Flid Svart 4.Juli.2016 Del på Facebook Svart 4.Juli.2016 (redigert) Dere fyller riktig diesel til riktig pris hos Norden Skipshandel i industrihavnen i Smøgen. På Donsø kan man fylle avgiftsfri diesel men kravet er 15x4 og Nis-Nor. "Svensk"her på forumet kommer kanskje med noen opplysninger om dette temaet.... Redigert 4.Juli.2016 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 4.Juli.2016 Del på Facebook Svart 4.Juli.2016 Vi ligger på bøye rett ved ved 5-knops skiltet ved Havstensund. Det ligger rundt 15 båter rundt oss. Gula Humpen viste seg i dag men med litt mer enn normalt gasspådrag gikk vi stødig over. Nok en gang et bevis at stor motorkraft kompenserer godt for slingring i sidesjø. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
sap_2000 Svart 4.Juli.2016 Del på Facebook Svart 4.Juli.2016 (redigert) Takk Flid :-) Er det havnen rett før på Smögen SB side når man kommer nordfra? Lett å finne når man går inn stakerekka? Status her nå er en fin og klar sommerkveld med litt vind rundt oss. Relativ rolig her. Litt deilig svell inn Vika som vugger oss i seng :-) Tok et kveldsbilde nå med FatBoy på bordet og undervannslysene på grønn. Tiltrekker seg endel fisk. Mest små, man har sett noen større også :) Redigert 4.Juli.2016 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Svensk Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Takk Flid :-) Er det havnen rett før på Smögen SB side når man kommer nordfra? Lett å finne når man går inn stakerekka? Status her nå er en fin og klar sommerkveld med litt vind rundt oss. Relativ rolig her. Litt deilig svell inn Vika som vugger oss i seng :-) Tok et kveldsbilde nå med FatBoy på bordet og undervannslysene på grønn. Tiltrekker seg endel fisk. Mest små, man har sett noen større også :) 800 m söder om Smögenbron svänger du 90 grader styrbord och 300 m in till Nordens skeppshandel 58 21 30 N 11 13 56 E Inga problem att finna in mellan stakarna. Djup 5m+. Exakt vilka regler som gäller för att för att tanka skattefritt för Norska båtar känner jag inte till. Nordens skeppshandel har däremot riktig diesel och stor omsättning med rena tankar. Vad dagspriset är i dag vet jag inte men det brukar vara ett av de lägsta längs kusten och alltid ren o riktig diesel (utan biotillsatser) Då många fiskare tankar här. Ville tippa att du betalar mellan 11,50 och 12,50 sek/liter inkl skatt o moms. Norden har öppet mellan 07,00 och 18,00 måndag - fredag och 9,00 -13,00 lördag Lite beroende på vad ni skall handla så är Kungshamn att föredra mot Smögen med ett betydligt större utbud av butiker inkl systembolag. Det var gott om plats i gästhamnen i dag kl. 06,00 när jag gick till jobbet. Smögen finner ni fler klä filler butiker, krimskrams och restauranger men färre riktiga butiker. God tur. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Lite mer dieselinformation från Sverige Det är helt ok att fylla fiskediesel ( grön) på de flesta platser med priser från i underkant av 12 se kr till 18,90 se kr. Om det är lagligt att köra på vill ingen svara på inte ens svenska Kystvakta som är kontrollant på detta. Grön diesel säljes med och utan biotillsatser och det är viktigt att var och en försäkrar sig om vad man fyller. Från 2015-07-01 Måste alla Norska fritidsbåtar stora som små betala skatt och moms. Även om intyg om yrkesmässig trafik/charter kan uppvisas. Skatt och moms återbetalning kan göras i efterhand. Vart detta görs fick jag inte med mig Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 (redigert) God morgen Svensk, og takk for flott informasjon :-) Fant Nordens Skeppshandel på web, så mulig vi bør innom der uansett da kompis skal ha båtpryler. Noe rør og en pumpe/ deler. Så bilde av butikken, og det så ut som de hadde bra utvalg. Eller er det vel også en båtbutikk på sydsiden av Smögen om jeg husker rett. Uansett var det en bra pris for riktig og ren diesel, så det skal jeg huske på :-) Selv har jeg 1200 liter på tankene og snittforbruk på 1-1,3 L/nm, så jeg bør greie meg resten av ferien :-) Skal prøve å ta noen bilder i ferien som senere kan brukes i "hvor er dette" tråden (du husker vel Husholmen, hehe ;-) ) Uansett, tusen takk for bra info Vi