Jump to content

Flare 25fot havseiler, div. informasjon ønskes


esg022

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en Flare 25, 25 fots havseiler med merkelig design.

Det er 505-jollens skaper John Westell som har tegnet båten på 80 tallet, men jeg forstår at denne ikke fikk samme popularitet. Kjølen er svært kort (70 cm) med en trekantet plate i bunn (hydrofoil? - som i Australiernes første Americas Cup triumf?). Og skroget har en kant som øker båtens bredde. Det hele minner om et forstørret seilbrett. Se bilde.

Er det noen som vet noe om båten, eller andre båtmodeller av Westell?

Hvor kan jeg finne seildata, lystall?

 

spesifikasjoner: Specs

tvilling i Wales: Pegasus - Rocket Flare

 

To trinseganger har mistet skinnene (knust), men jeg finner ikke slike kombinerte blokkeplater i verken Risør eller Arendal. Kan dette bestilles på nett? Noen erfaringer?

 

Seil er svært slitt. Kan man ved enkle og amatørmessige grep stramme inn posete områder ved å sy de inn e.l.?

 

mvh

Erlend Grimsrud

Redigert av esg022 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjølen er svært kort (70 cm) med en trekantet plate i bunn (hydrofoil? - som i Australiernes første Americas Cup triumf?).

...

Hvor kan jeg finne seildata, lystall?

 

 

To trinseganger har mistet skinnene (knust), men jeg finner ikke slike kombinerte blokkeplater i verken Risør eller Arendal. Kan dette bestilles på nett? Noen erfaringer?

 

Seil er svært slitt. Kan man ved enkle og amatørmessige grep stramme inn posete områder ved å sy de inn e.l.?

Hei Erlend og gratulerer med en tøff liten racer.

 

Finnekjøl på store båter var for å beholde grepet i vannet når båten krenger - og samtidig begrense dyptgående. Det er vanskelig å oppnå nok fart under seil til å få noe hydrofoileffekt (men her er et hederlig unntak til den regelen...)

 

'Trinsegangene' som er gått føyka, er det løygangen (til storseilet), skjøtegangen(e) til forseilet eller noe annet? Står det noe navn på dem?

Du finner noen greier her (Ronstan), her (Harken) og her (Lewmar). Og her (Garhauer).

 

Posete seil er det ikke så lett å fikse på gitt... Tror jeg ville hørt med en seilmaker om et nytt seil isteden. (Et nytt seil annenhvert år eller så - det blir super garderobe i løpet av noen år det).

 

Ang LYS så ligger det inne en Flare 25 på seiling.org. LYS 1,02.

Du må imidlertid få målt inn din egen båt (og egne seil) før du har et LYS tall du kan stille i regatta med. Finn info om fremgangsmåte o.l. på www.seiling.org

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...