Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Hulda på danskekysten, derfor blir det ingen oppdateringer av 'status på svenskekysten' herfra før vi kommer over på den andre siden til neste uke. Vi ligger nå i Strandby. Har plass ved siden av en travellift som tar opp til 120 tonn. Å løfte 15 tonn Hulda på land her koster DK 1290. I Gribbestad koster samme SEK 4000. Neste gang Hulda skal på land, så kommer det nok til å bli nedi her en plass.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja(og nei) fast akterfortøyning p innsiden av ytterste brygge og utsiden av nest ytterste, ellers dregg/longside. Fortsatt noen ledige longsideplasser for de ikke altfor schvære. + dockspot plasser. Masse ledig p de faste akterfortøyningene :)

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Hadde selv et helvete der i fjor, da vi hadde booket hos dockspot, og de hadde holdt av innerste plassen :headbang:

Kraftig sidevind, og uten baugpropell, samt at folk hadde festet fortøyningene forut eller akter, enda meningen er å feste de midtskips. Måtte krype inn i en spaghettigryte av fortøyningstau.

Ikke min favoritthavn akkurat :discuss:

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heldigvis Bitteliten har vi liten båt. Den går greit inn, men noen ganger er det verre for de andre og passere oss :wink:

 

I år er det mulig vi dropper svenskekysten på vei sørover. Tar nattseilas til Skagen isteden. Og så videre sørover i Dk. Har ikke tenkt å bli i Skagen lengre en nødvendig.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vi ligger fremdeles i Stranby, nord for Fredrikshavn. Her er det dårlig med natteliv. Utestedene begrenser seg til et gatekjøkken og restaurant Søstjernen som serverer pils og grillmat. Stort sett. Dessuten er det en dagligvarebutikk med god vinaveling. Med vin og pils på salg. Kjøpte 10 liter pils til DK 13/liter. Det er nesten dieselpris. Her er det dødt, plassen for dem som ikke liker fyll og ballade hele natta. I kveld består gjestene av en finne, tre tyskere og Hulda. Plassen jeg betaler DK 150/døgn har en trebrygge på den ene siden, og pæler på andre siden. Strømuttaket er en meter på utsiden av cockpiten, og vannposten er ved baugen (inkludert i prisen). Det ligger et par gedigne cabincruisere ved siden av meg (bl.a. Pricess 67)så jeg er litt bekymret for å bli smittet med plastpest. Borti gata her kan jeg handle diesel til DK 9,91/liter.

 

Vi gad ikke stikke over til svenskekysten i dag, så vi tok en tur til Fredrikshavn. Bussen, som går fra havnen, bruker 30 minutter og koster DK 9 pr. persjon. Da vi kom til Fredrikshavn, så fant vi at dette ikke var plassen nå i dag. Toget til Skagen gikk om en halv time, så vi tok det. Masse ball og støy i Skagen. Festival og pakket med folk. Noe fulle dansker med noe islett av nordmenn, for dem som liker det. Gikk litt rundt og handlet noe Gammel Dansk etc. Spiste en utsøkt lunch på Clausens Hotell. Tok toget tilbake til Strandby om ettermiddagen. 10 minutters spasertur fra stasjonen og ned til båten. Kompleterte shoppingen på Brugsen, som har oppe alle dager mellom 09:00 og 20:00.

 

Har man problemer, så er her full service på alt innen elektro, elektronikk, sveising, motorer, plast- og trereparasjoer etc. etc. Trawelliften har døgnvakt. Om man skulle stå i fare for å synke.

 

Måtte bare ut med det. Vi kommer aldri til å anløpe Skagen, tar heller Strandby noen mil lenger syd.

Link to post
Share on other sites

Skjønner den om Skagen, MASSE folk og støy. Men etter hva jeg har fått med meg. 0 bråk eller herverk. Er stort sett blide, happy voksne folk som ja, fester så det holder.Har hatt 30 venner her nede, så derfor lite søvn.

 

Nå har jeg vært på denne festivalen om det frister til gjenagelse, er ikke helt sikker.

 

Forlater Skagen mandag eller Tirsdag, hvor til? Hakke peiling, nord eller vest over. Så får jeg sjekke adressen å brødposen fra bakern, når jeg kommer frem. Regner med en plass mellom Kr. sand og Tønsberg. Det er livet som båtloffer.

