dosern Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 kjøpte meg ny båt i helga å på denne så må kontrollboksen monteres,men det mangler nøkkel til tenninga på denne. så idag var jeg å kjøpte en ny tenningslås å tenkte at dette sikkert ikke var så vanskelig å montere,men... åpnet kontrollboksen for å se på ledningene som gikk inn til tenninga,men ble ikke akkurat veldig klok.. masse ledninger. på den jeg kjøpte var det kun 3.. så jeg tenkte som så at det kanskje var best å få noen med litt peiling til å kikke på dette,men da jeg skulle lukke igjen kontrollboksen startet de virkelige problemene.. fikk den ikke sammen igjen.. kom bort i spaken å vips der spratt det ut en kort stang å en liten rund dings.. men hvor dette satt? hakke peiling.. så må vel ut å handle ny kontrollboks.. men hva slags boks må jeg kjøpe? motoren er en 1973 mercury 500. passer de fleste eller må jeg kjøpe spesielt til mercury? Quote Link to post
ivar Posted July 2, 2007 Share Posted July 2, 2007 Hvis du legger ut bilder av "herligheten" så er det kanskje folk her som kan hjelpe deg å få istand den du har... Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dosern Posted July 2, 2007 Author Share Posted July 2, 2007 ja skal se hva jeg kan få til imorgen,men kunne ikke se hvor de 2 delene skulle sitte.. tydlig at de satt i klem da de spratt ganske høyt. Quote Link to post
dosern Posted July 12, 2007 Author Share Posted July 12, 2007 noen her som har peiling på kobling av tenning på en eldre mercury? mangler nøkkel til tenningslåsen og har derfor kjøpt en ny,men på den nye er det 3 kabler å på den gamle sitter det 7stk.. prøver meg på en liten forklaring her. rød: tipper dette er strøm? svart: jord? denne er også kobla videre til en "kontakt" gul1: går via en liten boks og til tenninga. hva kan dette være? brun: går direkte til "kontakt." (ikke innom tenning..) hvit: fra choken til "kontakt"(ikke innom tenning..) gul2: går via tenning og videre til choken grå: går direkte til "kontakt" (ikke innom tenning) kontakt,men til hva? hva er dette? Quote Link to post
Droll Posted July 12, 2007 Share Posted July 12, 2007 noen her som har peiling på kobling av tenning på en eldre mercury?mangler nøkkel til tenningslåsen og har derfor kjøpt en ny,men på den nye er det 3 kabler å på den gamle sitter det 7stk.. Skal være et nummer på tennings låsen som du kan bruke til å bestille ny nøkkel ifra Mercury . kontakt,men til hva? Uttak til turteller, sort = jord, hvit = 12V, brun = signal . hva er dette? Mikro bryter koblet til girsjalter, hindrer deg i å starte motoren i gir . rød: tipper dette er strøm? ....korrekt, konstant 12V, kobles sammen med batteri ledningen på start rele ( på motor ) svart: jord? denne er også kobla videre til en "kontakt"...korrekt gul1: går via en liten boks og til tenninga. hva kan dette være?..styring start rele, gir 12V når du vrir nøkkelen til start....boksen er en mikro bryter koblet til giret ( hindrer deg i å starte motor i gir ) brun: går direkte til "kontakt." (ikke innom tenning..).. uttakt for turteller...OBS må ha en som er tilpasset Thunderbolt tenninga da den henter signal ifra tennings boksen . hvit: fra choken til "kontakt"(ikke innom tenning..)12V når tenninga er på. gul2: går via tenning og videre til choken ??, kan ikke være hvit da ??, i såfalt 12V ut til choke knapp grå: går direkte til "kontakt" (ikke innom tenning)[/b]grå = choke Ingen fiolett ??....går ifra tennings bryter til tennings boks, er 12V for tenninga...ingen strøm på denne = ingen gnist... Hjelper det . Arne Kjetil Quote Deler søkes... Link to post
dosern Posted July 12, 2007 Author Share Posted July 12, 2007 Kunne ikke se noen fiolett kabel nei... Vil det by på problemer å koble til en ny tennings bryter med kun 3 kabler på denne? Noe spes jeg da må passe på? Hvilke kabler skal jeg da koble inn på den nye? Quote Link to post
Droll Posted July 12, 2007 Share Posted July 12, 2007 Kunne ikke se noen fiolett kabel nei... Vil det by på problemer å koble til en ny tennings bryter med kun 3 kabler på denne? Noe spes jeg da må passe på? Hvilke kabler skal jeg da koble inn på den nye? Burde ikke by på noen problemer......bare finn ut hva som er på når... Det eneste du må ha strøm på for at motoren skal gå, er tenningsboksen. Ut ifra hodet....vanlig 3 trinns bryter ( av, på, start ) På, hvit, fiolett ( skal være en lilla/fiolett ledning, kan ha blitt byttet... ), hvis da ikke tenning anlegget har blitt byttet.... Start, gul . Thunderbolt tenninga trenger batteri spenning, motoren vil derfor stoppe når du slår av strømmen ( lilla/fiolett ledning ) Problemet med gamle motorer er at de kan ha blitt omgjort til en FrankenMerc av div tidligere mekanikere .......... Arne Kjetil Quote Deler søkes... Link to post
dosern Posted July 14, 2007 Author Share Posted July 14, 2007 takk for god hjelp Droll ny nøkkel til tenningslåsen er heved bestilt neste "problem" er da å få montert på gir og gassvaier på motoren. vet noen hvor de forskjellige skal sitte? å hvordan ser man forskjell på gir og gass? prøver å legge ved ett par bilder i håp om at det kan hjelpe Quote Link to post
Droll Posted July 14, 2007 Share Posted July 14, 2007 takk for god hjelp Droll ny nøkkel til tenningslåsen er heved bestilt neste "problem" er da å få montert på gir og gassvaier på motoren. vet noen hvor de forskjellige skal sitte? å hvordan ser man forskjell på gir og gass? prøver å legge ved ett par bilder i håp om at det kan hjelpe Her kobler du til gir wiren Gasswiren kobles til armen som sitter på side av blokka . Begge wire er like, du må se hvordan de beveger seg i henhold til gass pådraget. Gir wiren er halvveis ute når boksen står i fri Gass wiren er helt ute når du ikke har noe gasspådrag, helt inne ved full gass. Arne Kjetl Quote Deler søkes... Link to post
Evvamekaniker Posted April 25, 2010 Share Posted April 25, 2010 hei sann=) starter opp igjen denne gamle tråden. jeg prøver å fikse min gamle motor etter den ble stjålet:| All elektronik er revet ut fra kontroll boksenl, det ser ikke til å kunne redde, så det jeg lurer på er hvor jeg kan få tak i ny kontrolboks? den ser helt lik ut den motoren som det er snakk om her, men min er 650 (65hk) ikke 500. det er vell ikke så mye forskjell på disse kontrollboksene ?? takk på forhånd =) Quote Link to post
Recommended Posts