Jump to content

Trygg rute Tønsberg-Strømstad


oroeltoro

Recommended Posts

Har planer om å besøke svenskekysten noen ganger i løpet av sommeren, men etter en litt uheldig episode for ett par år siden (prøvde å gå Strømstad-Tønsberg om natten i stiv kuling) er ikke rederinnen så klar for å krysse Oslofjorden. Vet at jeg har lest ett eller annet sted på forumet om en alternativ rute innaskjærs av Hvaler, men klarer desverre ikke å finne det igjen. Er det noen som vet om en rask og trygg rute mest mulig innaskjærs Tønsberg-Strømstad?

Link to post
Share on other sites

Hva som er tryggest er nok litt avhengig av vindretning og -styrke. Sist helg gikk jeg motsatt vei med en 14 foter, og vi gikk utaskjærs hele veien. Rett og slett fordi det var vindstille og og flatt hav.

 

Men er det litt ruskete er dette en mulighet: Gå nordover fra Tønsberg og ut i fjorden ved Vallø/Torgersøygapet. Der sikter du (nesten) rett øst slik at du kommer inn nord for Rauer. Sydover på innsiden der og videre på innsiden av Hankø. Fra Hankø må du ut igjen og rundt Strømtangen, men det pleier å være grei skuring. Ut fra Kartet kan du nå se hvordan du skal gå for å kome deg under veien, og nord for Hvalerøyene. Du kan velge om du skal gå nord for Nordre Sandø, men er det sterk sønnavind kan Sekken være tøff (og lang) Da er det kanskje et alternativ å gå opp mellom Kirkø og Nordre Sandø, og videre mellom Herføl og Søndre Sandø. fra Herføl kan du gå rett øst igjen inn i Sverige, og indre led mot Strømstad.

 

Litt avhengig av vindretning er nok Torgersøya-Rauer og tvers over sekken de tøffeste strekkene, men med litt planlegging bør dette gå greit. Som du skjønner er ikke dette noe du gjør uten skikkelige kart.

 

God tur!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei kryss deg over slik at du kommer inn mellom Fredrikstad-siden(Strømtangen Fyr) og Hvaler (Papper). Videre oppover

ved Kjøkøya. Videre går du på nordøst-siden av Vesterøy, Spjærøy, Asmaløy og Kirkøy. Leden er merket med staker. Også

NordØ for N Sandøy. Samme led som rutebåten fra Fredrikstad bruker. Du kan ta høyde med Herføl og krysse sekken der.

Følge leden fra Capri og inn til Strømstad.

 

Husk sekken kan være krapp ved Vestavind. Ved fint vær hadde jeg lagt kursen inn ved Tislerøyene etter overfarten og

lagt kursen direkte mot Strømstad via Capri(den store hyttebyen ved innfarten).

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Mange takk for svar, her har jeg fått flere altenativer jeg kan benytte etter hvordan styrke og retning det er på vinden. Er litt usikker på ett område ved Kjøkøya/Kjøkøysund, går det ann å gå syd om Kjøkøya eller må man gå igjennom sundet og nord for Kjøkøya?

Redigert av oroeltoro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

videre sørover fra Strømstad kan du også gå en indre led, helt ned til Råssø, deretter et litt åpent strekk før du kommer til Resø, men så er du innaskjærs igjen til Havstensund. Da må du imidlertid over Gula Humpen om du vil videre, men så er det trygt et godt stykk igjen.

God tur

Link to post
Share on other sites

et tips til : Det er trolig trangt i Strømstad, slik at du må ligge på dregg. Det er utrolig mye rask på bunnen der, slik at det er lett å sette seg fast. Jeg har vært innom 3 ganger, de 2 første så jeg andre som plundra med å få opp dreggen, siste gang var det min tur. Da var det godt å kunne det gamle trikset med å tre en sjakkel festet til et annet tau inn på dreggtauet, og dra fra motsatt side.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette er en fin tråd.

For det første lurer jeg litt på hvilket kartgrunnlag Cita benytter. Det er forskjelligt fra BSB kartene jeg har, det passer heller ikke helt med Navionic Platinum jeg benytter, er det C-map? For det andre: Er det noen grunn til å gå nord for Kjøkøya?. Det gjør aldri jeg. Jeg pleier å seile mellom Furuholmen og øyene sør for Kjøkøya. Er dette usikkert?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette er en fin tråd.

For det andre: Er det noen grunn til å gå nord for Kjøkøya?. Det gjør aldri jeg. Jeg pleier å seile mellom Furuholmen og øyene sør for Kjøkøya. Er dette usikkert?

 

Det er ikke usikkert. Men krever mer i navigasjonsøyemed en å gå nord. Å gå nord er strake motorveien. Skiltet på en

fortreffelig måte.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei roalbj, bildet i mitt forrige innlegg er klipt fra et svensk BSB kart - 93 Skagerrak Östra delen 1:200000 (Tønsberg - Skagen). Fint for større avstander.

 

mvh

Cita

Redigert av Cita (see edit history)
http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...