Jump to content

Hjelp, kona har fått 3-fots syken

Avsluttet2

Recommended Posts

Knep kona en kveld i å surfe på finn.no.

Tror dere ikke hun satt i timer og studerte båter og priser.

Hun falt for Bayliner 2858 - det som fanget henne først var prisen.

Etter å ha kikket litt må jeg si meg enig med henne i at det er en relativt rimelig måte å få en lukket båt med flybridge.

Hun er så tent at om jeg hadde kjøpt en på dagen hadde hun vært i himmelen..

Det som diskuteres er brukt båt som ligger og har vært brukt i Norge - kjøpt av privatperson. Er skeptisk til å kjøpe båt av de som bruktimporterer og er ikke interessert i en prosses med å kjøpe motor, bygge om det elektriske osv.

Tenker at en båt som har vært brukt her noen år har unnagjort mye av ekstramonteringer og tilpasninger til norske forhold.

Tenker også på diesel, men prisforskjellen på bensinmotor og diesel virker rimelig stor så det er fruen ikke sikker på..

Båtene ligger på finn.no fra 750.000 og nedover til litt under 500.000

Vel det var litt av konas tanker og jeg blir jo fristet. Kan godt se meg selv på flybridgen jeg :-)

Men det er to ting som bekymrer meg.

Egentlig er jeg tilfreds med den båten og båtstørrelsen jeg har. Det er lett og kjapt å dra ut, jeg behersker båten greit, den tilfredsstiller mine krav for å få en fin stund på sjøen. Vil jeg få det like greit med en større båt? Vil det bli for tungvint å dra ut slik at båtbruken går ned? Jeg har jo egentlig drømmebåten min - og kjøpte den for å ha den livet ut...

Økonomi... Å kjøpe en slik båt blir som å kjøpe båt for første gang igjen. Jeg er helt grønn på hva som kreves av arbeid og økonomisk for å holde og drive en slik båt. Denne usikkerheten gjør at jeg holder igjen, til fruens store irritasjon. Jeg har vel alltid vært håpløst forsiktig av meg når det gjelder økonomi...

Båtplassen jeg har kan brukes - altså ingen ekstra utgift.

Har gratis tilgang på slipp.

Her på vestlandet er det vanlig å la båten ligge ute om vinteren, altså ingen vinterlagringsutgifter.

Drivstoffutgifter styrer en mye selv med hvor langt en drar i helgene - så det er greit.

Forsikring har jeg også kontroll på.

Årlig vedlikehold som stoffing, skifting av belger, filtre osv har jeg sånn passe kontroll på. Ikke så mange kronene.

Hva med service på motoren - slike som verkstedet tar?

Må en regne med å få problemer med drev/motor i 100.000 kr.++ klassen en eller annen gang - slik at dette egentlig bør settes av til den dagen kommer?

Noe dyre greier jeg ikke har tenkt på??

Mange tanker dette - men vi er inne i en "la tankene svirre" periode, så får vi se hva vi lander på.

Blir spennende å se hvor dette bærer da.

I fall det bærer veien... Lykke til :cheers:

Er en del riktige ting du tenker på der.

først og fremst de ekstra kostnadene men også hvor lett det er å ta en liten tur med så stor båt osv.

merker jo det bare på min noen ganger :eek:

Mange ganger jeg går og tenker på om jeg skal kjøpe en jolle for å bruke de dagene det er pent vær.

men da får man øsing osv istedet da så jeg slår det fra meg :lol:

Lykke til med vurderingene først og fremst.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Hei!

Har selv kjøpt en båt som var importert, og har gjort, som du selv skriver, en GOD del oppgraderinger. Men når det er gjort, er det viktigste å vedlikeholde skuten skikkelig. Uansett hvilken båt du kjøper er det alltid en viss risiko for små og store utgifter. Når det gjelder årlige kostnader, er det i utgangspunktet DU som bestemmer... Ja det koster med forsikring, kaiavgift osv, men det som VIRKELIG koster er alle de turene du tar innom båtbutikken for kun å se.....

