froesak Startet 2.Juli.2007 Del på Facebook Startet 2.Juli.2007 Noen som har peiling på beregning av hastighet. Hvis det lar seg gjøre da. Har en 18 fots båt med suzuki 9.9 4-takt. Denne gjør 6 knop. Spørsmålet er hvor mye sånn ca vil den gjøre hvis jeg bytter til en 25 hk 4-takt????? Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 2.Juli.2007 Del på Facebook Svart 2.Juli.2007 Hva slags båt, planende eller fortrenger. Generelt så tar du kvadratrota av forholdet mellom ny og gammel motor og multipliserer med gammel fart, da har du ny fart. Dvs. sqrt(25/9.9) * 6 = 9.5 Men har du fortrengerskrog er det ikke sikkert at du får noe mer fart i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 2.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2007 Hva slags båt, planende eller fortrenger.Generelt så tar du kvadratrota av forholdet mellom ny og gammel motor og multipliserer med gammel fart, da har du ny fart.Dvs. sqrt(25/9.9) * 6 = 9.5Men har du fortrengerskrog er det ikke sikkert at du får noe mer fart i det hele tatt. 9.5 Er det ca knop med 25 hk??Vet ikke hva skrogtypen heter men legger ved ett bilde så kan det hende noen her ser det. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juli.2007 Del på Facebook Svart 2.Juli.2007 Ser ut som et halvplanende eller planende skrog, er det noen kjøl av betydning, og hvordan er skroglinjene bakover, er de krumme eller ganske rette? Syns skroget minner litt om Hansvik 18, mens overbygget ligner litt på Askeladden....? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ok67 Svart 2.Juli.2007 Del på Facebook Svart 2.Juli.2007 Med stor nok motor og liten nok last så vil nok denne på sett og vis plane, og dermed stemmer ikke regnestykket. SIden farten med gammel motor er under planingsfarten og farten med ny motor er over planingsfarten. 6 knop er nok i overkant av skrogfarten. Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 2.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2007 Ser ut som et halvplanende eller planende skrog, er det noen kjøl av betydning, og hvordan er skroglinjene bakover, er de krumme eller ganske rette? Syns skroget minner litt om Hansvik 18, mens overbygget ligner litt på Askeladden....? Er ikke noe kjøl av betydning. kun en liten kjøl bakerst ellers er den ganske flat i dunn bak. det er to små finner bak ca 50 cm lange og stikker ned ca 5 cm. Båten er en Tune båt. Med stor nok motor og liten nok last så vil nok denne på sett og vis plane, og dermed stemmer ikke regnestykket. SIden farten med gammel motor er under planingsfarten og farten med ny motor er over planingsfarten. 6 knop er nok i overkant av skrogfarten. Hva vil det si att 6 knop er i overkant av skrogfarten? Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 2.Juli.2007 Del på Facebook Svart 2.Juli.2007 Skrogfarten er den farten som et skrog maksimalt kan oppnå med "normal" motorkraft. Om man prøver å øke farten over skrogfarten vil båten sette seg på hekken og grave seg mer og mer ned bak. Om båten er flat nok under og man har stor nok motor vil man med å øke motorkraften tilstrekkelig til slutt komme opp i plan. Skrogfarten kan som en tommelfingerregel beregnes ut fra kvadratroten av båtlengden i vannlinja multiplisert med 1.3, svaret du da får er i knop. Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 2.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2007 Hvor stor motor tror du det trengs på denne typen båt for og kunne få den til og gjøre rundt 15-20 knop tenker da på 4-takt Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juli.2007 Del på Facebook Svart 2.Juli.2007 Vanskelig å anslå hva som må til siden jeg ikke kjenner båten,men en lignende båt som Rana 17Fisk med vindskjerm/hardtop gjør vel 20-23 knop m/40hk (totakt, burde gjøre omtrent det samme med 4t) Vil foreslå Yamaha's 30hk 4t, denne er sterk og har en behagelig gange med sine 3 sylindre. (har hatt 40hk utgaven) 25-hesterne er stort sett 2syl. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sinten Svart 2.Juli.2007 Del på Facebook Svart 2.Juli.2007 Dvs. sqrt(25/9.9) * 6 = 9.5 Er denne formelen for planande skrog? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
