Jump to content

Lading av eget batteri (gele), kun for kjøleskapet, hvordan ?


Haba

Recommended Posts

:wink:

Hei.

Har montert et gelebatteri 80 AH som kun skal ta seg av kjøleskapet. Dette nye batteriet var det ikke plass til ved siden av det vanlige forbruksbatteriet som er et lukket AMG-batteri 115 AH og det er også frarådet å paralellkople batteriene.

Gele-batteriet ble plassert nært kjøleskapet. Ved landstrøm vil jeg bruke en 3-steps 10A lader, men jeg skulle gjerne ladet også under gange. Har skaffet meg et BEP-spenningsstryrt rele for å skille batteriene når dynamoen ikke lader.

Opplegget i båten er: Fra Hitachi-dynamo 80A til en Vetus diode-splitter. En uttak på splitteren går kun til startbatteriet og det andre til AMG-forbruksbatteriet. Har tenkt å lade kjøleskapsbatteriet ved å kople BEP-relet til forbruksuttaket. Ledningsstrekket fra diode-splitterens forbruksuttak til gelebatteriet er ca. 2 m, hvort stort tverrsnitt bør kabelen ha ? Den skal kun bære ladestrøm til kjøleskapbatteriet (gele). Hvor stor ladestrøm vil det kunne gå ved ca. 1/2 nedtappet kapasitet ?

Håper på kommentarer.

 

mvh

Haba

Link to post

Jeg klarer ikke å se fordelen med å bruke BEP relee fremfor skille diode. Det man ønsker er jo å holde start og forbrulk adskilt slik at start batteriet alltid er full-ladet uavhengig av annet forbruk enn start (eventuellt vinsj/trimplan etc.). Når batteriene kobles sammen (enten det lades eller ikke) vil det gå MYE strøm mellom batteriene så lenge de har forskjellig spenning. Et typisk scenario vil jo være at man ligger i uthavn og tapper ned forbruk (eks. 2x110A forbruk og 70A start). Når man starter opp vil BEP releet først lade kun start batteriet og deretter koble sammen forbruk og start. Dersom forbruksbanken er "tom" vil man da tømme start batteriet inn i forbruk etter kun kort tid (inntil spenning utjevnes) og da har man også et "flatt" start batteri inntil begge banker igjen er ladet opp.

 

Er det ikke dette nettopp dette man ønsker å unngå?

Link to post
Når man starter opp vil BEP releet først lade kun start batteriet og deretter koble sammen forbruk og start. Dersom forbruksbanken er "tom" vil man da tømme start batteriet inn i forbruk etter kun kort tid (inntil spenning utjevnes) og da har man også et "flatt" start batteri inntil begge banker igjen er ladet opp.

 

Er det ikke dette nettopp dette man ønsker å unngå?

 

Derfor har jeg omvendt koppling. BEP releet koppler inn start batteriet når forbruk når 13,8 Volt.

 

Om releet skulle "ryke", så har jeg dobble dioder mellom bankene.

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

1) Med skillediode har du tap i diodene (strøm x minst 1V spenning)

2) Med skillediodene må regulatoren produsere mer spenning enn batteriene trenger fordi det går spenning tapt i diodene

3) Med BEP kobler du ladekabelen fra dynamoen til forbruksbanken og lader den først, senere lades startbatteriet

4) BEP tar også hensyn til lading med landstrømslader: også startbatteriet lades når BEP'en kobler sammen

Link to post
Derfor har jeg omvendt koppling. BEP releet koppler inn start batteriet når forbruk når 13,8 Volt.

 

Om releet skulle "ryke", så har jeg dobble dioder mellom bankene.

 

Faxen

Dette er nok en bedre løsning, men du må allikevel være påpasselig med å få tilstrekkelig gangtid slik at at start batteriet får sjansen til å lades.

Link to post

Hvis du kobler slik, Andreas:

 

De fleste motorbåter ha idag elektrisk vinsj og thruster(e). Hvor vil du hente strøm til dem, fra start eller forbruk?

