Jump to content

Montere "girspak" på Sabb 18hk diesel


frodehansen

Recommended Posts

Hei,

 

jeg har nettopp gått til innkjøp av en Delta 22 fot som har en Sabb 18hk diesel motor med vridbar propell. I dag er det mulig å gi "gass" fra førersetet, men når man vil bakke må man bak og vri..... Er det mulig (enkelt) å montere en spak ved førersetet som kan styre vridningen av propellen på denne motoren? Hadde vært veldig behagelig å slippe å løpe bak for hver gang man skal bakke eller vri propellbladene..

 

Hvis det er mulig, hvor går jeg til innkjøp av slik utstyr? Sveise selv?

 

/frode

Link to post
Share on other sites

Sabb leverer dette (fjernstyring til omstyring), men det koster. Tror du må regne med 3-4000,- i deler om du skal ha dette originalt. Jeg hadde dette da jeg hadde 18hk Sabb i forrige båt. Det lar seg nok gjøre å få dette til også med uoriginale deler, problemet er vel å finne en kraftig nok spak som samtidig har nok slaglengde.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har du et bilde av dette Fiks? Litt mer detaljer hadde vært fint da jeg er litt "grønn" på området? Jeg trodde det var bare et lite utslag som skulle til for å justere stigningen på propellene på denne Sabb motoren? Hvorfor da et ratt? Holder det ikke med spak? Men som sagt har jeg lite peil på dette området.....

 

/frode

Link to post
Share on other sites

Har du et bilde av dette Fiks? Litt mer detaljer hadde vært fint da jeg er litt "grønn" på området? Jeg trodde det var bare et lite utslag som skulle til for å justere stigningen på propellene på denne Sabb motoren? Hvorfor da et ratt? Holder det ikke med spak? Men som sagt har jeg lite peil på dette området.....

 

/frode

 

Bilder kan ikke skaffes da båten desverre er solgt for flere år siden. Årsaken til at det ble brukt ratt var på grunn av at utvekslingen i teleflexsnekken krevde flere omdreininger for å få nok slaglengde på kabelen. Delene som må lages (Sveises i stål) er en arm til å montere på omstyringsstangen og en brakett på motoren til å feste akterspeilsbraketten i. Deler som må kjøpes er f. eks. følgende fra Maritim: Styresnekke T67, Plastratt med styresveiv, Styrekabel M-58 i passende lengde, Akterspeilsfeste m/rør S-62 og Endeledd for styrekabel A-75. Ca pris for delene er kr. 2000,-

 

MVH

Fiks

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for svar Fiks, men kan man ikke bruke en gearkontroll med en god del vandring istedenfor en styresnekke slik at man ikke vil får problemer med utvekslinga i styresnekka?

 

Fant denne(scroll litt ned på siden):

Løsning

 

Tror dette er originaldeler som de nå ikke produserer mer, så jeg må lage en slik løsning selv.

 

mvh

 

Frode

Redigert av frodehansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En vanlig gear/gasskontrolspak har relativt liten slaglengde. Dette betyr at armen som skal festes til omstyringsstangen også må være kort for å få nok vandring på omstyringen. Du må også huske på at fjernkontrollen må ha treghet nok til å ta opp kraften som skal til for å holde konstant stigning, og at denne kraften vil øke proposjonalt med reduksjonen av lengden på armen. Du kan prøve dette ved å løse friksjonsskruen på omstyringen og prøve å holde konstant stigning med håndkraft.

 

MVH

Fiks

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...