Jump to content

Hvor fy-fy er det å blande batterier?


bjorngb

Recommended Posts

Huff, det er vanskeleg å vita kva ein skal tru...

 

I dag var eg innom Maritim. Eg spurde ein selgjar om eg med skillediode-system bør ha same TYPE batteri ("bly", gel, AGM, etc)på forbruks- og startsida. Då svarte selgjaren at det ikkje berre burde vera same type, men LIKE batteri i dei to bankane.

 

Kan no det vera rett, då?

 

Han presiserte også at for paralellkobla batteri i same bank, var det sjølvsagt at batteria måtte vera like. Men dette gjaldt også BEGGE batteribankane når det er skillediode.

 

Er dette sant?

Link to post

Hei.

Venter spent på hva de elektrokyndige vil svare på innlegget til JANB. Jeg har også diode-splitteri ladekretsen og har et vanlig startbatteri 125 AH på ene kursen og et AGM-batteri 115 AH til forbruk på den andre kursen. Har tenkt å erstatte forbruksbatteriet med et GEL-batteri, men i følge svara som JANB har fått blir det feil, kan dette stemme ? Vil de dra så ulik ladestrøm at et eller begge batteriene blir skadelidende ?

 

Hva med et startbatt på 125 AH på ene kursen og eks. 250 AH på andre ? Dynamoen er 80A og spenningen etter diodene er 14,2V. Topper med ekstern lader når jeg ligger i havn med strøm.

 

Haba

Link to post
Er dette sant?
Les gjennom denne tråden en gang til så har du nok svaret.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Vennligst en gang til, noe jeg ikke får med meg ?
Kortversjon:
Påstanden om at ulike batterier ikke kan lades og utlades i parallell kommer stadig opp på forumet. Og en fellesnevner er at de som sier dette har hørt eller lest det. Ingen har sjekket om det virkelig stemmer i praksis.

Det har jeg. Og påstandene er en myte. Muligens skapt av batteriprodusenter for å selge flere batterier.

(Forutsetter er at batteriene benytter samme teknologi og at alle celler er i live)

Se dette emnet.

Må si det er frustrerende å gang på gang måtte imøtegå disse påstandene. Som nevnt har jeg enda tilgode å høre det fra en som selv har tatt bryet med å sjekke det ut, det er ene og alene basert på myter og synsing.

At jeg i det hele tatt "gidder" er fordi jeg synes det er for galt at miljøet skal bli belastet med en mengde batterier som kunne vært brukt i flere år til. Og at de som leser BP ikke skal behøve å bruke penger unødig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei Ben Sin

 

At enkelte tror at batterier er en boks som skal kjøpes billigst mulig og

er av enkel teknologi må skyldes uvitenhet om batterier.

Jeg har vært på flere av de ledende batterifabrikker og sett utviklingen og

forskningen som foregår i bransjen.

Selvutladning- Starteffekt- effektdensitet-levetid-lademottagelighet-reservekapasitet- levetid - utladningkurver- mm.

for bly syre batteriene.

Et kvalitetsbatteri har mye bedre egenskaper i dag enn for 15 år siden.

 

Det forskes selvsagt mye på nye batterityper.

Men prismessig og miljømessig er det foreløbig ikke alternativer til bly.

 

Det vi båtfolk burde bli flinkere på er å bruke riktige batterityper

 

Startbatterier til start. Traksjonsbatterier til forbruk.

Link to post

Beklagar SveinHa at eg har litt tungt for det.

 

Men det eg trekk ut av sitata frå Ingar er at såkalla fagfolk hjå Maritim i Bergen ikkje har greie på batterier og lading, og såleis ikkje er til å stola på i slike spørsmål. Eg forstår at selgjaren tek feil (som eg også trudde) når han seier at det skal vera LIKE batteri i begge batteribankar i eit system med skillediode.

 

Men eg er framleis usikker på det som var hovudspørsmålet mitt til selgjaren hjå Maritim: Kan eg bruka ulike TYPAR batteri i dei to bankane når eg har skillediode? T.d AGM som start- og tradisjonelle blybatteri til forbruk? Årsaka til usikkerheten er denne parantesen frå Ingar:

(Forutsetter er at batteriene benytter samme teknologi og at alle celler er i live)

Dersom svaret på dette også finst tidlegare i tråden, ber eg om å få det gjenntatt (eg har falt av for lenge sidan...). :sailing:

Link to post
Då svarte selgjaren at det ikkje berre burde vera same type, men LIKE batteri i dei to bankane.

