Jump to content

oppussing av daycruiser


dosern

Recommended Posts

har nettop kjøpt meg en daycruiser av merket o-thune fra ca1975.

båten ser grei ut den,men må pusses litt innvendig pluss at motor må kobles til å simringer byttes på propell akslingen.

i denne forbindelse vil jeg nok trenge litt hjelp i tiden som kommer.. har null peiling på motorer.

begynner med et spm vedrørende el-start. motoren er en 1973 modell mercury 500. 50hk.

 

på kabelen som kobles til strømuttaket på motoren så er 2 ledninger klippet av. en svart og en rød. står 12v på den rød. regner med at dette er strøm,men lurer på hvor skal disse kobles. er dette for å få lading fra motoren eller er dette til startbatteri?

 

 

skal prøve å få tatt noen bilder å lagt ut iløpet av dagen.

62_1093398086.jpg

62_939063796.jpg

motor2.jpg

Link to post
Share on other sites

er det da slik at svart er jording og rød er strøm?

ser ut til at dynamoen er fjernet på denne motoren, noen som vet hva en ny koster?

de "tynne" ledningene til tenning går helt frem til kontrollboksen hvor tenninga sitter,men jeg mangler nøkkel til denne.. er det universal nøkkel for mercury koblingsbokser eller må jeg bytte tenning? noen som evt har ett koblingsskjema på dette?

Link to post
Share on other sites

Støm er deffinert ved at elektoner som beveger seg gjennom kabelen. Du har like mye strøm fra batteriet som til batteriet. Ergo, det går strøm i både svart og rød ledning. Men svart er jord eller - på batteriet, mens rød er til + på batteriet.

 

Er ikke kjent med disse motorene, men en del har vel dynamo integrert i svinghjulet. Her produsers det spenning til tenning osv, og har vel ikke sett en utenbords med løs dynamo før, men.... kjenner som sagt ikke helt til dette.

 

Om det er et koblingsskjema er mulig, men dette er såpass enkelt at du ikke trenger det. Vil tippe det er 3 ledninger til nøkkelen, En som det ligger + på hele tiden, så er det en ledning som er til tenninga og en som er til inslaget på starteren. Dette er klassisk måte, og det er enklere å kjøpe en ny nøkkellås beregnet for bensin (er forskjell på diesel), og heller sette inn denne. Koster en 100 lapp.

Link to post
Share on other sites

kikka inni kontrollboksen på tenninga å der sitter det 6-7 ledninger som er lodda på tenninga med videreføring til choken + 1 jeg ikke helt skjønte hvor gikk. ble helt i villrede når jeg så det. har kjøpt en ny tenning å den er det kun 3 ledninger på,men hvodan jeg skal finne ut hva som er hva i boksen vet jeg ikke helt.. må jeg da gå inn i motoren å se hva som er kobla til starteren å hva som er kobla til choke?

Link to post
Share on other sites

skal også legge nytt gulv i båten.

kan man bruke laminat å evt lakke dette?

Kjøp ferdig overflatebehandlede laminat dørk plater, kjøpes hos velutsyrte båtutstyrsforretninger b.l.a Maritim, eventuelt hos en byggevareforretning (Fibo Trespo plater) men da er det nok noe leveringstid. Men du bør forsegle endeveden i platene med f.eks lakk. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...