Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Jo takk, vi kan ta litt til. Regner med å gå N til Nimbushavnen litt utpå dagen. Noe væravhengig, vi har ikke noe jobb å gå til mandag morgen, så vi er ikke 'nødt' til å ta tjanser. Det må andre som ligger her:

klova_september_2015_046.jpg

Her er bilde fra brygga som ser mot gjestehavnen for 'mindre båter. Når det blåser slik som nå, trekker båtene bøyene under. Båten til lo skal ut, driver litt av og hekter seg fast i bøyetauet til naboen. Her er en mann nettopp kommet opp etter å ha badet for å frigjøre seilbåten sin fra naboens tau. Og naboen (motorbåten) ligger kilt innimellom. Men de greier seg selv. Det er imponerende. På de minuttene jeg sto der, var det flere 'nestenulykker'. Hulda tror jeg måtte ha blitt liggende til situasjonen hadde roet seg ned. Slik ligger vi nå:

klova_september_2015_029.jpg

Vi nevnt tidligere, vi lå der først. Så kom den båten foran oss. Jeg tok i mot tampen fra Fruen om bord. "Vil du ha tampen i retur?" Surt blikk fra Fruen: "Givitvis". I morges måtte jeg den 30 år eldre gubben på kaien. Prøvde å få øyekontakt da jeg passerte på en meters hold, han snudde demonstrativt hodet og stirret utover sjøen. Så om jeg river rattet av jolla hans når baugen på Hulda veiver ut fra kaia, så får jeg ikke ødelagt natteroen av den grunn. Jeg vet ikke om noen som kan snobbe mer enn snobbete svensker. Det var en avsporing.

Så vi skal vel snart i butikken, og så er vi klare tll å dra. Tidligere i dag kunne vi skimte solen oppi der:

klova_september_2015_030.jpg

Nå er solen helt vekk. Under solen er bygget til Ö-varvet AB.

For å hoppe litt. I noen farvannsbeskrivelser blir disse betongsøylene betegnet som fyr:

klova_september_2015_035.jpg

Det jeg beskriver er de to hvite søylene i det fjerne, de står borte på SW siden av Fotö. Vi har aldri sett noe lys i dem. Og for vår del, på de turene vi har vært her, er de heller ikke noe hjelp for navigasjon.

I morges var det også parkert en enorm to-masted seiler her i Klova:

bilde

Lurer på hvilken svensk millionær som eier en slik skute, ved navn Elida V. For her manglet det ingen ting.

Litt senere på dagen ble det en del støy av propell og diverse på utsiden av Hulda:

bilde

Det er en gigantseiler som seiler for en viss Jesus. Den måtte ha hjelp av jollen sin med 20 hk påhenger for å få snudd i indre bassenget. Ikke noen annen plass var stor nok. Her passerer den en nokså stor tråler på vei ut av Klolva:

bilde

Ja, ja. Vi valgte i dag å følge pengesporet noen få nautiske mil og landet i Nimbushavnen. Navnet har havnen fått etter båtmerket Nimbus som etter all sannsynlighet bygget havnen for å vise fram båtene sine her. Dette er ren gjetting. Nå er det høyere makter som drifter stedet. Vi lette høyt og lavt etter informasjon, men det eneste vi fant var denne plakaten:

bilde

Den forklarer ikke mye om hvor man dusjer, skiter, betaler havneavgift og kaster søppel. Det overlater man tydeligvis til høyere makter. Som etter hvert materialiserte seg i en meget forekommende herremann trekkende på to søppelsekker. Og jammen var det ikke både dusjer og dasser i overflod. Ikke bare det, de så også ut til å kunne brukes. Litt sent på dagen, men i morgen tidlig skal legemene til Admiralen og Fokkeslasken lutres. Rapport følger, Havneavgift, som er en bit høyere i Klova, uvisst av hvilken grunn, kan visstnok erlegges i kaffeen.

Nå ligger Hulda slik i innløpet til havnen:

bilde

Det er ikke innmari høyvann. Men for båter som stikker 2 meter pluss, vær forsiktig. Her vi ligger viser ekkoloddet vårt 2,1 meter. vi stikker 2,15 meter. Det vil si at Hulda nærmest subber bånn.

