Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Ja kanske hälsosamt med datafri tid Bitteliten...?

 

Men jag kommer att sakna Dina 'instant' resebeskrivningar med många bilder!

Ibland känner man igen sig, och ibland ger det inspiration och nya reseuppslag!

 

Skall bistå min 91-åriga mor och min svärmor att flytta till var sin ny lägenhet i serviceboende i sommar så det blir klent med långresorna för vår del.

 

Hoppas att Roaldbj och andra duktiga och vittbefarna skribenter inte tar efter...... :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Planen er å legge ut endel bilder fra svenskekysten.

Er det noen som har begynt å ta bilder fra Strømstadområdet?

Jeg skulle etter planen ha startet seilasen til uka men må avvente noen dager.

Værforholdene bestemmer om jeg går "indre" eller "ytre" led ned til Bjørkø (nær Göteborg) før jeg seiler over til Anholt.

Link to post
Share on other sites

Stille og fredelig i Strømstad idag. Lå bare noen få båter inne b.l.a. en P 50 med Engelsk flagg, en Bavaria 37 HT(?) og noen andre mindre båter.

Ikke mye liv fra folk på ferie. Beste tiden å oppleve Strømstad.

Spiste lunch på "Bryggan" ved bryggekanten der Koster ferja legger til. Anbefales! Meget god mat til bra pris. Kjempegod salat har de også.

Link to post
Share on other sites

ursholmen_april_220409.jpg

Fra Ursholmen, regner dette som en del av Strômstad. Innseilingen i det smale sundet over mønet på huset til venstre.

 

foto365.jpg

Ursholmen fra syd. Fyrene var i våres under restaurering. Med midler fra EU i h.h.t. en av grabbarna som jobbet der. Derfor den noe underlige profilen, fyrene var kledd inn i plastpresenninger. Jeg regner med at arbidene vil være ferdig når turistsesongen setter inn.

 

foto362.jpg

Ramsö havn med god plass, og for anledningen nokså sure invånare. Det ble kompensert ved at tilleggingen var gratis så tidlig på våren.

Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder fra Strømstad igår kveld (13.06)

Relativt godt med plasser.

 

img_1289.jpg

img_1295.jpg

img_1296.jpg

img_1297.jpg

 

På vei hjem kjørte jeg forbi denne kjente "baatplassen" båten. Noen som drar kjensel.. ? :smiley:

 

img_1305.jpg

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

"Albinbåt"

 

Stemmer :yesnod:

 

Her er noen flere bilder fra Resø om søndag.

Godt med plasser også her.

 

img_1314.jpg

img_1315.jpg

img_1325.jpg

 

Fiskesuppen smakte herlig :)

 

img_1321.jpg

 

Var visst en seilkonkurranse utpå fjorden denne dagen

 

img_1323.jpg

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg skulle nå ha vært på svenskekysten men uforutsette jobboppgaver gjør at jeg enda må vente ei drøy uke.

Kan noen legge ut noen bilder fra området slik at jeg i det minste kan kose meg med disse?

Antar at mange nå er på vei sør-østover langs denne vakre kysten.

Link to post
Share on other sites

Kom hjem fra Ranrike igår kveld.

Det er relativt lite folk i Strømstad-Koster området fremdeles.

 

Hjemturen var til å bli lyrisk av.

8-10 m/s fra øst. Strålende sol.

Rørte ikke et skjøte eller en tamp på mange timer.

Båten fløy over bølgene.

 

En noe merkelig observasjon. Det var mye veps ute i fjorden. Snakket med flere som hadde observert det samme. Noen zoologer her med en forklaring?

Link to post
Share on other sites

Kan noen legge ut noen bilder fra området slik at jeg i det minste kan kose meg med disse?

 

Det kan vi vel hjelpe deg med. Jeg var en liten seiltur fra Strömsad til UK Syversen i Smögen for en stund siden for å installere 'Stackpack' for storseilet. Tok et par bilder, kombinerer med loggen:

 

15.06.2009

Ombord 02:15, ute 13 grader, inne i båten 16 grader og RF= 54%. Først frokost med brød, kanelbulla og løper igang morrakaffen. NE nattbris. lav halvmåne og noen lette skyer.

 

 

1.jpg

04:50 passerer S. Svången BB

 

2.jpg

Solen gjør forsøk på å komme fram.

 

3b.jpg

05:20 Hjälmboen BB, styrer COG 170 grader.

 

 

06:50 Havnen på Väderö SB tvers. Mange master der inne. Endrer kurs til 172 grader, genoa satt. Ser vanntårnet i Smögen.

4.jpg

 

Gikk inn til Smögen fra nord, via Kalkgr.:

Dette er en av grunnene til at stedet heter Smögen. Rett før du tror du går rett i fjellet, åpner det seg en kanal rett forut. Her kan det bare passere småbåter 'max 3 knop, tackar'. 90 grader SB:

5.jpg

6.jpg

 

Deretter 100 meter og 90 grader BB, noen staker og tjafs og man er inne i Sveriges mest bråkete og støyende havn. Det er etter st. Hans.

 

 

7.jpg

Her ligger fergen 'Magasinet'. Den gikk mellom sentrum og hålligångstedet Magasinet. Nå står jeg på branntomta. Stedet brant ned for noen år siden.

 

Etter ferdig business i Smögen går ferden nordover

16:06.2009 stod opp 08:00. Den norske aleneseileren har stukket (av fra havneavgiften). De to svenske långferdsseilerene ligger. Havna er fri for 'campingseilere', tyske, norske, svenske og danske langturbåter dominerer. S-lig bris, så det blir avslappet seilas nordover.

