Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Efter Varberg har vi gått Hinsholmskilen - Lilla Bommen i Göteborg - Rönnäng (se bild).

 

Vädret har varit lite småkyligt och vinden mellan SW och W 5-8 m/s. Men i eftermiddag har det klarnat upp.

Rätt mycket båtar framåt kvällen i Lilla Bommen, men säkert plats till någon till. Köpte dåliga krabbor och halvbra havskräftor hos fiskebröderna i Nordstan.

 

I morgon vidare norrut. Kanske Käringön eller någon naturhamn vid Kyrkesund.

 

Är det någon som vet när det beryktade Bohuståget är i rörelse?

 

 

img_1150.jpg

Link to post
Share on other sites

Håper det snart løyer litt her også slik at vi kan komme oss ned til den vakre svenske skjærgåren. Forlot brygga i ettermiddag og bakset oss fram til Son i ganske frisk vind. Ikke noe problem, men nok til at vi ikke orket turen videre i dag, og avventer til morgen tidlig, og setter turen ned til Tanum kanskje, dersom vi slipper for mye vind. Vi sees kanskje noen og enhver etterhvert, så kos dere i mellomtiden, hvor enn dere er.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Håper det snart løyer litt her også slik at vi kan komme oss ned til den vakre svenske skjærgåren. Forlot brygga i ettermiddag og bakset oss fram til Son i ganske frisk vind. Ikke noe problem, men nok til at vi ikke orket turen videre i dag, og avventer til morgen tidlig, og setter turen ned til Tanum kanskje, dersom vi slipper for mye vind. Vi sees kanskje noen og enhver etterhvert, så kos dere i mellomtiden, hvor enn dere er.

 

Skulle ikke du til hvaler idag og montere skillediode og batterier i en flott seiler.

 

Ligger her på Hvaler,kom i kveld men må inn til Oslo og bytte dioden.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

 

Men full av pågangsmot og iver tar jeg nå kvelden for morgensdagens seilas, som forhåpentligvis bringer meg nærmere godsakene. :cheers_wine:

Skal dere langt i år?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Så er vi i Marstrand efter en fin sejlads fra Gullholmen. På vejen spottede jeg to BP-kjendisser: Escada kom nordgående lige syd for Gullholmen ved 11-tiden. Og ebonita kom også nordgående i Kyrkesund lidt senere.

 

Nu skal Peter og hans folk have båden en uge for at fixe et par ting. Efter planen kommer vi så igen om en uges tid for fase 2.

 

Nyd sommeren!

 

Andy

Link to post
Share on other sites

En del brenmaneter. Juniorinnen var ute og svømte treningstur i går og brant seg på små maneter med lange tråder. Her på Gullholmen er badetemperaturen 19,9 grader.

 

Escada ble observert i rolig gange. Vi hadde vel 30 knop og litt mye trafikk - så jeg prioriterte ned en VHF hilsen.

 

Nå regner det godt her - i følge Yr skal det gi seg om et par timer. Funderer på en løpetur i regnet.

 

Vi går til Vindön i morgen. Vårt årlige besøk på NordWest verftet. Hadde tenkt å ta det neste uke - men så gikk gråvannspumpa i dag - så da har vi "time" i morgen tidlig for utbedring.

Link to post
Share on other sites

Jeg kaldte både Escada og ebonita på VHF'en men de havde nok ikke lyttevagt...

 

Hyg dig på Gullholmen, Bitteliten. Der lå fire Nord Wester natten til i dag! Og så kan jeg anbefale den røde vandresti på Hermandö. Den går fra Mor Johannas Äng ud til vestsiden og en bugt kaldet Alkebogen og retur til byen sydfra. Eller omvendt...

 

Nu regner det solidt i Marstrand.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Tack för uppmärksamheten Major Andy, det var ju skam att jag varken såg eller hörde. Passar alltid ett tiotal kanaler på VHF, men det kan ju ha nackdelen att man missar ett kort anrop. Mötte tre NordWest norrom Kyrkesund, en hette Sally men ingen som jag kunde identifiera som Din.

