Jump to content

Flott omvisning i brannbåten Nøkk.


Seilaren

Recommended Posts

Som nevnt i annen tråd lærer jeg barn å seile på "feriekurs" denne uken.

 

I regnvær uten vind er ikke det så lett. Derfor har vi gjort mye kreatift i dag for at de 21 barnene ikke skal bli rastløst å kjede seg...

 

Etter å ha vinket til Kongen (Dronningen viste seg ikke :boxing: ) kjørte jeg bort til Brannbåten Nøkk son akkurat var ferdig med sin oppvisning;

fff_2007_018.jpg

 

Jeg spurte om kapteinen var villig til å vise frem båten og fortelle oss litt om den. Joda, kom ombord sa mannen :flag:

 

Vi 5 ledere/instruktører og de 21 barna steg ombord i båten;

fff_2007_033.jpg

 

Da vi sto på dekk fortale kapteinen at båten var nesten orginal fra 1939 da den ble bygget på Rosenberg ved Stavanger.

Den var da landets flotteste brannbåt (og er forsåvidt det enda). De bla tatt ut av drift for bare 3 år siden til fordel for en hurtiggående båt.

Stavangers ordfører ser på båten som verneverdig at har gitt Rosenbeg annsvaret for å holde den i stand og bruke den til annledninger som i dag. De driver nå med oppussing av båten, men det er mye jobb og kommer til å ta lang tid.

 

fff_2007_035.jpg

Han pratet villig, av lot barnene komme med flere gode og mindre gode spørsmål.. :wink:

 

Nøkk har 2 motorer som driver vannpumpene. De er sterkere enn motorene som driver propellene.

Husker jeg ikke feil så hadde Nøkk en pumpekappasitet på 14 tonn vann i minuttet :eek:

Det var visst mer en de brannbåtene som er i drift i dag landet rundt, altås ingen båter har bedre kappasitet.

 

fff_2007_037.jpg

fff_2007_038.jpg

Hjelmene henger klar.

 

Så fikk vi alle gå ned i motorummet. (Der skulle Sleipner vært!!)

 

Her er den ene motoren som drev vannpumpene;

fff_2007_039.jpg

 

Disse svære rørene frakter vannet, sier noe om vannmengden som kan pumpes.

fff_2007_040.jpg

 

Her holdes orden på trykket og strømmen!

fff_2007_043.jpg

 

Her er den ene motoren som driver propellen(e) Den ble startet av lufttrykk, som ble laget av en kompressor som ble sveivet i gang.. :crazy::lol:

fff_2007_044.jpg

 

Baugen på båten

fff_2007_046.jpg

 

Dette tror jeg var giret.

Det er også et tøft gammeldags talerør bak riret der..

fff_2007_050.jpg

 

Vi takket for oss og den flotte omvisingen, før vi trakk oss tilbake.

fff_2007_052.jpg

 

Tok masse bilder, men ønsker ikke å legge dem ut pga alle barnene som er på dem...

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Seileren, jeg synes din reportasje var flott. Har også hatt våre på seilundervisning, med

entusiastisk ungdom. Det funker mye bedre en foreldrene. Spes for jr på 14. Begge har

vært en uke i kragerø.

 

Flott tiltak, og fint gamlegutta stilleropp.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Flott repotasje og fin båt. Som du sier, ned i det motorrommet skal jeg få kommet meg en gang :lol: ! Høres litt kult ut at først sveiver du igang en motor for å få lufttrykk for å så starte hovedmotor med luft. Men er det 12 sylindre på pumpe motoren?

Link to post
Share on other sites

Veldig bra!. Fint å kunne ta med barn på disse båtene. Kunne vise frem Norsk maritim historie. Dette er virkelig noe man burde hatt mer av. Dette er de mye flinkere i Sverige til. I Gøteborg ligger det bla. En gammel lastebåt man kan gå om bord i, og se hvordan det var den gang da.

Dette er flotte tiltak, og veldig bra at du seilaren tar de med på dette. :flag::flag::yesnod::yesnod:

Redigert av princess32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er rimelig sikker på at det var en dieselmotor med strartsveiv som drev kompressoren.

Ikke lett å få med deg alt når en er 26 små og store personer i et maskinrom.. :lol:

 

Vet forresten at faren til en av de jeg var instruktør for sitter inne og leser her på forumet.... :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Cinclus er en at de instruktørene jeg "jobber" sammen med, og var på samme omvisningen. Da har vell ingen av oss fått det med seg, eller kapteinen sa ikke noe om det. Men at den ble startet med sveiv er jeg helt sikker på.. :smash:

 

Sleipner har en jobb å gjøre. Nøkk ligger ved Natvigs Minde og jeg ser folk ombord nesten hver dag.... :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Trykkluftsflaskene kan sikkert ladesmed eksos også, er hvertfall sånn på M/F Sølyst..

Et skikkelig koselig maskinrom nedi der også. 4 Cylinder Callesen Diesel til fremdrift, en Cummins 6 Cyl og en mercedes 6 cyl som hjelpemotorer, bytter mellom disse hver dag.

Og en elektrisk kompressor tl trykkluftsflaskene og ei brynepumpe nedi der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...