Jump to content

Hjelp, kona har fått 3-fots syken

Avsluttet2

Recommended Posts

Såpekokeren fra småbyen i vest (Lano2) og den evig trøttende Gapfyren. Har dere ikke noe annent en tull å formidle, så vær vennlig å spar oss og kom dere på sjøen i stedet!!

...regner det i Kristiansand i dag ? :lol: Virker ikke som humøret ditt er helt på topp i dag, eller...? :nono:

Det er ikke så dumt å legge seg en del under maxpris for "den gode samvittighetens" skyld, tj. Formann i vår båtforeningen solgte akkurat sin av denne grunn, og er på jakt etter noe mindre slik at han kan ta annen ferie med god samvittighet. Jeg har selv gjort samme vurdering, og drar nå på 3 ukers bilferie i England - med kjempegod sammvittighet. Så kan båten ligge der til vi kommer tilbake.

Hadde bensin V-8 i en tidligere båt, og med en ukes ferie nedover Sverige og bensinpris på ca 10,- kr, så ble det aldri mer enn 3-4.000,- kr i drivstoffutgifter. Selv om vi hadde vært to uker borte så hadde nok ikke drivstoffkostnaden øket så mye. Vi hadde bare vært litt lenger på hvert sted, eller tatt litt kortere dagsetapper.

Bayliner har vel for øvrig alltid hatt meget gode skrog/sjøegenskaper. Det fleste har dog sånn hel snublepulpit, men dette er jo forholdsvis enkelt å fikse på.

mvh tuffff

Finnes sikkert haugevis med andre båter på samme størrelse som har bedre planløsninger.

Eg skal nesten garantera det motsette, er det noko amerikanarane kan så er det å laga gode planløysningar med tanke på å bu ombord.

Du kan samanlikne med samtlige norske og britiske fabrikat i same prisleie og størrelse og få det bekrefta.

Bayliner sin svakhet er masseproduksjonspreget, lekkasjar og ein relativ enkel finish.

Det vil eg påstå at norske overprisa "kvalitetsbåtar" også ber preg av, altså ikkje eit tungtvegande argument.

Bayliner sin styrke er lettdrevne skrog med smekkert baugparti og god bæreflate akter, i tillegg til gjennomtenkte planløysingar.

Prismessig gunstige i forhold til det du får, høg "Boat for Buck" faktor!

I tillegg er mange, spesielt på -90 talet levert med Hino dieslar som eg vil hevde er dei beste marinemotorane som er produsert.

Hino er eit dotterselskap av Toyota med driftsikkerhet og kvalitetsnivå deretter.

Til slutt vil eg sei, ta godt vare på kjerringa di :wink:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Jeg har selv en Bayliner 2355 Ciera 24' med V6 4,3 l. bensiner på 190 hk.

Jeg har rukket å bruke for 6 - 6500.- i bensin til nå, bare på 5 -6 helgeturer,

på 1-1,5 t kjøring med rundt 20 knop hver vei. ( båten gjør max 29)

Regner med en tusenlapp pr. helg. :crazy:

Så det er klart det hadde vert billigere med en diesel, hvor prisen enn så lenge

ligger rundt 6,-, men på den annen side ville en dieselutgave av samme båt ligget ca 100000,-

høyere, så jeg kan bruke noe drivstoff for å ta igjen den prisen. :rolleyes:

Er ellers godt fornøyd med båten. Godt utnyttet, og grei nok for meg og kona, og event.

ett barnebarn. Båten er solgt ny i Norge, er 11 år, og mye penere holdt enn mange av importbåtene

du kan se på Finn. Jeg gikk ellers opp fra en daycruiser på 16' til 24' så det var litt mer enn 3'

Det jeg savner er baugpropell da den er vanskelig å manurere ved lav fart.

Båten går også lett i "zik-zak" ved hastighet under 5-6 knop, men er stødig og stabil ved høyere hastiget.

Kan trygt anbefale Bayliner, kona kunne også godt tenke seg en med flybridge, så hvem vet?? :lol:

mvh

Knut T.

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Eg skal nesten garantera det motsette, er det noko amerikanarane kan så er det å laga gode planløysningar med tanke på å bu ombord.

Du kan samanlikne med samtlige norske og britiske fabrikat i same prisleie og størrelse og få det bekrefta.

Er det så mange norskbygde i samme prisleie og størrelse da? Scand er jo bra på planløsning, men koster betydelig mere og har en rekke andre lyter som ikke tiltaler meg.

Noen som forresten tør å anslå hva en slik båt forbruker i timen på marsjfart både med bensin og diesel?

Nå er det vel ikke hva den bruker i timen som betyr noe, heller hva den bruker pr nm. Hadde en 2958, med litt for liten motor i, en Steyr 256, med digitalt panel. Fikk den alldri under 2,4 L/nm, når båten plante. På full gass, var den oppe i 3,0L/nm.

2858 er en del lettere båt en 2958, så jeg vil tippe du vil ligge på ca 2 L/nm, med rette motoren.

Ikke kjøp for gammel bayliner, kan skaffe deg mye arbeid, og importerer du, blir der alltid mye ++, før båten er klar. Har en kammerat som nettopp har kjøpt en 2855, 2002 modell, der ble mye ++ på den, før han var/blir ferdig.

Ellers lykke til, og har selv en kone som hele tiden ønsker større båt, men nå stopper lommeboken (ref: banken), men har båt med god plass nå.

Helt enig! Det finnes noen gjengangere som ALDRI kommer med annet en forutsigbarheter og viss vass.

Derfor er vårt utmerkede forum også utstyrt med en ypperlig funksjon som heter "Ignorer medlem". Den virker helt prima, det vet jeg av egen erfaring . . . .

