Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Gikk fra Havstensund i dag før lunch og nordover til Slevikkilen i Kongeriket. Vi har ligget på Svenskekysten nå i 14 dager og har hatt maxvær hele tiden bortsett fra midtsommarhelgen hvor det blåste en del.

 

Fornyer min kritikk fra i fjor hvor jeg beklaget meg over prisnivået i Sverige. Mulig dette er unikt for det nordlige Båhuslen hvor det er mange nordmen, men hva sier dere om havneleie på kr 390,- i Grebbestad, og kr 214,- for et brett med 24 stk Ramløsa?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mulig dette er unikt for det nordlige Båhuslen hvor det er mange nordmen, men hva sier dere om havneleie på kr 390,- i Grebbestad, og kr 214,- for et brett med 24 stk Ramløsa?

Svarte svalla for en havnepris, men en kasse ramløsa går vel løs på rundt 80SEK i Strømstad så det der var en merkelig pris

Link to post
Share on other sites

Hørte en nevnte at det var 16.50 for litern på diesel på marinaene i Sverige nå.

18,90 i Grebbestad. Fyllte bensin til jolla der. Samme pris på bensin og diesel.

Den nevnte prisen på Ramløsa var forøvrig fra ICA Grebbestad.

Eller hva sies om kr 80,- for fire rundstykker. Pris på Rema i Asker er vel 1,25/stk

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Regnen siler også ned i Fjällbacka.

 

Må få anbefale "Lilla Berith's" (eller noe sånt) øverst i bakken ved bankomaten. Ser trist ut fra utsiden, og de reklamerer bare med stenovnsbakte pizza. Men inne er det meget hyggeligere og de har en fantastisk god ny italiensk kokk som kan varte opp med atskillige andre italienske spesialiteter-anbefales på det varmeste.

Link to post
Share on other sites

Kalvö-havna! fortsatt rimelig, men det har gått opp her også: 60,- for døgnet.

fire svenske gjestebåter, og vi. Pluss en med ubestemmelig nasjonalitet som ser forlatt ut; eieren er antakelig i et hus på land...

ICE fungerer utmerket, med ekstern antenne heist opp i et fall.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Ligger på Gullholmen nå! Knallvær, men noe vind, som bare er avkjølende :thumbsup: Det er ikke mange sekundene fra en plass blir ledig, før den blir etterfylt.

Trøkk så det holder på plassene :flag_bp: Har bestilt bord på Gullholmsbaden. Noen som kjenner til det spisestedet?

Link to post
Share on other sites

fred og ro i Kalvö-havna; den tilsynelatende forlatte båten var en soloseiler med luggerseil og har reist, de fire svenske båtene fra i natt er reist, og det er kommet to svenske og en norsk seilbåt til nå.

Sol, lett SV bris, 21 grader i vannet.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Flot vejr i dag mens vi gik fra Fjällbacka til Kungshamn. Her er godt at være! Gode indkøbsmuligheder, gode gåture og god plads i havnen. Rimeligere priser på alt og bedre stemning. Mødte "Bohuslen" på det smalleste sted i Sotenkanalen. Lidt kaos da! Herligt med ferie.!!!

Link to post
Share on other sites

Ganske kort efter at jeg skrev den seneste besked (1-2 minutter) ramte vinden fra gustfronten os. På sekunder (bogstavelig talt - jeg overdriver ikke!) gik vinden fra 1-2 m/s til 20-25 m/s :eek:

 

Da vi kom ind i havnen havde vi problemer med at lægge hækankeret rigtigt. Det fik først bid i andet forsøg og jeg stolede ikke på at det lå rigtigt, så da der blev en plads ledig langskibs gik vi derhen. Det var jeg glad for da vinden ramte os, for i løbet af få sekunder mistede vores nabo, en 42 fods Najade, sit hold i bunden og familien ombord måtte kæmpe i regn og blæst med at få båden fortøjet igen.

 

Vinden tog ret hurtigt af og kom ned på 7-8 m/s. Det regnede hele aftenen men i dag er det typisk "bagsidevejr" med drivende skyer og vind fra vest på 5-7 m/s.

 

Formiddagen er gået med husholdning: Vi har været afsted en uge og der trængte til vask og støvsugning alle steder.

 

Klokken 11:30 gik en Windy 32 Scirocco med navnet "Hannah II" herfra og sydpå. Det er vel KOB's gamle båd? Jeg kan sige, at de nye ejere så ud som om de trivedes ombord!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...