Jump to content

Hvor fy-fy er det å blande batterier?


bjorngb

Recommended Posts

Vi liker ikke slike avlininger av myter her skal du vite Ingar, det kan drepe mange gode diskusjoner..... det er nok derfor noen blander inn diverse hypotetiske hendelser som kan oppstå, som f.eks kortslutniger av celler eller mix av gel og bly... Da klarer vi å holde diskusjonen i gang, og gjerne spinne nye myter..

 

Det er vel helt opplagt at ting kan hende, men frågan er hvor ofte dette inntreffer(sannsynligheten).... Det er alltid en kalkulert risiko med det vi gjør og har ombord....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

selv har jeg 3 forskjellige batterier i èn bank, og ingen har avgått med døden. målte syrevekta i går, og alt ser bra ut. Tar ikke lange tiden før "hvile-strømmen" over batteriene går til så og si 0 amperetimer.

 

på en annen siden.. går batteriene åt skogen, så henter jeg bare "nye" på en bensinstasjon, verksted, søppla.. finnes mange fine batterier der ute som folk skal kaste. spart mye på det:D

Link to post
Om hvilespenningen er lik og de forskjellige batteriene er noenlunde i like god stand bør det ikke ha noen betydning...
I praksis kan jeg vanskelig se at to parallekoblede batterier kan ha forskjellige hvilespenning...
Dette forutsettes at alle er åpne blysyrebatterier som skal ha samme ladespenning.
Parallellkoblede batterier vil få samme hvilespenning når de er sammenkoblet. Om en blander forskjellige teknologier som har en i utgangspunktet litt forskjellig hvilespenning vil spenningen utlignes og dermed vil en få en strøm mellom batteriene som gir et tap av energi inntil spenningen er utlignet.

 

Forskjellige batteriteknologier (åpne/GEL/AGM...) har forskjellig ladespenning og kan gi over- eller underlading av de batteriene som laderen ikke er tilpasset til.

 

...synes jeg... :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei,

 

Ser at du skriver følgende Ingar:

 

Volum av kar = kapasitet (AHr) på batteri

Vanntrykk i bunnen av kar = batterispenning

Trykk på vann inn = ladespenning

Avdampning = selvutladning

 

Som man ser vil begge vannkar, selv om de har forskjellig volum (AHr), alltid ha samme væskestand (spenning) under fylling og avtappning (lading og forbruk).

 

Med all respekt, hvor har du hentet dette fra. Er helt enig i at ved første øyekast dette ser veldig logisk ut, men dette er nok bare sant for helt like batterier. Dess større forskjell på batteriene desto mer feil blir teorien.

 

Det som er feil i oppsettet ditt er følgende:

Batterispenningen (Vanntrykket) vil være forskjellig, på forsjellige batterityper i alt etter hvor du er i ladeprosessen. Om man tenker seg at man lader batteriene 3/4 opp (Noe som er veldig vanlig for mange båter) og kobler batteriene fra hverandre. så vil du se at spenningen etter en stund slettes ikke er lik lenger. Om du kobler batteriene sammen igjen vil dette resultere i interne utladning mellom batteriene, slik at begge batteriene får den samme spenning som det med lavest spenning. Dette vises ikke i vannkarmodellen din i det hele tatt? Om du ikke kobler batteriene fra hverandre skjer akkurat det samme, du ser det bare ikke.

 

 

Hva blir så konklusjonen her da?

I de alle fleste tilfellene har du helt rett, fordi de forskjellige batteriene er ganske like. Men man må ikke blande batterier helt ukritisk.

En enkel test kan vær å lade alle batterier man har tenkt å bruke i en bank. la de hvile hver for seg et døgn og så sjekke vilespenningen. Det man skal huske er at når man nå kopler disse batteriene sammen til en bank, vil batteribanken få samme spenning som det batteriet med lavest vilespenning. Om man da tenker seg at batteriet er fult ved 12,7 volt og tomt ved 11,7 volt, så vet en at for hver 0,1 Volt så reduseres kapasiteten på hele banken med 10 % (Denne inndelingen fra 12,7 til 11,7 volt er selfølgelig bare en tilnærming og ikke helt riktig da spenningen ikke er lineær med kapasiteten i batteriet)

Ved for lav vilespenng vil de nyeste/beste batteriene sulfaterer tidligere, så det kan bli dårlig økonomi å blande.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Korleis kan ein lesa av kor gamle batteria er? Eg trudde det var prega inn i ein av polane, men på mine Sønnak-batteri står det 74. At batteria skulle vera 6 år eldre enn båten, nektar eg å tru...