Bygningsmassen inne på land og parkeringsplassen ser ut til å ha mottatt nødvendig vedlikehold. Bryggene holder for så vidt ennå. Men om neglisjering av vedlikehold fortsetter 5 år til, vil trolig sakene begynne å ramle fra hverandre. Bryggeplankene går i berg og dalbane i hele havnen, samt at de ser ut som jernbaneskinner med kraftig solslyng. Pælene begynner å råtne i toppen. Fundamentene for flaggstenger detter fra hverandre, osv.

bilde

Kaffèen skal vi ta oss en tur innom i morgen. Mer fra den. Men den er lokalisert bak det runde tårnet i bakgrunnen av bildet. Hulda har lurt seg inn som linselus:

bilde

Som følge av gudstro og det-ene-med-det-andre, er man visst anmodet om ikke å bedrive etanol-trening eller andre etanol-aktiviteter i havnen. Det er den samme greia som muslimene holder på med. Men Systembolaget ligger rett opp i gaten her. Det er et par betonghus som skal illustrere Öckerö sentrum. I tidligere tider, i følge en edru dame vi traff for et par dager siden, var det i sin tid et sentrum her. Hele greia ble revet for å gi plass til en parkring og disse to betonghusene. Som for vår interessen inneholder dagligvarebutikk og Systembolag. Damen, som har trådd sine barnesko her ute for 70 år siden, synes det er begrædelige greier. Det er de samme som skjedde i Norge og Danmark på sekstitallet, formoder jeg.

Redigert av Hulda (see edit history)

Prøver en gang til. Ble kastet ut. Om menigheten orker mer om Nimbushavnen, så starter vi der.

Altså, null vedlikehold over en årrekke setter sitt preg. Merk at trekaiene er dekket med mose/alger. Såpeglatt når det er vått. Noen timer med høytrykkspyler hadde fikset det. Informasjonsplakat, som er påkrevet i hht. Transportstyrelsen mangler. Det er ingen mulighet for tømming av septiktank. Men man leier ut til campingturister og båtgjester. Det er ingen informasjon om samarbeidende havn når det gjelder den slags faciliteter, hvilket er påkrevet. Detter man i vannet, så er det to stiger i hele havnen, kan bli en lang svømmetur. I og med at leien i Nimbushavnen er høyere enn i Klova, regnet jeg med at dusj var inkludert (som det er i Klova noen kilometer lenger syd). Rasket med meg det jeg trenger for en morradusj. Men nei. Plakat i dusjen forteller 5:- for 3 minutter, 10:- for 6 minutter, Tilbake til båten for å finne en tikrone mynt. Tilbake til dusjen. Takstameteret starter når mynten detter ned i sprekken. Kledde av meg, mynten passet ikke. Ble forbannet og avsluttet dusjforsjøket. Kun 5-kronere passet. Ikke mulig å veksle i mils omkrets kl. 08:00.

Nå hadde jeg misstanke om at havnen var grunn. Og da vi bakket ut, viste ekkoloddet bekymringsfulle dybder, egentilg skulle vi gått på. Men grunnet meget hard vind, krenget Hulda nokså mye bare for riggen. Da vi ankom Marstrand kom vi i snakk med en lokal svensk seiler med Najad 391. Han sperret øynene opp da vi fortalte vi kom fra Nimbushavnen. "Men den er da for grunn for dere, jag tørs inte gå inn der!" Så vær oppmerksom, stikker du mer enn 1,8 meter, ikke gå inn i Nimbushavnen. Ikke bare havnen er grunn, men også området utenfor innløpet har grunnet opp. I Havneguiden V's beskrivelse av havnen beskrives 2,5- til 3 meter dybde, det er feil.

Så, ferdig med Nimbushavnen.

Vi gikk fra havn kl. 08:10. Gikk for motor til Helsö, skulle se om 'Nortern Light' (tre ganger jorden rundt) fremdeles lå der, Det gjorde den ikke. Satte genoa som eneste seil. Vinde ble etter hvert byget. Meget byget, vil anta at den varieret mellom 10- og godt 15 m/s i kastene. Såpass at det knirket høylydt i stagprofilen. Farten var såpass at baugsjøen på lo side begynte å blåse over baugen. Med øslig vind, ikke særlig sjø.I og med at det ikke er mulig å rulle inn genoane i slik vind, gikk vi opp i le av en holme som heter St Holmen Graa. Og det er rett før vi starter på innseilingen til Albrekts kanal: 

albrekts_kanal_september_2015_001.jpg

Slik ser det ut på kartet, og slik ser det ut i virkeligheten:

albrekts_kanal_september_2015_002.jpg

Kanalen starter borte ved varden på BB baug. Og her hadde vi en bit solskinn. Og vinden var ikke mer enn maks. 10 m/s.

