Jump to content

Brommelyd i fra Bravo1-instalasjon


Hydrox

Recommended Posts

Har en lyd i båten min som jeg misliker, en slags brommelyd. Høres nesten litt ut som en ku som rauter og noe vibrasjon kjennes i båten. Lyden er der når jeg går i plan og kommer og går hele tiden, værst er det når jeg svinger styrbord. Har dette i hele registeret i fra 3000 og opp til 4000, over dette vet jeg i grunn ikke for jeg kjører fremdeles forsiktig med den nye maskinen.

Tenker litt på at dette kan være oppretting, men samtidig så gikk jo alignment verktøyet helt til bunns uten å bruke makt.

Jeg har kjennt på splinekoblingen på motoren og der er i hvert fall ikke noen form for varmgang.

Var inne på tanken om at drevet ikke kobler skikkelig, men da skulle jeg vel merket dette når jeg gir på for å legge båten i plan. Ikke føles det som om båten mister fart når lyden kommer heller.

Har tiltet drevet opp når jeg kjører helt til propellen suger luft og det blir en helt annen lyd, den har jeg utelukket.

Siden lyden forplanter seg i skroget og lager noe vibrasjoner tenker jeg at lyden må komme i fra noe som er skrudd direkte på skroget. Da går tenkene til transom og drev, dette er jo solid forankret i hekken.

Nå har ikke jeg erfaring med drev og håper noen kan gi meg en pekepinn på hvor jeg skal lete. Har fulgt monteringsanvisninger etter punkt og prikke og mener selv at alt er kommet på plass slik det skal.

Tenker selvfølgelig på lageret i transom men hvis oppretting er ok så skal vel ikke det ta kvelden så tidlig.

Dette gjelder et bravo1 drev som er helt nytt, levert sammen med en Steyr 256.

Link to post
Share on other sites

Turboen hyler så inn i hampen på denne maskinen at det er vanskelig å lokalisere med luken åpen. Men jeg har tenkt meg en tur i dag med hørselvern og en lang skrutrekker. Skrutrekkeren skal jeg bruke som stetoskop...

 

Reagerte faktisk på at det ikke var smørenippel på knuten når jeg monterte. Er hvist nok en slik type som ikke skal smøres og dette vet jeg Mercruiser har prøvd tidligere. Har forstått det slik at de gikk bort fra det men mitt drev som er flette nytt har altså denne patenten.

 

Har dessverre ikke bilde av knuten, men her er i hvert fall drevet.

dsc00821.jpg

Link to post
Share on other sites

Det du beskriver kan være en aksling som har kommet i 'ulage' ved at f.eks en drivknute er på vei til å havarere.

lager-lyd, slitent lager minner dette meg om da men.. evt fra drevet

Link to post
Share on other sites

lager-lyd, slitent lager minner dette meg om da men.. evt fra drevet

Hele maskinpakken har 20 timer gangtid så lager ser jeg nesten vekk i fra. Selvfølgelig kan det forekomme at et lager har produsjonsfeil men det er ytterst skjeldent. Går i båten nå og forsker litt, har fått med en som kan kjøre mens jeg følger med nede i maskinrommet.

Link to post
Share on other sites

Hele maskinpakken har 20 timer gangtid så lager ser jeg nesten vekk i fra. Selvfølgelig kan det forekomme at et lager har produsjonsfeil men det er ytterst skjeldent. Går i båten nå og forsker litt, har fått med en som kan kjøre mens jeg følger med nede i maskinrommet.

Nei da kan det ikke være slitent lager nei, sant det.

Link to post
Share on other sites

Eg tror gimball lager. ikke første gangen det blir glemt å pumpe grease i det lageret ved inst. blei det pumpet in grease i spline?. det kan og knurre der.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Eg tror gimball lager. ikke første gangen det blir glemt å pumpe grease i det lageret ved inst. blei det pumpet in grease i spline?. det kan og knurre der.

Joda, vi pumpet grease i gimball lageret før vi satte drevet på plass. Men det var ikke mye som skulle til før det tøt grease ut av lageret. Faktisk ikke mer en to pump med greasepressen. Splinen smurte jeg bare godt før jeg satte drevet på plass, men jeg kan jo prøve å pumpe grease i den og.

Har vært i båten i dag og eliminert det meste, begynner mer og mer å tenke opp feil oppretting. Men med tanke på at opprettingsdoren gikk lett inn så burde det vel være ok. Er oppretting feil så går vel ikke tolken på plass, eller den blir tregere og tregere jo lengre inn den dyttes. Hos meg gikk den helt inn uten bruk av makt.

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den skal kunne dyttes inn kun ved hjelp av en finger, jeg sjekket mine nå rundt ett år etter at de ble justert og det var kun en ørlite justering på ene motoren. Litt raklelyd har du jo fra knutene, meg fortalt fra forskjellige kanter er at det skal være slik, spesiellt når den ikke er satt i gir...

