Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Vi ligger pt i Ellös havn i ly for det regnvejr som Svenning havde med fra Danmark :diving: Her var tomt da vi kom klokken cirka 13, men nu er her helt fyldt! Det er regnen, der tvinger alle ind i ly.

 

Jeg ved, at Bitteliten ligger i Gullholmen. Her var vi forbi tidligere , men der var smækfuldt overalt, så vi valgte Ellös som sekundær havn. Vi kom fra Smøgen tidligere - her var der også fuldt i går aftes. Men nu kan man faktisk reservere plads i Smögen på http://www.dockspot.com Det virker som som det er et smart system. Sådan burde det være overalt.

 

Andy

Redigert av trikola
gjort linken klikkbar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...i ly for det regnvejr som Svenning havde med fra Danmark.....

Andy

 

Jeg har sagt det til´n, jeg Andy. - Du må slutte å dra på de regnbygene. Husk at jeg ligger like bak deg, sier jeg til´n. :yesnod:

Vi har hatt ca. 14 dager i ditt Danmark, og det smakte godt hele veien :flag_da:

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

MorMajor: Dejligt at I har haft det godt i fædrelandet! Jeg glæder min til at se billeder på jeres fine hjemmeside! Källo-Klippla er en af mine egne favoritter i den sydlige del af skærgården. Intim og rar havn. Især den sydlige del af øen har fine huse og små gader. Fruen har taget mange billeder hvoraf flere kan beundres på Google Earth.

 

Men gå ikke en for lang tur - et nyt regn og tordevejr ser ud som om det kan ramme os om et par timer!

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ser en båt jeg har behov for å få kontakt med vil jeg starte med oppkall på L1, det er det jeg er opplært til. Får jeg ikke svar der prøver jeg K16, men prøver å unngå K16 i størst mulig grad. Trodde de fleste hadde lyttevakt både på K16 og L1 som jo er definert som oppkallskanal for kommunikasjon mellom fritidsbåter, hvis ikke det har skjedd endringer siden jeg tok sertifikatet da.....

Litt OT:

 

Det er mulig det er lenge siden du tok sertifikatet: Det er L2 (155,525 MHz) som er definert som kallekanal for fritidsbåter. Samtalen flyttes så over til L1 eller L3.

 

Alle har lyttevakt på kanal 16. Og du skal ikke være redd for å bruke kanal 16 til oppkall av andre båter, fritidsbåt eller ei, det er én av 3 funksjoner den skal fylle (nød, sikkerhets- og kallekanal). Men begrensningen ligger i at en kalling ikke får gjentas mer enn 3 ganger med 2 minutters mellomrom. Og det anbefales at det går 15 minutter før en slik serie gjentas.

Link to post
Share on other sites

Da vi lå i Smøgen for ca 1 uke siden, var det masse ledige plasser der skilt med "Dockspot" og "Reservert" var satt opp. Vi fant en plass innerst der dette skiltet ikke var satt opp. Det var tydelig at folk var inne å lette etter plass, så "reservert"- skiltene og kjørte ut igjen. Gjorde havnekontoret oppmerksom på dette da jeg betalte havneavgiften neste dag, og han sa at plassene ikke var reserverte selv om det stod det på dem :crazy: . Bare å legge seg der sa han. Men neste dag var det klistret hvit tape over "reservert"-teksten på skiltet, og folk la til der.

Sikkert nytt system som trenger litt innkjøring.

 

Personlig likte jeg ikke systemet noe særlig. Du er kanskje avhengig av PC og netttilgang for å få lagt til i visse havner, og turen blir styrt av bookingtider istedet for vær, vind og impulsivitet. Men det er sikkert delte meninger om dette. Kanskje det er et bra system når det har godt seg til litt.

 

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Vi ligger nu i Möllosund - her er plads til halvt så mange både som der er lige nu! Jeg tror ikke at jeg har set så pakket en havn nogensinde! Vi ligger udenpå en stor Princess og selv om havnen teknisk set var fuld klokken 16 så kommer der stadig håbefulde både ind og ser efter om der skulle være sket et mirakel!

 

ICE er elendigt i området omkring Ellös/Gullholmen hvor vi lå i går. Her fungerer det fint. Vejrmeldingen er mildt sagt elendig for den kommende uge, så det kan være at jeg trykker på "esc"-tasten og afbryder ferien i morgen hvor der er et "window of opportunity" til at sejle ned langs kysten. Ellers er jeg bange for at jeg hænger fast her indtil langt ind i august. Det ligner i hvert fald en længere periode med stærk vind fra vest og kulde. Ikke rigtig ferievejr!

