Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Jeg lå som innerste båt alongside både i Fjällbacka og Tanumstrand, på begge stedene sa havnevaktene at tre båter var max i bredden men det kom både tre og fire på utsiden av meg. Alle jeg hadde på utsiden var høflige folk som kom tuslende over dekk med skoene i hånda så jeg følte på ingen måte at det var min jobb å jage de vekk, og ikke så vi mer til havnevaktene heller.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

På formiddagen på Kjärringön var hamkaptenen veldig klar på at det var maks. 3 båter utenpå hverandre. Men, senere på ettermiddagen og kvelden (hamnkaptenen var kanskje ikke på jobb?) ble det både 4 og 5 båter utenpå hverandre.

 

Ellers opplevde vi noe som vi aldri har sett før; en dame som "trampet" i høyhelte sko over dekket på 2 båter ut til sin egen!

 

Link to post
Share on other sites

I Möllesund i fredags var det helt anarki! 7-8 både uden på hinanden mange steder. Hele havnehullet var fyldt og der var ingen som helst kontrol med hvor folk lagde sig. Jeg fik for første gang en ubehagelig følelse af at der ligger en forfærdelig ulykke og venter hvis der en dag opstår brand i sådan en overfyldt havn :nonod:

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.....Jeg fik for første gang en ubehagelig følelse af at der ligger en forfærdelig ulykke og venter hvis der en dag opstår brand i sådan en overfyldt havn....
Dette er noe av grunnen til at jeg foretrekker å ligge på/for svai så sant det er mulig.Svenskekysten har massevis av muligheter. Danskekysten (særlig Nord-Jylland) har imidlertid færre muligheter for å ligge på svai.
Link to post
Share on other sites

Fullt ? der kan man jo ligge longside utenpåhverandre , er det mulig

Jo der var det fullt mer enn fullt..

 

Havstenssund i dag.

havstenssund19.jpg

 

Fjällbacka i dag kl 1530 lett yr.

 

Begynner å bli fullt her har 3 på utsiden av meg.

ligger stortsett 4 i bredden her.

Er ledige plasser i den gjestehavnen som reklamerer med havneavgift fra kr.600 til kr.1000

fjllbacka___21.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Er ledige plasser i den gjestehavnen som reklamerer med havneavgift fra kr.600 til kr.1000

Har gjort unna 2,5 uker nå nedover svenskekysten. Med havneleier på oppmot 250SEK inkl. strøm, og med blodpriser på dusj og leie av vaskemaskin i tillegg, ble det stort sett til at vi la oss i uthavner. Kun tre overnattinger i gjestehavn ble det på oss i år.

 

Noe helt annet ble det da vi krysset fjorden og la oss på Verdens Ende. 150 NOK for båter under 40 fot og inkludert strøm, dusj, vaskemaskin, tørketrommel. :flag:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er det 8 dager og 11 timer til vi starter på vår 4-ukers ferie nedover svenskekysten. Om vi kommer ned mot Göteborg eller kun Lysekil er ikke så viktig. Men vi regner med at sommeren kommer for fullt da, og at alle de som kun bruker båten i "fellesregnet" er kommet seg hjem. Da roer det seg ned i gjestehavnene som vi vel kommer til å bruke hele tiden. Det er i hvert fall vår erfaring så langt med ferie i august. Litt "køkjøring" må vi vel regne med den første uken, men deretter, da er det bare "freden og roden" både i leia og i havnene.

 

Så kan bare dere som har stresset i "fellesregnet" misunne oss der vi slapper helt av og cooler ned. Å ligge innerst eller ytterst kailangs er "out of the question". Å liggen en dag eller fem i havn skal være en nytelse uten folk tråkkende over dekk eller mas med å få en nesten 50kg hund over andre båter mange ganger pr. dag for tisseturer.

 

Jeg kommer vel også i år til å sette opp et webkamera i baugen slik at dere kan følge oss hele ferden. Og bilder skal jeg legge ut stadig vekk.

 

Det er en egen stemning i havnene litt ut i august. Da er det stort sett voksne folk som har hatt båt en stund og som ikke er opptatt av partyfaktoren. Og som 66-åring, er det jo en lettelse å slippe hylende småunger frem og tilbake på bryggen! Men barnetomt er det ikke. Vi treffer på mange besteforeldre med barnebarn under skolepliktig alder. Vi er ikke barnefiendtlige.

 

Ut i august kan jeg rusle en tur med skipshunden, og for hver hageport det er folk innenfor blir det en hyggelig passiar. Da får jeg historier om stedet og om hvordan det var i gamle dager på stedet. Å bli bedt innom sommarstugan til kaffe og småkaker har også skjedd.

