ullrich Startet 4.Juli.2007 Del på Facebook Startet 4.Juli.2007 Hei. Hadde ubudne gjester på besøk i båten min i helga, noe som gjør at jeg må kjøpe ny plotter. Noen anbefalinger? Jeg ser for meg en pris mellom 7-10000. Har sett litt på Garmin GPSMAP 520-525 og Raymarine A65. Virker som Garmin sine leveres med ekkolodd, noe som er litt uvanlig til den prisen? Ser at Raymarine sin ekolodd-funksjon koster 5000 ekstra, noe den også gjorde på min tidligere Cobra MC600i. Har plukket opp på forumet at noen har innvendinger til Bluechart, upresise/mangelfulle? Garmin bruker dette systemet, men Raymarine bruker C-map. https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=148&pID=8057 http://raymarine.com/raymarine/Default.asp...&Parent=790 Takker for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Dolfin Svart 5.Juli.2007 Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 Jeg har ikke så veldig mye å bidra med annet enn et par linker. Litt generell info om nye modeller fra Garmin Bra tilbud på GPSMAP 520 Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 5.Juli.2007 Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 Har plukket opp på forumet at noen har innvendinger til Bluechart, upresise/mangelfulle?Garmin bruker dette systemet, men Raymarine bruker C-map. Raymarine benytter Navionics Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 5.Juli.2007 Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 personlig ville jeg aldri hatt kartplotter på noe annet en bærbar pc større skjerm og BILLIGERE ps har en maskin jeg skal selge for 4500 med c map og bluechart alt du trenger tut og kjør Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Enzo Svart 5.Juli.2007 Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 Av de nevnte så ville jeg valgt Garmin lenge før A65 fra raymarine , skal du kjøpe ne raymarine plotter så kjøp en 70 eller større. Selv solgte jeg min raymarine 435 og gikk over til garmin 420 og har ikke angret et sekund Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Juli.2007 Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 Jeg har ikke så veldig mye å bidra med annet enn et par linker.Bra tilbud på GPSMAP 520 ennu bedre tilbud på Garmin Gpsmap520 5990 SEK inkl moms o tullavgift o 4012an til 16650 SEK Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
KOB Svart 5.Juli.2007 Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 Har kjøpt en A65 og er så langt godt fornøyd med den. Har tidligere hatt div. Simrad. Garmin 520 er vel en del mindre (5" kontra 6,5") men også en del billigere. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
ullrich Svart 5.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 (redigert) Ser ut som det blir en Garmin GPSMAP 520s eller 525s, sistnevnte har bedre oppløsning. Henholdsvis 240 x 320(QVGA) mot 480 x 640(VGA). Er dette verdt 2000 kroner ekstra? Har tenkt å kjøpe Bluechart G2 vision kartbrikke.(som muligens har større potensiale enn 520 kan by på?) Noen som har erfaringer med Navigate worldwide.com(svensk nettbutikk)? Redigert 5.Juli.2007 av ullrich (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 5.Juli.2007 Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 Leser i en tråd på Båtmagasinets båtplass at flere har hatt problemer med sine nye Garmin 520 / 525. Noe feil i hardwaren som gjør at folk må sende inn plotterne sine for å få de fikset. Når det gjelder kartbrikker, har det vært tilrådd i en annen tråd her, at man helst bør bruke de "vanlige gamle" Bluechart-brikkene, altså ikke de nye G2. Husker ikke begrunnelsen, men bruker du søk-funksjonen finner du flere tråder der plottere generelt og Garmin spesielt, har vært diskutert. Jeg skal også kjøpe kartplotter, men sitter foreløpig på gjerdet, føler meg ikke helt trygg på den nye Garmin-serien ... Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 5.Juli.2007 Del på Facebook Svart 5.Juli.2007 Har gått til anskaffelse av den nye Garmin GPSMAP 5008. Har nå brukt den på noen turer. Plotteren er bare helt fantastisk. Synes også de nye G2 Vision kartene er veldig bra. Det eneste jeg ikke liker så langt er overlay med satelittfoto. Det blir for kornete. 3-D under og over vann er supert. Sitér dette innlegget Link to post
Simpson Svart 9.Juli.2007 Del på Facebook Svart 9.Juli.2007 Kartplotter - Navman Tracker 5507 vs. Seiwa Barracuda Er det noen som har noen meninger her? Hva er best egnet for snekke (8 knop)? Barracuda ligger litt dyrere i pris, og er vel også en eldre modell. Men den ser jo fin ut i wide-screen format.... Er kartene like fine å se på på begge, eller er det stor forskjell i fremstillingen (glorete farger etc.)? Hva med synlighet i sollys? Kurs Opp eller Nord Opp - hva passer best til widescreen, og hva passer til "stående" skjerm? Sitér dette innlegget Erling Link to post