 

1:Henter du fra startbatteri vil dette batteriet rask tømmes ved bruk av thuster og vinsj. Effekten vil raskt dale når startbatteri ikke lades. Særlig ved bruk av thruster som kan trekke mer enn 250A.... Noen har 2 av dem.

 

2: Henter du strøm til vinsj og thruster fra forbruksbatteriene som allerede er mye nedtapped etter et lengre opphold på en holme? Det er mildt sagt uheldig for batteriene vil jeg tro og effekt til thruster vinsj blir deretter.

 

 

Jeg har som normalt er koblet vinsj og thruster til startbatteriet som er toppladet. Dette batteriet lades også alene når jeg starter opp og skal vinsj opp anker og kanskje bruke thruster hvis forholdene krever det. Når jeg er vel på tur så switcher jeg in lading av forbruk. Jeg mener det er det beste for batteriene og effketmessig fungerer det bra selv om f.eks forbruksbanken er mye nedtappet. Har jeg brukt lite av forbruksbanken sp kan jeg switche den inn rett etter start av motor for å få enda bedre effekt til thruster og vinsj.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
1) Med skillediode har du tap i diodene (strøm x minst 1V spenning)

2) Med skillediodene må regulatoren produsere mer spenning enn batteriene trenger fordi det går spenning tapt i diodene

3) Med BEP kobler du ladekabelen fra dynamoen til forbruksbanken og lader den først, senere lades startbatteriet

4) BEP tar også hensyn til lading med landstrømslader: også startbatteriet lades når BEP'en kobler sammen

Det vil være ett reellt effekt tap over dioden ved lading fra dynamo (avhengig av ladestrøm), men du er derimot garantert alltid å få lading på start batteri fra første minutt gange. I forhold til landstrøm ville jeg valgt en lader med to separate banker som fordeler total kapasitet etter behov (ikke gjennom diode). Bruker du BEP vil du alltid måtte være påpasselig med tilstrekkelig gangtid (eller liggetid på landstrøm) for å holde start batteriet full-ladet.

Link to post

Etter å ha lest dusinvis med forslag på deling av forbruk/start, og diskusjoner og uenighet runt dette har jeg kommet fram til at for min del er det beste å bruke kun en samlet bank til alt (3*110a). Jeg har forsåvidt to banker, men de er alltid koblet i A+B posisjon. Da blir alle batteriene likt belastet, ingen er mye tommere en andre så de blir fortere ødelagt.

Som sikkerhet har jeg et 60a batteri liggende bortgjemt i en benk, og passer på å topplade det før jeg setter båten på vannet og før ferien.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
...derimot garantert alltid å få lading på start batteri fra første minutt gange. I forhold til landstrøm ville jeg valgt en lader med to separate banker som fordeler total kapasitet etter behov (ikke gjennom diode).

Du har åpenbart enten en særdeles tungstartet motor eller en alt for dårlig eller underdimensjonert startbatteri slik som du bekymrer deg for forbruket ved start.

Link to post

I praksis er ikke dette med tidspunktet BEP releet slår inn noe problem i det hele tatt! Selv med godt nedtappet batteri tar det kun få minutter før spenningen er over 13,8 volt, og begge batterier får det de skal ha! Jeg hadde skillediode og dynamo uten ekstern sense tidligere, og opplevde at batteriene aldri ble stort mer enn halvladede. Men etter at jeg skiftet til BEP har det blitt en helt annen verden, rett og slett!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Skillediode uten ekstern sense er vel ikke å anbefalle og skal du "fylle på" 200A tar det nok adskillig mer enn et par minutter. Med 50A inn fra dynamo ville det ta deg minimum 4 timer å toppe forbruk.

 

Til Andreas - Nei nå er jeg ikke bekymret for start strøm overhodet, men jeg ville i utgangspunktet ha vært det med en BEP løsning og det var derfor interessant å høre hvorfor dere velger denne løsningen. :smiley:

Link to post

Nå må du gi deg - 4 timer før batterispenningen er såpass at BEP'en slår inn når du har tømt en 400Ah bank med 200Ah og lader opp med 50A? Andre har kanskje opplevde tall, men min gjetning ligger ved 30 minutter. (Har selv ikke erfaring med slike banker og 50A dynamo)

 

Og fortsatt mener jeg at du har enten en utrolig tungstartet motor eller alt for lite kapasitet på startbatteriet dersom du er bekymret at ladingen av startbatteriet må vente i 30 minutter etter at du har startet motoren etter en helg i uthavn som har tapt dine forbruksbatterier med 200Ah.

