Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Hvis jeg på noget tidspunkt har været i tvivl om det var det rigtige for mig at sælge Nord Westen og opgive konceptet "sommerferie i båd", så er jeg da bekræftet nu i at det har været det rigtige for mig.

De sidste næsten 15 år har den stået på sommerferie i båden - helst på bästkusten. Jeg har haft mine allerbedste ferieoplevelser der, men jeg har også hvert år set med frygt og gru på vejrudsigten og ofte set mine dyrebare feieuger gå op i regn og blæst.

For første gang i år er jeg fri for den bekymring. Det interessante er, at jeg alligevel får en klump i maven når jeg ser en langtidsprognose som den nuværende, hvor den ene front med blæst og regn afløser den anden. Gang på gang må jeg overbevise mig selv om at det ikke betyder noget for min ferie i år. Men jeg føler det alligevel så uretfærdigt, at jeg ikke kommer til at opleve den nordiske sommer i båd i år.

Jeg ved, at det er min egen begrænsning og at jeg - ligesom mange af jer - bare kunne nyde det skiftende vejr, de stille regndage i kahytten med en god bog, de ufrivillige ophold i indeblæste havne, hvor man alligevel falder over noget interessant. Men det kan jeg ikke.

Jeg håber, at prognoserne ændrer sig. Og jeg håber, at jeg kommer til at følge med i alle jeres oplevelser gennem denne tråd og på den måde få en lille snert af sommerstemningen - selv om jeg ikke kommer til Sverige i år.

Men måske en lille tur sidst på sommeren...? Måske....bare en et lille smut? Måske....

Må ha med pass på hunden.

Enten kan man ta en pille i Sverige og så vente 24 timer på innreise til Norge. Ved feks helgetur kan dette ordnes hos veterinær i Norge før avreise, men man må da være tilbake i Norge innen 96 timer.

Alternativet om man reiser ofte mellom Norge -Sverige er å ta denne pillen hver 28. dag, og fritt reise. Pass må medbringes.

Sjøblid og ubetinget positiv!

Det er ingen problemer med plass for deg i ytre havn. Den består egentlig kun av flytebrygger for longside tillegging. De få båsene du ser er kun for forhåndsreservering. Det er meter på meter på. . . .. med longsideplasser.

Takk for det, flotte greier! Jeg har liksom ikke tenkt på den ytre havnen som gjestebrygge i det hele tatt, men nå vet jeg bedre! :-)

Selv om det blåser hatter og høy her nå, opp i 13m/s, ligger vi godt kailangs med baugen mot været og koser oss. Selvfølgelig er ikke båten helt i ro, men hva så? Forventer en det, kunnen en jo asfaltert havet og kjørt bobil der.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

(sap_2000) Var ikke behagelig her heller når jeg fikk det i sia inn mot Resö, men heldigvis er jeg alene ombord enn så lenge. På vei ut fra Havstensund nå. Blåser rundt 10 tenker jeg fra SW så blir sikkert mer sprut. Lurer på å gå innenfor fyret. 

I sånn sjø er det like greitt å gå vest for fyret, og leia innafor Sadlen sørover. De krappeste stående bølgene ved Tjurepannan ("Gule humpen") unngår du da.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Fant oss en egen liten vik på Vassholmarna rett N for Gluppö som gir grei beskyttelse for SV vinden. Håper noen kan slå av den store vifta snart :-)

Fikk lufta drona og tok noen bilder.

bilde

bilde

I sånn sjø er det like greitt å gå vest for fyret, og leia innafor Sadlen sørover. De krappeste stående bølgene ved Tjurepannan ("Gule humpen") unngår du da.

Tok innsiden i dag. Sjøen så vesentlig grovere ut på utsiden, og det er litt slit å få i siden.

Litt mer skvalp, men tilbakeslaget reduserte bølgehøyden betraktelig :-)

Den største sjøene jeg opplevde på turen fra Hankø i dag var syd av Søstrene og ytterst i kosterfjorden på vei inn mot Resö, men alt i alt gikk det veldig greit

Mvh. SAP

Der så det deilig ut, ?.

Fine bilder sap ??

Gluppø hadde vi tenkt oss også, men nå ser det ut som det blir strømstad i morgen, så får vi se hva vi gjør videre, tur til koster vist det ser lovende ut.

Nei tar ting på sparket, drar nok ganske tidlig i morgen for å slippe deb verste vinden, bølgene tok live av gummibåt idag også ?

Lå vist litt på ankeret som gnagde hull i den, men har lappet den igjen ? får håpe den holder en liten stund til

Den største sjøene jeg opplevde på turen fra Hankø i dag var syd av Søstrene og ytterst i kosterfjorden på vei inn mot Resö, men alt i alt gikk det veldig greit

Kremt.. Hva var det jeg s.. :giggle:

Ps: Kjempeflotte bilder! De ser vi gjerne mer av :yesnod:

Redigert av Komodo (see edit history)

Hvis jeg på noget tidspunkt har været i tvivl om det var det rigtige for mig at sælge Nord Westen og opgive konceptet "sommerferie i båd", så er jeg da bekræftet nu i at det har været det rigtige for mig.

De sidste næsten 15 år har den stået på sommerferie i båden - helst på bästkusten. Jeg har haft mine allerbedste ferieoplevelser der, men jeg har også hvert år set med frygt og gru på vejrudsigten og ofte set mine dyrebare feieuger gå op i regn og blæst.

