Jump to content

Adapter plate Mercruiser


KSE

Recommended Posts

Jeg skal (sannsynligvis) gå fra VP 280 drev til mercruiser Alpha One. Vet dere hvor man kan få tak i adapter plate fra Mercruiser? Har forstått det slik at hullet til Alpha One er mindre enn til 280. Dermed må en adapterplate på plass (om man ikke vil støpe igjen og ta nytt hull da... Kunne ikke finne noen brukt på finn.no.

 

Volvo sine adaptere har jeg hørt skal være sabla dyre. Forhåpentligvis er Mercruiser sitt noe rimeligere...

Link to post
Share on other sites

Volvo sin plate kan du ikke bruke, den passer kun til Volvo DP-S og SX drev + OMC drev. Volvo kjøpte opp OMC og fikk med DP-S og SX drevet på kjøpet. Ellers kunne du kjøpt volvoplaten av meg, her en slik stående.

Båt og Motorservice i Sandviken her i Bergen pleier å ha Mercruiser sin plate på lager, tror den koster 6000 blank.

Link to post
Share on other sites

OK. Sure penger, men det må vel til.

 

Ellers; kan jeg bruke de gamle styrekablene hvis jeg skifter fra 280 til Mercruiser Alpha One? Og hva med gass/gir kabler/wire kan disse brukes ved skifte fra Volvo til Mercruiser...?

 

Blir litt styr når man ikke ikke kan kjøpe komplett motorpakke med drev og alle deler tilpasset hverandre. Ved kjøp av motor og drev hver for seg blir det litt mer usikkert hva som passer og ikke passer. (Spesielt for ferskinger... :confused: )

Link to post
Share on other sites

Jepp, det er litt å sette segg inn i. Jeg og var fersk på akkurat dette når jeg byttet maskin i min båt selv om jeg har en del erfaring som mekaniker og maskinist. Det jeg var vandt med var av et mye grovere kaliber enn det vi har i lystbåter. Men slik jeg har skjønnt det så går det meste an å få til å passe sammen. Alternativet til platen er jo å sette fagfolk på å støpe igjen hekken, men da kan du minimum gange plateprisen med 3. Inni hekken ligger det mest sansynlig to finerplater og hvis disse er full av råte så må de skiftes. Prisen på å få ordnet det er det samme som å støpe.

 

Hva har du og hva skal du montere da..?

Hvis du kjøper ny maskin betaler du ikke mer enn ca 30tusen for et flett nytt drev, absolutt verdt pengene!

Link to post
Share on other sites

Nei det blir å bytte brukt med brukt....

 

Har tatt ut en AQ145A og skal inn med en V8, hadde jeg tenkt. Lurer litt på en Mercruiser 5,7l/ 260 HK. Da må jeg i tilfelle skifte ut drevet.

 

Brukte drev komplett med transom og det hele ligger gjerne på 20.000,- har jeg sett på finn.no.

 

Men da var det jo skrekkelig billig med 30.000,- for nytt :eek: Er dette også komplett med transom, kabler, bukkehorn og det hele? Lønner seg å kjøpe nytt altså?

 

Vel vel, det er det uansett ikke økonomi til. Må nok prøve å finne noe brukt. Men det hadde jo vært mye greiere å kjøpt en komplett motorpakke ja...

Link to post
Share on other sites

Saken er den at når du kjøper ny motor så får du drevet med omtrent til kostpris i fra motorfabrikanten. Dette gjør de rett og slett for å selge motor. Når jeg kjøpte helt ny Steyr 256 var tillegget ca 30 lapper for å kjøpe den med drev kontra motor forberedt for mercruiser drev. Jeg var da ikke i til og kjøpte komplett motorpakke med drev. Alt man trenger er med, utenom forfilter for diesel og sjøvannsfilter.

 

Ser du spør om kontrollkabler. Gass og gir er i hvert fall ikke dyr, tror du får begge som passer for under lappen på Maritim. Om den på styringen din passer vet jeg ikke. Har ikke kjennskap til 280 drev. Men styrekabelen passet når jeg gikk i fra Volvo DP-S til Mercruiser.

Link to post
Share on other sites

Nei det blir å bytte brukt med brukt....

 

Har tatt ut en AQ145A og skal inn med en V8, hadde jeg tenkt. Lurer litt på en Mercruiser 5,7l/ 260 HK. Da må jeg i tilfelle skifte ut drevet.

 

Hvorfor skifte drev?? Leste litt feil her. Men hvorfor ikke bare bruke 280 drevet??

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Både Mercruiser og VP bruker V8 fra Ford og GM litt om hverandre. Her må du skaffe et svinghjulshus og meddriverplater (festes på svinghjul) og vipps...du kan bruke VP drev...men......har du hatt 145 motor så er utvekslingen 2.15:1 og V8 bør ha 1.61:1 på drevet samt propell med lang "hub" som tåler dreiemomentet.

 

V8 deksel på Finn.no (passer også 280 drev)

 

Er ikke vanskelig å finne heller.....

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jøss!!

 

Dette forenkler jo tingene. Da er det bare å skaffe et undervannshus med riktig utveksling til 280, en svinghjulskåpe... men "meddriverplater " hva er det? (blir mye dumme spørsmål her men...)

 

Kan man bruke svinghjulskåpe for Volvo V8 på en Mercruiser V8 altså? Det er med andre ord samme hullbildet (mot blokka) siden de begge er GM?