Når vi bruker skillediode vil ladestrømmen få et spenningsfall over dioden. Hos meg så varierer dette mellom ca. 0,3V og 0,7V avhengig av ladestrøm (høy strøm - høyt spenningsfall, lav strøm - lavt spenningsfall). For å kompensere for spenningsfallet over dioden lar vi regulatoren sense på en av bankene slik at vi får optimal ladespenning gjennom hele ladesyklusen. Problemet er at denne "optimaliseringen" gjelder kun den banken som regulatorens sensor er koblet til. Den andre banken vil få en ladespenning som i mitt tilfelle kan være fra 0,4V for høy (0,7-0,3) til 0,4V for lav. Ytterpunktene vil være når den ene banken er full og den andre er "tom".

 

Hvis vi velger batterier med forskjellig krav til ladespenning for start og forbruk vil problemet over forsterkes fordi avviket mellom optimal og reell ladespenning blir større. Det er derfor ikke å anbefale å ha f.eks. GEL start batteri og "vanlige" bly batterier til forbruk når man bruker skillediode. At alle batteriene (også på tvers av bankene) må være LIKE kan jeg ikke se noen grunn til så lenge de har samme krav til ladespenning.

 

I mitt opsett har jeg lagt sensor til forbruk siden det er denne banken som er størst og krever mest. I praksis betyr dette at jeg under gange ofte har "for høy" ladespenning på start batteriet (lav ladestrøm og lavt spenningsfall over dioden). Start batteriet mitt er av lukket typr (trykk ventil) og etter tre sesonger kan jeg ikke merke at startbatteriet har tatt skade av dette.

Redigert av borref (see edit history)
Link to post
Hei Ben Sin

 

At enkelte tror at batterier er en boks som skal kjøpes billigst mulig og

er av enkel teknologi må skyldes uvitenhet om batterier.

 

Vet ikke om noen tror det, men at batterier i vanlig handel er komplisert vitenskap er vel å dra den litt langt. Kompetansen til å lage batterier med helt andre egenskaper og ytelser enn det vi kan kjøpe (til "normale" priser) er der. Men det vil nok gå noe tid før dette er vanlig hyllevare som du og jeg går til butikken og kjøper.

 

Forøvrig styrer jeg konsekvent unna billigste sort av varer både til hjemmet bilen og spesielt :lol: båten.

 

Med vennlig hilsen

 

Ben Sin

Link to post
...såkalla fagfolk hjå Maritim i Bergen ikkje har greie på batterier og lading, og såleis ikkje er til å stola på i slike spørsmål...
Uten å tråkke den aktuelle selgeren hos Maritim alt for mye på tærne så er selgere generelt opptatt av salg og har lært seg en del fraser som fremmer salget. At disse frasene ikke nødvendigvis er 100% riktige betyr ikke så mye så lenge salget går i boks...
Kan eg bruka ulike TYPAR batteri i dei to bankane når eg har skillediode? T.d AGM som start- og tradisjonelle blybatteri til forbruk?
Så lenge batteriene er skilt med dioder er de helt adskilt mht. forbruk. Det er kun ladingen de har felles. Nå har ikke jeg i hodet de forskjellige ladespenningene for forskjellige batterityper men min 20A lader i båten mener jeg har innstillinger for standard, GEL og AGM. Sitter ikke på de nøyaktige tall her og nå men det er kun snakk om 2-3 tiendels volt forskjell mellom de forskjellige batteritypene så det aller meste av ladingen vil gå greit uansett. Heng på en landstrømslader når du har anledning for å toppe alle batteriene opp 100%, det bør alle gjøre jevnlig for å ta best mulig vare på batteribanken sin.