Men det du beskriver er vel mer en lavfrekvent vibrasjon i høy fart eller?

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husk at motor kan sige på nye labber. Det ha skjedd hos meg , men det brummer bare vedhøg og lav tilt venkel. nye knuter og gimball lager. Det er også en del hvarier i spline på motor ved lite grease. Har lest en del sligt på nett. Eg har grease nippler innvendig på coupler plata. Kan være der det er lyd

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Den skal kunne dyttes inn kun ved hjelp av en finger, jeg sjekket mine nå rundt ett år etter at de ble justert og det var kun en ørlite justering på ene motoren. Litt raklelyd har du jo fra knutene, meg fortalt fra forskjellige kanter er at det skal være slik, spesiellt når den ikke er satt i gir...

Men det du beskriver er vel mer en lavfrekvent vibrasjon i høy fart eller?

- Jeg har greasenippel på "hun" splinen som står på motoren, prøver å pumpe litt inn der i dag.

- Motoren stod en mnd på labbene før drevet ble montert og oppretting ble kontrollert før drevet ble satt på.

- Jepp, litt rakklelyd når giret står i fri, slik er det på kompisen min sitt bravo drev og. Er spesiellt tydelig når man har gått litt, begge båter.

- Lavfrekvent lyd når jeg går i plan, 25 knop og oppover.

- Over hodet ingen ulyder når jeg går sakte og oppover mot planingsterskel.

 

KAN dette være resonans som setter seg i skroget i fra de to sjøvannsinntakene jeg har montert i bunn??? Det finnes to typer inntak, de som er rund i fasongen og de som er mer firkantet i fasongen. Jeg har de som er mer firkantet i fasongen.

dsc00767.jpg

Link to post
Share on other sites

KAN dette være resonans som setter seg i skroget i fra de to sjøvannsinntakene jeg har montert i bunn???

Jeg tviler på at de lager noe sånn lyd, da ville den vel forandre på seg når du svinger og. Er det konstant eller kun ved enkelte turtall?

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på at de lager noe sånn lyd, da ville den vel forandre på seg når du svinger og. Er det konstant eller kun ved enkelte turtall?

Enig, selv om jeg faktisk har hørt om folk som sliter med tilsvarende lyd som forplanter seg i skroget fra inntaket. Ut i fra beskrivelsen tenker jeg oppretting, på en så nyinnstalert motor. Dette er jo nøyaktighetsarbeid og en skal ikke gjøre mye feil her før en risikrere at et lager ryker. Samtidig vil jeg tro at et knekt lager vil være merkbart i hele turtallsregisteret. Ikke lett dette

Link to post
Share on other sites

Ser man dette i et 'bilperspektiv', og det er kanskje ikke så dumt, så vil jeg si dette kan muligens relatere til mellomakslingen på bil med motor foran og driften bak. Det er en da en ubalanse-problematikk. Slik problematikk vil gi en resonans som typisk varierer med gasspdrag/belasting og bakhjulenes rotasjonshastighet. Hvis man går ut fra at akslingen i seg selv er korrekt balansert, står man igjen med to kryss og en spline som kan forårsake dette. Merk også hvis en spline 'henger/sitter fast', eller at inngrepet er for lavt, vil en aksiallast kunne forårsake samme syptomer.

 

Dette er naturligvis kun en av mange muligheter. Hvis dette er noe som har kommet etter hvert, vil jeg holde en knapp på mekaniske greier. Hvis det har vært der hele tiden, kan man også måtte bringe inn strømningsteori, kavitasjon etc.

Link to post
Share on other sites

Har fått noen tips av mekaniker her i byen.

Han har vært ute for en skroggjennomføring som laget summelyder som jeg beskrev på en Windy 23FC, jeg har en 7800 som har akkurat samme skroget. Mistanken går da til overbord i fra toalett som er på stb side midtskips. Summelyd tiltagende når båten legger seg stb.

For lite grease på spline kan gi syngelyder. Denne smurte vi godt forhånd før montering men presset ikke inn via nippel etter montering. Har kjøpt fettpresse og gjør det i dag.

Han sa også at ved skjev oppretting så ville koblingsdemper på motor bli varm, spline ville bli varm og hvis gimball lager var gåent ville varmen spre seg innover i drivaksel. Gåent gimballlager ville også være veldig hørbart i området opp til 1500 rpm. Jeg har ingen av symptomene og holder nå en knapp på dassgjennomføringen. Siden lyden er avtagende når jeg svinger bb kan jo dette stemme, da vil jo til slutt denne gjennomføringen være oppe av vannet.

Om ikke lenge stikker jeg i båten for å forske litt til og ikke umulig jeg siger sørover mot bømlo på tur. Må føle meg litt fram og reiser ikke så langt om jeg ikke føler meg trygg....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...