For første gang i år er jeg fri for den bekymring. Det interessante er, at jeg alligevel får en klump i maven når jeg ser en langtidsprognose som den nuværende, hvor den ene front med blæst og regn afløser den anden. Gang på gang må jeg overbevise mig selv om at det ikke betyder noget for min ferie i år. Men jeg føler det alligevel så uretfærdigt, at jeg ikke kommer til at opleve den nordiske sommer i båd i år.

Jeg ved, at det er min egen begrænsning og at jeg - ligesom mange af jer - bare kunne nyde det skiftende vejr, de stille regndage i kahytten med en god bog, de ufrivillige ophold i indeblæste havne, hvor man alligevel falder over noget interessant. Men det kan jeg ikke.

Jeg håber, at prognoserne ændrer sig. Og jeg håber, at jeg kommer til at følge med i alle jeres oplevelser gennem denne tråd og på den måde få en lille snert af sommerstemningen - selv om jeg ikke kommer til Sverige i år.

Men måske en lille tur sidst på sommeren...? Måske....bare en et lille smut? Måske....

Jeg forstår hva du mener Andy :-)

På en annen side, så pleier jeg  å si at det spiller ingen rolle hvor man ligger, men heller hvem man ligger med  :yesnod:

Det jeg mener er at man kan ha det flott uansett hvor man er, uansett vær, bare man er med folk man trives sammen med.

Det er i og for seg det Framtia også så fint sier det :thumbsup:

Redigert av Tom Rør (see edit history)

Kremt.. Hva var det jeg s.. :giggle:

Ps: Kjempeflotte bilder! De ser vi gjerne mer av :yesnod:

Hehe.. Tenkte på det du skrev når jeg krøp til korset og noe slukøret satte kursen inn mot Akerøy ;-)

Heldigvis var det mye bedre nære land forbi Vikertangen og mot Tisler, så da var det bare å fortsette. Slutter aldri og bli fascinert over hvor forskjellig forholdene kan være noen nm eller hundre meter fra hverandre.

Kan godt legge ut noen flere bilder fra i går :-)

Avgang Hankø i regn ca 0530

bilde

Strømtangen

bilde

Kosterfjorden mellom Ramsö og Resö

bilde

Grebbestad. Kompis hadde ligget der i 3 dager og var overmoden for å komme seg i uthavn.

bilde

Det blåste endel så gjaldt å finne le og gjerne en longsideplass. Vi splittet oss opp og kjørte forskjellige traseer rundt øyene i nærheten av gluppö. Var lite båter ute, men selvfølgelig lå det noen på de stedene vi hadde sett for oss.

Her på vei inn søndre utløpet fra Gluppö

bilde

Så fant jeg denne fine lille viken på nordre vassholmen. Perfekt og rett longsideplass hvor man kan gå rett fra plattform og på land. Var 2 bolter her.

Kalenderen sier det er sommer, så noen badet. Tempen på svingeren viste i underkant av 18 grader.

Ble vugget i søvn av et svakt svell i bukta her. Deilig :-)

bilde

bilde

Et dronebilde til

bilde

Og gårsdagens track

bilde

I dag blåser det litt mindre. Inne i hullet vi har langt oss er det helt stille og sola tar godt nå :-)

bilde

Mvh. SAP

Jeg forstår hva du mener Andy :-)

På en annen side, så pleier jeg  å si at det spiller ingen rolle hvor man ligger, men heller hvem man ligger med  :yesnod:

Det jeg mener er at man kan ha det flott uansett hvor man er, uansett vær, bare man er med folk man trives sammen med.

Det er i og for seg det Framtia også så fint sier det :thumbsup:

Jeg er enig og ikke enig, for hvis dem, man er sammen med foretrækker sol og varme, så trives man jo heller ikke selv. Både Fruen og børnene (når de er med) forbinder sommer med sol og varme og det samme gør jeg. Så for MIG er der rigtige at prioritere anderledes.

Men nu er dette jo ikke en tudetråd..jeg kommer til at savne Sverige i år. Virkelig. Og jeg håber, at I, der er deroppe, får en herlig ferie - sol eller ikke sol :-)

Solen har vi MA. Men vinden kunne det godt vært mindre av...

Men som andre sier, så synes jeg vi har det godt ilag med gode båtvenner. Hadde bare blitt enda bedre om temperaturen hadde vært fem grader mer, og vinden 10 sekundmeter mindre, hehe ;-)

@Kommodo: ja, ikke store omveien. Mener ruta via kjøkøysund, herføl til Havstensund var rundt 6nm lenger. Neste gang skal jeg høre på deg og Flid :-)

Hadde oss en jolletur inn til Fjällbacka tidligere i dag. Ble noe vått på veien tilbake med vinden imot. Avon jetRIB går ikke tørt i sjøen...

Flott sted synes jeg. Så det var endel ledige dockspotplasser innerst på bryggene. Tok en overpriset is til 60 spenn noterte meg at dieselen kostet18 Kr/l. Godt å ha store tanker og relativt lavt forbruk..

bilde

bilde

I morgen lurer vi på å gå til Smögen da vi trenger å handle litt. Noen som har status der?

Og kompis lurer på hvordan det fungerer å tanke fiskediesel. Båten er over 12x4 og reg i NOR. Hva trenger man/ gjør man?

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...