 

Å lade et standard blybatteri mer 14.4 V v/20 grader er ikke noen endelig fasit, kun et kompromiss mellom ladetid og vannforbruk. Du kan godt lade med 14.0 V men vil bruke lengre tid på å oppnå 100% fulladet batteri. Du kan også lade med f.eks. 14.8 V men vil få et større vannforbruk. Et problem med alle blybatterier er å lade de siste 15-20%, her må en ta tiden til hjelp uansett og det er da landstrømsladeren kommer inn.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Problemet med ventilregulerte batterier er at ved for høy ladespenning så vil en også her få høyere vannforbruk uten at det er mulighet for etterfylling, dermed er slke batterier mere kritisk for ladespenningen enn gammeldagse batterier. Ved for høy ladespenning på ventilregulerte batterier så vil de kunne koke tørre og dermed kun egnet for søppelfyllingen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
...av enkel teknologi må skyldes uvitenhet om batterier.
Den utviklingen som har foregått på batterier de siste 100 år går i hovedsak på bedre og billigere produksjoneteknikker, prinsippet og kjemien er slik den var for 100 år siden :smash: :smash: :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Å lade et standard blybatteri mer 14.4 V v/20 grader er ikke noen endelig fasit, kun et kompromiss mellom ladetid og vannforbruk. Du kan godt lade med 14.0 V men vil bruke lengre tid på å oppnå 100% fulladet batteri.

Så et 12v betteri kan lades opp til 100% uten å lade på 14,4v?

Link to post

Sydvesten.

 

Ventilregulerte eller også kalt rekombinasjonsbatterier er laget slik at overtrykk

slippes ut ved at ventilene kan åpne seg. Gass slippes ut. Vann kondenseres

i lokket og tilbakeføres.

Selvsagt kan alt kokes i filler med høy spenning over tid. Men normal ladning

14.4 til 14.8 går bra.

 

 

Brukes kvalitets ventilregulerte batterier type traction fra Hoppecke

med liten indre motstand er varme og gassproblematikken liten.

 

Det er ikke uten grunn at noen av de største innen elektriske jekketraller

( Jungheinrich ) bruker masse Hoppecke traksjonsbatterier.

 

Kan et batteri brukes hele dagern på en elektrisk jekketralle må det være

suverent til å drive forbruk i båt.

Link to post
Sydvesten.

 

Ventilregulerte eller også kalt rekombinasjonsbatterier er laget slik at overtrykk

slippes ut ved at ventilene kan åpne seg. Gass slippes ut. Vann kondenseres

i lokket og tilbakeføres.

Selvsagt kan alt kokes i filler med høy spenning over tid. Men normal ladning

14.4 til 14.8 går bra.

Brukes kvalitets ventilregulerte batterier type traction fra Hoppecke

med liten indre motstand er varme og gassproblematikken liten.

 

Det var slik jeg også er blitt forklart det, og det blir sogar sagt det motsatte av hva Sydvesten hevder. Nemlig at med normal lading der spenningen i korte perioder er over 14.4V så vil et slikt batteri ikke forbruke vann, men man må passe på å etterfylle et "åpent" batteri hvor vannet fordamper og forsvinner.

Idiotsikkert så lenge man ikke tilfører veldig høy spenning over lang tid sa f.eks. "ekpserten" på Biltema.

 

..., men jeg må innrømme at jeg ikke helt ser for meg hvordan vannet tilbakeføres. "kammerene er jo tette, og noe må jo åpne for å få vannet tilbake. Renner det tilbake gjennom samme ventil når ladingen opphører?

 

 

Tillagt:

 

HER ER LITT TEKNISK INFO OM LADING AV SMF FRA EN LEVERANDØR.

 

Anbefalingene om lading er de samme som jeg så på fra en annen batterileverandør.

 

Advarsel om overlading : "Overcharging should be avoided. As a result of too high a charge voltage, excessive current will flow after reaching full charge causing decomposition of water in the electrolyte and hence, premature aging and loss of AH capacity, Undercharging should also be avoided. "

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

SMF batterier har et annet lokk enn ventilregulerte batterier.

SMF batteriet er ikke helt tett det har et labyrint system for å slippe ut

og inn overtrykk. Legger du et SMF batteri på siden vil det lekke.

Det gjør ikke et AGM ventilregulert batteri.

 

Det er over 200 fabrikker i China som lager ventilregulerte batterier med

svært varierende kvalitet. I dag sparer de useriøse på blyvekta.

Sjekk vekt på billige AGM mot Hoppecke eller Euroglobe traksjon på

( samme kapasitet). Bly koster idag ca 19000 Svenske kr pr tonn.

60 % av batteriets kostnad er bly.

Link to post
Det var slik jeg også er blitt forklart det, og det blir sogar sagt det motsatte av hva Sydvesten hevder.