Må være på Torp 19.07 kl 1300, planer før det ????????????????

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vi ligger på GKSS, Långedrag etter og ha tatt turen langs Svenskekysten etter Færderseilasen. Vurderer å gå videre sørover i morgen og mulig ned mot København etterhvert. Vi gikk nok nedover svenskekysten før rushet for det har vært god plass i både gjestehavn og uthavn. Desverre har sjøtempraturen vært lav fram til for et par dager siden. Dette har medført lite bading!

Link to post
Share on other sites

Ligger i Fiskebäckskil og her er det verken brennmaneter eller kaldt badevann- 19,5 grader. Ikke så mye båter enda heller :thumbsup:. Ferden går videre til Aalbæk sør for Skagen i morgen. Er litt spent på om gjestehavnene begynner å fylles opp der. Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Skjønner den om Skagen, MASSE folk og støy.

Du traff jo også rette weekenden da.

Det er to helger det er støy i Skagen. Under Skagenfestivalen og himmelspretthelga. I år var det ille. Seks-syv ginpalasser type Princess med dritings voksne mannfolk på apeloftet og hver sin ghettoblaster på fullt pådrag.

Ellers er dot ordnede forhold.

Skagen har mer å by på enn havna for den som gidder å røre litt på seg.

Link to post
Share on other sites

Helgen var bevisst. Var her for å feste og ha det morro med venner.

Helgen har hvert akkurat som jeg regnet med, muligens mindre festing og bråk fra båtene enn jeg hadde regnet med.

Hatt en meget velykket helg her, men å ligge i overfylte gjesthavner er ikke helt min form for båtferie.

Er blant annet derfor jeg holder meg vekk fra Svenskekysten de 2 ukene jeg har igjen av ferien.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ligger nå i Hasseløsund (foretrekker det fremfor overfyllte svindyre og bråkete Smøgen.) Foruten oss ligger det 1 !!! annen båt her. Ingen havnevakt observert og værprognosen på døra til dusjene er sist oppdatert 8 august 2010. Regner dog med besøk av havnevakta kl 07.30 imorgen :headbang: strømstolpen ytterst p brygga vi ligger på er uten strøm. Sitter nå "ladevakt" på land for lading av div. DVD spillere, Nintendo etc. (jada glemte 12v laderne)

 

MA lite maneter! Og mindre blir det vel nå som varmen har kommet, og sjøtemperaturen stiger. :thumbsup:

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Opplevde det samme i fjor høst. Dassene i Hasseløsund så ut som en dass. Dusjene så ut som en dass. Strømmen på bryggen virket. Det var ingen som gad å kreve havneavgift selv om vi SMS'et på oppgitt nummer. Smøgen er stort sett over og ut for vårt vedkommende. Det er så mange andre bra plasser, bare man kommer syd for Lysekil. Litt fra loggen i dag, kom over fra Strandby i Danmark, for spesielt interesserte som bruker vinden som fremdrift:

 

11:30 Har så vidt passert S om Hertas Flak. Nå på N 57 gr 35 min, E 10 grader 58 min. Farten er 5 knop. Hulda går med låst ror og styrer seg selv relativ til vinden. Det løyer og vinden dreier mer mot NE. Vinden kommer på 30 grader, og vi styrer 60 grader.

12:00 Vinden løyer og Hulda styrer fremdeles seg selv med låst ror. 4 knop og styrt kurs 70 grader. Vinden dreier mot E.

12:10 Fullt storseil, Hulda takler også denne endringen uten at jeg trenger å justere roret.

12:50 Krysset grenselinjen S om grensebøyen, som ligger E om Hertas Flak, 57 gr 36 min/ 11 gr 08 min. Løy vind fra NE, ca. 4 knop. Noe cumulus bygger seg opp, men jeg regner med at de løser seg opp utover ettermiddagen. Hulda styrer seg selv, ca. 60 grader.

13:30 Går fremdeles på skarp kryss, 4 knop. Elmer har fri, og jeg har ikke rørt roret på flere timer. Kurs diktert av vinden på mellom 50- og 60 grader.

17:10 Tok seilene ved Begskär.