passerer nok kontorvinduet ditt i ettermiddag Redigert 5.Juli.2016 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Svensk Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 God morgen Svensk, og takk for flott informasjon :-) Fant Nordens Skeppshandel på web, så mulig vi bør innom der uansett da kompis skal ha båtpryler. Noe rør og en pumpe/ deler. Så bilde av butikken, og det så ut som de hadde bra utvalg. Eller er det vel også en båtbutikk på sydsiden av Smögen om jeg husker rett. Uansett var det en bra pris for riktig og ren diesel, så det skal jeg huske på :-) Selv har jeg 1200 liter på tankene og snittforbruk på 1-1,3 L/nm, så jeg bør greie meg resten av ferien :-) Skal prøve å ta noen bilder i ferien som senere kan brukes i "hvor er dette" tråden (du husker vel Husholmen, hehe ;-) ) Uansett, tusen takk for bra info Vi passerer nok kontorvinduet ditt i ettermiddag Det du inte finner på Nordens Skeppshandel finner du här http://www.seasea.se/butik/1439/mega-store-smögen Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Opplysninger til ferie folk som passerer Tønsberg på veien. Der er prisene på diesel (forrige uke) rundt kr 10,- pr. liter. Enklest er Vallø eller om man går inn til Tønsberg, så har Kalvetangen og Ollebukta rimelig diesel, var kr 10,30 sist helg jeg fylte der. Så om dere venter med å fylle til dere er i Sverige så koster det tydeligvis mer. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Svensk Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 "Store guttar" med store båtar? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Du får putsa cameralinsen til i morgen. Da passerer Hulda, på vei fra Hermanö til Strömstad. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Vi endte i Smögen i dag som avbildet av herr Svensk. Tenkte på å ta Pinan i det jeg rundet Husholmen, men greide ikke å bestemme meg, så feiget ut.. ? Men var innom og kikket på sydsiden, og den står nå høyt opp på "to do" listen. Hvor var dette Jungfruhålet foresten? I morgen skal vi proviantere litt, så tusler vi vel litt sydover, men aner ikke hvor. Er i relaxmodus nå :-) Det er for meg ukjent farvann. Har ikke vært inne i skjærgården syd for Smögen siden jeg var guttunge bortsett fra i 2013 når vi gikk Lysekil, Kärringön og rett til Læsø, så tar gjerne imot tips på steder som bør sees og kjøres. Både naturhavner som gir le for vinden og gjestehavner. Lurte litt på Strommarna... Her er noen bilder fra turen i dag. De er sikkert postet ørten ganger før i denne tråden, men det er så flott her på Bästkusten at det får gå :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bonus Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 ?.. Hvor var dette Jungfruhålet foresten?Lilla och stora jungfruhålet ligger syd for Skjärhamn, etter Hjärterösund. Kjørte det store i dag, feiget ut på det lille... Flotte bilder, SAP. Gikk den ruta i går. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Jeg har gått Jungfruhålet utallige ganger, men har aldri tatt det lille hølet noen ganger. Og det ser jeg heller ikke noen grunn til å ta. Det tok jeg i min ungdom (dog ikke i båt), og det minnet holder jeg for meg selv. Det blir litt for privat til å fortelle om her, he he. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 her er en los for det lilla http://www.seniorseglaren.se/lillajungfruhalet-filer/lillajungfruhalet.htm jeg går der (1,90 ) bare været er OK......... gjeller å gå close Tjørnlandet..og utkik en del skjærgårdsjeeper dra rett igjenom i full fart Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Hvor var dette Jungfruhålet foresten? Hvis du ikke har funnet det ennå kan det være for sent Fine bilder forresten Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Flid Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 (redigert) Feilpost. Redigert 5.Juli.2016 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 ytterligere litt bilder og beskrivelse http://lasselundell.se/augusti.html (lengst ned i bildeserien ligger Smöghålet, ved Marstrand, har gått gjennom der med Joda24, men ikke noe o anbefalle !, der er det trangt !!!