 

Nei, nå får jeg gi meg. jeg har en del saker og ting å fikse før turen. Varmeapparatet må fikses (selv om det vanligvis er strøm nok til vifteovn i havnene ut i august), autopiloten som er reparert må installeres og testes, diesel må fylles, og iht. fruen må båten vaskes og ryddes før ferien!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er vi som har skønt det, Lars. Vi tar aldri ferie i "fellesregnet" som du kaller det. Vi hadde ferien vår når tropesommeren satte inn. Skjelden har vi hatt en bedre ferie på lenge. Flatt vann og strålende sol med varme rundt 30 grader hver eneste dag. Håper dere får noe lignende. Det er lov å glede seg til turen, Lars. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ja, vi gleder oss. Håper dere hadde det bra på slektstreffet på Nordmøre tidligere.

(Utklipp av oppslaget i TK er i posten). Vi hadde det kalt med mye regn der oppe i

en uke sammen med svigermor(!).

 

Og når det er snakk om regn og vind, så legger vi oss bare godt tilrette i en havn

og koooser oss til været bestner!

 

slatlem.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tull? jeg finner meg for fa.. ikke i at mine innlegg blir kalt TULL! Da kapper jeg fortøyningene og finner et annet sted, ikke for å unngå deg, men jeg vil ikke ha noen utenpå meg: Det er derfor jeg tar ferie så sent. Jeg ønsker ikke å sove en halv meter fra skulderen til et fremmed mennesker! Greit??

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det å ligge med båter utenpå hverandre er en uting. Vi ligger gjerne side om side i gjestehavner, men å ha folk tællende over dekk til alle døgnets tider, det ønsker vi ikke. Da må det være båtvenner som kommer fra møblerte hjem. :cheers::lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Yepp Astor, kunne ikke være mer enig!

 

Men nå er vi vel langt på jordet iht. raporter fra svenskekysten?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ut i august kan jeg rusle en tur med skipshunden, og for hver hageport det er folk innenfor blir det en hyggelig passiar. Da får jeg historier om stedet og om hvordan det var i gamle dager på stedet. Å bli bedt innom sommarstugan til kaffe og småkaker har også skjedd.

 

Lars H.

 

 

Hørt! Den hyggeligste oplevelse på turen i år var ikke at opleve Lysekil eller Smøgen for første gang, men at gå aftentur i en stille Ellös havn og blive inviteret indenfor i en ældre mands have, høre historien om hvordan hans far havde bygget huset i 1916 og få lov til at plukke modne kirsebær fra han træer i haven...det er oplevelser, der varmer!

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Var idag nedenom Nautisk forlags nye trivlige lokaler og spanderte på meg NV verlag`s

kartpakke over Sv veskyst. Oppdateringen skjer fra svenske båtsportkart anno 1977.

"Takk for tipset Astor".

Problemet er at jeg kjører forbi denne butikken hver dag, dette kan bli dyrt ;-)

Forlater hjemmehavn iløpet av helgen, surrer litt rundt Bolærne over til Hvaler

den første snaue uken, så blir det Sverige igjen for min del.

Fyller selvsagt på her med bilder og stemningsrapport fra de uthavnene jeg ikke

har vært innom tidligere. Nokk å ta av.

Bortsett fra Enzo tror jeg de fleste av oss sentferierende setter pris på etpar meter

mellom fenderlistene, og jeg er mest positive til ungeflokker på under 5 individer.

Er nok begynt å bli gammel.

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Vi ligger på Verdens Ende, og etter to dager med ganske sterk vind var det helt fullt. Men i skumringen kommer det båter sigende inn, og riktig, en diger seilbåt tar peiling på Escada. Å nei tenker vi høyt, men opp på siden glir båten stille opp og spør om han kan få legge seg utenpå oss! Jada, det er greit sier vi (det er både bikje og unger om bord :eek: ), men makan til høflige og stille folk har jeg aldri møtt. De tasset forsiktig over dekk med skoene i hånda,og ikke noe ubehag i det heletatt!

Link to post
Share on other sites

bra å høre, satt faktisk å kikket på denne som en havn på veien, er litt kortere vei enn til Rörö. Noen som kjenner til gjestehavnen på Halsö?

 

Vi gikk fra Kjellø Knippla etter 3 netter der. Vi kom sent etter å ha seilt fra Bohus Malmøen. Traff både Svenning og Ter-av underveis. Det blåste opptil 20 m/s og vi lå fint inne i andedammen.

 

 

Men, senere på ettermiddagen og kvelden ble det både 4 og 5 båter utenpå hverandre.

 

Ellers opplevde vi noe som vi aldri har sett før; en dame som "trampet" i høyhelte sko over dekket på 2 båter ut til sin egen![/size]

 

[/size]

 

Her i Sæby ligger det opptil 6 stk utenpå hverandre. Vi ligger som båt nr.3 av 4. Nr 4 kom sent og drar kl. 06 imorgen etter å studert værvarslet. Håper noen flere drar, har nemlig sett meg ut noen flotte plasser.

 

Ellers Svenning når det gjelder høyhelte sko, her hadde jeg sagt i fra på en hyggelig måte. Det er ikke bra, for hverken båt eller sjel.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...