Jump to content

betaling over internett


Steinar S

Recommended Posts

Hallo båtfolk.

Dere har nok startet båtferien, men det er nok slik at noen må bare fortsette å mekke motor. Jeg skal handle Yanmardeler fra USA, og lurer på om noen kan gi meg ett godt og sikkert tips om hvordan jeg skal betale. jeg fekk nemlig beskjed fra en kompis at jeg IKKE måtte bruke visa over nett da dette belaster konto med en gang og at internett ikke er sikkert ang. opplysninger fra visakort. Hva sier dere?

Go tur

Steinar

Link to post
Share on other sites

Bruk et kort som ikke er tilknyttet lønnskontoen din (foreksempel gebyrfri.no elns).

Før så over penger dit når du får faktura fra kortselskapet..

Uansett er det faktisk banken som er ansvarlig dersom du ikke får det du betaler for, eller blir belastet feil.

 

I dag er det vel uansett et krav at du bruker VbV, noe som gjør handelen meget trygg.

Link to post
Share on other sites

Bruker KONSEKVENT Mastercard på nett. Om noen skulle snoke til seg mine Visa kortopplysninger kan de lett tappe kontoen min for mindre beløp nå og da uten at jeg nødvendigvis merker det. På Masterkortet får jeg tilsendt faktura og jeg har jeg ganske få transaksjoner pr faktura og vil omgående oppdage om noen prøver seg.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

mitt Statoil master har en forsikring for internetthandel, skal blant annet dekke ikke levert vare, feil vare etc. Jeg har dog ikke finlest vilkårene.

 

Den "forsikringen" er jo uansett noe banken er nødt til å betale i praksis, så det er fint for dem om de klarer å markedsføre med det.

Link to post
Share on other sites

Bruker KONSEKVENT Mastercard på nett. Om noen skulle snoke til seg mine Visa kortopplysninger kan de lett tappe kontoen min for mindre beløp nå og da uten at jeg nødvendigvis merker det. På Masterkortet får jeg tilsendt faktura og jeg har jeg ganske få transaksjoner pr faktura og vil omgående oppdage om noen prøver seg.

 

Dette fordi du har Visa betalingskort.

Det blir veldig missvisende om en setter likhetstegn mellom visa og betalingskort. Visa har også kredittkort og de er like sikre og fungerer på samme måte som Mastercard.

 

For lett å holde kontrollen når en handler på nett kan det være greit å ha ett kort dedikert til netthandel.

Skandiabanken og www.gebyrfri.no tilbyr de rimligste kortene.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skandiabanken og www.gebyrfri.no tilbyr de rimligste kortene.

 

Jeg bruker alltid www.gebyrfri.no-kortet til kjøp på nettet hvis jeg er noe usikker på hva/hvem jeg kjøper fra og har aldri hatt noe problem med det!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Visa har også kredittkort...
Joda, tidene og tingene forandrer seg og selv i banken min bruker "de gamle begrepene"...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har flere kreditkort hvorav et (Mastercard) er dedikert netthandel.

Har funket i mange år; amazon, ebay, paypal,...

 

Har den filosofi at risikoen for at kortopplysningene misbrukes er større ved å gi kortet fra seg til en kelner i syden enn å betale over internet.

Link to post
Share on other sites

Da er det fra USA, bestilt nye stempler og sylinderforinger til min Yanmar, og betalt med kreditkortet Mastercard. Nå gjenstår bare å se om firmaet aksepterer norsk adresse på kortet og om det en gang kommer noen deler.

Fortsatt god båtsommer.

Link to post
Share on other sites

Gjennom en annen hobby jeg bedriver (altfor) aktivt handler jeg MYE fra alle verdens hjørner. Tar man noen enkle forhåndsregler er det 100% trygt:

 

1) Bruk alltid ett kredittkort. Har ingenting å si om det er VISA eller Master. Når man handler på nettet vil dette alltid gå på "kredittkort-delen" av kortet, og man er forsikret mot å bli lurt.

 

2) Det er en fordel å bruke ett eget kort som ikke er koblet opp til lønnsknto osv. Dette rett og slett fordi du da slipper å binde opp din egen kapital dersom noen forsøker å lure deg. Dersom du BLIR lurt vil de fleste banker tilby å frigjøre kapitalen til du har fått refusjon fra kortselskapet.

 

3) Noen nettbutikker krever at de skal sende varene til den adressen som er registrert på kortet. Oppdater denne adressen om du har flyttet så slipper du tull med det.

 

4) Se etter en liten gul "hengelås" i statuslinjen helt nede i nettleseren, eller at adressen i adressefeltet er en HTTPS adresse, ikke HTTP. Dette betyr at siden overføres med SSL kryptering og kortinformasjonen kan ikke snappes opp av andre "underveis". Send aldri kortinformasjon via epost! Foreslå da heller for butikken å bruke PayPal.

 

Når dette er sagt - jeg har sikkert plassert ett 2-300 talls ordrer på varierte nettbutikker i Havaii, USA, Canada, Japan, Tyskland, Sverige, Polen, Tjekkia, England osv osv. Jeg har ALDRI blitt lurt (bank i bordet) og snarere tvert om har jeg ved flere anledninger opplevd vesentlig bedre service enn mange nettbutikker her hjemme!:-)

 

Happy shopping!

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...