 

Ja dette var gode nyheter gitt. Prosjektet blir kanskje til og med noe billigere nå :yesnod:

 

Denne propellen med lang "hub", hva er forskjellen på denne og en "vanlig" propell?

Link to post
Share on other sites

Jøss!!

 

Dette forenkler jo tingene. Da er det bare å skaffe et undervannshus med riktig utveksling til 280, en svinghjulskåpe... men "meddriverplater " hva er det? (blir mye dumme spørsmål her men...)

 

Kan man bruke svinghjulskåpe for Volvo V8 på en Mercruiser V8 altså? Det er med andre ord samme hullbildet (mot blokka) siden de begge er GM?

 

Ja dette var gode nyheter gitt. Prosjektet blir kanskje til og med noe billigere nå :yesnod:

 

Denne propellen med lang "hub", hva er forskjellen på denne og en "vanlig" propell?

 

 

Hullbildet er likt på GM V8. Her må noen andre BP brukere hjelpe til da det kan være noe skille på årsmodell. Har skrudd mest på 4 syl av Mercruiser og VP samt store grønne dyr fra VP.

 

Meddriverplata el medbringerplata.....den som skrues fast i svinghjulet og som du trer inn aksel fra drevet i. Den er forskjellig fra Merc til VP.

 

På 4 syl motorer er det vanlig med kort hub. Dvs at senter på propell er kortere enn propell med lang hub. Kort hub krever en mellomskive som sitter på propellmutter. Denne må fjernes ved bruk av lang hub. Lang hub brukes på diesel og V8 da disse er kraftigere i dreimomentet. (Mer gummivulkanisering inne i propellen).

 

Mer om det her....

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hullbildet er likt på GM V8. Her må noen andre BP brukere hjelpe til da det kan være noe skille på årsmodell.

 

Hvis jeg har forstått det riktig har alle V8 (for volvo i hvert fall) siden "sein søtti - tidlig åtti" vært basert på GM. Er ikke sikker på hvordan det er med Mercruiser, men regner vel med det ikke er helt ulikt, at de gikk vekk fra Ford og over på GM på noenlunde samme tiden.

 

Motoren jeg vurderer er Mercruiser 5,7l fra nitti tallet, så det er en GM regner jeg med.

Link to post
Share on other sites

Akkurat, ja da er det kanskje GM og Ford om en annen fortsatt...? Får håpe noen andre på forumet kan svare på dette.

 

En annen ting jeg kom på: Drevet mitt er jo tilpasset rekkefirer. Og det er da bare et eksosrør inn på drevet (bakplaten eller transomen på innsiden av hekken). For V8 er det jo to stk (bukk horn). Hvordan blir det, må jeg ha ny bakplate/ transom til 280 drevet da eller?

Link to post
Share on other sites

Etter det eg veit er der ikke forskjell på boltsirkel på noen gm motorer i smal block serien. Derimot på bigblock er jeg usikker. (400-454)

305 - 350 er GM motor. 5l og 5,7 l

351 er Ford blokk og anna boltsirkel. 5,8liter

 

Håper det hjelper

Du treng altso coupler (plata på svinghjulet)

svinghjulskåpe for V8

Bukkehorn for eksos

Anna utveksling på drev + propell

 

Finner det meste tenker eg på finn.no. Eller sett inn en ønsket anonse

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det hjelper, takk!

 

Er det slik med Mercruiser at det er samme svinghjulskåpe/Dempeplate/coupler for alle drev Alpha, Bravo 1/2/3 med tilhørende transomer/skjold? Hvis motor leveres med svinghjulskåpe, hvordan kan man finne ut hvilket drev den er tilpasset?

Link to post
Share on other sites

Alle GM motorer small eller bigblock har samme boltsirkel på svinghjulskåpen.

 

Det er laget Volvo v8 med både ford og GM sine motorer.

Skal det monteres Mercruiser på et Volvo agregat må det fremmskaffes et svinghjulshus til en GM innstallasjon, samt rett medbringer til og skru fast på svinghjulet.

Link to post
Share on other sites

Skal det monteres Mercruiser på et Volvo agregat må det fremmskaffes et svinghjulshus til en GM innstallasjon, samt rett medbringer til og skru fast på svinghjulet.

 

Tror ikke jeg vil begynne å blande... Dessuten hadde det vært greit med powertrim... Mitt gamle 280 drev er i meget god stand, men det er feil utveksling og det er ikke powertrim. Så da tror jeg det må bli mercruiser drev (hvis det ikke dukker opp en Volvo V8 da...)

 

Men da må jeg stille spørsmålet igjen:

Er det slik med Mercruiser at det er samme svinghjulskåpe/Dempeplate/coupler for alle drev Alpha, Bravo 1/2/3 med tilhørende transomer/skjold? Hvis motor leveres med svinghjulskåpe, hvordan kan man finne ut hvilket Mercruiser drev den er tilpasset?
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

:flag_bp:

 

Lykke til sier jeg

 

Jeg dro ut min gamle aq 271 5,7 v8 volvo på 290dp aggergat. og kjøpte en fulloverhalt 1999 mdell 5,7 volvo for å spare tid. den passer ikke rett på volvo drevet nei..

12,3/4 svinghjul på den gamle og 14 tomms på den nye.. forb...... drit. så nå leter jeg etter sx drev og eller overganger slik att jeg får den sammens igjen.. :sailing: vær opps på modell skifter og sammen slåing av fabrikker.

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...