Lykke til, løp og kjøp :)

Slik du beskriver det kan jeg ikke se at utgiftene skal bli så mye høyere. Og når det gjelder bruk kan det ofte være enklere med litt større båt hvor du slipper å tømme kjøleskapet mellom hver gang (dersom du har landstrøm på brygga) og la mere stæsj ligge innelåst i båten. Kjøper du med baugprop. er det vel heller ikke så mye vanskeligere å manøvrere og når det gjelder arbeid ifb. med småturer på sjøen er det vel ikke så mye annet enn kallesje og fortøyning det handler, men når det gjelder de båtene du ser på er det vel bare å hive trekket over flybrigden? Litt avhengig av bruk (skal den også brukes på noe lengre turer) ville jeg ha priotert båt med følgende (ekstra)utstyr; et eller annet kartplottersystem, landstrøm med lader, el. ankervinsj, varmeapp. og defroster og varmt vann.

tj, en 3-fotsyke må benyttes før den går over til en akutt 10 fot-syke... :yesnod:

Du kommer garantert til å mestre det å kjøre større båt. Jeg har aldri hatt det lettere bak spakene nå, etter at vi økte på med 7-8 fot.. :yesnod:

Økonomi bør jo også være i boks, så lenge det er din bedre halvdel som maser.... :lol:

Siden det ikke står navnet Bavaria utenpå , så regner jeg med at du ikke får de store utgiftene... :wink:

Den båten du har er ikke enklere å manøvrere en Baylaneren. Skaff deg en thrustler, som er et godt hjelpemiddel.

Du får større båt som gir mere plass, bedre komfort i dårlig vær.

Ingen ting varer evig, ha et lite fond. Båtpenger.

Nå har du sjansen, LØP OG KJØP. :wink:

Vi sees!

tj, du gjør fornuftige og riktige vurderinger!

Vi brukte over 20 år på tilsvarende vurderinger... :sad:

Etter at vi sist høst økte tonnasjen med 10 fot og 3 tonn er det bare en ting å si: Vi har ikke angret en time!

Vi har fått et helt annet, både mer komfortabelt og mer innholdsrikt båtliv. Aksjonsradien er utvidet - og utvides stadig. Vi er ikke så væravhengige som tidligere, ei regnskur er ikke så farlig lenger og litt lav utetemperatur kompenseres enkelt med å fyre opp Eberspächeren.

Overgangen fra påhenger til - i vårt tilfelle - fast aksling, ga jo en del manøvreringsutfordringer i starten, men etter noen øvelsesturer og litt baugpropellbrumming er ikke dette noen "sak" lenger. La i hvert fall ikke dette "plage" deg for mye på forhånd! Slik du fremstår, som en reflektert båtfører, er det ikke tvil om at du får til dette også på en forsvarlig måte.

Som det er nevnt foran her, er det viktig at dere bruker litt tid på å finne en båttype dere liker, og at dere får sjekket opp det tekniske og maskinmessige i tilstrekkelig grad til at dere unngår kostnadsmessige smeller. Har du ikke kompetanse selv til dette så få tak i noen som har det!

Lykke til med å få kurert "syken" - enten det nå er et 3- eller fler-fots virus som er ute og herjer i familien! :flag:

Kona er for og du argumenter jo også for (?), så hva skal vi andre si annet enn;

Heldiggris, løp og kjøp!