Bortsett fra det, så er ikke 3-fotssyke nor problem med dine fourtsetning og hennes oppbakking. Jeg har en gang blitt angrepet av 26 fot syke og dessuten kurerte jeg nettopp et tilsvarende anfall av 15 fots syke. Spesielt denne siste "hestekuren" ble kraftig; og derfor er jeg lettet og glad over at den er så vel mottatt på hjemmefronten :wink:

Det blir adskillig vanskeligere å skille seg ad med den siste medisinflasken

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Derfor er vårt utmerkede forum også utstyrt med en ypperlig funksjon som heter "Ignorer medlem". Den virker helt prima, det vet jeg av egen erfaring . . . .

Ja, denne skal jeg nå ta i bruk. Det er vel neppe vanskelig å forstå hvilken bruker.

:puke:

kan noen enkelt forklare meg modellbetegnelsene på bayliner?? 2855 osv har det bare med fot og type og gjøre???

Veldig enkelt forklart:

2*55 serien er kalesjebåter, kalt Ciera Sunbridge. (nå kalles de Cruiser, og heter bare f.eks 285.

2*58 serien er flybridge båter.

Tallet angir forøvrig fot, men ikke totallengde. En 2855 er for eksempel 925 cm. (285 som er uten baugnebb er 880 cm.)

En 2655 (265) er 832 cm, og en 275 er 810 cm....

Planløsningene er GENIAL på disse båtene. ALLE som kommer ombord hos oss har en kommentar i retning "WHOW, så god plass det var her nede. Det visste jeg ikke!"

Tj: Kom deg ombord i noen 2858'er eller enda bedre 3258'er og du er også solgt... Jeg ville satset på en modell av den siste generasjonen, da mitt inntrykk er at kvaliteten ble vesentlig bedre.

Angående forbruk. Ja, disse båtene bruker mye drivstoff hvis man ligger og dunker i plan. Det må ikke komme som noen overraskelse etter at man har kjøpt. Vi selv ga 250-300 000 mindre for vår med bensinmotor, enn tilsvarende utstyrt båt med dieselmotor ville kostet. Med vårt bruksmønster, (kvelder, helger og sommerferie) er dette det helt klart mest fornuftige for oss.

Ben Sin

• 1 måned senere...

Det lir mot høst og det mørkner tidligere og tidligere.

Kona er ikke kurert, er sikkert finn.no's mest aktive bayliner søker...

Jeg derimot er ikke overbevist, men kommer hun med et eksemplar som overbeviser meg og prisen er ok, så slår vi nok til. Personlig tror jeg det blir lenge til...

Jeg er så avslappet i forhold til det at det nesten irriterer fruen, men har framsatt følgende krav:

Jeg vil ha max fart på minst 30 knop

Jeg vil ha de nyere modellene med kjøkken bak førersete

Jeg vil ha ankervinsk akter

Jeg vil ha baugpropell

Jeg vil ha varmer i båten

Og ikke minst vil jeg ha den til en ok pris. Bensinmotor er forsåvidt greit, men da må prisen gjennspeile at det faktisk står en bensinmotor i båten.

Jeg vil ha en båt som er bruksklar slik at jeg unngår større prosjekt.

Noe jeg har glemt?

Selv om vi skulle finne "drømmebåten" i løpet av høsten kommer det ikke på tale å selge nåværende båt. Den er lettstelt, grei å håndtere for en person, egner seg både til fisketurer og overnattingsturer, billig/enkel å drifte.

I tillegg er: Jeg er usikker om en båt på 30 fot egner seg for en rask tur ut i skjærgården en ettermiddag etter jobb og jeg er så fornøyd med båten vi har at jeg egentlig kke vill skille meg med den.

Blir det kjøp av ny båt og det blir suksess "overfører" jeg daycruiseren til landstedsbåt.

Der ligge ein sånn bayliner i havnå der eg ligge, dei e nå ute støtt,ittemiddagar og helg. trur faktisk dei e dei mest aktive av alle i havnå. men bensin ? Trur du ikkje at du komme te å reisa lengre viss komforten stige, då må det vel var rimligare med diesel, øve ett lengre tidsrom. Du går f.eks ikkje øve te shetland med ein v8 bensin :wink:

stå i ro båt!

Jeg er så avslappet i forhold til det at det nesten irriterer fruen, men har framsatt følgende krav:

Jeg vil ha max fart på minst 30 knop

Jeg vil ha de nyere modellene med kjøkken bak førersete

Jeg vil ha ankervinsk akter

Jeg vil ha baugpropell

Jeg vil ha varmer i båten

Og ikke minst vil jeg ha den til en ok pris. Bensinmotor er forsåvidt greit, men da må prisen gjennspeile at det faktisk står en bensinmotor i båten.

Jeg vil ha en båt som er bruksklar slik at jeg unngår større prosjekt.

Noe jeg har glemt?

Jeg er usikker om en båt på 30 fot egner seg for en rask tur ut i skjærgården en ettermiddag etter jobb

Enig i alle kravene du har satt opp her.

Det er ikke noe problem å ta ut en sånn båt for en liten ettermiddagstur. Vi gjør det så ofte vi kan. Noen ganger bare en liten svipptur bort til en lun bukt hvor vi slipper ankeret, og kokker en rask middag. Heller ikke for stor til å betjene alene. Det synes jeg er viktig.

Bensin vs diesel kan diskuteres i det uendelige. Jeg har ingen problemer med å se fordelene til hverken diesel eller bensin, men vi fyller altså bensin fremfor å binde ekstra kapital.

Ben Sin

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...