frodehansen Startet 4.Juli.2007 Del på Facebook Startet 4.Juli.2007 Hei, jeg har nettopp gått til innkjøp av en Delta 22 fot som har en Sabb 18hk diesel motor med vridbar propell. I dag er det mulig å gi "gass" fra førersetet, men når man vil bakke må man bak og vri..... Er det mulig (enkelt) å montere en spak ved førersetet som kan styre vridningen av propellen på denne motoren? Hadde vært veldig behagelig å slippe å løpe bak for hver gang man skal bakke eller vri propellbladene.. Hvis det er mulig, hvor går jeg til innkjøp av slik utstyr? Sveise selv? /frode Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Sabb leverer dette (fjernstyring til omstyring), men det koster. Tror du må regne med 3-4000,- i deler om du skal ha dette originalt. Jeg hadde dette da jeg hadde 18hk Sabb i forrige båt. Det lar seg nok gjøre å få dette til også med uoriginale deler, problemet er vel å finne en kraftig nok spak som samtidig har nok slaglengde. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Kan man ikke lage til noe med teleflex styring, og ratt? Jeg vurderte ett slikt opplegg i forrige båten, men den hadde sveivomstyring så da gikk det ikke. Men dette vil nok gå om man har hurtigomstyring, som kanskje er mere vanlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Det kan nok gå, og sette på en spak i stedet for ratt. Da får man i det minste slaglengde nok.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiks Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Det fungerer fint med teleflexstyring som fjernkontroll av omstyring. Har laget dette på en 10 hk Sabb som har samme omstyring som 18 hk. Brukte et lite plastratt med hurtigsveiv for å stille stigningen. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
frodehansen Svart 5.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 Har du et bilde av dette Fiks? Litt mer detaljer hadde vært fint da jeg er litt "grønn" på området? Jeg trodde det var bare et lite utslag som skulle til for å justere stigningen på propellene på denne Sabb motoren? Hvorfor da et ratt? Holder det ikke med spak? Men som sagt har jeg lite peil på dette området..... /frode Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiks Svart 5.Juli.2007 Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 Har du et bilde av dette Fiks? Litt mer detaljer hadde vært fint da jeg er litt "grønn" på området? Jeg trodde det var bare et lite utslag som skulle til for å justere stigningen på propellene på denne Sabb motoren? Hvorfor da et ratt? Holder det ikke med spak? Men som sagt har jeg lite peil på dette området..... /frode Bilder kan ikke skaffes da båten desverre er solgt for flere år siden. Årsaken til at det ble brukt ratt var på grunn av at utvekslingen i teleflexsnekken krevde flere omdreininger for å få nok slaglengde på kabelen. Delene som må lages (Sveises i stål) er en arm til å montere på omstyringsstangen og en brakett på motoren til å feste akterspeilsbraketten i. Deler som må kjøpes er f. eks. følgende fra Maritim: Styresnekke T67, Plastratt med styresveiv, Styrekabel M-58 i passende lengde, Akterspeilsfeste m/rør S-62 og Endeledd for styrekabel A-75. Ca pris for delene er kr. 2000,- MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
frodehansen Svart 6.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2007 (redigert) Takk for svar Fiks, men kan man ikke bruke en gearkontroll med en god del vandring istedenfor en styresnekke slik at man ikke vil får problemer med utvekslinga i styresnekka? Fant denne(scroll litt ned på siden): Løsning Tror dette er originaldeler som de nå ikke produserer mer, så jeg må lage en slik løsning selv. mvh Frode Redigert 6.Juli.2007 av frodehansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiks Svart 6.Juli.2007 Del på Facebook Svart 6.Juli.2007 En vanlig gear/gasskontrolspak har relativt liten slaglengde. Dette betyr at armen som skal festes til omstyringsstangen også må være kort for å få nok vandring på omstyringen. Du må også huske på at fjernkontrollen må ha treghet nok til å ta opp kraften som skal til for å holde konstant stigning, og at denne kraften vil øke proposjonalt med reduksjonen av lengden på armen. Du kan prøve dette ved å løse friksjonsskruen på omstyringen og prøve å holde konstant stigning med håndkraft. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.