Har sett folk "prege" inn tall i polene. Sist gang jeg så det, så ble det mnd + år. Og det blir spart på "kruttet". Dvs. mest sannsynlig kjøpt juli 2004 i ditt tilfelle. Kan det være reelt?

Link to post

At parallelkoblede batterier får samme spenning etter relativt kort tid er neppe noe du får doctograden for å ha oppdaget, Sydvesten. :lol::wink:

 

Poenget til Svein var vel at ved forbruk (stort & lite) fra en batteribank med forskjellige typer batterier kan det kanskje være uheldig for levetiden på batteriene. GEL, AGM og åpne syrebatterier har jo litt forskjellige egenskaper m.h.t lading og forbruk.

 

Jeg kjøpte meg en type SMF batteri som startbatteri og har åpne syre batterier som forbruk. Disse blir kun sammenkoblet når motoren er startet. Jeg registerer at SMF batteriene har høyere hvilespening enn åpne syrebatterier. Selv etter mange dager ligger hvilespenningenen på 12.8 på SMF, mens åpne syre ligger på 12.7. Jeg er ikke alen om å opdage dette. Flere jeg har snakket med sier det samme. Årsaken til det vet jeg ikke.

 

De fleste er vel også enig om at det ikke er noe stort problem å parallelkoble batterier av forskjellig størrelse. Om levetiden blir kortere ved å gjøre det vet ikke jeg, men det kan vel hende. Kanskje mer sannsynlig hvis det er stor størrelseforskjell?

Fasitsvar på det får vi vel neppe. Til den som startet tråden vil jeg imidlertid mene at det ikke er noe problem med å bruke samme samme type batterier, men av forskjellig størrelse (70AH & 100AH).

Levetiden på batteriene dine har nok sikkert mer med hvordan de brukes (tappes ned mye/lite) og hvordan ladingen din er.

Link to post
En enkel test kan vær å lade alle batterier man har tenkt å bruke i en bank. la de hvile hver for seg et døgn og så sjekke vilespenningen.

Dette har ingen informasjonsverdi, det som har praktisk betydning er hvilken strøm som går når man kobler de sammen.

 

Må si det er frustrerende å gang på gang måtte imøtegå disse påstandene. Som nevnt har jeg enda tilgode å høre det fra en som selv har tatt bryet med å sjekke det ut, det er ene og alene basert på myter og synsing.

At jeg i det hele tatt "gidder" er fordi jeg synes det er for galt at miljøet skal bli belastet med en mengde batterier som kunne vært brukt i flere år til. Og at de som leser BP ikke skal behøve å bruke penger unødig.

Mitt siste ord i denne omgang. :smiley:

Link to post

Jeg ser også at mine Biltema SMF batterier har en hvilespenning på 12.8V. Akkurat det plager meg ikke men jeg ville ikke koblet åpne syrebatterier i parallell med SMF.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Jeg kobler de bare sammen under lading når motoren går, Svein. De er aldri paralellkoblet ellers. Begge bankene blir ladet tilfredstillende etter det jeg kan se. Startbatt (SMF) blir fint toppladet av dynamo. Forbruksbanken 3x125AH lader jeg i tillegg med landstrømslader da jeg ofte ikke kjører motor lenge nok tl at denne blir toppladet.

 

Jeg skal etter hvert bytte batteriene i forbruksbanken også. Det blir SMF. De fungerer imidlertid litt for ok som forbruksbatterier til at jeg "har råd" til å kassere dem :crazy:

Til stort strømtrekk er de imidlertid ikke veldig bra.

Link to post
Har sett folk "prege" inn tall i polene. Sist gang jeg så det, så ble det mnd + år. Og det blir spart på "kruttet". Dvs. mest sannsynlig kjøpt juli 2004 i ditt tilfelle. Kan det være reelt?

 

74 = Juli 2004? Jo, det kan sjølvsagt vera reelt, men batteria ber preg av å vera eldre/svake (jfr andre trådar). Eg har berre eigd denne båten sidan i fjor haust.

 

Er det andre måtar å tolka dette på, eller finst det "datostempling" andre stader på batteriet?