Link to post

Det er jo ikke snakk om at forbruksbanken må være fulladet før startbatteriet slår inn! I praksis vil det kun unntaksvis ta så lang tid som 30 minutter før ladespenningen er oppe over 13,8 volt. Så jeg ser ikke helt problemet her!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
men du er derimot garantert alltid å få lading på start batteri fra første minutt gange.
Ikke hvis forbruk er nedtappet. Men som flere har vært inne på er det mer av teoretisk interesse. Og skulle man være bekymret for dette kan man bruke ett relé som styres av ladelampeuttaket istedet, da vil batteriene være sammenkoblet så lenge dynamoen lader.

 

I forhold til landstrøm ville jeg valgt en lader med to separate banker som fordeler total kapasitet etter behov (ikke gjennom diode)
Litt usikker på hva du mener her. Men ladere med to uavhengige utganger er lite effektive siden den utgangen som lader startbatteriet i praksis ikke har noe å gjøre. Igjen er det en fordel med BEP, her kan man bruke en kraftig lader med en utgang for å lade begge banker. I praksis vil da hele kapasiteten gå til å lade forbruk.
Link to post

Ja, det tenkte jeg ikke på: heller ikke med skilledioder lader du startbatteriet fra første øyeblikk dersom forbruksbanken har lavere spenning enn startbatteriet. All ladestrømmen (nå ja, det meste i alle fall siden diodene også har en ohmsk resistans) går gjennom den dioden som fører til forbruksbanken.

 

Hadde vært interessant å se en måling med tangamperemeter: ladestrøm mellom skilledioden og startbatteri vs strømmen mellom skilledioden og forbruksbatteri rett etter oppstart av motoren med nedtappet forbruksbank.

Link to post
Ikke hvis forbruk er nedtappet. Men som flere har vært inne på er det mer av teoretisk interesse. Og skulle man være bekymret for dette kan man bruke ett relé som styres av ladelampeuttaket istedet, da vil batteriene være sammenkoblet så lenge dynamoen lader.

Innslaget for lading av start blir jo da spenningen på start batteriet (12,7 eller lavere) som jo vil komme før 13,8 volt som er tilfellet med BEP.

 

Litt usikker på hva du mener her. Men ladere med to uavhengige utganger er lite effektive siden den utgangen som lader startbatteriet i praksis ikke har noe å gjøre. Igjen er det en fordel med BEP, her kan man bruke en kraftig lader med en utgang for å lade begge banker. I praksis vil da hele kapasiteten gå til å lade forbruk.

Andreas påpekte at landstrøm lading gjennom diode gir spenningsfall og dette er jo riktig. Kobler man derimot laderen direkte mot batteriene (ikke gjennom dioden) unngår man dette. Quick har en relativt rimelig serie ladere (Advanced Plus) hvor det kun er summen av ladestrømmen (ikke statisk delt mellom utgangene) som er begrenset av laderens kapasitet. Er det forbruk som trenger mest får den hele laderens kapasitet på sin utgang.

 

Når man velger en løsning er det selvfølgeliog et poeng å bruke det man har og dermed holde kostnadene nede. Har man derfor en lader med kun en utgang og en dynamo uten ekstern spennings sensor ser jeg at BEP kan være et egnet alternativ. At det er det eneste saliggjørende er jeg derimot ikke overbevist om.

Link to post
At det er det eneste saliggjørende er jeg derimot ikke overbevist om.

