Jump to content

Lading av eget batteri (gele), kun for kjøleskapet, hvordan ?


Haba

Recommended Posts

Det blir en god del høyere spenningsfall når det går skikkelig strøm gjennom.

Har brukt lunsjpausen til å skumme gjennom noen datablader for dioder i 25 til 40A klassen hos Elfa. Det ser ut at det enten har skjedd noe med diodeutviklingen i det siste eller det er en ting jeg har oversett/misforstått tidligere. Det er logisk nok riktig at det blir mer tap når strømmen øker, men "en god del" - underforstått faktor 3-5 for meg - er nok overdrevet. Så ingen diode som hadde mer enn en faktor 2.

 

Kanskje noen andre har målte verdier?

Link to post
Share on other sites

Hvis du virkelig vil, så kan du få en power-diode med lavt spenningsfall på bekostning av maks revers-spenning og revers-lekkasjestrøm. Se denne: http://download.siliconexpert.com/PDFs/diode/ST/5512.pdf

(0.33V@20A)

Eller denne: http://www.st.com/stonline/products/litera...9/stps12045.pdf

(0.67V@60A)

Redigert av pat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man forutsetter at man tar ut 100hk (74kW) fra motoren(e) ...
Som Andreas sier, hvordan man kommer ut avhenger av flere faktorer. Man må også ta i betraktning at tapet i diodene fører til økt tap i dynamoen.

Det er ikke snakk om gå fottur, men å eliminere helt unødvendig forbruk av drivstoff.

For å sette det i perspektiv, hvis hvert medlem kan spare i gjennomsnitt 30W pr motortime og motoren går 50timer pr sesong så blir det er samlet forbruk på 30x50x11528=17.3MW. Endel liter diesel skal brennes av for å generere dette.

Link to post
Share on other sites

Det er vel snakk om å beholde perspektivet.

 

Hvis samme gruppe reduserte båtbruken med 1 time per år og tok ut i gjennomsnitt 25HK (18,5kW) ville de spart miljøet for 213MW (18.5kW*1t*11528). Effekten vi snakker om her utgjør derfor rundt 5 minutter båtbruk og tilsvarende kunne man tenke seg å realisere besparelser i denne størrelseorden kun gjennom å ta et drag med skrubben i vannlinja et par ganger i sesongen.

Link to post
Share on other sites

Nå er det snart på tide at vi kobler tråden til en eller annen klimatråd :lol:

 

Prøver å fatte sammen de prinsipielle hovedforskjeller mellom diodekobling og BEP-kobling:

 

Diodebro forbruker elektrisk effekt under ladingen som medfører en spenningsdifferanse mellom dynamoens ladespenning ut og batterienes ladespenning inn. Dette medfører nødvendigheten for spesialopplegg for ALLE ladekilder som skal lade BEGGE banker:

- dynamo trenger senseledning,

- landstrømslader trenger dobbel utgang,

- solcellepaneler trenger annen regulator, vindmølle, slepegenerator.... osv.

 

Ladestrømsfordeling over tid mellom begge bankene endres kontinuerlig: den mest tomme banken for mer enn den som er mindre tom.

 

Diodebro kan ikke brukes på anlegg hvor startstrøm og ladestrøm går gjennom samme ledning (påhengsmotorer).

 

BEP spenningsstyrt rele kobler batteriene i parallel uten spenningstap når den ene banken (eller en av begge med dobbeltfølende BEP-rele) oppnår ca 13.6V. Først da blir den andre banken (typisk startbatteriet) ladet.

 

Ladestrømsfordeling over tid er typisk:

- en kortere periode ("mange minutter") kun til forbruksbanken (fortsatt forutsatt at ladingen fra dynamo m m er koblet til forbruksbanken);

- når BEP kobler inn noen sekunder utjevning over releet;

- deretter som parallell-koblede batterier

Link to post
Share on other sites

Fra hvilken bank Andreas skal hente strøm til thruster og vinsj med sitt opplegg for å få god effekt og ikke belaste batteriene for mye etter noen dagers stilligeligge har jeg imidlertid ikke fåt svar på

 

Fra det som motorladingen går til - forbruksbanken ved bruk av BEP - fordi motoren pleier vel allerede å være igang når du bruker disse strømslukerne.