sailorboy Svart 2.Juli.2007 Del på Facebook Svart 2.Juli.2007 Formelen er for et "fortrengnings skrog", ikke for en planende eller delvis planende båt. Generellt sett øker motstanden i vann med kvadratet av hastigheten dersom en skal skyve en plate eller kloss gjennom vannet. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 På planende skrog, så har jeg brukt tommelfingerregelen at f.eks 20% økning i motorkraft gir ca 10% økning i fart, 50% gir 25% økning osv. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
froesak Svart 3.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 i følge den utregningen der så ville teoretisk ikke min båt gå i ca 20 knop med en 115 hk motor da når den gjør 6 knop med en 9,9 115/9.9= 11.6 kvadratroten av 11,6= 3,4 3,4x6 knop som er topphast nå = 20,4 knop Har jeg forstått dette riktig da? Synes bare det var veldig liten økning i fart. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 Med en så stor motor vil du sikkert få båten opp i plan. Overgangen mellom fortrengningfasen og planefasen tar nok ikke denne formelen hensyn til. Så med 115 hk vil du nok få mye mer en 20 knop. Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 Hei du, formelen har du forstått men dette gjelder hvis båten hadde vært ei snekke med ingen mulighet til å løfte seg opp av vannet litt, din båt hadde nok halvplanet/planet med 115 hk og da gjelder ikke formelen lenger......... Jeg må hvertfall si at hvis du bare oppnår 6 knop med 9,9 er jeg ikke helt sikker på om den motoren din er som den skal? synes det høres veldig lite ut.........har kjørt lignende "banan" båter med små motorer og de har nå gått 10-12 knop.. Jeg tror ut fra egne erfaringer du vil klare rundt 20 knop med en 25 hk, har du ingen du kjenner med en større motor du kan teste? er jo bare kos å teste litt en fin lørdags formiddag.... Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 3.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 (redigert) tror ikke det er noe galt med motoren har brukt den ca 200 timer fra 1 mai og til nå. Bruker den til trolling så 95 % av tiden går den på rundt 2,5 knop merker ikke noe galt hverken da eller når jeg gir på, hva tenkte du på att det kunne være som ikke var i orden?. på full guffe ligger jeg på mellom 5,8 og 6 knop på gps. får en knop mer hvis jeg går fremst i båten. Redigert 3.Juli.2007 av froesak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 (redigert) På planende skrog, så har jeg brukt tommelfingerregelen at f.eks 20% økning i motorkraft gir ca 10% økning i fart, 50% gir 25% økning osv. For å ta eit lite reknestykke (i ferien )... Båten min (12 fot heilplanar) har i dag ein noko oppskrudd 9,9 hk som yter om lag 12 hk, som gjev ein toppfart på 21 knop. Viss eg bytter motor til ein 25 hk vil dette medføre 13 fleire hk, altså ei økning på 108,33% i motorkraft [(13*100)/12 = 108,33]. I følgjer tommelfingerregelen til ivar skal dette gjeve 54,16% aukning i fart. Gamal fart: 21 knop Aukning: (21*54,16)100 = 11,375 Ny fart: 11,375 +21 = 32,37 knop Det var teorien, men er dette realistisk? For i såfall frister motorbytte veldig Men frå spøk til alvor, denne tommelfingerregelen må vel ta feil før eller seinare ? For viss me lar motorbytte vere frå 12 hk til 70 hk vil ny fart bli om lag 71 knop . Viss me ser vekk i frå moglegheita for at båten kan synke med så stor motor, så vil vel vekten av ein så stor motor likevel vere så stor at utrekna toppfart (71 knop) ikkje vil kunne gå ann, eller? Gammabusa, du som har litt erfaring med store motorar på små båtar ... Tar forbehald om både rekne- og skrivefeil Beklager avsporinga, froesak Redigert 3.Juli.2007 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
ok67 Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 Ja, og bruker du formelen hvor du tar kvadratrota av forholdet mellom ny og gammel motor kommer du til ca 30 knop. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 Men frå spøk til alvor, denne tommelfingerregelen må vel ta feil før eller seinare ? selvfølgelig vil den ta feil.. ethvert skrog vil etterhvert nå en hastighet hvor det begynner "å butte imot" , regelen blir derfor ikke alltid like nøyaktig (dvs, nøyaktig har jeg aldri sagt den var ,tommelfingerregler er skjelden det... ) Kanskje optimistisk å håpe på 32 knop, men 29-30 kan den kanskje klare. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.