Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

svk8juli2009a.jpg

Så er svenskekysten forlatt for en periode. På morgenseileasen fra Göteborg i dag er det god merking av leden.

Legg merke til losbåten i bakgrunnen.

svk8juli2009b.jpg

Jeg merket ikke losbåten med MARPA så jeg vet ikke riktig hvilken hastighet den har her.

svk8juli2009c.jpg

Flere store skip inn i leden jeg følger.

svk8juli2009d.jpg

Og denne er så svær i forhold til fotolinsa mi at jeg bare får med baugpartiet.

Vi er tilbake på svenskekysten om noen uker.

Nå er det Danmark som står for tur.

Her er kulturtilbudene av en annen verden sammenlignet med vestkysten av Sverige.

Nok en nydelig aften på Bestkusten. Sitter på Gullholmen/Pilgrimen med havblikk og ser sola gåt ned over Hermannø. Gjort unna ei uke nå og har hatt knallvær hele tiden. De få regndryppene som har kommet har fallt om natten. Ellers er det relativt stille og liten trafikk. God plass i de fleste havner.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

REM ikke tull med været da , vi kommer nedover til helgen om alt går som planlagt . Har bytta kjøleskapet og batteribanken + div vasking /polering så skuta ser litt ok ut . Imårra er det tid for en runde i motorrommet ,håper det ikke er noe tull der nå da . Så det meste er i vater , vi glær oss my nu . Håper på at drittværet her forsvinner før helgen , slik at vi kan sitte på flyvebroen å nyte turen nedover .Veit ikke hvor langt vi kommer oss på fredag , men lørdag er kansje mye gjort .Er jo igjen været som bestemmer litt her da , men ikke mye for nå er det ferie om få timer . Da sees vi snart , hils folket .

Tine IV som sitter å småværker på å komme seg nedover

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Koselig Tine. Vi har nå flyttet oss fra idylliske Gullholmen til pittoreske og ikke mindre idylliske Kjærringøn, bare noen kabellengder lenger sør. Før i tiden var her "mycket drick, svir ock horeri, men det var innan Pastor Simpson anlet øen i 1849" og fikk ryddet uvesenet av veien. Så velkommen skal dere være. Her er allt i vater, sjøl om det faktisk har regnet en del idag. Forøvrig den første regnværsdagen på en drøy uke. Over helgen melder GP 25 grader.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Her i Lilla Bommen kan man mærke, at vejret ikke er på toppen. Det har som nævnt regnet det meste af dagen, og det har tiltrukket en mængde både fra Holland, Finland og andre exotiske destinationer. Fuldt med andre ord. I morgen kommer Fruen herop - så er min aleneferie slut og turen går herfra - efter lidt shopping i Nordstan, tror jeg :-)

Hvordan gik det med propellen, Roaldbj? Var det smertefrit at få den erstattet?

Andy

roaldbj: Det var dog fantastisk! God service og absolut det bedste udkomme af den situation!

Bitteliten: Du ved: Man skal ikke have for mange planer om sommeren :smiley:

Jeg var forbi Vindon i fuld gas da jeg sejlede fra Gullholmen til Göteborg sidste søndag. 64 Nm på tre timer. Jeg sad på flyen og lider stadig under solskoldninger :blush: Men kommer vi forbi igen, så kan det være jeg tager forbi og savler lidt...

Andy

Hvor går turen videre MajorAndy? Skal dere en tur til Vindön? Vi reiser mot Sverige på søndag eller mandag. Har ikke PC - men på K16 finns vi alltid :smiley:

Og kanal 77 , for oss på BP :cool:

Tine IV

Hva er galt med L1-3? Vi har alltid lyttevakt på K16 + L1-2, og er ikke særlig fornøyd med alle oppkall og samtaler på K16. Forrige helg fikk Tjøme nok også, og kalte opp en båt som brukte K16 som oppkallskanal.

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

. Forrige helg fikk Tjøme nok også, og kalte opp en båt som brukte K16 som oppkallskanal.

Det var jammen på tide. Jeg er så møkk lei å høre alle disse som kaller og kaller og kaller og kaller på den samme båten hvert minutt i en halvtime. At noen kaller på K16 en gang er ikke feil. Det er de gjentakende oppkallene som forstyrrer. Hva skal man gjøre om man ser en båt man har behov for å komme i kontakt med? Ringe på mobilen for å avtale kallekanal? Da kan man ko like gjerne prate på telefonen da :wink:

Maritim VHF kanal 16 (156,800 MHz) er den internasjonale nød- og kallekanalen.

Jeg ringte Tjøme og spurte om dette. De sa at de ikke er veldig plaget av misbruk av K16 og man kan gjerne bruke det som kallekanal til båter. De anbefalte at man avtaler en båt til båt kanal om det er båter som har regelmessig kontakt (som Tine IV skriver). Men oppnår man ikke kontakt på båt til båt kanalen kan man gjerne bruke K16.

Hva slags VHF har du som klarer vakt på 3 kanaler samtidig?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Det var jammen på tide. Jeg er så møkk lei å høre alle disse som kaller og kaller og kaller og kaller på den samme båten hvert minutt i en halvtime. At noen kaller på K16 en gang er ikke feil. Det er de gjentakende oppkallene som forstyrrer. Hva skal man gjøre om man ser en båt man har behov for å komme i kontakt med? Ringe på mobilen for å avtale kallekanal? Da kan man ko like gjerne prate på telefonen da :wink:

Jeg ringte Tjøme og spurte om dette. De sa at de ikke er veldig plaget av misbruk av K16 og man kan gjerne bruke det som kallekanal til båter. De anbefalte at man avtaler en båt til båt kanal om det er båter som har regelmessig kontakt (som Tine IV skriver). Men oppnår man ikke kontakt på båt til båt kanalen kan man gjerne bruke K16.

Hva slags VHF har du som klarer vakt på 3 kanaler samtidig?

Behøver ikke å lage scanne-liste på min Raymarine 240E, selv om det går. Jeg kan enkelt sette opp lyttevakt på 2 eller 3 kanaler på 240E (dual watch/triple watch), på mine tidligere Simrader etc. har det kun vært mulig med dual watch.

Hvis jeg ser en båt jeg har behov for å få kontakt med vil jeg starte med oppkall på L1, det er det jeg er opplært til. Får jeg ikke svar der prøver jeg K16, men prøver å unngå K16 i størst mulig grad. Trodde de fleste hadde lyttevakt både på K16 og L1 som jo er definert som oppkallskanal for kommunikasjon mellom fritidsbåter, hvis ikke det har skjedd endringer siden jeg tok sertifikatet da.....

Redigert av Miles Ahead (see edit history)

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...