Nå hender det sikkert at noen mener jeg hevder mye, men for de som kan lese så skriver jeg at man må være ekstra påpasselig med ladespenningenn på ventilregulerte batterier, det betyr at en ikke bør over 14, 7-14,8 volt i lengere tid. Alt under dette er vel å anta som normal ladespenning etter min enkel oppfatning. At OLPI da greier å få dette til å bli motsatt av hva andre mener finner jeg litt vanskelig med å skjønne...

 

At det meste av vanndampen kondenserer og dermed havner tilbake på cellene er jo natrulig etter mitt syn, men ved for høy ladespenning (over 14.8 volt) så vil alltid noe av vanndamepn kunne forsvinne fra batteriet, som igjen vil medføre tørre celler etter en tid... mulig dette er er motsatt av hva de lærde mener, men da kan jeg i allefall lære noe nytt.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Nå har jeg lært at alt over 14.4V vil skape en viss fordampning på åpne syre batterier. Sågar vil også 14.4 V og lavere skape fordampning (Les vannforbruk) hvis det lades lenge nok. At du nå sier at 14.7V er normalt er jo nytt såvidt jeg kan se, har du nevnt det tidligere?

At vanndampen går tilbake er nå pluttselig naturlig for deg (snu seg etter vinden, du er jo seiler?)

Å lade med alt for høy spenning har aldri vært tema. Det er aldri tema på noen type batterier. Spørsmålet var om man kunne gå over 14.4V , og om det hadde betydning.

 

Jeg har sikkert mistforstått det med SMF batterier. Jeg trodde de hadde "tette kammer" og at det var en ventil som åpnet og slapp ut kondens når trykket ble for stort. Iflg en kalalog fra en batteriimortør som jeg her sitter med kan også SMF batterier monters i alle vinkler. Det må altså være feil?

 

Til opplysning har jeg invitert VARTA til å delta på forumet og komme med det de kan om batterier så får vi se om de kjenner sin besøkelsestid.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Hva som er feil og ikke feil vet du nok best selv OLPI, jeg har ikke sagt noe om at du har feil på noe annet enn at tillegger meninger jeg ikke har. Det er kun det jeg reagerer på....

 

Battreilærdom er tydligvis ikke lik over hele fjøla... Jeg har lært at noen SMF batterier kan tillate 45 grader helning, mens noen gel batterier takler inntil 90 grader helning. Mine 2 Varta 140Ah syrefylte ventilregulerte batterier om jeg kjøpte for 16 dager siden fikk jeg beskjed om tålte maks 45 grader helning, og det tror jeg stemmer sånn tålelig rett. Jeg kjenner heller ikke til noen vanlige (syrefyltebatterier) av typen SMF batterier som kan monteres i alle retninger, men formoder de eksisterer siden du åpenbart kjenner til dem.

 

Om du føler at du tar feil noen steder så kan ikke jeg hjelpe for det, det er noe du må ordne opp i selv. Har jeg derimot eksplisitt skrevet at du feil på din terminoligi om batterier så er det noe annet. Jeg har skrevet at du tar feil om innholdet i mine innlegg og at du dermed tillegger meg meninger jeg ikke har og det har jeg liten sans for.

 

Men vi blir neppe enig denne gangen heller så jeg ser ikke noe poeng i å kverulere videre på dette siden jeg ikke finner noe glede eller ser noen nytte av det.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Problemet med ventilregulerte batterier er at ved for høy ladespenning så vil en også her få høyere vannforbruk uten at det er mulighet for etterfylling, dermed er slke batterier mere kritisk for ladespenningen enn gammeldagse batterier. Ved for høy ladespenning på ventilregulerte batterier så vil de kunne koke tørre og dermed kun egnet for søppelfyllingen.

Ett poeng med ventilregulerte batterier (i tillegg til å være "vedlikeholdsfritt") er vel at de skal være MINDRE kritisk for høy ladespenning enn tradisjonelle åpne batterier. Det ene er at vannet ikke unnslipper (i form av gass), men kondenserer og forblir i batteriet etter endt lading. Det andre er at økt trykk i seg selv reduserer gassingen (tilsvarende som for en trykk-koker). Poenget med ventilen (kontra et hermetisk lukket batteri) er vel først og fremst i ekstreme tilfeller som f.eks. når dynamoens laderegulator går til h... og ladespenningen stiger ukontrollert. Da vil batteriet kunne eksplodere dersom ventilen ikke haddde åpnet. I utgangspunktet syntes dette å være en bedre løsning.

