Tine IV Startet 4.Juli.2007 Del på Facebook Startet 4.Juli.2007 Autpiloten viser feilmedinger for ofte . Etter at vi har overhalt styresylinderen ,tenkte kansje på noe tips her .Har ikke lufta det ferdig enda , så kan jo hjelpe etter at det er gjort .Får opp melding på displayet NO Data og NO RUDREF . Håpa kansje det er folk her som har vært borti samma problemet , og har noen super tips kan gjøre susen. Det beste hadde jo værten brukermanul på norsk da men , har leita nettet rundt . Håper det kommer noe knakande god forslag her ,slikk at den hadde funka i ferien. Kansje unødvendig å si men her trenger jeg all hjelp det går å oppdrive ,har flere bøker her men teknisk engelsk er døfødt for meg vaffall Tine III Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Autopilot igjen.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Sydvesten Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 No Rudref betyr vel at den piloten ikke mottar signal fra fra rorgiveren. Jeg hadde nok her tatt en titt på rorgiveren og kablingen frem til piploten, det kan vel tenkes at det no data dukker opp i samme slengen og at feilen er på rorogiveren.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
wave Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Ville gjort som Sydvesten foreslår - å sjekke rorgiveren. Fikk samme meldinger på displayet da rorgiveren hoppet av. Din fungerer tidvis, men det sjekk den uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 En kamerat hadde samme problemet. Det ble løst ved at han koblet fra alle kabler og koblet de inn på nytt igjen. Sitér dette innlegget /per Link to post
Tine IV Svart 4.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 (redigert) Titta litt i den hovedboxen der alle kabler kommer inn til div .På der det står RUBBER er det jo farger hvor kablene skal stå men ,det er 3 kabler inn rød,grønn og blå .Grønn går inn i boxen på rød og rød går inn på grønn mens blå går til blå.Har dette noe med saken å gjøre da ? Syntes jo det er litt rart at dem ikke går inn til den fargen kabelen er , eller skal det være slik ? Den kan jo virke lenge før den klikker ,vis det er feil farge inn i boxen (som det er ) så hadde den vel ikke funka da vel i det hele tatt ? PS: Hva skjer vis jeg setter dem slik at dem blir til riktig farge ,smeller det da eller ? Tine III Redigert 4.Juli.2007 av Tine III (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Det trenger ikke å være feil, om din rorgiver er satt 180 grader feil kan det kompenseres med å bytte om + og -, men det er vanskelig å svare 100% uten manualen i hende. Mål på de to ledningene at spenningen er uforandret, mål så på den tredje at den forandrer seg med rorets posisjon. På simrad piloter bruker de derimot frekvens istedet for spenning, men det gjør de sikkert ikke hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Grønn og rød SKAL byttes om rorgiveren står opp/ned eller på andre måter virker motsatt vei i forhold til standardmontering. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
roaldbj Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Tror ikke det er så lurt å starte med å koble om på ledningene sånn umiddelbart. Det hele har nok virket engang. Jeg ville starte med å ohme alle ledninger for å se at disse er hele. Deretter er det ofte hensiktsmessig å gå over alle koblinger og sjekke at det ikke har oppstått dårlig kontakt gjennom flere års bruk. Når du kjører 360 gader svingesirkel, henger da kompassverdiene på styreenheten til autopiloten med - dvs den skal vise headingen din på båten. Jeg har nok ut fra din beskrivelse mest tro på at det er ledningstilkoblingen til rorgiveren som bør ettersees - er forbindelsesarmen mellom rorarm og rorgiver uten slark? Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 4.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Rorgiver er montert oppunder dørken bak,og den svinger til BB hvis jeg trykker BB . Så detta virker jo litt mærklig, må jo ha virket i mange år .Ellers ville det jo normalt blitt gjort noe med , skal jeg bytte om dem to kablene da å se da . Eller skal jeg la dem være ? Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Hvis de er montert feil ville du fått en annen type alarm, mål heller spenninger eller ohm potmeteret med ledningene frakoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Rorgiver er montert oppunder dørken bak,og den svinger til BB hvis jeg trykker BB . Du skriver "oppunder", betyr det at den er montert opp-ned så er det forklaringen på de to fargene som er byttet. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Rorgiver er montert oppunder dørken bak...Da er det riktig at rød og grønn skal være byttet om. Kan nok være en ide å koble fra alle ledningene og koble til igjen. Bare ikke hiv løst alt på en gang, ta kun en og en slik at du er sikker på å få de på riktig plass igjen... og slå av strømmen først Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Tine IV Svart 4.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Skal se om vi kan måle litt her,litt usikker på å bytte om dem to kablene nå sånn plutselig.Piloten kan virke bra lenge den i mange timer,så plutselig slår den ut med feil .Litt måling og kansje en på brygga her som har peil på detta også ettervært.Men vært kjekt å fått det i box før ferien starter til uka. Nå er det ikke lufta enda etter at styresylinder blei overhalt ,kun etterfylt knøtt lite olje.Men denne feilen har jo vært her hele tiden. Men få lufta systemet og ut og kjøre,kansje det er slik at den blir lei av jobbinga da sylinder lakk till BB hele tiden . Så jeg skal få lufta når det dukker opp litt hjelp (må være 2 mann ) også ut å kjøre en tur, hvis båten funker da så er det kansje lov å håpe at piloten funker også .At det har noen sammen heng med denne feilen er jo ikke godt å si,hadde ikke fått sjokk av det jeg. Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Tine IV Svart 4.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Da er det riktig at rød og grønn skal være byttet om. Ok Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
roaldbj Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Nå er jo Tine III så heldig å ligge i et kjempevært naturlig basseng med relativt rolige vind- og bølgeforhold. Jeg ville ha fått litt bistand til å legge opp ei rute bestående av 6 veipunkter som tilsammen utgjør en stor sirkel inne i bukta og kjørt denne med autopiloten. Ruta velges først på kartplotteren. Deretter settes autopiloten på Auto. Deretter trykker du "Track". Etter ett sekund hører du "pip" fra autopiloten og du kvitterer med å trykke på "track" en gang til. Du kan deretter kjøre i den farta du vil (men du har jo fartsbegrensninger i bukta). Det er ofte verdifullt å registrere om problemene oppstår ved sørlige- vestlige- nordlige eller østlige retninger. Det kan være at du må sette autopiloten opp på ny, men den har en brukbar "auto-learn" egenskap. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 4.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Har vel en følelse av at denne må kalibreres på nytt (ossen det gjøres er en anna ting hakke peil på det heller jeg,derfor vært kjekt å fått det på norsk ), sikkert gått noen år uten noen form for vedlikehold her ombord for å si det mildt .Kun motor som er tipp topp og holdt vedlike så det ut som sist høst,men det hjelper nu ;) Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.