Jump to content

Bytte bort 9,9hk


enter4u

Recommended Posts

Jeg har en 2001 Yamaha 9,9/15hk 4t med kort stamme. Kunne tenkt meg å bytta mot en to-takter. Har hørt i div båtforretninger, men dem skal jo tjene så jævlig mye på det:-( Noen som er interressert?

Link to post

Jeg har en Suzuki 9,9/15 HK 2-takter med kort stamme. Det er også en 2001 modell.

Kan muligens være aktuelt å bytte.

 

Er det stor vektforskjell på 4T og 2T i denne motorstørrelsen?

Link to post

Jeg kan selvsagt ta feil, men vil tippe det er av vekt-hensyn.....

 

En Yamaha 9,9 hk 4T veier vel 45 kg eller mer? Mens en 15 Hk totakt får man vel ned i 32 kg og en 9,8 Hk 2T får man ned i 26 kg.

 

Men er en 2001 4T Yamaha 9,9 Hk samme motor som 15 Hk? Dette er da vel forskjellige motorer i dag i hvert fall, der den ene er 323 ccm og den andre er 362 ccm?

Link to post

Mener at 9,9 4-takter ikke lar seg trimme opp til 15 hk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Mener at 9,9 4-takter ikke lar seg trimme opp til 15 hk
Det er helt avhengig av modellsortimentet til hver enkelt motorleverandør. Forrige serie av Honda var f.eks. 10 og 15 hesteren samme motor men det er det ikke i dagens modeller.... og Honda lager bare 4-taktere.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
Det er helt avhengig av modellsortimentet til hver enkelt motorleverandør. Forrige serie av Honda var f.eks. 10 og 15 hesteren samme motor men det er det ikke i dagens modeller.... og Honda lager bare 4-taktere.

 

joda. Ikke noe problem å gjøre den til 15hk. Det er bytta forgasser på den. Det er eneste forskjellen på "orginal" 15 og en trimma. Jeg vil bytte fordi jeg alltid har hatt to-takter. Og to-tkteren er det jo litt mer sprut i da. Motoren er bra. Det er noen små kosmetiske riper, men ikke noe ille. Det følger med kontrollboks, og vil gjerne ha motor klargjort til det også

Link to post

Beklager, men jeg må igjen minne om at annonsepregede innlegg ikke skal postes i Åpent forum.

Dette er omtalt i reglene for BP, i Forumbeskrivelsen for Åpent forum (Klikk her og les før du poster.) Samt i dette innlegget som er limt på toppen av "Fra Teknisk".

Likevel sletter vi stadig annonser, samt må bruke tid på å besvare spørsmål fra "annonsøren" om hvorfor innlegget er borte.

Så jeg skriver dette som en generell påminnelse, ikke spes. rettet mot trådstarter.

Link to post
joda. Ikke noe problem å gjøre den til 15hk. Det er bytta forgasser på den. Det er eneste forskjellen på "orginal" 15 og en trimma.

Dette må vel bety at din modell er forskjellig fra 2007 modellen...? For på 2007 modellen er ikke 9,9 og 15 samme motor. Det er forskjeller på motorblokk også med bla.a. en liten forskjell på slagvolum.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...