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Hvilke værmeldinger har du sett på MajorAndy? Jeg ser litt på vindmodellene til DMI og Ugrib. Modellene går foreløbig ikke så langt fremover.

Vi blir værende i Limfjorden en god stund fremover så her merker vi ikke så mye til vinden.

I øyeblikket er vi imidlertid ombord på ferja som seiler fra Oslo - Fredrikshavn. Vi passerer nå Drøbakk/Halvorshavn og her er både vind- og sjøforholdene rolige.

Det ser ut til å bli ei rolig natt rent værmessig.

Link to post
Share on other sites

Her i Lemvig har vi en flott kveld, med fantastisk solnedgang. Imidlertid er det blitt vesentlig kaldere enn de siste dagene, og kortspillerne på akterdekket sier akkurat nå (uten å vite hvilken tråd jeg leser) at kortene er fuktige. Dette kan vel tyde på væromslag, men da får vi bruke dagene til å lese noen av de bøkene vi har med oss, som vi aldri får lest!

 

Så får vi håpe at det ikke går til langt uti august før været kommer seg igjen.

Laholm

Link to post
Share on other sites

I så fall blir det en juli og august måned vi kommer til å huske fremover.

Jeg synes at sommeren hittil har vært svært så god.

Jeg har hittil ikke blitt utsatt for sterke bølger - slik jeg vanligvis pleier å opplever i juni-juli hvert år.

Hittil har ingen ting blitt knust ombord på grunn av værforholdene.

Jeg har unngått høyere grads forbrenning trass i maaaange timer på overdekket.

Da er alt etter mitt skjønn meget bra.

I tillegg har jeg enda omlag 4 uker sammenhengende seilas......

Link to post
Share on other sites

Jeg bruger denne:

 

Det bygger på den amerikanske GFS-model - men du kan også se flere modeller - bl.a. tyske GME, japanske JFS, nordiske HIRLAM og UKMO's modeller.

 

Her er GFS' model for den kommende uge for svenskekysten - nærmere bestemt et koordinat der hedder 12E / 58N nærmere bestemt lige sydøst for Stenungsund:

 

wetter170709.png

 

Den ser ikke lovende ud :nonod:

 

Jeg tog konsekvensen og sejlede fra Möllesund til Helsingør i dag. Fin tur - 170 sømil indenom Orust via Langedrag for at sætte Fruen af og herefter hjem. Ny rekord fra Göteborg-Helsingør = 115 sømil på 4,5 timer. Flot vejr og blikstille det meste af vejen.

 

Nu er vi i hjemlige farvande og jeg fortsætter derfor i den relevante tråd ...

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

... og inden nogen nu føler sig foranlediget til at pointere, at bådferie OGSÅ er at ligge vejrfast i en havn i regn og blæst og læse, så er jeg da helt enig i det!

 

Her er sagen blot, at datteren fylder 18 på lørdag (om en uge) og stykket Göteborg-Helsingør er 115 NM ubeskyttet kyst, så det kræver et "window of opportunity" for at passere det. Og det ser ikke ud som om dette vindue kommer i den kommende uge. Så derfor...! Vi vil ikke risikere at stresse over at have familien siddende og vente mens vi kæmper os vej gennem meterhøje bølger for at komme hjem. Det er ikke ferie. Så hellere tage et par dage i en dansk havn. :smiley:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Du går inn fra nord og får gjesteplassene på babord side, flytebrygge med båser og kai med liner til akterfortøying.

 

klades1.png

 

klades2.png

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Glemte i farten at det også er 20-30 gjesteplasser rett nord for broen mellom Koholmen og Bockholmen, utenfor "Salt og Sill". Mer info med fotos og tekst i havneguiden.no med direktelinker til de to havnene her og her. Har selv aldri ligget ved "Salt og Sill". Plassene der er egentlig for restaurantens gjester, men også andre kan ligge der mot betaling.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra Skärhamn imorges og ligger nå på Kärringön. Her regner det i strie strømmer. .

Ligger longside i gamlehavna utenpå to andre båter. Hamnkaptenen aksepterer kun 3 båter utenpå hverandre, og synes å håndheve det strengt. Innenfor oss ligger det en HR seilbåt, og innerst ligger det en Windy 37 GM.

 

Gamlehavnen er temmelig full, og nyhavnen virker temmelig full den også.

 

Vi ligger nok her noen dager, så får vi se hva vi gjør videre.

Link to post
Share on other sites

Hva er havneavgiftene for Skärhamn og Käringön (og andre svenske gjestehavner) nå Svenning? Vi drar nedover Svenskekysten om to uker, og det er greit å vite hvor mye svenske penger en skal ha med seg.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...