Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Komodo skrev for 23 timer siden:

Ja, det stemmer. Var visst i 2009 dette. 

https://www.nrk.no/ostfold/fant-arsaken-til-langeland-forliset-1.8183497

Lå i Kyrkosund den natten, og det blåste godt ja. Mener det var den kvelden en stor Swan seilbåt som lå på svai utenfor moloen, slapp og havnet i fjellet også. Masse kaos med joller og folk fikk den ut og bort til Kilesanden i stedet. 

NC9 skrev for 1 time siden:

IMG_4724.jpeg

Isolda som du fikk en fin bilde av,

har en veldi interessant historia, og de som levde ombord, familjen Ahlgren

Carl Julius Ahlgren. Var kaptein ombord fra 1909 til 1960 !! 

frun var med ombord, og deres barn blev fødde ombord…… barnen fikk navn etter hvor de var med båten da de føddes !

https://sv.wikipedia.org/wiki/S/V_Isolda
https://isolda.info

S/Y Gunga Din

Du ligger lunt og fint i indre havn der.

En digresjon: Vi lå tre netter på Knippla tidligere i sommer, som siste stopp før Göteborg. Første sommer vi valgte å gå lenger sør enn Malmön (hvorfor i all verden har vi ikke gjort det før!?)  - definitivt ikke den siste. Tror mye av grunnen til at vi havnet på Knippla var at jeg hadde merket meg at stedet flerfoldige ganger var nevnt i dine reisebrev. En innertier av en øy i finvær for familie på fire med to barn, én planlagt overnatting ble til tre. Så takk for «tips», må jeg si da! 😊 Så båten din ytterst på brygga inne i havna første dagen vi lå der. 

3C351330-E937-489E-9492-619CBCBEA603.jpeg.94a8f8b779de2f1acbe81b6dceb65817.jpeg3EB4CCB4-FE4B-4C34-86AE-4401D53B51F6.jpeg.7b782ee7ae13a6959b1f1d079bfb2b2c.jpegDEEAC6E0-E4B4-47BB-B1F9-E072CDDEE4BE.jpeg.937b45bcdf95aba07597a39e8377fff1.jpeg

Når du sier "Helt greit på sjøn med vind og bølger", hva slags båt har du? Det er jo litt forskjell på hvordan det føles om man har en 42' seilbåt eller en Saga 27 fot snekke som vi har.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi ligger fremdeles på Knippla der vi lå trygt i bås også under uværet. Da viste vindmåleren min 10 - 12m/s i to dager med opp i 18m/s i kastene rett i siden på båten. Da la jeg ut tamper med gummidempere. Vi lurte tidligere på å gå opp til Skärhamn idag, med droppet heldigvis det. Vi har god tid, så vi har utsatt det til onsdag da det ser ut til å bli en roligere periode fremover.

marstrand_vaer.jpg.4226f3d7349b8c7e16fe7e12e5e91213.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det var overraskende mye båter. Vi kommer imorgen noe etter 1200.

Ligger båtene "forskriftmessig" med line på innsiden av den ytre bryggen (markert på kartet med rødt) eller har folket begynt å legge seg longside der?

longside.jpg.8a6584f3142c97342bd71d47dfa1ec80.jpg

Grunnen til at jeg lurte på det om longside, er at vi er blitt litt bortskjemt når det gjelder tillegging i løpet av de over to månedene vi til nå har vært nedover svenskekysten.

Alle steder har vi fått longside plass (uten noen utenpå) eller plass i bås, gjerne med en gangbar utrigger. Her på Knippla ligger vi i bås med solid trapp på bryggen. De eneste stedene med baugen inn og line akter slik at vi har måtte bruke baugstigen, har vært i Fiskebäckskil og Skärhamn på sydgående.

Ligger på Ursholmen utafor Grundsund. Ikke mange båter utpå nå. Gikk til toppen og har da utsikt fra Lysekil til Gullholmen. Telte bare 2 landfaste og 2 båter som lå på blå bøye.

Men det jeg egentlig hadde på hjernen er. Denne helgen går Tjørn rund og neste helg er det Øppent Varv på Hallberg Rassy i Elløs.

Under øppent varv er det utsalg av en god del båtutstyr og ikke minst 50% på mengder av Pelle P.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...