Jump to content

hastighet beregning


froesak

Recommended Posts

quote.gif
Hva slags båt, planende eller fortrenger.

Generelt så tar du kvadratrota av forholdet mellom ny og gammel motor og multipliserer med gammel fart, da har du ny fart.

Dvs. sqrt(25/9.9) * 6 = 9.5

Men har du fortrengerskrog er det ikke sikkert at du får noe mer fart i det hele tatt.


9.5 Er det ca knop med 25 hk??

Vet ikke hva skrogtypen heter men legger ved ett bilde så kan det hende noen her ser det.

29634_s.jpg
Link to post

Ser ut som et halvplanende eller planende skrog, er det noen kjøl av betydning, og hvordan er skroglinjene bakover, er de krumme eller ganske rette?

 

Syns skroget minner litt om Hansvik 18, mens overbygget ligner litt på Askeladden....?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Ser ut som et halvplanende eller planende skrog, er det noen kjøl av betydning, og hvordan er skroglinjene bakover, er de krumme eller ganske rette?

 

Syns skroget minner litt om Hansvik 18, mens overbygget ligner litt på Askeladden....?

 

Er ikke noe kjøl av betydning. kun en liten kjøl bakerst ellers er den ganske flat i dunn bak. det er to små finner bak ca 50 cm lange og stikker ned ca 5 cm. Båten er en Tune båt.

 

 

Med stor nok motor og liten nok last så vil nok denne på sett og vis plane, og dermed stemmer ikke regnestykket. SIden farten med gammel motor er under planingsfarten og farten med ny motor er over planingsfarten. 6 knop er nok i overkant av skrogfarten.

 

Hva vil det si att 6 knop er i overkant av skrogfarten?

Link to post

Skrogfarten er den farten som et skrog maksimalt kan oppnå med "normal" motorkraft. Om man prøver å øke farten over skrogfarten vil båten sette seg på hekken og grave seg mer og mer ned bak. Om båten er flat nok under og man har stor nok motor vil man med å øke motorkraften tilstrekkelig til slutt komme opp i plan.

 

Skrogfarten kan som en tommelfingerregel beregnes ut fra kvadratroten av båtlengden i vannlinja multiplisert med 1.3, svaret du da får er i knop.

Link to post

Vanskelig å anslå hva som må til siden jeg ikke kjenner båten,men en lignende båt som Rana 17Fisk med vindskjerm/hardtop gjør vel 20-23 knop m/40hk (totakt, burde gjøre omtrent det samme med 4t)

 

Vil foreslå Yamaha's 30hk 4t, denne er sterk og har en behagelig gange med sine 3 sylindre. (har hatt 40hk utgaven) 25-hesterne er stort sett 2syl.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

På planende skrog, så har jeg brukt tommelfingerregelen at f.eks 20% økning i motorkraft gir ca 10% økning i fart, 50% gir 25% økning osv.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

i følge den utregningen der så ville teoretisk ikke min båt gå i ca 20 knop med en 115 hk motor da når den gjør 6 knop med en 9,9

 

115/9.9= 11.6 kvadratroten av 11,6= 3,4 3,4x6 knop som er topphast nå = 20,4 knop

Har jeg forstått dette riktig da? Synes bare det var veldig liten økning i fart.

Link to post

Hei du,

formelen har du forstått men dette gjelder hvis båten hadde vært ei snekke med ingen mulighet til å løfte seg opp av vannet litt, din båt hadde nok halvplanet/planet med 115 hk og da gjelder ikke formelen lenger.........

 

Jeg må hvertfall si at hvis du bare oppnår 6 knop med 9,9 er jeg ikke helt sikker på om den motoren din er som den skal? synes det høres veldig lite ut.........har kjørt lignende "banan" båter med små motorer og de har nå gått 10-12 knop..

 

Jeg tror ut fra egne erfaringer du vil klare rundt 20 knop med en 25 hk, har du ingen du kjenner med en større motor du kan teste? er jo bare kos å teste litt en fin lørdags formiddag....

Link to post
Svart (redigert)

tror ikke det er noe galt med motoren har brukt den ca 200 timer fra 1 mai og til nå. Bruker den til trolling så 95 % av tiden går den på rundt 2,5 knop merker ikke noe galt hverken da eller når jeg gir på, hva tenkte du på att det kunne være som ikke var i orden?. på full guffe ligger jeg på mellom 5,8 og 6 knop på gps. får en knop mer hvis jeg går fremst i båten.

Redigert av froesak (see edit history)
Link to post
På planende skrog, så har jeg brukt tommelfingerregelen at f.eks 20% økning i motorkraft gir ca 10% økning i fart, 50% gir 25% økning osv.

For å ta eit lite reknestykke (i ferien :eek: )...

 

Båten min (12 fot heilplanar) har i dag ein noko oppskrudd 9,9 hk som yter om lag 12 hk, som gjev ein toppfart på 21 knop. Viss eg bytter motor til ein 25 hk vil dette medføre 13 fleire hk, altså ei økning på 108,33% i motorkraft [(13*100)/12 = 108,33]. I følgjer tommelfingerregelen til ivar skal dette gjeve 54,16% aukning i fart.

 

Gamal fart: 21 knop

Aukning: (21*54,16)100 = 11,375

Ny fart: 11,375 +21 = 32,37 knop

 

Det var teorien, men er dette realistisk? For i såfall frister motorbytte veldig :lol::wink:

Men frå spøk til alvor, denne tommelfingerregelen må vel ta feil før eller seinare :rolleyes: ?

For viss me lar motorbytte vere frå 12 hk til 70 hk vil ny fart bli om lag 71 knop :eek: . Viss me ser vekk i frå moglegheita for at båten kan synke med så stor motor, så vil vel vekten av ein så stor motor likevel vere så stor at utrekna toppfart (71 knop) ikkje vil kunne gå ann, eller? Gammabusa, du som har litt erfaring med store motorar på små båtar :wink: ...

 

 

Tar forbehald om både rekne- og skrivefeil :wink:

 

Beklager avsporinga, froesak :blush:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Men frå spøk til alvor, denne tommelfingerregelen må vel ta feil før eller seinare :rolleyes: ?

selvfølgelig vil den ta feil.. ethvert skrog vil etterhvert nå en hastighet hvor det begynner "å butte imot" , regelen blir derfor ikke alltid like nøyaktig (dvs, nøyaktig har jeg aldri sagt den var ,tommelfingerregler er skjelden det... :smiley:)

 

Kanskje optimistisk å håpe på 32 knop, men 29-30 kan den kanskje klare.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...