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Svensk Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 I morgen skal vi proviantere litt, så tusler vi vel litt sydover, men aner ikke hvor. Er i relaxmodus nå :-) Det er for meg ukjent farvann. Har ikke vært inne i skjærgården syd for Smögen siden jeg var guttunge bortsett fra i 2013 når vi gikk Lysekil, Kärringön og rett til Læsø, så tar gjerne imot tips på steder som bør sees og kjøres. Både naturhavner som gir le for vinden og gjestehavner. Lurte litt på Strommarna... Malmön är värt ett besök och då Gamla Fiskhamnen (Skuthamn) Fint att gå kortare och längre turer. Tre timmar tar turen runt märkt led runt ön. Lilla Kornö är alltid fin och lä i hamnen. Ligg på östsidan för solen på kvällen. Fiskebäckskil med Restaurang Brygghuset som har Sveriges mest prisvärda lunch(Brygglunch). Fiskebäckskil är något man skall besöka om man inte varit där. Strömmarna finner man alltid lä någon stans i naturhamn och Bassholmem finns Gästhamn som alternativ. Kärringön och Gullholmen är fint men överreklamerat så här års om man blir liggande på utsidan. Vet inte vad hamnavgifterna är nu men billigt är det inte. Mollösund är en fin liten hamn. Runt Mollön på utsidan Mollösund går det oftast att finna en naturhamn i lä. Härön och Altarholmen väst om Kyrkosund kan ni tillbringa 2-3 veckor med en ny hamn varje natt. Hoppa Lysekil som inte har något värt att se med dålig hamn och dåliga duschar. Finaste duschar på kusten hittar ni troligtvis i Fiskebäckskil. God tur vidare. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 (redigert) Hermanö, havneagift 13 meter båt SEK 250, inkl. strøm, dusj SEK 10 for 5 minutter. Nye toaletter og dusjer i år. Vår favorittplass er på utsiden, så vi kan sitte og glo på trafikken i sundet. Går fra Hermanö nå på morran. Utenom sesongen er havneavg. SEK 100 for alle båter. Redigert 6.Juli.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Gullholmen o Kärringön. gästhamnar http://www.orust.se/amnesomrade/upplevaochgora/gasthamnar/gullholmensgasthamn.4.2f8c9bd513dca025875e5d.html http://www.orust.se/amnesomrade/upplevaochgora/gasthamnar/karingonsgasthamn.4.2f8c9bd513dca025875e6c.html Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Har akkurat testet dusjen. Ta med to stk 10-kroner. Holdt med 10 kroner for meg, men det var bare så vidt. Glad jeg ikke er her de neste fire ukene :-) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Tusen takk for tips og losing. Hålene er nu blinket ut på kartet ;-) Lysekil var jeg for 3 år siden og handlet. Var samme vi hadde tenkt denne gangen. Fiskebäckskil var et av stedene vi pratet om for neste stop før strommarna. Vi får se hva vi gjør. Deilig og ikke ha for mye planer også og bare ta dagene som de kommer :-) Ellers trives vi her i Smögen. Alt koster flesk, dog. Der vi ligger helt ytterst er det relativt lungt med natteliv Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Svensk Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 (redigert) Tusen takk for tips og losing. Hålene er nu blinket ut på kartet ;-) Lysekil var jeg for 3 år siden og handlet. Var samme vi hadde tenkt denne gangen. Fiskebäckskil var et av stedene vi pratet om for neste stop før strommarna. Vi får se hva vi gjør. Deilig og ikke ha for mye planer også og bare ta dagene som de kommer :-) Ellers trives vi her i Smögen. Alt koster flesk, dog. Der vi ligger helt ytterst er det relativt lungt med natteliv Även om gästhamnen är full i Fiskebäckskil brukar det alltid finnas plats. En gutt i gummijolle möter och visar plats eller går ni in i butiken och frågar så brukar detta lösa sig. Vet inte om det blivit dyrare men däremot är Norska kronan mycket mindre värd. Tiden är över när Norskar kallade svenska 100 lappen för dopappir Redigert 6.Juli.2016 av Svensk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Strömmarna er vel verd en tur, SAP. Vi dro innom nettopp Fiskebäckskil et år, hadde en overnatting der før vi gikk inn i Strömmarna. Overnattet hos Handelsmann Flink Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Jeg fikk nettopp denne værrapporten fra Sverige! https://www.facebook.com/lbodling/videos/10153384540551815/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.