 

Helt klart, her har alle løsninger sine fordeler og ulemper. I mitt tilfelle ble det rimeligst å kjøpe et BEP rele og en 25A lader med en utgang, fremfor å skifte til dynamo med ekstern sense og lader med to utganger. Men i følge de som har greie på det er skilledioder en mer holdbar løsning enn rele, pga at releet har deler som kan bli slitt/brent. Men dette forutsetter jo som sagt at man har ekstern sense. Selv hadde jeg max 13,6 volt ut fra dioden før jeg byttet til BEP, og fikk aldri noe videre strøm inn på batteriene. Så man må nesten vurdere selv hva som er bra nok til det behov man har, og ikke nødvendigvis den teknisk mest optimale løsningen. Slik ble i alle fall mitt valg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Andreas påpekte at landstrøm lading gjennom diode gir spenningsfall og dette er jo riktig. Kobler man derimot laderen direkte mot batteriene (ikke gjennom dioden) unngår man dette.

Så vidt meg bekjent går det ikke an med noenlunde avanserte landstrømladere å koble disse "på utsiden" av skillediodene. Du MÅ ha lader med 2 utganger (eller 2 ladere) dersom du vil landstrømlade både forbruk og start uten å sammenkoble disse

Link to post
er skilledioder en mer holdbar løsning enn rele
I teorien ja, men skal dette ha noen praktisk betydning må ett relé ansees som en byttedel. Noen det ikke er, sannsynligvis holder det motorens levetid og vel så det.

Ulempen med skilledioder, i tillegg til at de krever regulator med ekstern sense, er energien de forbruker. Vi snakker om at 5 til 10% av det dynamoen leverer blir kastet bort. Det fører til reduksjon i dynamoens maksimale ladekapasitet, stjeler krefter fra motoren og øker forbruket. Over tid er det snakk om betydelige ekstrakostnader og forurensning.

Som jeg har sagt ift med diskusjonen om parallellkoblinger av batterier må hver og enkelt benytte de løsninger de vil, men de bør være klar over hva som ligger i alternativene. Spes. nå det er miljøhensyn med i bildet.

Link to post
Du MÅ ha lader med 2 utganger (eller 2 ladere) dersom du vil landstrømlade både forbruk og start uten å sammenkoble disse

I linken jeg la inn over har laderne 2 (eller flere) utganger, men de har ikke den begrensning som Ingar pekte på at laderens totale kapasitet ikke utnyttes fullt. Dermed unngår du spenningsfall over dioden samtidig som du til enhver tid utnytter laderens totale kapasitet.

Link to post
Ulempen med skilledioder, i tillegg til at de krever regulator med ekstern sense, er energien de forbruker. Vi snakker om at 5 til 10% av det dynamoen leverer blir kastet bort. Det fører til reduksjon i dynamoens maksimale ladekapasitet, stjeler krefter fra motoren og øker forbruket. Over tid er det snakk om betydelige ekstrakostnader og forurensning.

Som jeg har sagt ift med diskusjonen om parallellkoblinger av batterier må hver og enkelt benytte de løsninger de vil, men de bør være klar over hva som ligger i alternativene. Spes. nå det er miljøhensyn med i bildet.

Hvis man forutsetter at man tar ut 100hk (74kW) fra motoren(e) under gange/marsj og har gjennomsnittlig lading på 25A med 1V spenningsfall over dioden gir dette ett effekt tap på 25W som utgjør ca. 0.03% av total effekt/forbruk. Jeg vil derfor tro at det er mer å hente på å optimalisere fart/forbruk andre steder. Ellers har jeg respekt for miljøhensyn, men trekker man dette tilstrekkelig langt ender vi med å gå fotturer eller sykle hele gjengen. :smiley:

Link to post
Hvis man forutsetter at man tar ut 100hk (74kW) fra motoren(e) under gange/marsj og har gjennomsnittlig lading på 25A med 1V spenningsfall over dioden gir dette ett effekt tap på 25W

Selv om jeg er enig i at det ofte ikke betyr særlig mye ser det gjerne nokså annerledes ut for en god del båter, så som snekker og seilbåter:

 

1) kanskje bare 25hk eller mindre

 

2) det er feil at det er bare 1 V over diodene. de berømte 0.7 til 1 V er MINIMUMS-spenningstap pga halvlederkarakteristikken. Det blir en god del høyere spenningsfall når det går skikkelig strøm gjennom. Hvorfor tror du er skilledioder bygget inn i svære kjøleribber? Nettopp: for å kjøle bort atskillig mer enn usle 25W

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...