Jump to content

Zink Kan det vente?


Fairytale

Recommended Posts

Har et spørsmål jeg godt kunne tenke meg å stille her på båtplassen.

 

Har anskaffet meg en motorbåt etter flere år med seilbåt så nå blir fokuset mer konsentrert om motor og ikke seila.

Båten jeg har anskaffet har de siste 10-12 åra befunnet seg i ferskvann, noe jeg tror kan ha vært positivt med henhold til saltvann og tæring ??

Har tatt det meste av konserveringen selv (olje, oljefilter og dieselfiltre).

Nå har jeg blitt fortalt at jeg må sette inn/bytte sink i motor, men vær forsiktig spes i forbindelse med oljekjøler så ikke dritten ryker når man prøver å løsne på dette.

Så til mitt spørsmål: Nå er det like før ferien starter. kan jeg vente til etter ferien med å sjekke opp dette? eller kan jeg vente noen uker? (har på følelsen at det ikke er no zink i motoren i dag)

Motor: VP TMD40B 85 mod

 

Takk

Link to post
Share on other sites

Og i utgangspunktet skal det benyttes Magnesium som offeranoder i ferskvann og Sink i saltvann. Kanskje du har Magnesium anoder på aksling/ror/propell osv? Tror ikke det skulle være så ille farlig å gå motsatt vei, men kan hende de tæres fortere enn hva sink ville ha gjort.

Link to post
Share on other sites

Og i utgangspunktet skal det benyttes Magnesium som offeranoder i ferskvann og Sink i saltvann. Kanskje du har Magnesium anoder på aksling/ror/propell osv? Tror ikke det skulle være så ille farlig å gå motsatt vei, men kan hende de tæres fortere enn hva sink ville ha gjort.

Link to post
Share on other sites

Og i utgangspunktet skal det benyttes Magnesium som offeranoder i ferskvann og Sink i saltvann. Kanskje du har Magnesium anoder på aksling/ror/propell osv? Tror ikke det skulle være så ille farlig å gå motsatt vei, men kan hende de tæres fortere enn hva sink ville ha gjort.

 

ett til av samme svar .-)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til hvor sinkanodene sitter på denne motoren. Men jeg ser ikke ett eneste argument for å vente med å bytte anodene dersom de er tæret ned. Dersom du etter hvert får problemer med kjøler, oljekjøler eller andre deler og ikke har satt inn nye anoder, kan det bli kostbart. Anodene koster relativt lite i forhold til motorreparasjon. Jeg oppfatter det slik at du kan sette inn nye anoder overalt uten å løfte opp båten fra sjøen?

Link to post
Share on other sites

Hvis båten har gått i ferskvann er dette et meget stort pluss mhp motoren. Det er først og fremst de deler som er i kontakt med "sjøvannet" som må byttes på eldre motorer, kjølere og manifold/eksosbend. Er sjøvannet ferskt vil disse komponenter være tilnærmet som nye.

Det er i gearet du risikerer å brekke anoden hvis du monterer lang der det skal være kort. (Den nedre anoden).

Det er neppe noen stor krise om du venter til etter ferien, men hvorfor ikke like gjerne gjøre det nå, dette er noe av det enkleste man kan gjøre på en slik motor. Servicemanual ligger i arkivet, brukermanual hos VP. (Link i arkivet)

Link to post
Share on other sites

Henger meg på Ingar. Hvorfor vente, har sett tvilsom landstrøm gjøre mye galt på en sesong. Synd å ødelegge en så gulle god motor.

Det er 3 anoder på selve motoren. Alle tas med bakenden på en 1/2" forlenger og skiftenøkkel. Eneste som sitter kronglete til er den på oljekjøler, skrått inn nedenfra på stb side rett bak varmeveksler. Ikke dra til for hardt når du skrur til. (kone gjenger) Det er verdt det :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...