Jump to content

Hvor fy-fy er det å blande batterier?


bjorngb

Recommended Posts

ISKRA som er en av de mest populære marinedynamomerkene har

nå øket ladespenningen til 14,6 14,8V på grunn av at alle

kvalitets batterier ( Ikke billige China batterier) er laget på

bly/calsium teknologi ....

Da må jeg vel henvise på det en gang til.

 

Både ordet "alle" og og å lade permanent med så høy spenning er feil og kan missforstås av andre.

Det finnes bare noen få batterier (eller sier bedre batterityper) som klarer mer enn 14,6 Volt.

De fleste lokkete batterier (også "ikke-kinesiske") overlever ikke lenge med mer enn 14,4V i det hele tatt,

 

Forresten har ISKRA bare blitt så populært pga. forholdsvis lave priser, priskamp altså.

Hvis man ser på det som finnes som standard i de allerfleste kjøretøy, fra bil over båt til anleggsmaskiner,

da finner man ISKRA fremdeles ganske skjelden.

Spørr deg selv hvorfor at det er sånt, uten at jeg vil sier at ISKRA er dårlig.

Forresten finnes forskjellen mellom marinedynamo og ikke-marine stortsett bare pga. bedre lakkering.

En forskjell til er en- eller topolte dynamoer, men topolt lønner seg bare hvis man har komplett topolt.

Neste trinns er at noe dynamoer er gnistfritt som f.eks. er krav for båter med bensinmotor.

 

Men dette angår "mekanisk", og så forteller dette ikke noe om elektriske verdier eller effektivitet.

Hvis man ønsker det da må man også bruke en fornuftig regulator.

 

Uten dette er den "beste" dynamo med en gang den dårligste igjen,

men med fornuftig regulator blir den verreste omsider det beste.

 

Som jeg har prøvd å konstantere ovenfor: "Universell" finnes ikke og er grøv feil.

Alt skal behandles unik og tilpasset situasjonen.

Men alle situasjoner er forskjellige, overalt.

 

Ønsker man altså å få (virkelig) tilpasset lading da går ingen vei forbi å forbedre ladesystemer.

Og dette gjør man best med både batteriladere og laderegulatorer som er tilpasset eller som kan kan tilpasses behovet presis.

 

Alt annet er enten for lite, uakseptabelt, eller i verreste fall lek med ilden fordi ukontrollert.

 

Ønsker fortsatt en fin søndag.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ett poeng med ventilregulerte batterier (i tillegg til å være "vedlikeholdsfritt") er vel at de skal være MINDRE kritisk for høy ladespenning enn tradisjonelle åpne batterier. Det ene er at vannet ikke unnslipper (i form av gass), men kondenserer og forblir i batteriet etter endt lading. Det andre er at økt trykk i seg selv reduserer gassingen (tilsvarende som for en trykk-koker).

 

 

De fleste lokkete batterier (også "ikke-kinesiske") overlever ikke lenge med mer enn 14,4V i det hele tatt,

 

Jørg

 

 

Bra man er enige :lol: Ingen flertrinnsladere som jeg kjenner til lader lenge (mange timer/dager) med mer enn 14.4, men så var det definisjonen på lenge da. :wink:

 

..........

 

Når det gjelder plassering av SMF batterier så står det flere steder bl.a. hos Biltema at det er en begrensning på 45 grader helning, det er jo mye. Importør av Scannac skriver imidlertid at batteriet kan monteres i alle vinkler. Antar det er feil og at 45 grader er grensen. Uansett har det bare teoretisk interesse for min del.

 

Jeg antar at "vedlikholdsfrie" SMF batterier fungerer nettopp som leverandørene sier. Ved normal lading vil de forbruke nærmest null vann selv om men benytter flertrinnsladere som i en kortere periode tidlig i ladeprosessen ladee mer 14.7V.

Spørsmålet var om man må ha en flertrinnslader lader som lader med maks 14.4V hvis man har SMF batterier. Til det svarte Biltema klart NEI.