Akkurat i innløpet møtte vi denne båten:

albrekts_kanal_september_2015_008.jpg

Som kom motorseilende i feil kjørebane. Hulda sto på sitt, og han måtte vike, Sur som fff da vi passerte. Kona drev å plundret for å heise genoaen. Men så mye seilføring, antar jeg at de fikk det travelt etter hvert. Hulda krenget 25 grader for bare genoaen som maks.

Det var vanskelig å holde maks. fart i kanalen på 5 knop, enkelte passasjer ble vi spyttet gjennom av turbulent vind, slik som her:

albrekts_kanal_september_2015_011.jpg

Det ser ikke så heftig ut på bildet. Men gøy var det. Og været var meget mildt, tror vi lå på 19 grader for det meste.

Kanalen er ikke lang, og plutslig ser man:

albrekts_kanal_september_2015_014.jpg

Festningen på Marstrand.

Nå ligger vi på H-brygga. Vinden har vært løy utover ettermiddagen, men nå røsker den i riggen igjen. Vi har snudd båten, slik av i ligger med baugen mot vinden. Nå skal vi ha et par dager i Marstrand. Tenker vi går nordover til Mollösund onsdag ettermiddag.

marstrand__september_2015_017.jpg

I dag våknet vi fulle av forventning til en ny dag i Marstrand:

marstrand_september_2015_018.jpg

I natt våknet jeg et par ganger av at noen dumpet tonnevis med vann over båten. Men, amatørene hadde satt seg fore at i dag skulle det dusjes. I og med at havneleien her er 20 kroner billigere enn i forrige havnen, lastet vi lommene fulle av mynter og traskes av gårde medbringende kode til døren. Dusjer, toaletter og vaskerom finnes på langsidene av dette bygget her, som ligger syd i havnen:

marstrand_sept_2015_4.jpg

Forbløffelsen var stor jeg trådte inn i et stort dønn rent, flislagt rom. Bak en halvvegg befant dusjen seg. Vanlig dusj, Ikke noe myntdill, ikke noen begrensninger som f.eks. knotter som man må setter ræva mot for å få vannet til å strømme mer enn fem sekunder. Så mye varmt vann man bare kunne ønske. Kunne man klage over at det ikke var varmekabler i gulvet? Nei, har ikke sett bedre verken i Norge, Sverige eller Danmark. Ikke nok med det, på andre siden av bygget er det installert to vaskemaskiner med tørketromler, Har du betalt havneavgift, så er de til fri avnytting. Dette må være den beste havnen vi har vært i noen gang. Informasjon om havnen:

marstrand__september_2015_022.jpg

Her er absolutt alt etter boka.

Det eneste er fergen over til neste øy, altså i retning fastlandet. 'Avgiftsfri' står det på et skilt, Vi tok turen over, Admiralen ville se litt av den storen byen. Ikke er det noe by, og så kostet det 80 spenn å komme tilbake igjen. Rene bondefangeriet :-) Hun spurte noen lokale om hvor vi kunne gå og ta en liten lunch. Svaret var ikke hvor, men når, 'återkom i mai/juni/juli/august. Utenom disse månedene er alt stengt. Men vi overlever, det er en liten daglivare rett borte på kaien her som har det vi trenger til daglig behov.

Etter planen skulle vi forlate Marstrand i morgen ettermiddag. Yr og de andre melder og melder. For hver gang de melder endrer vær og føreforhold seg. I morgen skulle det i hht. Yr blåse SW 16 m/s, og da går ikke jeg ut fra Marstrand nordover. Nå har 16 m/s blitt redusert til 12 m/s. Men så ble det i kveld meldt tordenbyger over Pater Noster. Og det stemmer, for en time siden så det slik ut:

marstrand_september_2015_021.jpg

Nå er det halvmørkt inn over land og lyene glimter. Yr bommet lite grann på lokasjonen, men ute i havet kommer mer moro.  De 12 m/s fra SW er reelle nok, og det øker på, Bekymret for fenderene som er like ved å eksplodere:

marstrand_september_2015_035.jpg

Jolla som ligger og krenger foran Hulda er en HallbergRassy 62. Altså, det blåser.

