Jump to content

får ikke påhengeren over vann i "parkert" stilling

pusurask

Recommended Posts

hei, som grønn og nyfersk båt eier, har jeg sikkert tusen spm, funnet mange svar her inne på BP.

Et lite problem har jeg fått, ettersom jeg idag satte ut gliset. En nidelv 14ft.

Det står en yamaha 50hk (eller er det 55) montert i hekken, og problemet er at når båten står parkert (sikkert ikke det det heter) får jeg ikke løftet motoren over vannet.... Det er ikke løftet som ikke er høyt nok, heller det at båten står litt dypt i sjøen....

Ble fortalt at disse båtene hadde dobbel bunn, og at mulig den var full av vann... Egentlig litt rart, for den er ikke så veldig tung, klarer fint å løfte den i bakenden alene... (på land altså)

Men spm er egentlig dette: :confused:

Blir motoren ødelagt av å ikke komme seg over vann? Blir "groing" ett problem jeg kommer til å slite med?

Selve propellen er såvidt over vann, men det som står foran, er under....

Noen med samme problem? Løsning.....

på forhånd takk, og god sommer!

Hei og velkommen hit :seeya:

Motoren er vel kanskje litt i tyngste laget for båten, slik at akterenden blir liggende såpass dypt at motoren tar nedi, selv når den er tilta helt opp.

Dette kan medføre ekstra tæring av motoren og groe på de delene som er nedi vannet.

Klart at problemet også kan være vann i dobbeltbunnen, det er det skrevet mye om tidligere her. Prøv å enten bla litt i emneregisteret eller søk litt så finner du det nok.

Det er ikke uvanlig at motoren ikke kommer helt opp av vannet. Ser det ofte når jeg tusler rundt i marinaer.

De som ikke har brukt båten på en stund har fått litt "sjegg", men det ser ikke ut til at det medfører andre problemer. Siden det er ny båt for deg ville jeg vært veldig påpasselig med å sjekke anodene med jevne mellomrom.

Hvis du fint klarer å løfte båten i hekken ,så burde det tyde på at den ikke er full av vann. Er vel, som du sier at den ikke har oppdrift nok i hekken. Tæring skal ikke være noe problem så lenge anoden på braketten er på plass.

Har du bilde av båten forresten, tror ikke jeg har sett Nidelv 14 tidligere...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

bilder kommer, håper jeg ikke tar feil, har bare sett nidelv 15 ft på nettet, men den ligner noe veldig...

hmmm, tror ikke anoden er under vann, spiller det noe rolle?

Håper å få brukt båten mye i sommer, så da får jeg håpe skjegget forsvinner.... Men med dette været kan det kanskje spøke for idyllen....

Hvis du ikke får løftet motoren helt ut av vannet, ville jeg heller hatt den stående nedtiltet slik at anoden også er under vann og beskytter. I enkelte havner, deriblant den jeg ligger i, er det faktisk krav om at påhengere skal være nedtiltet når de ligger ved bryggene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
. I enkelte havner, deriblant den jeg ligger i, er det faktisk krav om at påhengere skal være nedtiltet når de ligger ved bryggene...

Hei, hva er grunnen til at motoren MÅ være nedtiltet, når de ligger ved bryggen.?????

Syntes dette var et merkelig krav. :confused:

Hei, hva er grunnen til at motoren MÅ være nedtiltet, når de ligger ved bryggen.?????

Det har med faren for skader å gjøre, både på egen og andres båt. Det er mye lettere å dunke borti påhengeren når den er tiltet opp, samt mange skarpe kanter som kan gjøre skade. Kombinert med liten avstand mellom flytebryggene har dette da ført til et påbud. Ikke urimelig etter mitt syn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg oppfatter det som trådstarter har samme problemet som svært mange andre (?), meg selv inkludert. Jeg oppfatter det som et "ikke problem" annet enn at man regelmessig tar en svamp e.l. og vasker av de første antydninger til groe på den delen som er under vann.

Aldri tenkt på, eller hatt behov for (det jeg vet), å gjøre noe spesiellt i denne anledning for å hindre tæring, annet enn å sjekke at anoder er ok.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det har med faren for skader å gjøre, både på egen og andres båt. Det er mye lettere å dunke borti påhengeren når den er tiltet opp, samt mange skarpe kanter som kan gjøre skade. Kombinert med liten avstand mellom flytebryggene har dette da ført til et påbud.

.

Jo,dette høres fornuftig ut hvis påhengeren stikker utenfor "båsen" i lengderetningen. :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...