 

Legger til: men det er egentlig heller ikke så viktig med mindre du fikk såvidt motoren igang (har dårlig startkapasitet). Vanligvis er jo startbatteriet ikke blitt benyttet hele helgen så det er jo fint og frisk og motoren går allerede rund...

Link to post
Share on other sites

Med ditt forslag til kobling (vinsj og thruster til forbruksbank):

Hvis du kobler det til forbruksbanken som kan være mye utladet ville jeg latt motoren går en lang stund før jeg begynte å kjøre thruster og vinsj. Det er ofte ikke særlig populært (ref tidligere innlegg på BP). Ja, thruster trekker 250A når du kjører den og en mye utladet bank får en god smekk når vinsj samtidig kjøres. En dynamo har ikke sjanse til fylle etter raskt nok på en mye utladet batteribank.

 

Kobler du det til startbatteriet er det vel og bra, men med din BEP med føling til forbruk er det ingen lading til dette batteriet i begynnelsen hvis du ikke venter en god stund til det har koblet inn lading fra dynamo til startbatt. Da vil det merkes godt på effekt av særlig thruster hvis denne benyttes.

 

MEN:

I en vanlig situasjon bruker man kanskje ikke så mye av forbruksbanken at det gjør noe å belaste med vinsj, og thruster trenger man oftes ikke bruke hvis situasjon/været ikke krever det. Ja, jeg er klar over det. Mitt utgangspunkt er at det skal fungere best mulig i alle situasjoner og at batteriene skal "lide" minst mulig.

Derfor har jeg foreløpig holdt meg til manuell løsning. Skillerele som sto montert hos meg (biltema) ble raskt plukket ut.

Det hele fungerer mye bedre nå.

Link to post
Share on other sites

Ok, trodde ikke det var SÅÅÅ mye thrusteren trekker. Men noen hestekrefter skal det jo bli og da koster det å være kar.

 

Når sitasjonen er slik så ville jeg med sikkerhet installert et eget thrusterbatteri i umiddelbar nærhet til thrusteren og koblet dette batteri til startbatteriet med tynnere kabler enn de du bruker mellom thrusterbatteri og thrusteren.

 

Har vel selv tidligere vært inne på tanken her at man evt kunne bruke et NiCd-batteri fra en jump-starter veldig nær store forbrukerne forutsatt ladingen lar seg ordne fornuftig. (Søk med søkeord "NiCd" og meg som autor)

 

Vinsjen trekker vel en del mindre.

Link to post
Share on other sites

Vinsjen trekker vel en del mindre.

 

Vinsjen trekker jo maks 1000W, men normalt mindre. Det er jo som du vet avhengig av motstand den får. Samme er jo tilfelle for thruster, men den har etter det jeg har målt mye mer å jobbe med. I en del sidevind går det nok opp i mot maks hele tiden under bruk.

M.h.t. vinsjbruk: Har man mye vind mot hekken kan man jo hjelpe litt til med å bakke i korte perioder.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Haba har 2 forskjellige typer batterier. Tror ikke jeg ville parallellkoblet dem annet enn under lading.

 

Til alle andre som velger skillerele eller skillediode: Hvorfor ikke bare koble vekk både releene og diodene? Det er jo ikke særlig vits å koble inn slike ting om man ikke får noen gevinst med det..... :smiley:

 

 

Min løsning er kanskje i enkleste laget. Jeg har en hovedbank på 3 x 115 Ah. Den bruker jeg til alt. Absolutt alt. Start, vinsj, baugpropell, kjøleskap, lys og så videre. Alt får strøm fra hovedbanken. Derav navnet hovedbank.

 

Hva lader hovedbanken? Det gjør dynamo, landstrømslader og solcellepanel. En hovedbryter. Den er av når båten ikke brukes. Ved bruk er den på døgnet rundt, såvel under gange som landligge. Intet å glemme, intet å gjøre når motoren stoppes og jeg forbruker strøm. Intet å huske før jeg starter motoren neste dag.

 

Det kan faktisk ikke bli enklere. Ikke billigere heller. Trenger ikke engang ekstern senseledning på dynamoens regulator.

 

 

Så kommer sikkert noen til å spørre hva som skjer hvis hovedbatteribanken går tom for strøm.