Pro Open Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Har nettopp kjørt Drammen - Vik i Sogn med Garmin GPSMAP 420 og er udelt negativ av diverse grunner: - Begynte å slite da jeg satt i båten på land med å tegne ruta bortover (det er nemlig helt umulig å navigere på sparket i 30 knop med så liten skjerm). Plotteren bruker lang tid på å oppdatere kartet hver gang du zoomer slik at du blir sittende å vente i evigheter for hvert waypoint. Jeg jobbet da med å få kobla til PC'en - uten suksess, det er ikke datatilkobling på 420. Deretter jobba jeg med få dytta SD-brikken inn i PC'en, uten suksess, Garmins SD-brikke kan ikke vises på annet en Garmin-plottere. Ringte Garmin service i UK som anbefalte å kjøpe trip and waypoint manager, men der får man et kart med mindre detaljer og så kan man overføre waypointene til SD-brikken - omtrent som å tegne seilingsruter etter gule sider med andre ord - man får ikke opp fullverdige sjøkart. - Det ble til at jeg tegnet hele ruta på plotteren, ett av de mest irriterende problemene var at den bruker snap-on funksjon på waypointene, altså den har en tendens til å koble waypointene til objekter i nærheten. Veldig lurt å sette punktet på en jernstang for eksempel. - Underveis slår denne søpla seg av med ujevne mellomrom - virker som strømkutt - og man må gjennom hele menyen på nytt. - Enda mer bekymringsverdig er at plotteren ikke er i nærheten av å henge med selv i medium hastigheter. Vi marsjet mesteparten i 30 knop, tidvis i 35. Detaljene kommer sjelden opp før de er passert - du er dermed helt avhengig av å ha gjort en god jobb når ruta ble tegnet. - Auto routing funksjonen er en vits - trenger ikke kommentere videre. - Bluechart g2 vision er bare tull. Jeg ville ha sjøkart, men fikk en masse tullefunksjoner som åpenbart bare forsinker systemet. For å ta en positiv ting til slutt så har jeg ingenting å utsette på riktigheten i bluechartene - jeg observerte ingen avvik av betydning på turen. Sitér dette innlegget Link to post
Finnmaster Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Er ikke lett å anbefale noe for andre, men selv har eg nettop bestilt meg en Humminbird 787 kombimodell Kartplotter/Ekkolodd. Grunnen til at eg valgte Humminbird var spesielt hurtigbraketten som løsnes med ett grep. Ingen skruer / kabler som må løses. Siden eg har en "åpen" båt er det viktig for meg. Videre har den en veldig god oppløsning på skjermen 640V x 480H. Hummin KAN ekkolodd og det har eg prioritert, kartplotteren brukes kun i trange / ukjente farvann så for meg blir det ikke så avansert navigering og det regner eg med at den takler. Eagle hadde også en modell som var meget intressant lenge...men det ble Humminbird som vann mitt valg. Den har eg forøvrig bestilt fra USA i kveld, ca 60% billigere enn Maritim.no så det blir spennende å se om prisen blir som planlagt. Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Jeg har en Garmin 420 med G2Vision kart og er kjempefornøyd , sammenlignet med Raymarinen jeg byttet ut så er den lynrask. Men mitt bruk er i Seilbåt og ikke i 30knops fart Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Jeg holder meg til Garmin, men har aldri hørt at de er trege å oppdatere når du zoomer ut/inn før. Kjenner ikke de nye modellene så godt, men vet at det er kommet mye nytt som sikkert krever prosessor kraft. Slik som satellitt bilde, flyfoto osv. Men det regner jeg med de har i dag. Når det gjelder kart er det Bluechart som gjelder med Garmin, det er nå 3 versjoner, nemlig Vanlig Bluechart, så kom Bluechart g2, og så det siste er Bluechart g2 vision. Det første er det min erfaring bygger på, svært godt kartgrunnlag på sørlandskysten, der man enkelt og greit får opp kart med øyer, og skjær med dybder og i tillegg 4 fargekoder for hvor dypt vann det er under båten, grønn er tidevann sone, 3 blå farger for dybder opp til 20 meter. Ikke noen spesielle ting utover dette. Se gjerne tidligere artikler her på forumet om garmin og Gps. g2 kart imponerte meg ikke så mye, da jeg ikke finner alle dybdene på skjær her uten å bruke cursor over + tegnet. g2 vision er en enda nyere utgave jeg ikke har fått sett på enda. Jeg ser de nye plotterene 520/525 bruker g2 vision kart, og da tror jeg ikke du kan bruke andre kart. Så mitt råd er se på kartene i butikken før du kjøper, er du fornøyd så kjøp. Vet at de første modellene får ny software fra garmin, dette er noe som kommer kontinuerlig med forbedringer. 520/525 har også noe som heter auto routing, dvs at den lager en automatisk strek å styre etter,(slik har det blitt forklart meg) Men hører gjerne mer om erfaringer fra dere som har slike plottere. Til slutt, sett deg godt inn i bruksegenskapene på plotteren, her er det utrolig mange innstillinger som ikke blir lest av mange så mange eiere. Du får mye bedre nytte/forhold til plotteren når du har lest det som er å lese om den. Sitér dette innlegget Link to post
