Jump to content

Hvor fy-fy er det å blande batterier?

bjorngb

Recommended Posts

Er ikke SMF (Sealed Maintenance Free) og "lukkede vedlikeholdsfrie batterier" akkurat det samme da, begge er da av typen ventilreguluerte... Jeg hadde ikke hatt noen bentenkeligheter med dette i allefall..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Mener at dette er i samme gate. Det er hvertfall ikke blanding av åpne/lukkede/gel/AGM. Men det har ikke noe å si at 2 av batteriene er litt brukt, at det ikke er samme merke? Jeg mener å ha lest her at en helst bør ha batteri fra samme produksjonsserie, men kanskje det er litt voodoo?

Kjøp heller et 28 kg fritidsbatteri

Dette var nytt for meg, hvorfor akkurat 28kg?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Da melder jeg meg frivillig til tester her, jeg har koblet sammen 2 stk 140Ah fra Bosch som er et par år gamle, og 2 stk 140 Ah fra Varta som er 2 uker gamle, disse er koblet i sammen parallellt uten noen mere hokus pokus. Jeg har ikke veid batteriene og ikke er det rene forbruksbatterier heller.... Skal holde herskapet oppdateret om når disse avgår med døden, om jeg lever så lenge da.

Har forøvrig kun en Quick 25A lader (4,5% av batteribanken), men har en Mastervolt 50A i bestilling sammen med BTM III fra Mastervolt..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Har 4 stk totalt ulike blybatterier fra forskjellige årganger; Har montert polbryter på minuspolene på samtlige, og regulerer lading og forbruk til de forskjellige manuellt... :rolleyes:

Funker bra det!

Under gange over lengre avstander, kobles de batteriene som har hatt strømforbruk inn....

Når landstrømsladeren tilkobles, legges av og til samtlige batterier inn...

Sjekker spenning og veskenivå med jevne mellomrom. :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Dette går sikkert bra da batteriene har samme 20 timers kapasitet.

En annen sak er om det er lurt å ha så stor batteribank som skal lades

med en vanlig dynamo.

Muligheten for at batteriene ikke blir ladet opp til full spenning er stor og sulfatering oppstår over tid.

Landstrømsladning hjelper selvsagt på dette problemet.

Det blir fort mye synsing. Det er alltid greit å ha uavhengige målinger av spenning på batteriene. I sin tid bidro SveinHa til masse-innkjøp av gode spenningsmålere. De kom vel på ca kr 250 per stk. Så vidt jeg har registrert har ingen klaget på disse. Det er viktig å følge med på batteribankene i løpet av sommeren. Ingar har gjennom mange innlegg vist til at det ikke er viktig at batteriene har samme fabrikknummereringt - slik Winge argumenterer for. Uansett er det viktig å følge med hvilespenningene på batteriene dersom sommeren skal forløpe problemfritt hva angår strøm om bord.

Ladestrømmen vil gå inn på det batteriet som har minst motstand og lettladet. Vil ikke anbefale å parallellkoble disse batteriene.
Nå er det ikke ladingen som er problemet med forskjellige batterier. At et batteri kan ta til seg mer steøm enn de andre i en periode kan nå så være men betyr ingenting i praksis.

Det jeg er mer usikker på er hvor stor betydning det har med forskjellige parallellkoblede batterier i forbruk/hvilesammenheng. Om hvilespenningen er lik og de forskjellige batteriene er noenlunde i like god stand bør det ikke ha noen betydning men jeg ville aldri koblet sammen f.eks. åpne og gel-batterier...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Det jeg er mer usikker på er hvor stor betydning det har med forskjellige parallellkoblede batterier i forbruk/hvilesammenheng. Om hvilespenningen er lik og de forskjellige batteriene er noenlunde i like god stand bør det ikke ha noen betydning men jeg ville aldri koblet sammen f.eks. åpne og gel-batterier...

:yesnod: enig med deg, nesten. Om det ikke har betydning om hvilespenning er lik er jeg i tvil om hvis størrelsen (AH) er en del forskjell på. At det har liten betydning heller jeg mer til.

Ja desverre , slik er batteri realitetene.

Batterier er et meget avansert produkt som er resultat av forskning utprøving og nøyaktig utført produksjon med kvalitetskontroll i alle

trinn.

Det er bruken av batteriene som forårsaker slitasje og sulfatering.

Det er derfor viktig med batterier tilpasset hva de skal brukes til.

Brukes Startbatterier

Frittidsbatterier

Traksjonsbatterier

eller Semitraksjonsbatterier riktig tilpasset forbruk og ladningskapasitet

er strømproblemet over

Les mer om batterier og ladning her:

http://www.primepower.se/pub_docs/extras/P1300045.pdf

Du får ikke plass til 2x70AH av samme type som du har fra før da?

Jeg har slått fra meg solcellepanel og heller bestilt meg et Kipor aggregat av nye typen IG1000. Forgjengeren KGE100TI selges hos Torshov Bilrekvisita til 3990,-. Vel en times tid lading med den tilsvarer et døgns lading en solskinnsdag m/100W solcellpanel. (40A effektiv lader)

Redigert av OLPI (see edit history)

Oijj, oijj, sier som Olpi, her var det mye synsing.

