Jump to content

Holdbarheten til skai..


MartinN

Recommended Posts

Hva vil dere si er holdbarheten til skaistoff som er trukket på steder (vegger, tak etc) som ikke er utsatt for direkte slitasje..

 

Hvor lang tid tar det normalt før skai blir flisete og sprekker? Holder den i 1, 2, 3, 5 år eller mer...?

 

Det er jo ofte en god del fukt ombord i en båt, dessuten er det minusgrader om vinteren - påvirker dette skaien?

 

Finnes det noen produkter, f.eks. smøring, voks, eller et annet produkt som holder stoffet elastisk og beskytter mot fukt?

Link to post
Share on other sites

Dette holder leeeeenge. Enkel vask med mildt såpevann i ny og ne (1 gang i året) og det holder seg bra. Sålenge det ikke er fuktig over lengre tid som gjør at jordslag fester seg, er det ikke noe problem. Nå skal du få vite en hemmelighet:

-Blir skaien din møkkete, så skaff deg Swiffer puter (himmmla stygg rosa eske, kjøpes på f.eks Rimi), fukt de med vann og vask rett av uten å trykke i det hele tatt. Bare vask forsiktig frem og tilbake. Blir puten møkkete, skyll i vann og fortsett.

Med disse putene/svampene har jeg vasket brukt dieselmotorolje av fletta ny skai og gammel skai. Det var ikke mulig å se at jeg hadde sølt der. Og svart diesel motorolje er svart og møkkete som natten. I tillegg tar det svake angrep av jordslag+diverse dritt som måte komme på

 

Disse putene tok også kulepennflekker av skai, samt kulepenn streker av salongbordet vårt. Og da hade vi forsøkt Jif universal, Salmiakk, såper i alle varianter. Fruen trodde bordet var gåent. 1 pute, 4 minutter jobb=bordet så ut som nytt.

 

Joda310

Alltid med minst 4 swifferputer i båten. Dønn frelst

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Takk Joda310 for gode tips!

 

Jeg vurderer nemlig å kle sideplatene (veggene i båten med skai istedet for å lakke) på grunn av jevnere finish og lettere arbeid, men skaien bør jo holde elastisiteten og en god stund så jeg ikke må fjerne alt om et par år...

 

Kabinen er kledd med skai og har lyst på dette også utendørs på veggene i båten!

Link to post
Share on other sites

største problemet er vel jordslag om man sliter med fugtighet. Er i hvertfall min erfaring med skai. Ellers så er den vel bra.

 

Om den er strekt litt (noe den ofte er) så er det fort gjort å lage hull om man er uforsiktig med feks. verktøy ol ombord... (gjort det selv ja!..) ;)

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva vil dere si er holdbarheten til skaistoff som er trukket på steder (vegger, tak etc) som ikke er utsatt for direkte slitasje..

Har skai i taket på min båt. Er nesten 20 år gammelt, og ser like fint ut. Har aldri vært gjort noe med dette, bare litt såpevann en gang i året. Skai på puter ol. begynner å bli litt slitt. Det som er viktig, er at det er noe "polstring" bak skaien mot hardt underlag. Da skal det ikke harde gjenstanden til for å lage et hull, men har du et "bomullslag" på baksiden, tåler det så mye mer. Mere "sprettent" og penere blir det også (de aller fleste plater har polstring under skaien). Pass på for jordslag. Dette er en sopp som spiser opp materialet, kan enkelt vaskes vekk med salmiakk eller tilsvarende.

Link to post
Share on other sites

....og går du til Claes O. får du disse putene/hvite svampene til halve prisen.

Vet du hva de heter der? Vil gjerne teste, for maken til vidunderputer/svamper skal ma lete etter...

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Skal du trekke om skrogsidene bør du ikke bruke skai, men noe som heter skrogtrekk. Har en overflate som kan minne om skai, men den er tjukkere (ca 3mm), og mykere enn skai. Og det beste av alt- den er billigere.

 

Jeg har kjøpt dette til min båt på Eurofritid i Sarpsborg. Bare husk at om du limer dette, så krymper det litt etterhvert som limet herder.

Link to post
Share on other sites

Kjøper du sånn tjukk skai/skrogtrekk, den uten skumgummi bakside, så krymper ikke den når limet tørker. Også er den brannhemmende. Det betyr sikkert ikke allverden skulle stoltheten bestemme seg for å bli St.Hansbål men alt av argument er nyttige overfor Øvrigheta er min erfaring.

Link to post
Share on other sites

Takk folkens, jeg vurderer skai men er redd for riper og flenger pga. fiskekroker og skarpe gjenstander..

At dette kan ødelegget stoffet...

 

Som Larspo sa; har du polstring under så tåler det mye mer av slikt.

 

Fiskekroker og slikt ville jeg ikke vært så redd for. Tror det blir altfor glatt til at dem får feste om du ikke er skikkelig uforsiktig..

 

 

 

Lykke til med valget i hvertfall! :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...