Jump to content

Norske Sjø og priser


JRK

Recommended Posts

Hei,

Da har jeg fått regning fra Norske Sjø på neste års forsikring. Dette var ikke så hyggelig lesning, føler meg litt lurt nå, såfremst dette er riktig da.

 

Jeg var vel en av de som støttet mest oppunder forrige diskusjon her, da jeg faktisk synes ideen med besiktigelsesmann og fradrag for sikkerhetsutstyr og lav hastighet. Dette bør gi mindre skader og ulykker. Og følgelig som de selv hevder, lavere premier til medlemmene.

 

Men hva hjelper dette når prisen er lav bare første året! For min båt betalte jeg hos Netviq kr.2.800,- pr. år. Første året med Norske Sjø steg prisen til Kr.5000,-. Og i år er prisen Kr. 6160,-.

 

Nå har jeg fått tilbud fra Norsk Familieøkonomi, uten krav til besiktigelsesmann, med omentrent samme vilkår Kr. 4350,- (Jeg ser også at de ikke har registrert at jeg har Guardsystem, så da får jeg nok enda litt lavere pris). Ser videre at f.eks If også har lavere pris en Norske Sjø.

 

Mitt spørsmøl til Norske Sjø er:

Har dere virkelig så lite respekt for deres kunder's vurderingsevne at dere tror dette blir akseptert?

Link to post
Share on other sites

Jaja. Da skal det bli spennende når premievarselet kommer i Mars.

Hadde håpet at Norske sjø var mer seriøse og ikke holdt på med "lokke"premier det første året. :nono:

Jeg var også en av dem som gikk over til Norske sjø etter forrige diskusjon om forsikringselskaper her på baatplassen.

 

Pekjan

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

:newyearsign: Bare sånn for og nevne det er det ca 1000 kroner pr 100.000 i if .Betaler jeg da så .Det selskapet vi hadde før båtkjøp skulle ha KUN 4800 kroner.Ja litt og spare hvis man tar en tlf eller to  :newyearcheers:

 

[glow=red,2,300] TINE II[/glow]

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Norske Sjø er ikke et vanlig forsikringsselskap, men en forsikringsordning for medlemmer i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) og Norges Seilforbund og porteføljen eies av de to forbundene. Forsikringsordningen finansieres av Lloyds Underwriters i London. De som vil vite mer kan gå inn på www.norskesjo.no

På grunn av store skadeutbetalinger har Norske Sjø måttet sette opp premien med 10% i 2004 for å dekke inn skadeutbetalingene. Norske Sjø forsikrer kun fritidsbåter og kan ikke dekke inn tap på skadeutbetalinger i forhold til premieinntekter på annen måte enn å øke premiene. Norske Sjø har ikke en egen administrasjon. Denne funksjonen ivaretas av KNBF's sekretariat med 3 ansatte som utfører denne oppgaven i tillegg til å administrere Båtforbundet. Det er derfor ingen som blir "rike" av å drive Norske Sjø, men forsikring må nødvendigvis ha et visst minimum av lønnsomhet for å kunne finansiere driften. Det er fremdeles Norsk Sjø's målsetting å kunne tilby våre medlemmer en gunstigst mulig forsikringsordning, hvilket vil si at hvis forholdet mellom premieinntekter og skadeutbetalinger gjør det mulig, vil dette komme forsikringstakerne til gode i form av lavere premier. På den annen side vil det nødvendigvis være forsikringstakerne som må betale for andres skader. På den annen side må nødvendigvis også Norske Sjø "konkurrere" med de vanlige forsikringsselskapene. Det vil være en "David/Goliat"-situasjon, men den enkelte båteier står selvfølgelig fritt til å velge den forsikringsordning som båteieren til en hver tid finner gunstigst og det må selvfølgelig Norske Sjø måtte leve med.

Hilsen Syvert  :newyearsign:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Ingen er vel billige, men alt er relativt. Vi har Norske Sjø foreløbig, inhenter tilbud fra flere selskaper hvis prisene endres vesentlig (gjelder alle forsikringene). Dekningen kan også variere veldig mye, her må man passe på!!

:newyearsign: til alle fra U-Nota's mannskap :newyearcheers::fireworks3:

Nå fryser nok Leangbukta til for vinteren (håper den går fort, vinteren altså)!! Ser frem til våren.

Link to post
Share on other sites

Hei Syvert,

Har klippet følgende fra teksten din:

 

"På grunn av store skadeutbetalinger har Norske Sjø måttet sette opp premien med 10% i 2004 for å dekke inn skadeutbetalingene. Norske Sjø forsikrer kun fritidsbåter og kan ikke dekke inn tap på skadeutbetalinger i forhold til premieinntekter på annen måte enn å øke premiene."

 

Premien er satt opp fra 5000 til 6160. Dette er ikke 10% som du skriver men 23%.

If har blitt billiger i samme periode??. Betaler nå 4500,- forsikringsum båt er 900.000,-

Er det virkelig mulig at Norske Sjø har mer uflaks med sine kunder? I så fall ramler joe hele konseptet med besiktigelsesmann og inspeksjon bort! Det var jo nettop dette som skulle bidra til høyere sikkerhet og lavere priser.