Påstanden om at ulike batterier ikke kan lades og utlades i parallell kommer stadig opp på forumet. Og en fellesnevner er at de som sier dette har hørt eller lest det. Ingen har sjekket om det virkelig stemmer i praksis.

Det har jeg. Og påstandene er en myte. Muligens skapt av batteriprodusenter for å selge flere batterier.

(Forutsetter er at batteriene benytter samme teknologi og at alle celler er i live)

Se dette emnet.

I praksis kan jeg vanskelig se at to parallekoblede batterier kan ha forskjellige hvilespenning, så lenge batterier er parallellkoblet så vil de alltid tilstrebe likevekt, det er fysikkens lover som gjelder her og det kan ikke batteriprodusenter eller andre heve seg over. To eller flere batterier vil alltid skape likevekt i spenningen over tid, da ved at et av batteriene avgir strøm til det andre til likevekt er tilstede.

Men jeg skal nå gjøre det som "strømgutta" her på baatplassen ikke sier man ska/børl gjøre, jeg har koblet to forskjellige batteribanker sammen så vil tiden vise hvordan dette går. Fikk i allefall 3 års garanti stemplet inn i batteriene når jeg kjøpte dem fra Batteri Olsen på Kjørbekk i Skien, og han har dervet med batterier i en mannsalder... selv om jeg forklarte hvordan jeg skulle koble dette...

Mener at dette er i samme gate. Det er hvertfall ikke blanding av åpne/lukkede/gel/AGM. Men det har ikke noe å si at 2 av batteriene er litt brukt, at det ikke er samme merke? Jeg mener å ha lest her at en helst bør ha batteri fra samme produksjonsserie, men kanskje det er litt voodoo?

Well, salige Per Schmidt var av den oppfatning... Hvor HAN tok det fra, er jeg usikker på. :rolleyes:

Anyway, dette emnet kommer stadig opp med ujevne mellomrom; Ingar TESTET "strømgang" mellom forskjellige batterier, og kom frem til at det IKKE gikk noen nevneverdig strøm. :smash:

(Kanksje han var "heldig" med batterikombinasjonen? Ikke vet JEG!)

Hvis en celle i et av de paralellkoblede batteriene kortslutter, DAHhhh vil det gå en strøm; Som trekker ned det / de andre batterie(ene).

At JEG bruker batteribrytere på hvert batteri, er neppe at jeg ønsker å holde liv i gamle myter, men snarere at jeg skal ha nok strøm i en "krisesituasjon"; To av de 4 batteriene er nesten aldri innkoblet (60 +70 Ah). Men når jeg forlater båten for en ukes tid og setter på landstrømsladeren, slår jeg gjerne inn samtlige; Hvis et av batteriene er tappet ned, vil det kanskje en kort stund gå en viss strøm "rangveien", men dette retter seg raskt; Det sultneste batteriet vil ta mesteparten av ladestrømmen i begynnelsen, men etterhvert som de (alle) toppes opp, vil dette fordele seg på samtlige.

Dette forutsettes at alle er åpne blysyrebatterier som skal ha samme ladespenning.

Er et av batteriene mye sulfattert vil dette "ta til seg" mindre strøm (men lades tilsynelatende raskere opp)

Nevnte i et tidligere innlegg at jeg kjøpte en batteritester (belastningstester) på Bilema (art.nr. 15-1370) til 450 kr; DEN investeringen avslørte greit hvorfor et av batteriene ble så raskt oppladet: Det passerte definitivt ikke belastningstesten og ble kassert!

"Bodde" i båten i hele dag, og en annen båteier kom og klaget på alt for høy spenning på både forbruksbanken og startbanken (yrkesfisker). Han målte med et rimelig 250-kroners digitalmeter fra nettopp Biltema.. (Som flere her på forummet har lovprist p.g.a. lav pris...) Han målte faktisk 32 volt over de to seriekoblede batteriene sine (Tidligere målinger hadde vært normale.) Jeg nektet å tro det, så vi tok en prøvemåling på et av mine batterier (12-volts anlegg) med hans instrument; Jeg VISSTE at det battriet vi målte på hadde vart toppladet 2-3 uker i forveien, Målingen viste 14,5 volt :eek::crazy::eek:

Med mitt eget instrument målte jeg 12,59 volt, nettopp som jeg antok at batteriet skulle ha. Deretter lånte han mitt instrument i sin båt, åg DAHh ble målingene korrekte.

Konklusjon: Sjekk 12 og kanskje 24-skalaen på billiginstrumentet ditt, mot et som viser korrekt.

Samme mann hade noen uker tidligere kjøp en ny syremåler samme sted, og ble glad da alle cellene var klin like!!

Helt til han skjekket mot rent vann, og fikk samme avlesning :puke::lol::nonod: Ny måler av proffere type ble promte innkjøpt, og han ble i stand til å lese av hva han virkelig hadde i syrevekt.

Gav ham også råd om å sjekke temperaturen under slike målinger, samt huske på at korrekt ladespenning er 14,4 volt på et 12-volts batteri ved 20 grader C. ved andre temp, skal begge deler taes hensyn til.

Nei, intet av dette er synsing!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...