Og, da vi kom fra dusjen i morges, lå det en ligte overgrodd bonus og vasket mellom Hulda og bryggen:

marstrand_september_2015_019.jpg

Taktisk kompass for seiljoller. Det har ligget lenge i vannet. Nå er den tørket og rengjort. Har egentlig ikke bruk for den, men kan ikke slippe kompasset ut i vannet igjen. Et sted går grensen.

Da blir det mer i morgen, Vi skal rundt på øya her og titte på hus og borg, etc. etc. Det spiller ingen rolle å ligge et par dager ekstra i Marstrand. Her er det mer enn nok å seg, og mye og ta seg til, selv om lufta har gått ut av ballongen for i år. Vi har så langt kun funnet en butikk som har REA. Og det er noe som tidligere kalte seg WestCoast. Driver med fancy klær for båt og fritid. Vi kjøpte noen dresser der som skulle vær av topp vanntett og pustende kvalietet. Vannet pisser rett gjennom, og det er som å være pakket inn i en plastpose. Svetten slipper ikke ut, men regnet kommer nokså fritt inn. Lar oss ikke lure fordi om de har byttet navn.

I natt våknet jeg et par ganger av at noen dumpet tonnevis med vann over båten. Men, amatørene hadde satt seg fore at i dag skulle det dusjes. I og med at havneleien her er 20 kroner billigere enn i forrige havnen, lastet vi lommene fulle av mynter og traskes av gårde medbringende kode til døren. Dusjer, toaletter og vaskerom finnes på langsidene av dette bygget her, som ligger syd i havnen:

bilde

Forbløffelsen var stor jeg trådte inn i et stort dønn rent, flislagt rom. Bak en halvvegg befant dusjen seg. Vanlig dusj, Ikke noe myntdill, ikke noen begrensninger som f.eks. knotter som man må setter ræva mot for å få vannet til å strømme mer enn fem sekunder. Så mye varmt vann man bare kunne ønske. Kunne man klage over at det ikke var varmekabler i gulvet? Nei, har ikke sett bedre verken i Norge, Sverige eller Danmark. Ikke nok med det, på andre siden av bygget er det installert to vaskemaskiner med tørketromler, Har du betalt havneavgift, så er de til fri avnytting. Dette må være den beste havnen vi har vært i noen gang. Informasjon om havnen:

Her er absolutt alt etter boka.

kjenner havnesjefen vel, en gammel kollega o kompis.........(han har samme hjemmehavn som meg, ligger en båtplass fra hverandre!)

lurer på om jeg skall vise han vad du skriver.............risken er vel att han dobbler havneavgiften :lol:  :giggle:  :giggle:

S/Y Gunga Din

Kompis og havnesjef får sikkert så mye kjeft i løpet av sommersesongen, at jeg tar tjansen på om du meddeler en smule ros. Det er to ting som trekker havnen ned, men som ikke sorterer under havnesjefen. Dette huset er som et pepsodentsmil med en råtten tann midt i:

marstrand_september_2015_033.jpg

Her er bilde tatt fra en sidegate ut mot havnen. Her ligger det to store trehus, omtrent 100 år gamle, et halvt kvartal, og råtner ned. Grunnen er at man venter på beslut fra kommunen om renovering og ombygging til bostadsretter. Til slutt er det ingen ting å renovere. Og da har kommunen uansett tapt. Det neste er naturligvis fergen som er 'avgiftsfri' fra øya og inn, men koster 39 kr. for 3 minutters fergetur den andre veien.

Ellers så var været slik i går etterniddag, og det ble torden:

marstrand_september_2015_037.jpg

Og vi våknet til dette i dag:

marstrand_september_2015_038.jpg

Men inne er det varmt og tørt.

I ettermiddag er det meldt en periode med lavere vind i forbindelse med vindskifte. Nå ligger vi med alle fendere ute og klemmes mot bryggen. Lurte på om vi skal ta prøve å komme oss rundt bryggen da. For i morgen og overimorgen er det meldt 17 m/s rett inn i siden. Nå blåser det ikke mer enn 10- til 12 m/s. Og dette er vel og merke de konservative vindanslagene fra Yr. Slik det blåser nå, har vi ikke mulighet til å komme klar av bryggen. Så det kan se ut som om vi får en dag eller to til her i Marstrand. Selv om alt er stengt, har vi nok å finne på i denne utmerkede plass.