:sailing:

Alt som glitrer er ikke gull. Renten stiger , du må ha større båtplass, økte vedlikeholdsutgifter , høyere forsikring, høyere dieselpriser osv. Mouche's argumentasjon om at man skal løpe og kjøpe alt man har lyst på , har folk har brent seg på før. Å kjøpe en eldre brukt båt medfører ofte mye arbeid. Man bør gå igjennom det meste utstyret for å være sikker på at alt fungerer og er trygt å bruke. Slanger, skroggjennomføringer,dieseltanker ,kjølesytemer osv. Det kan være mye jobb og mange bekymringer. Nå sier jeg ikke at man ikke skal bytte båt fra tid til annen, men løpe å kjøpe forteller om lettsindig forhold til penger.

Folk som løper og kjøper er en selgers drøm og El-kjøp har tydeligvis klart å overbevise Mouche at dette er den riktige kjøpsformen, selv når man handler båt. En bekymringsfull utvikling Mouche..for å si det mildt

Økonomi... Å kjøpe en slik båt blir som å kjøpe båt for første gang igjen. Jeg er helt grønn på hva som kreves av arbeid og økonomisk for å holde og drive en slik båt. Denne usikkerheten gjør at jeg holder igjen, til fruens store irritasjon. Jeg har vel alltid vært håpløst forsiktig av meg når det gjelder økonomi...

Båtplassen jeg har kan brukes - altså ingen ekstra utgift.

Har gratis tilgang på slipp.

Her på vestlandet er det vanlig å la båten ligge ute om vinteren, altså ingen vinterlagringsutgifter.

Drivstoffutgifter styrer en mye selv med hvor langt en drar i helgene - så det er greit.

Forsikring har jeg også kontroll på.

Årlig vedlikehold som stoffing, skifting av belger, filtre osv har jeg sånn passe kontroll på. Ikke så mange kronene.

?

Det høres ut som TJ ikke akkurat er den som kaster bort pengene. Kan være han har litt på lur. Har en buffer.

Båtplass har han, gratis slipp også.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Kjenner jeg kona rett så har jeg det ikke så travelt :-)

Det positive er at båt har gått fra å være min greie til å bli vår greie, og når hun engasjerer seg får hun det som oftest som hun vil :-)

Nå har vi ennå ikke satt vår fot i en båt av typen det drømmes om. Det får nå gjøres først, men tviler faktisk på om det gjør noe forskjell.

Jeg kommer nok til å holde igjen en stund for å orientere meg i markedet.

Bortsett fra at det sikkert hadde vært kjekt med ny båt i sommer har det ingen praktiske betydninger for meg å vente til høsten. Om det ikke blir billigsalg, blir kanskje utvalget større.

En konsulent til å se over båten trenger jeg så absolutt. Ser KNBF tilbyr besiktigelsesmenn, noen som har brukt dem og vet noe om hvor detaljert rapporten er? Eller sagt på en annen måte, er det godt nok til å avdekke vanlige feil og mangler?

Det er en debatt, og det er forventet at noen er uenig med argumenter, påstander og informasjon, men kan dere ikke la vær disse personangrepene. Evt. sende dem på IM (gjerne til meg! :lol: ) eller legge dem i krangletråden...

:cheers:

IM er avsendt til rette vedkommende, men jeg glemte å sende deg kopi - tilgitt? :wink:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Kjenner jeg kona rett så har jeg det ikke så travelt :-)

Det positive er at båt har gått fra å være min greie til å bli vår greie, og når hun engasjerer seg får hun det som oftest som hun vil :-)

Nå har vi ennå ikke satt vår fot i en båt av typen det drømmes om. Det får nå gjøres først, men tviler faktisk på om det gjør noe forskjell.

Min bedre halvdel titter også på FINN så vi har samme "problem" :smiley: Du er velkommen til å titte på min 2858 når som helst hvis du kommer til Ålesund. Dette går veien :lol::cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Jeg får en IM av Mouche nesten hver gang jeg påpeker at rådene hans ikke holder mål Ekspertene og forbrukerrådet advarer sterkt mot forhastede kjøp og uttrykket løp og kjøp båt bør ikke følges.

Forklar nærmere hva du legger i påstanden om personangrep Kosmix og Mouche.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...