borref Svart 11.Juli.2007 Del på Facebook Svart 11.Juli.2007 Det ser ut som om kartene nå har blitt svært like både for C-Map, Navionics og BlueChart (alle er gode). De benytter digitale grunnlagsdata for sine norske kart og kommer med regelmessige oppdateringer (1-2 ganger i året). De aller fleste modellene av dedikerte plottere har også mer funksjonalitet enn jeg tror noen har reell nytte av. Hvis du vurderer Garmin 520 ville jeg ikke tvilt med å velge 525 varianten som har 4 ganger større oppløsning. Skjerm er alfa-omega i praktisk bruk og dette er en stor forskjell. En annen fordel med Garmin er at du kan få kartene på CD ROM for installasjon på PC uten ekstra kostnad. Du kan sitte hjemme på PC'en i kalde vinternetter (eller regntunge sommer kvelder) og lage ruter (gjerne et nett over hele området du ferdes i) for deretter å legge disse over i plotter klar til bruk. Jeg ville styrt klar av g2 vision kartene og heller kjøpt ordinær BlueChart på CD ROM (disse kan benyttes på PC i tillegg til plotter). Det eneste jeg kan se g2 vision gir i tillegg er et sett av "google earth" bilder som kan ligge som overlays på kartene. Dette ser ut til å være grove og "dårlige" bilder som gir lite praktisk nytte samtidig som de gjør plotteren treg (de ser dog flotte ut i annonser og fargebrosjyrer). Malfix i Oslo har gode priser på Garmin. Sitér dette innlegget Link to post
Pro Open Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 re borref, Jeg tror vi lever i to forskjellige Garmin-verdener. Jeg fikk beskjed om at 420-plotteren KUN fungerer med g2 vision. Og denne kommer på SD-brikke som IKKE kan leses av vanlig PC. Garmin sa selv at det ikke var mulig med min plotter å lage ruter på PC'en hjemme og overføre disse til plotteren. Det samme gjelder 520/525, men jeg veit ikke for de større/dyrere modellene. Sitér dette innlegget Link to post
borref Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Jeg fikk beskjed om at 420-plotteren KUN fungerer med g2 vision. Og denne kommer på SD-brikke som IKKE kan leses av vanlig PC. Garmin sa selv at det ikke var mulig med min plotter å lage ruter på PC'en hjemme og overføre disse til plotteren. Det samme gjelder 520/525, men jeg veit ikke for de større/dyrere modellene. Det er vel riktig det du skriver her. Med BlueChart på CD ROM derimot lager du din en egen SD brikke som du bruker i plotteren. Funksjonalitet for å lage ruter og vise kart på PC ligger i programvare på CD'en og er ikke mulig dersom man kun kjøper de ferdig programmerte brikkene. Sitér dette innlegget Link to post
Pro Open Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 hmm, kan jeg i så fall gå tilbake til butikken og be om en CD-rom isteden? og så lage SD-brikker og putte inn i plotteren? Og et annet spørsmål: Jeg har nå kjørt Svelvik (Vestfold) - Vik (Sogn) og skal tilbake om et par uker - Noen som veit om det er mulig å snu rutene på plotteren? altså seile de motsatt vei. Sitér dette innlegget Link to post
borref Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Når du henter frem rutene dine får du frem meny opsjoner for å slette, endre, kopiere, navigere etc. og her er det også en mulighet for å "snu" en rute som du deretter kan aktivisere for navigering. Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 (redigert) hmm, kan jeg i så fall gå tilbake til butikken og be om en CD-rom isteden? og så lage SD-brikker og putte inn i plotteren? Og et annet spørsmål: Jeg har nå kjørt Svelvik (Vestfold) - Vik (Sogn) og skal tilbake om et par uker - Noen som veit om det er mulig å snu rutene på plotteren? altså seile de motsatt vei. Tja, det gikk ikke med de første utgavene av 420,(og snu ruta) men som nevnt tidligere, så kommer Garmin med oppdatering av software, og hvis du har den siste utgaven så går det greit leste jeg på et annet forum(tror den siste utgaven er kommet) sjekk med Belanor. Redigert 12.Juli.2007 av kristian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.