Nå skal det ganske mye til, men av og til skjer det noe uforutsett. Derfor har jeg et 7 år gammelt 75Ah startbatteri. Det har levd på hvilehjem siden det ble montert. Det har aldri levert strøm til noe, aldri blitt tappet ned. Derfor er det fortsatt i god form. Jeg topper det ved sjøsetting. Døpt det har jeg også. Det heter reservebanken. Fint navn, ikke sant?

 

Reservebanken skal redde meg om hovedbanken tar kvelden. Så den står der klar til å gi meg strøm ved behov. Dessverre får den ikke vist seg frem for behovet har ennå ikke meldt seg. Sløsing å ikke bruke et slit batteri til noe annet kjekt vil noen si. Baugpropell, ankervinsj.... batteriet kan levere, men jeg har jo en hovedbank som kan levere så veldig, veldig mye mer av både høy spenning og høy strøm, så hvorfor bruke et lite 75Ah batteri når man slett ikke har bruk for det? Det får nok stå der i mange, mange år uten uten bruk, trøsten er at da varer det også i mange, mange år - så sant det alltid er fulladet og det er det jo. Derfor gidder jeg heller aldri å slå på reservebryteren og lade det en gang jeg tøffer rundt i skjærgården. Det er intet behov. Om spenninga detter 5% i løpet av sommeren? Hva så? Skulle jeg få trangen, kan jeg jo vri på bryteren til reservebanken. Det er den enkleste ting av verden, men det er enda lettere å la være.....

 

 

 

En liten ting til slutt. Haba kaller releet BEP spenningsstyrt rele og det er akkurat det det er. Det er ikke noe som heter voltstyrt eller voltfølsomt selv om Maritim påstår så i katalogen. Dette dyre og unødvendige releet er spenningsfølsomt. Voltage og volt er to forskjellige ting også på engelsk.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..........

Det kan faktisk ikke bli enklere. Ikke billigere heller. Trenger ikke engang ekstern senseledning på dynamoens regulator.

 

Har ikke du PDAR da?

 

Kjøpte et lite reservebatteri (70AH) og koblet som deg i fjor. 3x125AH parallellkoblet til en bank. Brukte den til alt. Etter 3 dager ved en holme og hvilespening på ca 12.0V følte jeg at det ikke var særlig fart i hverken vinsj eller thruster etter oppstart. Jeg hadde da også Sterling PDAR montert. Dynamoen jobbet maks. Jeg trengte aldri koble til reservebatteriet, men hadde en sterk følelse av at det ikke var veldig bra for batteriene å belaste dem med thrusterkjøring når de var "brukt" såpass ned. Jeg synes også batteriene ble merkbart tammere etter denne sommeren. Noe som ble bekreftet ved belastningstest av hver enkelt batteri. De fungerer idag ok som forbrukbatterier, men til større forbruk som vinsj og thruster daler de fort i effekt.

 

Det er årsaken til at jeg nå ha et separat (nytt) startbatteri som jeg har montert i tillegg til forbruksbanken. Ladingen til bankene styres manuelt. Dvs at startbatteri får lading alltid etter oppstartog forbuk blir koblet inn via hovedbryter. Det er 70 mm2 kabler hele veien så etter innkobling er det minimal spenningsforskjell på ladingen til batteriene. Har jeg ikke brukt veldig mye av forbruksbanekn så kobler jeg den inn ganske raskt etter oppstart, og henter da strøm fra alle 4 batteriene til alt forbruk.

Alt blir overvåket via voltmetere som Svein fikset til oss. Ladestrøm sjekker jeg av og til meg tangamp.

Link to post
Share on other sites

Japp. Har PDAR regulator til min dynamo. Den har ekstern sense, men med den løsningen jeg har, trenger jeg ikke den eksterne sensen. Sense er derfor av monteringshensyn koblet til dynamoen og ikke til batteriet. Her er jo intet spenningsfall å snakke om.

 

Når det gjelder belastning så gir halvtom hovedbank med 3 x 115Ah langt mindre spenningsfall enn et fullt 75Ah startbatteri når man har en last på 200-250A. 75A belastning på et 115Ah batteri er bedre enn 225A belastning på et 75Ah batteri. Et 115Ah forbruksbatteri har 15% bedre strømleveransekapasitet enn et 75Ah startbatteri. I tillegg har jeg som sagt 3 av dem. Selv om de er godt og vel halvtomme, er de likevel i stand til å levere en høyere spenning til thrusteren. Altså enda en grunn til å bruke en hovedbank til alt mulig - selv en mye utladet hovedbank.