Som en dame sa i går: 'ni er utefor sesongen'. Helt feil, dette er toppsesongen. Det eneste som er oppe er en liten dagligvare, vil sulter ikke i hjel. Til og med REA'ene har slått igjen dørene. Det er det umulig å bruke penger på klær til barnebarn :-) Det er deilig å være pensjonist. Blåser vi fast her, så gjør vi det. Pengene fra NAV kommer allikevel strømnde inn. Riktignok er pengestrømmen en nokså tynn stråle, men allikevel. Jeg har ikke noen buss jeg må rekke, for å rekke flyet fra Gardermoen, for å rekke helikopteret fra Sola. For offshore er det en gjeng som venter på at jeg skal komme ut å sette i gang diverse jobber. Den eneste jobben jeg skal gjøre nå er å kaste søpla, når det slutter å regne.

Det ser ut som du får lite kulingar och halvkulingar fram till lördag med undantag i morgon torsdag förmidag några timmar.

Den säsong du befinner dig i nu vill jag kalla bästa säsongen. Inte bra att göra reklam för mycket för denna tid då blir det fullt av pentionärer i hamnarna hela september nästa år. :giggle:

Som vanligt är fina och illustrerande bilder som du delar med dig. 

Kungshamn lördag/söndag ?

Måndag kl. 07,00 brakar hummerfisket lös och sedan blir det att köra slalom mellan kulor inomskärs och närmast kusten.

Ja, jeg regner med at vi ankommer på lørdag slik værmeldingen er akkurat nå. Men den endrer seg flere ganger om dagen . I ettermiddag løyet det ned, og vi flytttet Hulda til le side av flytebryggen. Nå her det vært nesten blikkstille et par timer. For et kvarter siden hugg en østlig vindkule til så det skranglet i riggen. Nå er det ganske stille igjen. Vinden har dreid fra SW til E. Men det skjer saker og ting her på brygga. To utenlandsek båter, en fra Gibraltar (HR 62) og en fra Aldenburg (England) har gått mot sine opplagsplasser i Bohuslän. Så kom det en liten stålseiler på ca. 30 fot, navn ASH som jeg er sikker på at jeg har sett tidligere. Tok imot tampen og kom i snakk med det unge paret. "Hvor kommer dere fra da?" "Grønland". Jeg ble litt satt ut. "Jaha, hvor lenge har dere vært ute?" Forvenetet et mer fornuftig svar. "Två år". Ikke mer fornuftig, nei. Etter hvert gled samtalen greiere, og båten har har jeg sett i 'På Kryss', publikasjonen til Svenska Kryssarklubben. Det lengste distansen de har vært unna hjemstedet som er Bua (rett N for Varberg) er Brasil. De har ikke vært hjemom enda, er på tur dit nå. Men værmeldingen gir dem kuling forfra de neste to dagene. Hulda virker svært stor i forhold til ASH. To år i en slik liten båt er ikke mindre enn imponerende. Planen fremover er å overhale ASH, eventuelt selge den, og så er det Svalbard som står på ønskelisten. Så nå er den samlede gjestebåtflåte i Marstrand ASH og Hulda. Skal se om jeg kan produsere et bilde eller to i morgen,

Ellers har jeg vært en spasertur i Marstrand, gjennom byen og opp tli festningen. Den er åpen hele året. Men skal man ha en guidet tur, må det bestilles. Ellers kan man vandre rundt inni der på egenhånd, billettpris 85 kroner for voksne. Vi har planlagt en tur i morgen.

Som sikkert nevnt tidligere har Marstrand en bebyggelse og et utseende som for en stor del ser ut til å ha blitt bevart fra den gangen damene hadde parasoll og vide kjoler, mens herrene med skjegg og bart nøt varme somre i høy, stivet snipp og sorte klær. Da badedrakter var i strikket ull, og dekket mesteparten av kroppen. De husene fra den tiden har tårn, karnapper og en del i sveitserstil:

marstrand_sept_2015_104247.jpg

marstrand_sept_2015_104512.jpg

marstrand_sept_2015_104057.jpg

marstrand_sept_2015_104228.jpg

Festningen er jo noe for seg selv. Marstrand ble anlagt av Håkon Håkonsønn på 1200-tallet. Da startet befestningene. Og siden har det pågått. Marstrand festning var også fengsel. Og en av de hardeste straffeanstaltene på 16- og 1700-tallet. Fangene jobbet med å reise byggverkene, og på ett år døde opp tll halvparten av fangene av ulykker og slit. Skal se om jeg kan komme tilbake med noe mer når vi besøker festningen innvendig i morgen. Her er en av plakatene:

marstrand_sept_2015_104800.jpg

Ikke bare er murene flere meter tykke, til og med dassen er skuddsikker:

marstrand_sept_2015_110127.jpg

Der den henger ti meter oppe på veggen, og dritten splætter rett i gårdsplassen.