 

Gikk til St. Klövskjær utenfor Grebbestad:

8.jpg

Dette er en praktfull plass, lun for alle vinder, svaberg og sandstrand. Svarttrosten holder morgenkonsert helt frem til første juli.

 

9.jpg

Hulda tusler avgårde i fire knop, selv for bare storseil og løy vind. Motoren til svensken foran putret energisk, han måtte bare foran baugen på Hulda. Litt sent oppdaget han ankerwiren fra arbeidsfartøyet som ligger inn til fyret.

 

10.jpg

Fyret rett på utsiden av innseilngen til Grebbestad, Gule Humpen opp i nord. Her restaurer man og vedlikeholder. Det er meget bra.

 

Koster i det fjerne, snitt 6 knop, max. 7,5:

11.jpg

 

Så, nå får jeg håpe Roalbj fikk styr på absinensen. Imorgen skal jeg en tur til utsiden av Koster. Kunne tenke meg litt solnedgang og denslags hvis været er bra.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ligger i Strømstad.Er på guttetur, dvs bikkja og meg. Fruen/datter/sønn har tatt turen til Gran Canaria for å oppleve varmen.

 

Kan melde om god plass i havnen som skyldes godt vær. Da har vel de fleste trukket ut på øyene. I og med at bikkja er dårlig til å fortøye valgte vi Strømstad.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Så er turen i gang! Afsejlede Helsingør klokken 11:30 lørdag og ankom klokken præcis 18 til Marstrand. Jeg havde dog ikke taget højde for at der i den kommende uge er Sweden Match...Brygge G og H er reserverede til deltagerne og skønt der stod, at det var reserverede fra den 29. så var det i praksis fra i går...

 

Der var af samme grund "Cirkus Marstrand" i havnen med musik og bægerklang til klokken 04.30. Og den sprøde lyd af en svensk herre, der i morges måtte erkende at han havde fået lidt for meget i går. :puke:

 

Om jeg forstår hvorfor man gider det. Vi fik lov til at ligge til klokken 10 i morges hvorefter jeg sejlede til Lilla Bommen og satte min rejsekammerat af. Han skulle hjem til arbejdet :lol:

 

Herefter fik turen til Kallö-Knippla, hvor jeg ligger nu. Der er kommet et flot nyt pizzeria på havnen ved siden af Coop. Vejret kan man ikke klage over. Sol fra morgen til aften. Klokken 17 var temperaturen på mit agterdæk 30.6 grader!!

 

Jeg bliver nok her en dag eller to. Når Fruen får fri fra arbejdet komme hun herop.. Indtil da nyder jeg solo-livet, solen og freden.

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter inspeksjon av det elektriske anlegget i boligen håper jeg å ankre på svai utenfor Edholmarna sør for Strømstad fredag kveld, 3. juli.

Neste ankring kan bli for svai ved Näverkärrskilen, ved Slaholmen, forhåpentligvis 4. juli.

Jeg bunkrer etter planen på Björkö 5. juli og overnatter kanskje på Vinga eller Tistlarna 5. juli - alt avhengig av værforholdene.

Jeg leser nå endel grib-filer og jeg synes det ser bra ut for den kommenda uka.

Kanskje kommer jeg til Anholt 6. juli. I så fall må jeg være der noen dager. Dette er absolutt en av mine favorittøyer. Den som ikke har vært der har virkelig noe å se frem til.

Det blir spennende å se hva fremtiden bringer både av vær og for båt.

Link to post
Share on other sites

Mit køleskab fusker og bliver ikke rigtig koldt - ikke godt her i trope-varmen.

 

Er der nogen, der kender en meget veludstyret bådudstyrsbutik i Göteborgsområdet, der kunne tænkes at have en nyt skab - og måske også årer til min gummibåd?

 

Andy

 

 

Her er et par billeder fra Källo-Knippla i dag:

 

img_1644.jpg

 

 

img_1664.jpg

 

 

img_1667.jpg

Link to post
Share on other sites

Å, hvor jeg misunner deg! Men om 4 uker drar vi nedover kysten mot Göteborg og blir ute i 4 uker. Hvem som har kjøleskap i området vet jeg ikke. Selv opplevde jeg at mitt 23 år gamle Frigo skap ikke klarte å holde pilsneren kald da det var +30gr. sist helg. Så er nytt Isotherm 49L bestilt. Jeg får det en av de nærmeste dagene, forhåpentligvis før helgen. Tok ikke sjansjen på at det gamle skulle svikte helt midt under ferien.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter noen dager i indre Oslofjord drar vi mot Sverige i dag. Er det noen som vet om det er plasser i gjestehavnene på Koster - eller er det fullt allerede?

Svarer meg selv jeg. Er nå kommet til Skjærhalden og i morgen blir det bunkring i Strømstad før vi tar turen til Koster. Egntlig ganske lite båte på sjøen og i gjestehavner, er det mange som begynner ferien først i neste uke?

Link to post
Share on other sites

Mit køleskab fusker og bliver ikke rigtig koldt - ikke godt her i trope-varmen.

 

Er der nogen, der kender en meget veludstyret bådudstyrsbutik i Göteborgsområdet, der kunne tænkes at have en nyt skab - og måske også årer til min gummibåd?

 

Andy

 

Du har

 

Viking Yachting i Fiskebäcks småbåthavn tel +46 31 69 61 60

 

sen har du Seasea i Björlanda småbåtshavn +46 31 92 77 70

(på Hisingen öst Björkö!)

 

dessa når du fra båten....

 

 

Hjertmanns ( +46 31 748 25 30) ligger mer otillgänglig fra sjöen !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...