 

" Norske Sjø har ikke en egen administrasjon. Denne funksjonen ivaretas av KNBF's sekretariat med 3 ansatte som utfører denne oppgaven i tillegg til å administrere Båtforbundet. Det er derfor ingen som blir "rike" av å drive Norske Sjø, men forsikring må nødvendigvis ha et visst minimum av lønnsomhet for å kunne finansiere driften. "

 

Alle vet at If har en kjempestor organisasjon. (Derfor bør dere være rimeligere)

Mener du da at If har lavere krav til lønnsommhet en Norske Sjø, etter som prisen er 73% lavere en Norske Sjø ? Det tror ikke jeg! Tar jeg med medlemskapet i KNBF er prisen bare 70%

 

"Det er fremdeles Norsk Sjø's målsetting å kunne tilby våre medlemmer en gunstigst mulig forsikringsordning, hvilket vil si at hvis forholdet mellom premieinntekter og skadeutbetalinger gjør det mulig, vil dette komme forsikringstakerne til gode i form av lavere premier."

 

Da er min påstand at Dere ikke lykkes særlig godt!

 

Dine svar virker på meg som et heller dårlig forsøk på å dekke over realitetene her.

 

Min oppfatning er kort og greit at Netviq hadde en stor medlemsmasse som Dere gjerne ville overta. På kjøpet ville dere få mange nye KNBF medlemmer. Dette blir for lett å gjennomskue.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir mer og mer forvirret av forsikringspriser.

Jeg betaler NOK 2450 for 32' forsikret for 400k.

Betaler jeg for mye?

Høres ikke sånn ut for meg da. Betaler ca 2400 k og er forsikkret for 260.000 k det er i IF.Det gammle selskapet vi brukte (LO favør) før båtkjøpet  skulle ha  4800 for det samme. Men mener det er bedre villkår i if ,men er så mye å lese og sette seg inn i at håper jeg har sett / lest riktig . Sparer fort noen tusen lapper i året hvis man følger med og henter inn prisforslag fra div selskap . Vi sparte bare på båten 100% på en tlf . men men..............

 

[glow=red,2,300]              Hilsen Kaptein på Tine II [/glow]

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hva en må betale i premie for en båt, avhenger mye av motorstørrelse og om det er en snekke eller planende båt.

 

Betaler selv kr 1670 for 27 fots snekke med 110 hk. Forsikringssum 350 000. Får sikkerhetsrabatt for døgnovervåket havn, diesel, og medlemskap i Kystpatruljen. Men jeg fikk ikke rabatt for å ha fritidsbåtskippersertifikat :sleep:   Dette er i Vesta. Jeg forlot If for to år siden, og sparte endel på den overgangen. Andre her i området skryter av andre forsikringsselskap, uten at disse har kunnet konkurrere i pris hos meg. Skjønner meg ikke helt på forsikringsbransjen. Noen får 'rimelig' premie her, og noen andre der.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har forsikring i IF.

 

Premien er på 9600 for full kasko med 6000 i egenandel.

Forsikringsum: 330 000.

 

En kamerat av meg har også forsikring i IF, men hadde lavere premie enn meg ennå han hadde høyere forsikringsum (450 000).

 

Jeg tok en tlf til IF idag ifm en ny forsikring og vi gikk da samtidig igjennom båtforsikringen.

Resultatet ble at jeg sparte 3100.- :smiley:

 

Saksbehandleren fortalte at de hadde noen nye beregninger for båt forsikring.

For dere som har IF; ta kontakt og gå igjennom forsikringen, det kan være kroner å spare!

 

Lykke til  :lol:

/per

Link to post
Share on other sites

Dette med forsikringer er vanskelig å forstå, og ikke minst orientere seg i. Jeg har vært trofast IF kunde i mange år på alle mine forsikringer, hus, bil, båt og MC. Grunnen til dette er at jeg hvert år tar en runde og sjekker priser hos de andre selskapene, og bruker dette i forhandlingene med en av IF sine assurandører, som strekker seg litt. Dermed forblir jeg der.

 

Er forundret over enkelte av prisene på båtforsikring her. selv betaler jeg 4.340 med forsikringssum 600.000 for neste periode, med en egenandel på 6.000. Synes dette er en bra pris, som inkluderer totalrabatt fra IF, samt medlem i NSSR, og opplag på land i perioden 1. november til 15. mars.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Guest Maxine

Hei!

 

Jeg har en Maxi Fenix seilbåt. Er forsikret i Norske Sjø. Betalte ifjor (første året) ca. 2400kr. Er nå spent på hva ny premie blir. De krever at masten tas ned når båten er i vinteropplag. For meg er dette en ekstrakostnad på 1400kr. Vil bytte selskap i år. Har fått tilbud fra Trygg Hansa om 2350kr uten krav om nedtak av mast (egenandel 4000kr), forsikringssum 300.000kr. Har noen tilsvarende båt og gode forsikringstips?

 

Zuma

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da var tiden kommet for å sjekke priser på forsikring. Da jeg kjøpte båten sendte jeg et Word dokument til de aktuelle forsikringsselskap med opplysninger om båten.  Har de siste 3 åra vert i Sparebank 1 forsikring, de startet som vanlig med en billig forsikring, men sist år la de på 1500 og i år nesten 3000. :yesnod:

Sjokket var derfor stort når jeg fikk svar fra Gjensidige i dag, de skulle ha nesten 5000 mindre en for 3 år siden ??? Det fikk same listen nå som jeg sendte for 3 år siden, med en justering opp på 50000 for ekstrautstyr.

Ikke lett å bli klok på dette :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...