Redigert av janb (see edit history)
Link to post

Hei Ingar,

 

Verdien med å lade batteriene hver for seg er åpenbar og enkel. Har du 2 batterier på f.eks 100 Ah og det ene har en vilespenning på 12,8 og det andre 12,3, så blir vilespenningen 12,3 volt på begge batteriene om du kobler de sammen. Ved 12 ,3 volt har du ca 50 % av kapasietetn igjen. Batteribanker generelt bør ikke belastes mer en 50%. MAO du har en batteribank som ikke kan brukes til noe som helst. Nå var jo dette ekstremt, men ved 12,5 Volts vilespenning er det 75% prosent av batteribanken og da har du bare 50Ah til rådighet i banken.

 

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, det går stort sett bra å blande, men ikke alltid, og det å sjekke vilespenningen er ett godt råd.

 

Forutsetter her at vi fremdeles opererer med 2 stk 100 Ah batterier som i mitt forrige innlegg.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Bare en ting m.h.t. SMF batterier.

 

Jeg var på Biltema i dag, og benyttet anledningen til å spørre dem om lading av slike batterier. Siden det er mange ladere som idag lader med mer enn 14.4V. Vedkommende som skulle ha kunnskap om dette sa at det overhodet ikke var et problem å bruke en lader som lader opp til f.eks. 14.7V for å så å holde denne spenningen i en periode (noen timer). Deretter switcher de ofte til såkalt vedlikholdslading på 13.7V.

Det er ikke noe problem overhodet - fikk jeg til svar.

 

Noen som har kunnskaper som skulle tilsi noe annet?

Link to post
Det er ikke noe problem overhodet - fikk jeg til svar.

Det tror jeg dem på.

Disse bygger vel på såkalt kalsium teknologi.

Noe lignende Sleipner sine Delphi Freedom Marine batterier.

Delphi skal tåle ladespenning faktisk helt opp i 15,8 Volt !

 

Nå har ikke jeg stresset dem med mer enn ca 14,5 Volt noen gang, men batteriene fungerer utmerket !

Ser at Delphi har gått betraktelig opp i pris siden jeg kjøpte mine siste.

Mulig det blir Biltema sine SMF neste gang, når den tid kommer.

 

 

Link to post
Konklusjon: Sjekk 12 og kanskje 24-skalaen på billiginstrumentet ditt, mot et som viser korrekt.

 

Nei, intet av dette er synsing!

 

Jeg sjekket mitt biltema instrument mot de voltmeterene som jeg kjøpte gjennom Svein idag. Det er et tangamperemeter, men med mulighet for å måle en del annet også bl.a. spenning. Det koster 445,-.

Startbatt viste 12.79 med "Svein`s" og forbruk viste 13.97 (ladet dem). Med Biltema instrument viste det nøyaktig det samme. Ja, det er nok tilfeldig at det ikke var noe avvik overhodet. Jeg har tidligere testet voltmeterene som jeg kjøpte av Svein mot min FLUKE 77 (Den er testet mot kalibrert instrument fra 10 til 30V DC). Det var svært lite avvik.

 

Jeg målte også strøm med tangen og det viste en lading på 20.14A ut fra en 20A Mascot lader. Denne har jeg også testet ut strøm på i startfasen til å være veldig nær 20A.

 

Konklusjonen min er at det ikke er så verst likevel, og at det nok var mandagsprodukt som du var ute for.

Det betyr ikke at man ikke bør ta en sjekk ved anledning på sitt instrument, uansett type.

Link to post

Problemet med billiginstrumenter er at de kan være veldig gode men du vet det ikke før du har testet. Dyrere instrument som Fluke er en betydelig mer trygg på at er riktig.

 

Hadde en gang et forholdsvis dyrt instrument av kurant merke som plutselig begynte å vise ladespenning i båten på over 16 volt. Meket ikke noe på lys og annet som burde indikere så høy spenning men da jeg målte på et 9V batteri og instrumentet viste 12V visste jeg jo hvor feilen lå. Viste seg etterhvert at batteriet i instrumentet var utgått uten at instrumentet indikerte dårlig batteri :headbang: :headbang: :headbang:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
At parallelkoblede batterier får samme spenning etter relativt kort tid er neppe noe du får doctograden for å ha oppdaget, Sydvesten. :lol::wink:

Nå ville jeg nok hatt noe mere kjøtt på benet før jeg eventuelt hadde disputert, men nå var vel ikke ønske doktorgrad noe tema i mitt innlegg så vidt jeg kan se selv om noen sikkert tror det.

 

Jeg ser at enkelte fremhever at om en har to batterier hvor det ene viser 12.3V og det andrr 12,7 så kobler man dem sammen og felles spenning blir da automatisk 12,3V, hvor har det da blitt av energien i det andre batteriet da... Siden jeg ikke kan noe om dette så er jeg lutter øre.... Newtons lover kjenner jeg til og batterier må vel forholde seg til dem de også formoder jeg, siden vi snakker om lagret energi.