 

Hvis man er opptatt av batteri-økonomi (kroner per ampere-time over batteriets levetid) alene blir teknologi underordnet. Kunnskap om temaet er derimot nødvendig for å kunne gjøre et godt kjøp og deretter realisere dette i praktisk anvendelse.

Link to post

Morsomt.

Det er så mange som sier det riktige men ingen får det på punkt.

 

Lading av forskjellige type batterier er ikke noe problem så lenge man lokker øyene for tekniske forutsetninger.

Det samme gjelder også maksimalt utbytte av batteriets kappasitet OG livstid.

Begge to er avhengig av måte lading og utlading.

 

Da kommer vi til det som alle sier, men mange også glemmer.

Tekniske forutsetninger.

 

Hver type batteri har teknisk optimale verdier det man skal både lade og utlade med.

Dette er grunn av at det overhodet finnes forskjellige type batterier.

 

En poeng er hvordan man ønsker å bruke batteriene sine.

Riktig svare ha vært "start for start og traksjonsbatterier til forbruk." Punkt.

Dette er det som angår oss på båt.

 

Ville man nå har behov for optimert innsats for traffiklys eller solaranlegg, da trenger man noe annet igjen.

Men vi har slettes ikke "lust" for å optimere (tenk "kjøpe, konfigurere & lade optimalt")alt, og for det blir det vanskelig.

Ellers ville hele greien være enkelt.

 

Det som man må huske, hvis man vil slå han stakkars selgeren på kryss, er at HAN må anbefale optimalt.

Optimalt er hvis man skaffer forutsettninger som tilatter optimalt mulighet for både lading og utlading.

Pga. at vi har forskjellige type utlading (lite på start, men mye på forbruk) er dette litt vanskelig, men ikke umulig.

 

Men med blikk på aspekt lading er vi nød til å tar hensyn på likemessighet, ønsker man å ha det optimalt igjen.

Den ene poeng for det er ladesluttspenningen av en batteri.

Den andre er (viktig for batteriets liv) utjevningsladingen: faktor tid.

Om en batteri er full eller "3/4" blir bestemmt av det, og med det både brukbart kappasitet og livstid.

 

Faktor utjevningslading er i motsettning av mange meninger bare litt avhengig av forutgående utladingen,

men mer viktig er batteriets "kemi" som får både tilsvarend tid, spenning og karakteristik for å oppnær lengst mulig batteri-livstid.

 

Men dette er jo antakeligvis ikke så viktig for mange likevel.

Ellers kunne ikke jeg lese så ofte at "det holder med topplading av og til", "14,0 til 14,2V er nok bra, hvis du...." osv.

 

Snakker man altså om "optimalt" da må man snakke om optimalt for batteriene, men ikke om "ønsketenking".

Og hvis man er presis med det igjen, da snakker de fleste bare om kompromissløsninger som er avhengig prisen.

 

Ellers ville ordet optimalt betyr: "Riktig batteri til ønsket bruk" + "både riktig ladeutstyr tilpasset batteriene" som igjen forutsetter

at man enten skiller kretsene av forskjellige type batterier, men forsyner disse med både riktig og forskjellig ladeutstyr,

eller bruker type batterier som er best av samme type som kan lades med samme type karakteristikk.

Dette alt selvfølgelig hvis man forutsetter at batteriene skal holde lengre enn "tre" år.

 

:smiley:

Så foreslår også jeg at man enten best bruker batterier av samme type ladekarakteristikk, som er best og billigst løsnig,

eller forskjellige type ladeutstyr som også forsikrer alltid optimalt lading av forskjellige type batterier.

...for batterienens skyld.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Nå har jeg lært at alt over 14.4V vil skape en viss fordampning på åpne syre batterier. Sågar vil også 14.4 V og lavere skape fordampning (Les vannforbruk) hvis det lades lenge nok. At du nå sier at 14.7V er normalt er jo nytt såvidt jeg kan se, har du nevnt det tidligere?

 

 

ISKRA som er en av de mest populære marinedynamomerkene har

nå øket ladespenningen til 14,6 14,8V på grunn av at alle

kvalitets batterier ( Ikke billige China batterier) er laget på

bly/calsium teknologi som gir mindre indre motstand og høyere

gassingsgrense.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...