013 Hulda ligger fremdeles på Lesø Østerby. Vi stikker over til svenskekysten i morgen tidlig. Sannsyligvis området Donsö. I følge SMHI er værprognosen for de nordre delene av Bohus mye bedre enn syd for Marstrand. Blir vel til at vi gasser på nordover for å få med så mye godvær som mulig. I Østerby er det to norske båter, resten er svensker og tyskere. Tror ikke det er en eneste dansk lystbåt her. Og antall båter har sunket betraktlig siste døgnet. For uten to norske båter med folk ombord, så er det en fraktesute som står på slipp, samt en holmestrandbåt som ble bygget av skrotstål for noen år siden. Den kom visstnok så langt syd som til Frankrike. Gikk nordover igjen, fikk mekaniske problemer, og havnet her. Den kom inn midtsommers i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.August.2013 Del på Facebook Svart 29.August.2013 Favoritthavner: Kosterarkipelaget, Ullsholmen, Alvøen, Långskjær utenfor Fjellbacka, Vassholmerna vest av Grunnsund for å nevne noen. Det finnes tusenvis av perler i dette eldorado av uthavner Kan jeg spørre hvor du fortøyer når du er på Långeskjær? Det kan være litt utfordring å få godt dreggfeste der har vi erfart. Vi var der to ganger i sommer, men den ene gangen måtte vi starte motoren 5:30 og tøffe innover. Vinden hadde dreiet og blåst opp med det resultat at de fire båtene som lå ved siden av oss mistet dreggfestet. I kavet og maset dro de med seg ankeret vårt også... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 30.August.2013 Del på Facebook Svart 30.August.2013 (redigert) I morges var det langt mellom båtene på Lesø Østerby. Planen var egentlig å ikke ha noe plan. Vinden var løy fra W. Nesten flatt hav og gråvær. Som man ser, ingen dramatikk. Og SMHI og deres kollega i Danmark meldte vind mellom 2- og 6 m/s. Risk for bygevind over 10 m/s var nede i 8 %, om jeg ikke husker feil. Vinden var løy, som sagt, og vi fant ut at vi ville heller gå til Hunnebostrand, for der var det garantert sol i morgen. Donsø meldte skyet. En bygefront nærmet seg over Danmark, og vi seilte optimal fart for å komme unna. Bygefronten tok oss nesten igjen. Den hadde flere tromber hengende ned mot sjøen, men som ikke nådde ned til vannet. Jeg regnet med at dette kom til å bli spenstig, uansett hva meterologene måtte mene. De første vindkulene traff mens jeg rullet inn genoaen og fortsatte for storseil og kryssfokk. Vi var vest av Öckerö. I løpet av en halvtime var bølgene oppe i mellom to- og tre meter. Båten ble slått ned og krenget 35 grader. Vinden var ikke noe problem, men i dette farvannet er det sterk strøm og bunnen grunner opp. Fruen har aldri, vi har hatt båt siden 1971, blitt sjøsyk. I dag kastet hun opp tre ganger. Igjen er sannheten at båten greier seg mye bedre enn dem som er ombord. Det mest dramatiske, med størst potensiale, var at et brett med Carlsberg Elephant hadde hoppet ut av hylla og landet opp ned på dørken. Og det er halvlitersbokser! Vi sjonglerte med kursen for å komme unna bygene. Nå ligger vi atter en gang på Gullholmen. Været roer ned og solen titter frem. Her ligger nå båene langsetter bryggene inne i havnen. Hulda ligger på utsiden av moloen. Folk står på land og glor på båten vår. Hulda er ikke pen nå, det er 10 år siden det ble pusset og fikset. Til vinteren skal damen på land for første gang siden 2002. Skal komme med noen mer vettuge bilder etter hvert. Synd at det ikke ble noen bilder av Hulda i brottene, hadde andre prioriteter. Redigert 30.August.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 30.August.2013 Del på Facebook Svart 30.August.2013 (redigert) Og Hulda er like rolig Hvordan gikk det med Elefantene, mye søl? Bra at det gikk bra med dere. Gåte. Dansk dansk drikke kombinasjon. Hva er ett "Safarisett"? Redigert 30.August.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mariell Svart 30.August.2013 Del på Facebook Svart 30.August.2013 Svar: Elephantøl og Jægermeister Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Hulda Svart 31.August.2013 Del på Facebook Svart 31.August.2013 Ellers så kan jeg anbefale denne: For meg har den danket ut Jägermeister og Gammel Dansk. Fin til å renske opp morragørr fra halsen. Gir en hurtig støttepromille, og må håndteres med forskiktighet. Ikke alle innser at høsten er her: Mens de mer intelligente samles for felles avgang til varmere strøk: Svaler samles i dusinvis på Huldas fordekk. Det er altså propp fullt, i fire rader over hverandre. Lurer på hvorfor de velger Hulda, det er ikke en enda svale på noen annen båt, så vidt jeg kan se. Det skjedde i Sverige, og i Danmark. Som sagt, det er på tide å pigge av for varmere strøk. Vi andre får bli værende og tygge kuldegrader og saltsørpe. Akk ja. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 31.August.2013 Del på Facebook Svart 31.August.2013 (redigert) Jegermeister er for søt og Gammel Dansk for bitter. Hender jeg konsulterer Dr Nielsen og ett par av hans grønne assistenter http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel582.asp Ellers gjør en dobbel 1 Enkelt underverker mot rumlende morgen mage http://www.vingrossen.com/sv/artiklar/spritdrycker/ovrig-sprit/1-enkelt-bitter-1-liter.html Redigert 31.August.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Hulda Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Vi har ligget på Gullholmen et par dager nå, vinden er mellom 10- og 15 m/s. Men Hermanö og Gullholmen har mye rart som skal utforskes. Til morgenen i dag satt Fruen og jeg og latet oss på kaiens benk. Da travet det en rev over broen fra Hermanö og over til Gullhomen, til ville varselsrop fra stedes spurvekoloni. Vannet er klart. Temperaturen er litt over 18 grader. Tatt fra brygga der vi ligger med båten. Mange artige hus, her er ett av de minste: Huset er bygget med tykke vegger av naturstein, og plank. Døren er ikke mer enn halvannen meter høy. Her har det bodd folk. Ellers så er det to svenske turister her, to tyske båter, og Hulda. det tynnes voldsomt nå. Marinen er inne for lunch: I bakgrunnen et par RIB'er med noen hundre hk hver. Discomusikk, full rulle, og se skjærgården på 5 minutter- sikkert kick off.. Karverket tar lunch ombord, men stikker innom for å overnatte: Butikken er stengt for i år, men kommer sterkt tilbake i 2014: Så her ute i utkantsverige får man ikke kjøpt så mye som en kartong melk. Men hotell Gullholmbaden er oppe hele vinteren, for dem som skal på sen seilas. Vi var der i går og hadde oss en aldeles utmerket spette. Kjapp og hyggelig betjening, kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Grunnen til at butikken er stengt er at de som drev den ikke syntes de tjente nok. Så nå er det nye eiere (blant annet de som driver gjestehavnen). Men butikken skal "shines" opp, og planene er at det fra neste sesong skal være åpent hele året, dog ikke 7 dager i uken om vinteren som normalt om sommeren. Så får dere bare kose dere der dere ligger. Hvordan er planene videre? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.