 

Siden disse to batteriene er antatt like store i kapasitet så ville jeg anta et spenningen ville bli tilnærmet middelverdien, kan noen forklare meg hvorfor det ikke hender.. Noe tap er jeg inneforstått med at det blir, men ikke så mye. Jeg er så naiv at jeg tror det ene batteriet vil lade opp det andre inntil likevekt er oppnådd

 

Når det gjelder ladespenningen på ventilregulerte batterier av typen SMF så er den i følge en batterileverandør akkurat like kritisk som vanlig gammeldags batterier... Innmaten i batteriene er jo den samme åkke som, bare at den ene typen har mulighet for vann på fylling, mens den andre ikke. Ved for høy ladespenning på ventilregulerte batterier så koker også de like hærlig som vanlige, problemet er bare at de ventilregulerte ikke kan etterfylles, og dermed må kasseres.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Intr. tema dette.

Mye synsing kanskje? (MEG inklusive!)

Men JEG tror at den eneste måten å få skikkelig svar på dette på, er å ta en kapasitetstest (utladetest) på batteriene;

DAHhh får vi et entydig svar på hvor mye batteriet "som trekkes ned" virkelig har tapt seg... :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Sydvesten:

 

De lukkede /SMF batteriene jeg har sett benytter bly kalsium tekonologi, ikke bly - antimon. Det og at oppbyggingen er litt annerledes har vistnok noe å si, og gjør at de tåler høyere ladespenning. Det betyr selvsagt ikke at man skal lade med høy spenning lenge. De ladere jeg kjenner til lader ikke veldig lenge (mange timer) etter oppnådd høy spenning (14.7V) før de swicher til lavere spenning.

 

PS! Ikke ta deg nær av det med doctorgrad. Det var ironisk ment... .

Link to post

Hei, Sydvesten

 

Du spør:

Jeg ser at enkelte fremhever at om en har to batterier hvor det ene viser 12.3V og det andrr 12,7 så kobler man dem sammen og felles spenning blir da automatisk 12,3V, hvor har det da blitt av energien i det andre batteriet da... Siden jeg ikke kan noe om dette så er jeg lutter øre.... Newtons lover kjenner jeg til og batterier må vel forholde seg til dem de også formoder jeg, siden vi snakker om lagret energi.

 

Forklaringen ligger i begrepet vilespenning. Vilespenning på ett batterie er den tilstand batteriet går i når det har stabilisert seg etter en full lading. På grunn av elde, syrens og blyets beskaffenhet, sulfatering indre kortslutning og endel andre parameter, så greier batteriet rett å slett ikke å løfte spenningen.

Det som da skjer om du paralellkobler dette til ett annet batteri med høyere vilespenning vill dette fungere som en batterilader, og dette vil lade til vilespenningen er lik verdien på det dårligste batteriet.

Og Newton har fremdeles rett, energien du spør etter, fordufter som varme i det dårligste batteriet.

 

Forklaringen på dette er enklest å se på den teoretiske modellen av alle batterier. En ideell spenningskilde med en motstand i serie. Etterhvert som batteriet eldes blir denne motstanden større og større, og det er i denne motstanden energien forsvinner.

Link to post

Nå har jeg aldri snakket om defekte batterier som har vilespenning på 12,3 volt og et bra med 12,7 volt, er det ene batteriet er defekt så vil selvsagt det andre batteriet tømmes, det skjønner til og med jeg...

 

Saken er om jeg har to batterier hvor det ene er "utladet" 12,3 og det andre er "oppladet" 12,7 og disse to kobles sammen så kan jeg vanskelig se at begge vil innta 12,3 volt, men noe midt i mellom, det vil lade det andre til spenningslikevekt er oppnådd.. En forutsetniong for hele tråden er vel at batteriene ikke er defekte eller at man mikser gel og "bly" batterier.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det gikk en diskusjon på dette for noen år siden. Og konklusjonen da ble at to batterier koblet i parallell, det ene oppladet, det andre utladet. Så vil det utladede batteriet trekke strøm fra det oppladede batteriet, så langt alt vell. Problemet er imidlertid at spenningen fra det oppladede batteriet er for liten til at det vil gi noen særlig oppladning av de utladede batteriet. Mao. mesteparten av energien som går fra det fulle batteriet til det tomme batteriet vil bli kokt bort som tap i prosessen uten at det gir noen ladeeffekt av betydning.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...