 

Overlading med høyere spenning enn 14.4V over lang tid er uten interesse for meg. Hvorfor skulle jeg gjøre noe slikt?

Link to post
Share on other sites

Sitat: Joerg Becker

 

Forresten har ISKRA bare blitt så populært pga. forholdsvis lave priser, priskamp altså.

Hvis man ser på det som finnes som standard i de allerfleste kjøretøy, fra bil over båt til anleggsmaskiner,

da finner man ISKRA fremdeles ganske skjelden.

Spørr deg selv hvorfor at det er sånt, uten at jeg vil sier at ISKRA er dårlig.

 

Svar :

 

I dag er ISKRA standard hos Perkins - Valtra- MF - Case - Deutz - John Deere- Man

Vetus - Landini- og leveres standard på alle MERCEDES Maybach modellene.

 

Kvalitet er vel kriterier disse merkene verdsetter ville jeg tro.

 

Att ISKRA også er prisgunstig er jo bare en fordel for oss som trenger starter og dynamoer.

Link to post
Share on other sites

Overlading med høyere spenning enn 14.4V over lang tid er uten interesse for meg. Hvorfor skulle jeg gjøre noe slikt?

Satte inn et slikt batteri i en bil fra 1991. Etter en noen måneder virket batteriet slappere ved start. Sjekket ladespenning som var 14,4V og hvilespenning. Oppdaget at hvilespenningen hadde sunket til 12,62 V, ikke mye lavere enn da det ble satt i bilen. Satte på lader med 14,7V og lot det stå på med vedlikeholdlading et par dager. Batteriet ble riktig sprekt igjen, men dette gjentok seg at det på nytt ble slappere.

 

Hadde batteriet ca 5år og det virket som det måtte ha høyere ladespenning enn et vanlig blybatteri. Var en stund redd for at dette batteriet ikke ville vare så lenge, men det viste ingen tegn til det selv om det bare var ca 5år.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

I dag er ISKRA standard hos Perkins - Valtra- MF - Case - Deutz - John Deere- Man

Vetus - Landini- og leveres standard på alle MERCEDES Maybach modellene.

 

Kvalitet er vel kriterier disse merkene verdsetter ville jeg tro.

 

Att ISKRA også er prisgunstig er jo bare en fordel for oss som trenger starter og dynamoer.

Dette skal du ikke missforstår.

Jeg sa jo enetydelig at ikke jeg mener noe om dårlig kvalitet.

 

Det er jo fint at ISKRA har funnet noen firmaer som bruker disse dynamoer.

Men dette er vel ikke bevis for noe som helst, senest hvis man sammenligner dette med andre dynamoprodusenter

som leverer dynamoer til flere hundre andre kjøretøyprodusenter,

som igjen dekker hoveddelen av motor- og kjøretøymarkedet?

 

ISKRA er sikkert ikke dårlig, men uansett er dette en aftermarketprodusent som selger via priser.

Jeg leste forresten tredje gangen at du nevner Maybach.

Vet du hvor mange biler de produserer i løpet av en år?

Mercedes Benz, VW og mange andre bruker i hvert fall ikke ISKRA, dette vet jeg helt sikkert.

 

Men nå la oss ikke diskutere dette endløs, verken jeg eller mange mange andre har noe i mot ISKRA.

Jeg kritiserer jo bare 14,6 / 14,8V-regulatorene som både ISKRA og andre tilbyr.

 

PEACE :flag:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Satte inn et slikt batteri i en bil fra 1991. Etter en noen måneder virket batteriet slappere ved start. Sjekket ladespenning som var 14,4V og hvilespenning. .......... Var en stund redd for at dette batteriet ikke ville vare så lenge, men det viste ingen tegn til det selv om det bare var ca 5år.

:seeya:

 

OK, høres jo fint ut det. Det at batterier i biler kan bli litt slappe skyldes jo ofte for lav ladespenning, gjerne kombinert med korte kjøreturer der ikke man få ladet opp batteriet nok. Nå etter det ble påbudt med kjørelys, og vinterstid kan dette merkes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...