 

Nu är vi på Käringön. A-läge longside längst in i gamla hamnen vid tvärbryggan mot småbåtarna längst in. Lungt och stilla och folk att titta på - vad kan man mer begära? Tja kanske lite solsken till de absolut nykokta havskräftorna och bubblet nu på kvällskvisten....

 

img_1157.jpg

 

Undrar hur Rems badplattform fungerar nu på långtur?

Link to post
Share on other sites

Hei MajorAndy!

 

Du som er/har vært langt syd i Sverige, har du merket noen endring i dekning eller hastighet ved bruk av ICE? I følge ICE sine hjemmesider, driver de og oppgraderer nettet i Syd-Sverige nå. Ellers er jeg misunnelig på dere som er nedover nå her jeg er på Nordmøre. Men 1. august er det vår tur. Da blir det 4 uker for oss på Bestkusten ned mot Gøteborg!

 

Lars H. :flag::flag_sw::flag_da:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal dere langt i år?

Tja planen var opprinnelig å komme seg så lang sør som mulig, så tidlig som mulig og ende opp i Sæby en eller annen gang i neste uke. Vi drar til Tanumstrand i morgen, og treffer noen båtvenner der, og så får vi se. I fjor snudde vi i Marstrand, så vi tar det etter hva været har å by by, og koser oss mer der vi er i stedet for å mase avsted for å komme lengstt mulig.

 

Drar dere nedover i neste uke, så sees vi sikkert. :cheers_wine:

 

Har ikke kartutsnitt av Kärringöen, men den ligger rett vest i havet etter Gullholmen, sør for Lysekil. Var der for et par år siden. Skikkelig koselig plass, som kan anbefales. Vær tidlig ute for det er ofte fullt der.

 

Hils alle

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Om dere går sørover fra Gullholmen så dukker Käringön opp litt vest noen få nautiske mil sør om Gullholmen.. Mener det er en liten halvtimes gange fra Gullholmen med en 6-7 knop..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Drar dere nedover i neste uke, så sees vi sikkert. :cheers_wine:

 

Har ikke kartutsnitt av Kärringöen, men den ligger rett vest i havet etter Gullholmen, sør for Lysekil. Var der for et par år siden. Skikkelig koselig plass, som kan anbefales. Vær tidlig ute for det er ofte fullt der.

 

Hils alle

Okay, da finner jeg det :flag_sw: , slår på tråden jeg når vi er nedover.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

 

 

Nu är vi på Käringön. A-läge longside längst in i gamla hamnen vid tvärbryggan mot småbåtarna längst in.

Er det en vanlig gjesteplass Ebonita? Ser jo fantastisk ut.

 

Kärringön er nede ved Orust er det ikke det? Noen som kan legge det ut i et kart for meg?

Når du går leden Syd forbi Härmanö kommer du til et sted der leden går 90 grader venstre - mot to verett fyr (røde tror jeg).Her fortsetter leden til Kärringön rett frem. Et vakkert sted med sjarme og en oppskrytt krog :smiley: (folk bestiller bord her 1 år i forveien - det forstår ikke jeg)

Link to post
Share on other sites

hjemmesiden min finner du mer om Käringön. Direktelink til dette her. Der kan du klikke på bildene for å få de større og i bedre kvalitet.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol: Det er fa.. meg noe av det verste jeg har sett. Sikkert en Princess-eier som har byttelånt båt :lol::lol:

 

Og Lars; ja jeg var inne på hjemmesidene før i dag etter å ha sett Ebonita's bilder. Ser veldig koselig ut der :smiley:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Bitteliten: jeg så en Princess omkring de 45 fod i dag der kom med fuld fart nordgående gennem Kråksundsgap! Det var virkelig slemt. Der var god vind og mange krydsende sejlbåde. Uf...

 

Ebonita: misunder jer. Sidder lige nu på en helt anden båd: HH færgen...og får en pølse. Ville hellere nyde bobler på en ø!

 

Lars: ICE har fungeret upåklageligt alle steder. Sidste år var der "hullet" omkring fc Gullholmen men ilkke i år, så noget har de nok gjort.

 

Det ser ud som om I får en fantastisk uge! Nyd den.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...