Jump to content

ELTEK SMPS 700 Wallbox 12V. Info søkes.


Jawik

Recommended Posts

Hei og takk for respons. Denne power supplyen fra 2002 (1998) fulgte med båten og har ikke vært i bruk før. Kan den anvendes i båt med tanke på høy fuktighet. Elektronikken er montert i "åpen boks". Siden det ikke foreligger noe koblingsskjema/bruksanvining vil jeg herunder notere fortløpende koblingspunkter inni boksen...

 

Main Live, Main Neutral, Main Ground

 

Low voltage +, Disconnect -, Boost (hva er dette til), Alarm = open, Alarm = closed, Common

 

Deretter 5 stk justerbare potmeter. High bat, Low bat, Load disc, Volt out, Over volt lev.

 

Output DC voltage som kan være 12V, 24V og 48V eller tre uttak for 12V. Er ikke angitt og må måles når boksen monteres.

 

Fronten har fra høyre - Power, Alarm, Rect.error, Load fuse, Low battery, High battery, Current, Volt.

 

Hva tror dere. Er det vært bryet å anvende denne ? I så tilfelle er det da bare å gå i gang å montere denne. Koble inn landstrøm med jord på ground. Bryter opplegg i mellom land og agregat. Koble inn agregatet med jord på ground. Og +/- direkte til bateriene fra Low voltage + og Disconnect -. Går ut fra at elektronikken skiller landjord/agregatjord (gjenstår å måle). Hvilken type marine approvals denne har vet jeg ikke.

 

jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dette er en veldig bra lader ,Den kostet ny ca.6000 kroner og var som regel koblet opp til nød batteri banker på skip.batteri bank til nød lys og

 

radio utstyr.På land er den visst brukt av televerket ,telenor som batteri lader til nød banker i telesentraler.

Link to post
Share on other sites

Dette er en veldig bra lader

 

Så det er en lader også. Power supplyen fra 2002 (1998) er all info jeg har. Kommer ikke lenger fram til Eltek på webben hvor jeg fant denne infoen i vinter. De har vist byttet produktspekteret. Går da ut fra at det er bare å koble denne opp og håpe på at den virker. I tillegg til ladning får jeg jo 12V, 24V og 48V - kjekt å ha - tror jeg. Om det er 12V som kommer ut av (Low voltage +, Disconnect -, Boost (hva er dette til), Alarm = open, Alarm = closed, Common) vet jeg heller ikke, men får forsøke å teste dette ut før oppkobling. Det store problemet blir om denne kan anvendes i båtmiljøet med fuktigheten. Noen som har tilgang til bruksanvisning ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

hei

 

Jeg spurte en som har jobba på Eltek ,han har hatt en sånn sak i en tidligere båt han hadde

 

Han snakket også om at han hadde lakkert kontaktpunkter o.s.v for at den skulle tåle fuktighet.

 

Jeg ha desverre ikke noen bruksanvisning eller noe annet Han sa kjøp denne hvis du får kjøpt den ,så det er tydligvis en bra lader.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Han snakket også om at han hadde lakkert kontaktpunkter o.s.v for at den skulle tåle fuktighet.

 

Har vært inne på tanken om å sprøytelakere innmaten. Brukte det mye på el.utstyr tidligere. Ja den ser ut til å være solid, men det er den hersens bruksanvisningen som kunne ha hjulpet meg til å begripe hvordan man oppererer denne med hensyn til potmetrene og koblingene. Vil jo helst ikke kortslutte noe da verdien er høy som du selv nevner. Får leve i håpet at dette dukker opp før montering. Ellers takk for info :seeya: .

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Main Live, Main Neutral, Main Ground

 

 

Dette er jo tilførsel-klemmene.

Potmetrene er for å justere utgangsspenningen.

Kobl inn tilførsel 230 volt, juster deretter utspenningen til ca 13,5 - 14 volt.(måles med voltmeter på utgangen.

 

 

Disse laderne er av god kvalitet, har brukt de på skips-installasjoner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...