17:40 Fortøyde kailangs, ytterhavnen S. Hönö (rett N om Vinga). Havnebetjenten sprang rundt og skulle finne plass til oss da vi entret den indre lystbåthavnen. Det var ikke plass til lange Hulda. Ropte til han at vi gikk ut igjen og la oss kailangs i ytre havnen, ble godkjent. Strøm fikk vi lov å ta fra veggkontakt på turistkontoret. ’Pingstmenigheten har treff med parytelt och månge gjestande båter, derför har vi det mer enn normalt trångt’. Havneavgift med el., dass og dusj SEK 250. Betjenten fikk SEK 260 og godtok Huldas 42 meeeget lange fot uten kommentarer. TT= 334,8. Nå i ettermiddag er det 28 grader inne i båten. I morgen blir det bading for første gangen i år. Må ned å titte på propellen, selv om det er skikkelig drag i den. ICE er helgrønn.

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser det ud med maneter i år? Få, normalt (mange!) eller sindsygt mange?

Rekefiskerene på Hvaler melder om normalt med maneter, i motsetning til i fjor hvor maneter var et tildels stort problem for rekefisket. Det tyder på at vi får en normal manetsommer her, vil tro det samme gjelder for nordre Bohuslen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vi ankom til Marstand i bil i går aftes for at hente båden, der skulle have lavet lidt småting på Ringens Varv. "Småting" viste sig at være større ting, idet der havde været en utæthed igennem længere tid i varmeveksleren. Der var kommet saltvand på begge startmotorer, som var uhyggelig rustne :sad:

 

Men igen viste kombinationen Nord West og Ringens Varv sig fra sin bedste - helt uslålige - side: De eneste jeg blev mødt med var et smil, storartet service, hyggelig snak og en båd, der nu har fået skiftet stort set hele søvandskredsen siden jeg overtog den for et år siden. Og her taler vi om en båd, der er fra 04 og som jeg har købt brugt! Jeg er stum af beundring over den service og det ansvar, som NordWest og Ringens sammen yder. Bitteliten roser dem ofte til skyerne og det er med god grund, har jeg erfaret. Sådan skal det gøres. Og sådan sikrer man sig både "returning customers" og markedsføring gennem "mund-til-mund" - som jeg så glimrende gør her :smiley:

 

Nu vil jeg se om den også kan sejle. Det bliver nok Mollösund for os i dag, tænker jeg. Feriens første dag er i gang. SÅDAN!

 

Andy

Link to post
Share on other sites

vi har gått over fra Måseskär og fra Marstrand mot Vesterø havn på Læsø. Begge ganger i så lite vind at det var motor hele strekket. Det er omtrent like langt til Sæby som til Vesterø havn, pga at det er grunt (under en halvmeter) mellom Nordre Rønner fyr og Læsø. Ingen tidsforskjell å snakke om mellom de to utgangspunktene. Fra Måseskär vil ruta passere kloss i bøye 2 i Rute T, et kjekt rutepunkt og kjekk sjekk på at du har rett kurs :smiley:

 

Du krysser "RuteT". Det er en mudret rute (18 meter dybde), merket med rød/hvite bøyer fra Skagen - øst for Anholt - Samsø bælt og Storebælt. Der skal man se opp for de store skipene. Dessuten skal man sjekke opp fergetidene for Gbg-Frhavn-fergene og holde god utkikk når du kan vente at de krysser din rute. Særlig er katamaranen svært rask om å komme seg fra der du først akkurat ser den og til der du er...

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Så blev det Mollösund for os. Her var næsten tomt da vi ankom ved 12-tiden. Nu er her næsten fuldt. En del danskere og svenskere. Ikke mange nordmænd. Men mange nordmænd på vejen herop. Vi gik denne gang uden om Jungfruhålet for at spare tid. Passerede i stedet på ydersiden af øen og forbi skæret "Systrana". Mollösund er stadig et rigtig dejligt sted med mange flotte, flotte huse og haver. Her nyder vi at være!

 

Leopard: Nej, jeg har aldrig gået over fra svenskekysten til DK. Måske i år...? Men det er der rigtig mange herinde, der har, så jeg er sikker på at du får mange svar ud over det, du har fået!

 

Vejret er fint: Sol i formiddag. Nu noget skyet, men varmt og stille. Jeg har lagt en bag-in-box i køleren og tænker at den skal nydes i dag!

 

Red: Jeg har problemer med at få billeder ind på PC'en fra Iphonen, så det skal løses før der kommer fotos på beretningen...

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...