Frøken Fryd Posted July 3, 2007 Share Posted July 3, 2007 Noen som kjører maxsea og autopilot her? Piloten leser dataene fra pcen men det virker som om XTE forblir 0 hele tiden. Er det bugs i programmet eller er det en innstilling jeg har glemt? V10.1.3.2 og ap9mk3 Quote Link to post
Arejane Posted July 17, 2007 Share Posted July 17, 2007 Har ikke noe svar, men har også problem med å få signal til autopiloten. Har Maxsea 12.5, som skal være satt opp korrekt. PC med XP- Noen måte å se om korrekte signaler sendes ut av PC'en? MH Arejane Quote Mh Arejane Link to post
Frøken Fryd Posted July 17, 2007 Author Share Posted July 17, 2007 Noen måte å se om korrekte signaler sendes ut av PC'en? Den enkleste måten er å kortslutte pinne 2 og 3 på serieporten du kobler mot autopiloten. Du vil da motta de samme signalene du sender ut og ser de i programmet der du setter sensorer. Kunne vert arti å hørt hvordan det gikk, kansje vi har samme problemet. Jeg leser altså verdien 0 hele tiden ved XTE styring, har ikke prøvd waypoint styring enda (apa/apb) Quote Link to post
Arejane Posted July 18, 2007 Share Posted July 18, 2007 Har du satt "DRT flow control type" til HANDSHAKE under avanserte portoppsett? Benyttet 10.3 på en WIN98 og da fungerte autopilopen ok, men ikke nå på XP og 12.5. Har ikke fått testet tipset ditt, men mange takk. Quote Mh Arejane Link to post
Frøken Fryd Posted July 19, 2007 Author Share Posted July 19, 2007 har testet med APA/APb og det virker. men i XTE er alle verdiene "0" så det virker ikke Quote Link to post
Frøken Fryd Posted August 12, 2007 Author Share Posted August 12, 2007 Er ute og tester nå, den går på riktig kurs men holder ikke linjen, ingen som har kjørt maxsea med autopilot her? Quote Link to post
Frøken Fryd Posted August 13, 2007 Author Share Posted August 13, 2007 (edited) Har du satt "DRT flow control type" til HANDSHAKE under avanserte portoppsett? Har testet nå simulert med handshake på og den sender nå XTE ut som den skal, ble endel testing siden programmet viser tre desimaler og nmea kun inneholder 2, en må altså 0,01nm ut fra linjen før nmea sende xte korrigering. Dette blir altså 18,5 meters oppløsning som sikkert er godt nok, hadde ikke gjort noe om den var mer nøyaktig men da hadde vel piloten fått nok å gjøre. Videre må en innpå datacalculator og sette på true heading og speed over water for å sikre at XTE ikke slutter å gi riktig verdi, ser stabilt ut nå Så gjenstår test til sjøs da! Edited August 13, 2007 by Frøken Fryd (see edit history) Quote Link to post
Frøken Fryd Posted September 13, 2007 Author Share Posted September 13, 2007 Litt sen oppdatering men jeg har altså testet dette på sjøen nå, Maxsea sender ut som den skal og piloten styrer etter linjen. Det eneste nå som ikke er godt nok er at piloten ikke får beskjed om at den er på vei bort fra linjen før den er 18,5 meter unna, da styrer den naturligvis tilbake, iallefall til den er mindre enn 18,5 meter unna. Vel dette gir jo ett område på hele 37 meter hvor piloten ikke får vite at den er av linjen. Grunnen er at XTE gir kun ut 2 desimaler istedet for 3, en får da altså en oppløsning på 0,01nm/18,5 meter. Ja så er da spørsmålet om noen har en løsning på hvordan en kan få maxsea til å sende en desimal til ut på serieporten, den viser jo 3 desimaler i informasjonsvinduet... Quote Link to post
Arejane Posted September 15, 2007 Share Posted September 15, 2007 Jeg snakket med Maxsea i sommer, og de mente en kun skulle bruke (sende) APA, eller var det APB. XTE skulle slettes. Det med "handshake" var unødvendig (bruke standardoppsett). Dette fungerte på min autopilot ST5000, men er enig i at det blir "en del zik zak". Har ikke satt meg så mye inn i dette med bruk at autopiloten mot Maxsea. En annen sak. Noen tips til hvordan logge utseilt distanse i Maxsea, utenom å konvertere slepesporet til rute og avlese distansen? Quote Mh Arejane Link to post
olpi Posted September 15, 2007 Share Posted September 15, 2007 Maxsea er vel kartprogram for større fartøy? På min versjon kan jeg sette min 18 meter lengde og 5 meter brede på fartøyet. Ellers ser du jo greit ut. Quote Link to post
Frøken Fryd Posted September 16, 2007 Author Share Posted September 16, 2007 Jeg snakket med Maxsea i sommer, og de mente en kun skulle bruke (sende) APA, eller var det APB. XTE skulle slettes. Det med "handshake" var unødvendig (bruke standardoppsett).Dette fungerte på min autopilot ST5000, men er enig i at det blir "en del zik zak". Jo det fungerer men er for unøyaktig, APA inneholder også kun 2 desimaler, skulle gjerne hatt tre så hadde piloten fått vite tidligere hvor langt den er fra linjen. Forøvrig fungerer XTE også når det først er satt opp rett. En annen sak. Noen tips til hvordan logge utseilt distanse i Maxsea, utenom å konvertere slepesporet til rute og avlese distansen? Hvis du bruker logbok funksjonen kan du sette opp kriterier for når den skal logge, som endring i fart, kurs, dybde eller tidsintervaller. Jeg mener du her kan lese av lengden på seilasen og tidspunkter. Quote Link to post
Frøken Fryd Posted June 24, 2008 Author Share Posted June 24, 2008 Løfter denne jeg, noen som kjenner til problematikken med 2 desimaler på nmea ut fra Maxsea til autopiloten? Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted June 25, 2008 Share Posted June 25, 2008 Løfter denne jeg, noen som kjenner til problematikken med 2 desimaler på nmea ut fra Maxsea til autopiloten? Har ikke APA tilgjengelig, men formoder at den er rimlig lik APB settningen. I APB kan det velges mellom Units N for nm og K for km. Hvis du har muligheten til å velge, vil K gi deg en oppløsning på 10 m. Kanskje det hjelper litt? Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.