Jump to content

Mer dynamo-spørsmål.

Dalton

Recommended Posts

Jeg har montert inn en brukt bildynamo i snekka, og den fungerer helt fint - lader 14.6V med sabben på tomgang. Men, den vil ikke begynne å lade før jeg ruser opp motoren. Er dette normalt? Har prøvd med en annen dynamo og fått samme resultat. Ikke at dette er et stort problem, men skulle gjerne vært det foruten.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Prøv med en kraftigere ladelampe. Skal visstnok hjelpe i slike tilfeller.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er nok ganske normalt, har samme "problem" selv. Grunnen til det er at dynamoen må ha et vist turtall før spenningen blir høy nok. Hvis du setter inn en større ladelampe (eller kobler en motstand i parallell med den ladelampa som du har), så vil dynamoen få større felt-strøm, og den vil begynne å lade med lavere turtall.

Eller rett og slett kobl ut ladelampa og kortslutt de to ledningene isteden. Gjennom ladelampa (som legges mot +12V) går felt-strømmen. Den lyser når feltet i dynamo er 0 (altså 12v til 0v som gir en strøm og lampa lyser og dynamo lader ikke. Når feltet er bygd opp, vil det også være 12V i feltet og 12V til 12V gir ikke noe strøm, ei heller lyser lampa. Ladelampa har en innebygget motstand som reduserer spenningen til dynamo. Kobl denne ledningen med så kort kabel som mulig rett til +12V, da kan det hende feltet blir raskere indusert.

Greit å ha ladelampe, men skjønner tankegangen. Tror nok at ei kraftigere ladelampe vil gjøre susen, for mens jeg monterte og testet dynamoen brukte jeg ei gammal lanterne som ladelampe. Denne hadde ei 10W pære, og da ladet dynamoen fra start. Den ladelampa jeg monterte i panelet er på 1,2W, og da har jeg problemet. Så bare ikke sammenhengen før nå.

Du kan også bruke en "start-knapp" (fjærbelastet bryter) som du kobler i prallell med ladelampa. Hvis du trykker kort på denne etter at motoren er startet så vil dynamoen få full felt-spenning, og begynne å lade raskere.

Passer bra at jeg driver å bygger nytt bryterpanel, da. Får teste litt, så får jeg se hva slags løsning jeg velger. Kunne jo vært litt tøft med ei rød lanterne som ladelampe...