Jump to content

Brommelyd i fra Bravo1-instalasjon


Hydrox

Recommended Posts

Han har vært ute for en skroggjennomføring som laget summelyder som jeg beskrev på en Windy 23FC, jeg har en 7800 som har akkurat samme skroget. Mistanken går da til overbord i fra toalett som er på stb side midtskips. Summelyd tiltagende når båten legger seg stb.

 

Da får vi håpe på dass-varianten, lykke til. Fortell hva du finner ut etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde rare lyder og viberasjoner en gang på min Saga 25 CC når den var full av rur under. På spesielle turtall/fart og når jeg svingte så kom lydene og viberasjonene. Kanskje dette kan sammenlignes med skroggjennomføringene og lydene disse kan lage?

Link to post
Share on other sites

Tro meg, jeg og håper jeg har et dassproblem!!!! Skal holde dere oppdatert med hva jeg kommer fram til.

 

På nyebåten er inntaket til dassen senket inn i skroget slik at denne går i plan med skroget, mest for å kunne suge vann under fart, men kansje også med tanke på vakuum i inntaket og tilhørende støy :confused: :confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det er for at man ikke skal få trekk rundt bjellene.

:lol: :lol: :lol: :lol:

 

En årsak må det være...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Den kommer og går når jeg kjører rett fram og er tiltagende når jeg svinger styrbord. Mindre og kansje ingen når jeg svinger babord.

Hadde tilsvarende fenomen på min båt når den var ny. Merkelig uling/vibrasjon ved Stb turn., mindre ved rett kurs, og fenomenet forsvant nesten helt ved Bb turn.

 

Dette viste seg å være slangen til servopumpen som var bøyd for mye slik at den hadde fått en knekk i føringen langs skroget. Rettet ut slangen, og siden har fenomenet vært fullstendig borte :smiley:

 

Kanskje et skudd i blinde, men enkelt å sjekke!

Link to post
Share on other sites

Båten er herved friskemeldt.

Det var faktisk reimene på motoren som driver dynamo og servopumpe som var roten til alt vondt. Reimene har tydeligvis glippet på servopumpen og ikke på dynamoen og jeg har av den grunn ikke sett noe muffins ved ladingen. Ikke har lyden hørtes ut som reimer som glipper heller og det er kansje fordi jeg ikke har slitt meg gjennom malingen på reimhjulene enda. Jeg har kontrollert disse reimene opp til flere ganger og har selv ment de var mer enn stram nok. Men her må det tydligvis strammes mer enn hva jeg er vandt med. Reimen som drever servopumpen har bare inngrep i 1/4 av reimhjulet og da krever det stammere reim for å fungere.

I løpet av helgen begynnte reimene å glippe såpass at styringen begynnte å bli hakkete og da skjønnte jeg hva som var på gang.

 

Det ble i hvert fall en koselig tur i helgen med 3 overnattinger i båten. Var nede i rotet rundt på vestsiden av Bømlo. Var innom Espevær og hørte Sissel skråle for full musikk. Var også innom Kuleseidkanalen og kikket på festivallivet og scoopet "ryper". Fisket litt og drog ombord 25 makreller. Dette livet er bare herlig..!!!!

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har servopumpe så er det bare dynamoen denne reimen driver, den regner jeg med du vil ha. På min maskin er det en reim som driver sjøvannspumpen og to paralelle som drever dynamo og servopumpe. Har du hydraulisk styring som er direkte koblet til styrearmene på drevet trenger du ikke servopumpen. Noen har hydraulisk sylinder som er koblet til servosylinderen og da må du ha servopumpen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hydraulisk styring og ikke servo, men jeg har altså servopumper på begge motorene, kunne sikkert spart noen kroner om jeg bestillte uten men det tenkte jeg ikke over. Blir det slik at jeg må bytte reimen som går til generator/servopumpe til en kortere som bare leverer til generator? Kan jeg bruke hydraulikken til noe annet gøy kansje? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis du har to servopumper som bare står å gnurrer uten å være i bruk så stjeler de jo faktisk effekt i fra maskinene dine. Vil tro du kan kjøpe reimene som kun går til dynamo, kortere type.

Aner ikke hva du skulle bruke hydraulikken til.... Kraftblokk, ankerspill, stupebrett akter, dekkskrane, hydraulisk badestige osv... Eller selge pumpene på finn, regner med pumpen er en Mercruiser dings som noen kan bruke. Hender seg jo at de ryker.

Link to post
Share on other sites

Hydrauliske thrustere finnes jo på markedet og det burde la seg gjøre, men det kan jo kansje tenkes du vil trenge begge pumpene for å levere nok olje. Sikkert verdt å undersøke. Men slike thrustere bråker minst like mye som elektriske, om ikke mer. Rørene til og fra thruster må i hvert fall monteres på gummiklammer ellers forplanter det seg mye støy i båten.

Link to post
Share on other sites

Så flott at løsningen var så enkel og grei!

 

Hydrox - jeg har kikket på bilder av båten din sett bakfra, og ser for meg ut som om båten din har en ganske interessant form på undervannsskroget, men jeg er ikke helt sikker på om jeg ser rett eller feil. Har du noen fler bilder du kan legge ut?

Link to post
Share on other sites

Her Bitteliten, her har du bilder i fra opptaket i fjor sesong. Noe begrodd og med det gamle DP-S drevet. Dette er lekkre linjer i fra Jan H. Linge og det er samme skroget som Windy 23FC. Windy var så fornøyd med dette skroget at de brukte det når de designet 7800, forandret kun båten over vannlinjen. Båten er herlig i sjøen og tåler mye fart. Ikke uten grunn at dette skroget en gang i tiden ble kåret til å være noe av det beste i denne klassen. Eneste minuset med så dyp v-bunn er at man må ha trimflaps. Den legger seg litt på været...

 

windy_027.jpg

 

windy_028.jpg

 

windy_029.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg vil heller ha en båt som legger seg litt på været enn en som "sladder" i svinger og går hardt i sjøen når fjorden er oppgravet. Ser mange større båter som sakker på og jeg bare koster på videre. Båten tåler mer enn meg, men liker å være litt snill med den.

At den trenger litt mer motor for å gå gjør ikke meg noe, synes i grunn maskinen jeg har montert gjør en god jobb i denne båten. Marsjer fint i 28 til 32 knop, over det rekker man ikke svinge unne rekved i sjøen. Går i alle fall 37 på maks og det holder plenty.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...