And if you don't behave, we'ii lock you up and throw away the key:

marstrand_sept_2015_105925.jpg

Ellers så er jeg godt fornøyd med slike plakater:

marstrand_sept_2015_103607.jpg

Mer i morgen. Vi tåler en dag til i Marstrand, gjør dere?

Bestemt! Jeg kan anbefale en guidet tur på fæstningen. Helst med Kommandanten, som faktisk er det: Den ægte kommandant. Han kan en masse gode historier der sætter kolorit på turen.

Ellers er der en gangsti rundt om øen, der starter nede forbi Societetshuset og går gennem skov og langs havet tilbage til havnen. Den er godt afmærket og tager måske 25-40 minutter at gå. Noget helt andet end selve byen.

Jeg kan anbefale en guidet tur på fæstningen. 

Den festningen har gitt opphav til et kjent begrep; Tordenskjolds soldater. 

Hr Petter seilte inn på havna med et lite antall soldater. Der ble han møtt av en svensk forhandler. På krogen ble han skjenket i knestående av Hr. Petter.

De dansk-norske soldatene hadde fått ordre om å marsjere rundt i gatene og løpe inn og ut av dører slik at det virket som om de var mange fler enn de egentlig var.

Dette virket. Sendemannen dro opp på festningen og rådet kommandanten til å kapitulere. Noe han gjorde.

Noen år senere gjentok en annen dansk-norsk offiser trikset.

Carlsten har kapitulert to ganger uten noengang å ha vært i kamp!

( Svensk, Gunga Din og andre får ha meg unnskyldt ).

...og kommandanten på Carlsten, Heinrich Danckwardt, fik en grum skæbne:

Danckwardt dömdes till att mista liv, ära och gods. Bödeln var berusad och därför försenad. Danckwardt fick vänta relativt länge med huvudet på stupstocken. När skarprättaren väl kom fram skötte han jobbet uselt: det första hugget var ej tillräckligt, varför han måste hugga en gång till.

( Svensk, Gunga Din og andre får ha meg unnskyldt ).

Ingen grunn til å unnskylde det. Det er bare sånn det er. Typisk norsk å være god (politisk akseptert).

I dag har vi vært å besøkt festningen. Guidet tur koster 1 000 kroner. Det tok vi oss ikke råd til. Men vi fikk adgang for 85 kroner hver, men da inkluderte det ikke at lyset var slått på. Det er altså så innmari mørkt inne i noen av de høla. Fikk god inntrykk av hvordan det måtte være der den gangen de ikke hadde lykta på mobilen til å lyse. Så nå er vi ferdige med Marstrand. Gidder ikke å legge inn bilder i kveld. For i morgen melder Yr 17 m/s til langt utover dagen. Vi har nok med å klore oss fast i brygga.Så da kan jeg heller ta litt kontortid utover formiddagen. Men nå er det ikke slik at dere skal sitte på kontoret og surfe på baatplassen-dått-no. Dere får vente til etter kontortid :-)

bilde

Jeg har sett litt på aktiviteten her på forumet på dagtid. Da skulle en tro det var mest aktivitet rundt lunchtider, - men tvert imot. En kan ikke ofre lunchen på slikt, det har en arbeidstiden til!!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En båtlapp for omvisning på Carlsten? Det var stivt ja. Vi fikk en fri omvisning av kommandanten (inkludert private områder hvor de normalt ikke geleider turister) sammen med besetningen på fregatten Shtandart for en del år siden. Dessverre hadde jeg en sønn som absolutt ikke ville være med på omvisning, så det ble dessverre lite av omvisningen jeg fikk med meg.

Det ble en liten "kanondialog" da Shtandart dro sin vei - men kanonene på Carlsten står på innsiden av festningsmuren, så de var kanskje ikke så effektive på å skremme vekk russerne :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...