Link to post
Share on other sites

Jeg topper det ved sjøsetting.

Går ut fra at du gjør det, men ville kostet på meg en måling av syrevekt også etter topping. (Forutsatt at dette er åpent bly/syre batteri.) Alternatvit en test med dette instrumentet fra Biltema.

Ting som skjelden brukes har en lei tendens til å svikte når behovet er størst. :wink:

 

15-1370_l.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder belastning så gir halvtom hovedbank med 3 x 115Ah langt mindre spenningsfall enn et fullt 75Ah startbatteri når man har en last på 200-250A.

 

Helt enig, men jeg har da ikke bare 70AH starbatt. Det var et reservebatt som jeg hadde i fjor. Bruker ikke dette nå. :smiley:

 

Når det gjelder hvor mye man kan ta ut over kort tid (CCA) så opplever jeg det som sterk redusert når batteribanken er 50% utladet. Et toppladet enkeltbatteri med hjelp av dynamo er kanskje like "sprekt", som 3 av samme type som er 50% utladet og hungrer etter lading. Ladespenningen fra dynamo var en god del lavere selv med PDAR til en halvbrukt bank på 375 AH enn et enkeltbatteri på 125 AH.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder hvor mye man kan ta ut over kort tid (CCA) så opplever jeg det som sterk redusert når batteribanken er 50% utladet. Et toppladet enkeltbatteri med hjelp av dynamo er kanskje like "sprekt", som 3 av samme type som er 50% utladet og hungrer etter lading.

Godt mulig at det blir slik når batteriene er mye utladet. Jeg vet ikke. I så fall: Hvor mye utladet må de 3 batteriene være før det ene fulladede igjen blir vinneren? 50%? 25? 75?

 

Hvis vi snakker om sommeren, tror jeg at man kan tappe ned de tre ganske mye før de får problemer med starter, thruster og ankervinsj. Siden jeg bare synser og tror her, betyr jo ikke det nødvendigvis at jeg har feil. Jeg tipper at 3 stk 50% utladede forbruk er like gode eller bedre enn et 75Ah fulladet startbatteri. Andre forslag? Noen som har testet?

 

 

Neste gang jeg har ligget lenge i en uthavn skal jeg se hva voltmeteret viser når jeg bruker thrusteren. Mulig jeg får meg en aha-opplevelse.

Link to post
Share on other sites

Diodebro forbruker elektrisk effekt under ladingen

Jeg forsøkte å finne strømforbruket til spolen i BEP releet, men det fremkommer ikke av monterings arket. Blue Sea Systems derimot har et tilsvarende produkt og de oppgir at coilen trekker hele 1A i "holding" posisjon. Hvis dette er tilsvarende for BEP vil effekt tapet (ca. 13,7W) være sammenlignbart med diodebro. Det må også tas hensyn til at BEP releet trekker full effekt under hele ladeforløpet mens tapet over diodebroen reduseres mot null i takt med ladestrømmen. Har man eksempelvis en liten landstrømslader (Biltema 5A) vil et statisk tap på 1A være vesentlig og dreier det seg om solcelle panel vil det i såfall være helt uegnet som ladefordeler. Er det noen som vet/har målt dette?

 

Forøvrig er jeg allikevel mindre kritisk til BEP løsningen nå enn da tråden startet. Jeg gjorde noen tester på egen båt og ser at dynamoen kommer svært fort opp i 13,7 volt (under ett minutt i mitt tilfelle) selv med "tom" forbruks bank. Nå kan det være at jeg har godt dimensjonert ladekapasitet i forhold til batterikapasitet, men jeg tror allikevel min bekymring her var betydelig overdrevet. En annen forutsetning er at man lar releet sense mot den største banken (som jo avviker fra hva BEP Marine selv skisserer) slik at man reduserer sjansen for å tømme start batteriet inn i forbruk ved sammenkobling (dette kan også gi oscillering på releet og her bør man være klar over at innslags strømmen på releet er vesentlig høyere enn "holding" strømmen og gir derfor et reelt effekt tap).

 

Skal vi derimot holde miljødebatten i live er jeg redd BEP kommer "dårlig" ut. Kontroll kretsen på 20ma er alene langt på vei nok til å motsvare effekt tapet over diodebro (eks. 6 måneder * 24t * 20mA * 12,7V = 1,1kW). Legger man til effekt tapet over spolen ved lukket rele blir det vanskelig å argumentere for at BEP er et mer miljøvennlig valg enn diodebro. Bruker man i tillegg releet for å fordele vedlikeholdslading (landstrøm og spole aktiv 24t) - ja da er det jo rene "miljøbomben" :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå skrev jeg ikke STRØMforbruk, men EFFEKTforbruk. Diodene forbruker ikke strøm (det føres ikke strøm forbi batteriene), men spenning. Denne spenningen som går tapt over dioden ganger ladestrømmen er tap som blir til varme. Hadde BEP noe tap som var bare i nærheten måtte det også ha tilsvarende kjøleribber. Men jeg innrømmer at diode tapet minker hele tiden så lenge strømmen minker, mens BEP-forbruket er konstant.

Link to post
Share on other sites

1A høres mye ut. BEP oppgir 10ma standby, de har tidligere sagt 20mA. Det konvensjonelle 100a reléet jeg bruker 200ma aktivert.

Konvensjonelt relé styrt av D+ er en bedre løsning enn BEP, men noe mer "komplisert" å installere.

At bruksanvisningen angir sense på startbatteriet er fordi dette gjør at man slipper å legge om kablingen fra dynamoen. (går via starteren på de fleste motorer). Enkel installasjon som sannsynligvis gjør at de selger mer. Men ikke den som fungerer best. Den fører også til at reléet blir unødvendig belastet ved at så godt som all ladestrøm må passere gjennom det.

 

Synes det er synd at miljøhensyn blir forsøkt latterliggjort, med begrunnelsen at det er ubetydelig og at andre ting forurenser mer. Redusert forurensning er positivt, uansett størrelse. Spesielt hvis det i tillegg ikke fører til noen praktiske ulemper.

Link to post
Share on other sites

Synes det er synd at miljøhensyn blir forsøkt latterliggjort...

Miljøhensyn i seg selv er på ingen måte latterlig og det er også flott og riktig å ha som regel at en hver muliget til effektivisering bør vurderes, men i den størrelsesorden vi snakker om her blir det triviellt i forhold til den totale miljøbelastningen båteiere utgjør. Poenget mitt var kun å sannsynliggjøre at det ikke er åpenbart at BEP releet er en mer optimal løsning i forhold til effektbruk enn diodebro. Ingen av løsningene er ideelle i så måte.

 

Ett vesentlig poeng med skille av batterier er for å unngå start problemer. Dette er en hyppig årsak til at assistanse kan bli nødvendig og at man i ytterste konsekvens setter både seg selv og andre i fare. Et marginalt økt effekt forbruk bør derfor ikke hindre noen i å implementere en trygg reserveløsning.

 

Som brukere av motoriserte fritidbåter sitter vi til de grader i glasshus når det gjelder "unødig" bruk av drivstoff og dette er en type debatt vi ikke kan vinne under noen omstendighet (det er dermed ikke sagt at det er fritt frem for all bruk/misbruk i så måte). At båteiere gjennom sin fritidsaktivitet både opparbeider respekt for og lærer å ta hensyn til vår kyst og natur og ta avstand fra annen forsøpling er derimot et tema som det er viktig å ta med og en debatt jeg både håper og tror vi kan vinne.

Link to post
Share on other sites

1A høres mye ut. BEP oppgir 10ma standby, de har tidligere sagt 20mA.

 

Ian Hunt fra BEP Marine sier at spolen i releet trekker ca. 300ma når den er aktivisert (gjelder 120A versjonen av produktet). Dette er jo betydelig mindre enn Blue Sea Systems sin variant, men allikevel vesentlig hvis man vurderer dette til ladefordeling av lavstrømskilder som f.eks. solpanel.

----------

Hi Borre

 

The power consumption for the 710-125A is 10mA at rest and 310mA energised.

 

Regards

Ian Hunt

BEP MARINE

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...